Autor
seltino
Offline
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 24.03.2011 0:00
Příspěvky: 2522
Bydliště: Brušperk
Blog: Zobrazit blog (7)

Archives
- únor 2016
kufříkový zdroj LIFEpo4 8S2P 40Ah.
   sob 13.02.2016 18:19

+ březen 2015
+ leden 2013
+ srpen 2012
+ červenec 2012
+ leden 2012

Prohledat blogy



Pevný odkazNapsal: ned 26.08.2012 12:24 
Vzhledem k nedostatku volného času v denní době pro lítání a zkracujícímu se dni jsem se rozhodl vyrobit si noční světelné listy a osvětlit si Blade 130x. Nějakou dobu jsem se touto myšlenkou zabýval a dumal nad jednotlivými možnostmi napájení až jsem se nakonec rozhodl pro asi nejjednodušší variantu napájení a to za pomocí knoflíkové 3V baterie upevněné na kameni rotorové hlavy. Další možností je implemetovat napájecí baterii přímo do samotného listu, nicméně tuto možnost jsem zavrhl z důvodu zbytečného zatížení rotorového listu, stejně jako možnost vést napájení z hlavní baterie vnitřkem duté hlavní hřídele, které by bylo asi na pohled nejestičtějčí, nicméně samotné provedení tohoto napájení je časově a konstručně náročné.

K výrobě nočních listů budeme potřebovat 1 pár listů a dále vodivou měděnou lepící pásku sloužící k opravě desek plošných spojů, potřebný počet SMD diod, knoflíkovou 3V baterii a SMD rezistor o potřebné hodnotě. Tyto součástky seženete v každém obchodě s elektrosoučástkami.

Abych si ulehčil práci s napájením vybral jsem si na osvětlení rotorových SMD LED diody (Červenou pro horní stranu listu a žlutou na spodní stranu listu) o stejném napájecím napětí a to 2,1V. Vzhledem k tomu že jsem pro napájení rotorových listů použil knoflíkovou baterii o napětí 3V bylo potřeba toto napětí snížít za pomocí předřazeného SMD rezistoru na potřebnou úroveň a to v mém případě 2,1V.

K výpočtu hodnoty rezistoru potřebné ke snížení napájecího napětí naa požadovanou mez použijeme následující vzorec:
Obrázek
Což v našem případě znamenalo (3V-2,1V)/0,02A = 45 ohmu
jelikož se rezistory vyrábějí v určitých řadách šáhnul jsem po nejbližší hodnotě SMD rezistoru a to 47 ohmu a 0,125W

Z cuprexitové pásky si nařežeme proužky (doporučuji pásky o šířce minimálně 3 mmaby na listu dobře držela) dlouhé cca 25 cm. Tyto pásky následně nalepíme vedle sebe na rotorový list a to tak že tyto pásky budou od sebe vzdáleny přibližně 1-2mm a budou nalepeny z obou stran rotorového listu.

Obrázek

Dále je potřeba na každý list zapojit sériově jeden rezistror sloužící ke snížení napájecího napětí knoflíkové baterie na hodnotu potřebnou pro napájení SMD LED diod. Proto v jedné pásce na každém listu na straně přivrácené ke kořeni listu vyřízneme proužek o šířce cca 1-2 mm, kterým tuto vodivou pásku přerušíme a následně do tohoto místa napájíme SMD rezistor. Snažíme se pájet rychle aby nadměrné teplo nepoškodilo plastový list.

Obrázek

Pokud se rozhodneme napájení listu provést přes konektor, provrtáme list na konci vodívé pásky na straně přivrácené ke kořenu listu skrz vrtáčkem a do něj vsadíme konektor, který následně napájíme na obou stranách listu na vodivou pásku a následně zakápneme epoxy.

Obrázek

Dále pokračujeme napájením SMD LED diod na listy. Doporučuji nejprve SMD LED diodu na list přilepit malou kapkou epoxy v místě mezi vodivými páskami a po zatvrdnutí napájet SMD LED diodu na vodivé pásky. Po té celou SMD LED diodu zakápneme tenkou vrstvou epoxy a necháme zaschnout. Totéž opakujeme u všech LED diod po obou stranách listu. Před napájením SMD LED diod doporučuji vždy zkontrolovat zdali máme správnou polaritu a LED DIODA svítí.

Obrázek

Dále je potřeba vyřešit napájení listů. K napájení těchto listů jsem použil knoflíkovou baterii 3V, kterou jsem za pomocí oboustranné lepící pásky připevnil ke kameni rotorové hlavy. Kámen rotorové hlavy je na 130x vycvakávací což umožňuje snadné sundání baterie při výměně nočních listů na normální. Je zapotřebí aby byl kámen přilepen přesně ve středu knoflíkové baterie.
Na knoflíkovou baterii jsem napájel dráty s konektory. Před pájením doporučuji povrch baterie obrousit, nebo naleptat kyselinou aby cín na baterii dobře držel. Musíme pájet rychle a moc baterii nepřehřívat nebo se nám teplem roztáhne a vyteče. Dráty můžeme rovněž napájet na vodivou měděnou pásku a po napájení přilepit na baterii tim zamezíme možnému poškození baterie při pájení. V tomto případě dopručuji jěště pásku na baterii zakápnout epoxy abycho zamezili její případnému odpadání při letu.

Obrázek

Kámen zacvakneme do rotorové hlavy a osvětlení hlavního rotoru máme hotovo.

Obrázek

Dalším krokem je osvětlení kabiny a ploutve ocasu 130X. K osvětlení kabiny jsem si vybral zelené super svítivé LED Diody (3ks) a pro osvětlení plotve ocasu jsem si zvolil SMD LED diody modré barvy. Obě tyto diody mají shodné napájecí napětí 3,2V. K napájení tohoto osvětlení jsem použil balanční konektor napájecí baterie. (Vrtulník napájím JST konektorem na silových kabelech a balanční konetor mám volný) Jelikož je napětí na tomto konektoru při plně nabité baterii 8,4V bylo potřeba napětí snížit na hodnotu 3,2V za pomoci předřazeného odporu jehož hodnotu jsem za pomocí výše uvedeného vzorce spočítal na 260 ohmu. Nejbližší vyráběná hodnota rezistoru je 270 ohmu.
Osvětlení ploutvičky ocasu vrtulníku jsem udělal stejným postupem jako u rotorových listů a to nalepením měděné pásky na každou stranu plotvé a následným zalepením a napájením SMD LED diod na přední i zadní hranu ploutve. Od polutve jsou dále vedené tenké měděné lakované drátky sloužící jako napájení těchto diod. LED DIODY na ocasní ploutvi jsou zapojeny paralerně stejně jako na rotorových listech se sériově předřazeným odporem. Na tyto drátky je napájen konektor, který se zasouvá do balanšního konektoru pohonné baterie. Osvětlení Kabiny vrtulníku je provedeno obdobně, kdy na levé i pravé straně rámu je na vodivé pásce připájena jedna super svítivá LED dioda a 3 dioda je pichycená stejným způsobem v přední části rámu pod baterii. Tyto LED Diody jsou opět zapojeny vzájmeně v paralerním zapojení se sériově předřazeným odporem 270 ohmu a celý obvod napojen na konetor osvětlení ocasu.
LED diody na ocasní ploutvičce a uchycení supersvítivých LED Diod doporučuji zakápnout EPOXY.

Nyní můžeme s helinou do vzduchu:
http://www.youtube.com/watch?v=oM8ACO3P ... ture=g-upl
Obrázek

Váha jednotlivých rotorových listů vzrostla o 0,8G, což není žádná tragédie při půvosní hmotnosti 3,3g není až tak velký nárust hmotnosti.

Co se týče mých postřehů z cca 15 odlétaných baterek musím konstatovat že listy i samotný vrtulník je ve vzduchu za nočního lítání opravdu skvěle viditelný a zážitek z nočního letu opravdu stojí za to. Co se týče nedostatků těchto listů, musím přiznat že na již na první pohled je citelný pokles výkonu vrtulníku. Udělal jsem pár testů, zjišťoval jsem co má za následek toto snížení výkonu. Zkoušel jsem odpojit osvětlení heli zdali LED osvětlení kabiny a ocasu neubírají příliš výkonu z pohonné baterie vrtulníku a dále provedl měření spotřeby tohoto osvětlení, kdy po 10 minutách svícení ubylo z pohonné baterie vrtulníku pouze 0,02V na článek. Dalším krokem byla výměna konektorů a drátů na knoflíkové baterii za tenké měděné drátky napájené přímo na listy. Po přibližně 15 bateriích testování jsem došel k závěru že zatížení motoru a následný pokles výkonu má na svědomí aerodynamický odpor rotorového listů, který se zvýšil napájením SMD LED diod (v mém případě 10 LED diod na každém listu) na rotorové listy.

Nevím zdali jsou tyto listy létatelné na setovém motoru, ale na svém 130X se SPIN motorem je potřebná při nočním létání a akrobacii citlivá práce s kolektivem, jinak dochází k přidušení motoru. I přes nedostatky těchto listů je můžu doporučit, protože noční lítání je opravdu něco úžasného a jsem rád že jsem si tímto tento zážitek umožnil prožít. Když pominu čas a nervy které tato sranda stály, a také listy které jsem měl doma dostanu se na cifru 200-300kč za měděnou pásku, baterii a LED DIODY což není věru moc.

Z důvodu výše uvedeného problému se zhoršením aerodinamického odporu nočních listů pracuji v současné době na výrobě nočních listů pro 130x s implementovanými LED diodami přímo v listu. Pokud se mi to podaří dotáhnout do zdárného konce rozšířím tento blog i o výrobu těchto listů.
Rád bych závěrem dodal, že výroba listů kterou jsem zde popsal má své nedostatky hlavně vizuelního charakteru o kterých vím a jistě by některé věci šly vyřešit lépe, nicméně z časových důvodů jsem se snažil ušetřit co nejvíce času při jejich výrobě. Řešení napájení rotorových listů knoflíkovou baterií umístěnou na rotorové hlavě není jistě nejkrásnější, nicméně je funkční a při letu v noci jsou viditelné pouze svítící LED Diody a ty vytváří opravdu podívanou na úrovni.

_________________
MiniP, Protos,Goblin500,Agile 5.5,Sky Hero Spy,KDS Chase 360,Logo480XX,Devil420,HD502,OMP M2,OXY5meg


Naposledy upravil seltino dne stř 29.08.2012 0:41, celkově upraveno 13


 Profil  
 


 


Kdo je online

Registrovaní uživatelé: Alf, ashiwik, Bing [Bot], Google [Bot], Google Adsense [Bot], Janek2, Jirka Schifi Zatec, juraj.jurej, Kuta33, Lapared, Olin, Patas_, Seznam.cz [Bot]


 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz Modu uživatelských blogů © EXreaction 

 

NAVRCHOLU.cz