Do tohle Blogu budu dávat postřehy a osvědčené tipy na vychytání dětských nemocí 130x ať nemusíte pročítat moře stránek lných spamu. Blog bude postupně doplňován
Manuál k BLADE 130XZDE - zatím jen ENGNákres vrtulníku, čísla nahrádních dílů a jejich cenynějaké videa s návodem na rozebrání heli a výměnu komponent:
Návod na opravu rotorové hlavy:
http://youtu.be/mhvXWUNjfFY?hd=1Návod na opravu přední části náhonu ocasního rotoru:
http://youtu.be/My_OxHGw9WE?hd=1Návod na opravu zadní části náhonu ocasního rotoru:
http://youtu.be/MV8Cp0s-3wk?hd=1Návod na nastavení GYRA: v angličtině ke stažení
ZDEVstup do programovacího režimu1. TX plyn na maximum (100%)
2. Připojte akumulátor do vrtulníku.
3.LED dioda bude svítit modře pak bude sekvence červeně, zeleně a modré blikání LED diody
4.Červená LED bude svítit a LED stavová bude blikat.
Pro změnu mezi osami použíjte Elevator páku.Červená LED = Elevator
Zelená LED = Aileron
Modrá LED = Rudder
Ke změně hodnoty zisku použijte Aileron pákuJe tam deset kroků k dispozici v obou směrech, celkem 20 ziskových hodnot pro každou osu.
Nejvyšší a nejnižší hodnoty nejsou dostatečně vysoké, nebo nízké, aby způsobily heli nelétatelnou.
Aileron pákou vpravo zvyšuje zisk, LED světla začnou blikat rychleji.
Aileron pákou vlevo snižuje zisk, LED světla začnou blikat pomaleji.
Když LED svítí (nebliká), je nastavena výchozí hodnota (neutrální zisk).
Obnovení výchozích hodnotDržte pravou rudder (směrovku) na 5 sekund, zatímco v programovacím režimu, bude posloupnost červené, zelené a modré blikající LED diody k označení výchozího nastavení byly použity.
rudder hodnota dráhy musí být 100% aby k tomu mohlo dojít.
Pro opuštění menu.Jednoduše stačí odpojit baterii. Nastavte plyn na nízkou plynu nebo plynu držení a znovu připojte na baterii.
Problémy a poruchy: 1. Problém s vibracemi ocasu: Vibrace na ocase mohou mít několik příčin:
1-1 Možná křivá oska tvaru T ocasního rotoru již z výroby : Hřídel vrtulky zasuneme z boku do svěráku (delší stranu osky), který má hladké sklíčidla bez zubů (abychom nepoškodili hřídel), vezmeme si kovovou tyčinku kterou přiložíme z boku na kratší hřídel hned vedle uchycení k delší osce) a do tyčinky klepneme kladívkem a osky se nám krásně srovnají do písmena T. Tyčinku musíte přiložit co nejblíže ke středu, jinak se může stát, že si zdeformujete užší část hřídele spojující gripy a už ji na ripy nenasadíte.
1-2 Nekvalitní ložiska s vůlí uložení zadní osky vrtulky : možnost vyměnit za kvalitnější z
Walkery 4g6 nebo za
Microheli - osobně nemám zatím odzkoušeno. Po narovnání hřídele tvaru T mi vibrace ocasu ustaly, ikdyž vůle v uložení mám značné
1-3 malá, nebo žádná vůle na hnacím ústrojí předního náhonu kardanu : viz. bod 3. - nadměrné opotřebování hlavního ozubeného kola A
1-4 špatně nastavený zisk gyra vrtulky : doporučuji si se ziskem gyra vrtulky pohrát dle návodu (viz. nahoře). Mě osobně pomohlo snížení zisku gyra u vrtulky o 6 bodů. Po této změně nastavení gyra chvění na ocase ve visu naprosto ustalo. (V ložiscích uchycení hřídele vrtulky a v šoupátku mám značné vůle, nicméně po změně nastavení citlivosti gyra vrtulky jakékoliv chvění na vrtulce naprosto ustalo).
Pokud jste odstranili veškeré vibrace, a ocas stále kmitá i přes změnu nastavení gyra do krajní polohy doporučuji posunout ocasní servo a tím změnit náběh vrtulky při středové poloze serva. Mně osobně to pomohlo jak na orig plastové verzi, tak i po RKH tuningu2.Vibrace na cyklice: Vibrace na cyklice bývájí způsobené vůli na cyklice, táhlech a gripech. Tyto vůle je možno kompenzovat gumičkami na všech spojích:
Silikonové gumičky na cykliku a džáky rotorových listů možno koupit
ZDE v balení 50ks za pár kaček popřípadě můžete použít náhradní průchodky na kabinku z orig balení 130X
nebo gumičkou přetahnutou přes gripy, která gripy tlačí k sobě a tím se napínají všechna táhla spojující rotorovou hlavu s cyklikou a servy. při použití této gumičky je potřeba nastavit znovu nulový náběh listů zkrácením táhel serv o 1-2 otáček.
3.nadměrné opotřebování hlavního ozubeného kola A: příčinou nadměrného opotřebovávání ozubeného kola bývá nedostatčená vůle mezi hnacími koly kardanu. Originální hnací plastové kolo kardanu doporučuji vyměnit za kovové a také náslredně zvětšit zubovou vůli mezi těmito koly vysunutím ocasní tyče o cca 1-2mm. Vysunutím se posune kovové ozubené kolečko hřídele kardanu rovněž vzad a tím se vytvoří vůle mezi oběmi koly. Rotor se pak následně lehčeji otáčí a motor nedostává tolik zabrat. Před posunutím ocasu nezapomeňte povolit i uchycení vzpěr na ocase. Zvětšní této vůle může mít pozitivní vliv na odstranění vibrací na ocase. Opotřebení tohoto ozubeného kola kardanu (A) může způsobovat i povysunutí kovové tyče kardanu z ozubeného kola kardanu (C) a tím se následně posune vpřed i ozubené kolo kardanu (B) a to náseldně tlačí na ozubené kolo kardanu (A).
4.ustřelování ocasu: - zkontrolovat větší kolečko (C) zadního náhonu kardanu, kovová oska kardanu se může občas v kolečku při zátěži protáčet. Toto doporučuji kontrolovat při každém pádu,kdy nestihnete zmáčknout TH. Prokluzující náhon kardanu se nemusí projevit hned, nejprve začne ocas ustřelovat při zátěži. Oska se může z ozubeného kola kardanu (C) rovněž povysunout a to má pak za následek posun předního ozubeného kola kardanu (B) kupředu a následné zmenšení zubové vůle mezi ozubenými koly náhonu kardanu (A a B). Rovněž je dobré zkontrolovat, zdali není na kovové hřídeli kardanu zbroušená příliš velká ploška, následkem čehož se pak kovová oska kardanu kiklá v ozubeném kolečku C kardanu, což usnadňuje případné protočení osky kardanu v kolečku. Doporučuji na plošku nanést vrstvu cínu, tím se vymezí vůle mezi oskou kardanu a otvorem kolečka C kardanu a zamezí se tím její protáčení.
BATERIE: osobně mám zatím vyzkoušené tyto druhy baterek (u všech mám napájený silový kabel s JST konektorem a servisní JST-XH:
Setová baterka 300MAh 2S 35C, nabíjení 3C (nabíjeno 5C a bez problémů), hmotnost 23,5g
Turnigy Nanotech 300MAh 2S 35-70C, nabíjení 5C hmotnost 17,5g - servisní konektor JST-XH, rozměry 44 x 12 x 17mm
cena 80kč na HKFoxy 320MAh 40-70C, nabíjení 6C hmotnost 26,5g - servisní konektor JST-EH, rozměry 55x30x9 mm
cena 142kč tuhle baterku nedoporučuji, je moc těžká
RAY 350MAh 26-50C, nabíjení 2C (nabíjím 3C bez problémů) hmotnost 22g - servisní konektor JST-EH, rozměry 40x21x14mm
cena 150kčGravity 450MAh 15C nabíjení 5C, hmotnost 30g - servisní kon ektor JST - XH, rozměry 55.9 x 29.5 x 11.3 mm
cena 105kč na PVmodel.cz - tahle baterie se díky své hmotnosti a rozměrům hodí pouze na 130x s motorem SPIN 8800KV, nebo HP08S. ve spojení s těmito motory se dostanete naletovou hmotnost setové 130x se setovou baterkou. Nejprve jsme byl zaskočen nízkým vybíjecím C baterie, nicméně po vyzkoušení je vše OK a baterii vřele doporučuji.
Turnigy Nanotech 460MAh 2S 25-40C nabíjení 5C, hmotnost 30g - servisní konektor JST - XH, rozměry 65x29x11mm
cena 100kč na HK výborná baterka za přijatelný peníz. Díky větším rozměrům a hmotnosti doporučuji pouze pro užití se SPINEM nebo HP08S.
TUNNING a náhrada za orig díly: Microheli RKHkabinky FUSUNOOsobně mám vyzkoušený tuning od RKH a to gripy hlavních listů, rotorovou hlavu, cykliku, zadní domek, smýkátko a gripy zadní vrtulky a ploutvičku. Zpracování je na velmi dobré úrovni, nikde nepozoruji žádné vůle. Díly od RKH jsou o něco málo levnější než díly od MH, další plus je pošta zadarmo. Ceny kovového tuningu jsou o něco vyšší než originál, nicméně když vemu v potaz kvalitu těchto dílů (hlavně smýkátko a cykliku bych bral jako nutnost) tak se nějaká ta koruna připlatit určitě vyplatí. Nárust hmotnosti vrtulníku po RKH tunningu je opravdu zanedbatelný cca 2g.
Místo orig podvozku je možno po drobných úpravách použít podvozek z Rexe 250, nicméně hmotnost naroste o 4g:
Výroba nočních listů a osvětlení 130Xvideo:
http://www.youtube.com/watch?v=oM8ACO3P ... ture=g-upl výměna setového motoru za Spin Extreme 8800KV Jedná se o snadnou přestavbu spočívající pouze ve výměně setového motoru za SPIN 8800KV jejíž hlavní výhodou v porovnání se setovým motorem je solidní nárust výkonu, snížení hmotnosti o 7g a také snížení zahřívání motoru při letu, dále nám při montáži SPIN motoru vznikne větší prostor pro uchycení baterie.
Demontáž setového motoru provedeme tak, že z heliny vyšroubujeme podvozek, na kterém je oboustranná lepící páska zabraňující vysunutí řídící desky z rámu a následně tuto řídící desku povysuneme z ránu ven tak abychom se se šroubovákem dostali na šroubky upevňující setový motor k rámu, které následně povolíme a vyjmeme setový motor z rámu.
Dále je nutno z tohoto setového motoru sundat pastorek. K sundání tohoto pastorku jej doporučuji pořádně nahřát aby se roztáhl a následně jej vypáčit z osky setového motoru. Bez tohoto nahřátí se Vám pastorek ze setového motorku pravděpodobně bez poškození sundat nepovede.
Pastorek ze setového motorku následně za pomocí LOCTITE nalepíme na SPIN motor a to tak, že mezi zajišťovacím kroužkem hřídele SPIN motoru a pastorkem ponecháme mezeru přibližně 2 mm.
Dále je zapotřebí zvětšit otvor v horní části rámu aby jím SPIN motor prošel dovnitř. SPIN motor následně přišroubujeme k rámu. Jelikož má SPIN motor stejnou rozteč dírek sloužící k uchycení motoru k rámu jako setový motor, není potřeba nic upravovat.
Ze setového motoru jsem ucvakl konektor a ten následně napájel na SPIN motor. Je potřeba vyzkoušet zdali se motor točí správným směrem, v opačném případě postačí na konektoru přehodit krajní dva drátky SPIN motoru mezi sebou.
Jelikož je SPIN motor s rotačním pláštěm, je zapotřebí provést uchycení drátku serv k rámu aby nedošlo otáčením pláště motoru k jejich následnému poškození.
Nyní máme hotovo a můžeme do vzduchu. Co se týče snížení hmotnosti o cca 7g, které jsme dosáhli výměnou setového motoru za SPIN motor, tak musím říct, že se toto snížení hmotnosti neprojevilo nijak negativně ve smyslu těžiště a letových vlastností ani při použítí baterií Nanotech 2s 300MAh, které mají o 6g nižší hmotnost, než baterie setová.
Při křivce plynu 100-100-100 a letového času 3 min + cca 15 sec normal režimu na vzlet a přitání se napětí na článcích jednotlivých baterií pohybovalo od cca 3,65V až 3,8V.
Plánuji vyzkoušet baterie kapacity 450-500MAh, jejihž hmotnost se pohybuje na hranici 30G. Za použití těchto baterií a SPIN motoru se dostaneme na shodnou letovou hmotnost setového 130X se setovou baterií.
Ukazka letu 130X se SPIN 8800KV motorem v podání Martina Bednáře a Jana Erlebacha
http://www.youtube.com/watch?v=ZIqqgDnU ... e=youtu.behttp://www.youtube.com/watch?v=kgiAyT0r ... e=youtu.be+ krátké shrnutí letových vlastností Blade 130X od Martina Bednáře
http://www.helicrushers.cz/index.php/cl ... blade-130x