Tak jsem se konečně "rozhoupal"... V srpnu 2011, ( přesněji po shlédnutí RC maniak show v Podolánce 3.8.2011 ), jsem si k narozeninám koupil model větroně EasyGlider Pro.
Výběr byl pro mě jako pro nováčka docela obtížný... tolik webů ... tolik letadel ...tolik krásných letadel !!!
Až najednou mi "shůry" přišel dobrý rádce Kovaco a jednoznačně mi doporučoval EasyGlidera Pro ( dále jen EGP ) a modelářství od Pecky v Praze v Korunovační ulici pana Vaňoucha.
Jeho rady byly velmi správné ! Prodavači mi zde radili - přes 90 minut - a sestavovali jsme vše potřebné od letadla až po všechny jeho "vnitřnosti".
Velkou výhodu pro mě taká je to, že mám vzdělání elektrotechnické a elektrotechnika byla mým velkým koníčkem. Zkrátka páječku jsem v ruce držel snad tisíce hodin!
A tak jsem se v září pustil do stavby letadla přesně podle jejich rad a také přesně podle přiloženého návodu. Když jsem ho pročítal a došel skoro na konec, byla v závěru i kapitola, jak na něj dát nálepky a že bude k sežrání. No, pomyslel jsem si, že překlad je nějaký divný.... že bude k sežrání ? Ale potom, až jsem ho polepil, nastavil a sestavil dohromady, tak jsem pochopil, že to letadlo JE OPRAVDU k sežrání

. Bílé, s moderními nálepkami a pěkně velké ( alespoň z pohledu začátečníka ).
Na další RC maniak show v září jsem ho vzal sebou. Na ten den jsem ještě týden před tím občas trénoval na simulátoru Phoenix, abych řízení dostal alespoň trochu do ruky.
Nejprve jsem pokukoval po ostatních, jak s tím krásně létají a po té se zaměřil na kolegy s větroni. Pořád jsem měl trému, jak to půjde asi mě....nerozbiju ho .... vím od kamaráda, který má skutečné dvoumístné letadlo a letěl jsem s ním, že přistání na zem je nejtěžší moment z letu.
A pak to začalo, můj kolega Kovaco s Graupem15 mě pomohli. Graup, coby velmi zkušený modelář letadlo podrobně prohlédnul, vyzkoušel funkčnost a správné nastavení všech výchylek, zapojení uvnitř letadla a šlo se na to. Jiný kolega letadlo vyhodil a graup s ním vzlétl jako s raketou! Všichni přítomní, co sledovali vzlet se hned údivem a hlasitě zasmáli jak letoun startuje přímo směrem do oblak s obrovským výkonem, že si ho graup spletl se svým větroněm.... Hned na to se mě ostatní ptali, co je tam za motor, vrtuli, baterka pod.
Po chvilce jemného trimovaní mi graup předvedl, jak EGP krásně letí - plynule, stabilně a přímo ve směru letu.
Po krátkém zalétnutí mi předali do ruky vysílač, abych pokračoval v letu. Ze začátku jsem měl malý "hokej" v tom, jestli zatáčet s letadlem pomocí křidélek nebo směrovky. To Dalibor ( graup ) okamžitě poznal a nastavil vysílač tak,aby se směrovka nevychylovala zatím vůbec. Dnes si jí už umím nastavit sám ( a spoustu jiných funkcí na vysílači ) a vím, jaký je mezi tím rozdíl za letu.
A tak přišlo na řadu i první přistání, to kterého jsem se obával. Naštěstí pro mě v ten den bylo super počasí, krásná viditelnost, bezvětří a travnatá plocha. Letadlo jsem mírně stočil a připravil ho na první přistání a pomalu, pomalu klouzal, až dosedlo perfektně a měkce na zem. V tu chvíli jsem měl snad tlak 200/120 a pulz 160

.
Potom mi RiMr nabídnul, že by se moje začátky měly natočit,že to tak má každý

a tak jsme to tak udělali .
Zde http://www.youtube.com/watch?v=ppKFyDquDNc je tedy můj první let s větroněm. V podstatě se jedná o druhý řízený let. Ten úplně první let EG probíhal tak, že mi ho vyhodili do vzduchu a já ho ihned začal řídit.
Přes den jsem poznal také, jak je dobré mít na poli nabíječku aku připojitelnou k baterii automobilu. Mohl jsem tak létat celý den až do soumraku. Byl to pro mne opravdu super den.
Večer jsem přijel domů a z regulátoru motoru jsem si stáhnul log celého létání. Je to skvělá věc, protože ukazuje, jak v čase létání ( od zapnutí do vypnutí ) klesá napětí na baterii, kolik teče proudu při různých výkonech motoru, teplotu regulátoru, otáčky motoru, spotřebovanou energii v mAh,příkon motoru a jiné ukazatele. Mám v něm regulátor Castle lite 50 od spol. Phoenix ( USA) .
Od té doby ( 25.9. 2011 ) pozoruji počasí a chodím létat jak jen je to časově možné.
Letoun je zatím vpořádku a ještě jsem ho nikde nezlomil a lepidlo na EPP od té doby leží v krabici s nářadím. Pravda, byly občas tvrdší přistání ( asi 4x

) na poli, ale nikdy nebyly z velké výšky, vždy nějak při zemi. To proto, že jsem se snažil ještě malinko let upravit a nebo nečekaný vítr udělal své...
No a co jsem vše do EG Pro vložil a zapojil:*
motor AXI 2814/16 http://www.modelmotors.cz/index.php?page=61&product=2814&serie=16&line=GOLD* kužel originál
*
sklopná vrtule: - Aeronaut 9,5x6" - hmmmm, nic moc,
- 10x6" dobrá ale otáčky kolem 10000,
-
nyní létám s 11x6" a v pohodě. Max proud je ale někdy až 37 A ! ( to zaznamenává samostatně regulátor Phoenix níže uvedený )
*
regulátor Phoenix Ice Lite 50 http://www.castlecreations.com/products/phoenix_ice.html*
serva HiTec 85 MG 2x ( kovové převody )
http://www.hitecrcd.com/products/analog/micro-mini/hs-85mg.html*
serva HiTec 82 MG 2x ( kovové převody )
http://www.hitecrcd.com/products/analog/micro-mini/hs-82mg.html*
přijímač Futaba R617FS 2.4GHz FASST 7-Channel http://www.gpdealera.com/cgi-bin/wgainf100p.pgm?I=FUTL7627*
Čím EGP poháním :Li-Pol akupackyG3 RAY Li-Pol 2200mAh/11,1 26/50C Air pack
http://www.pelikandaniel.com/?sec=product&id=55484a pro svižnější kolmý start
G3 RAY Li-Pol 3250mAh/11,1 26/50C Air pack
http://www.pelikandaniel.com/?sec=product&id=55485Pozn. Mám je stále od 8 / 2011 a až teď je budu měnit ( 3250 ) ... už to není ta raketa jako dříve

a stále na ni lítám okolo 60 minut letu
Dodatečně doplněno:
kryty serv na křídla (ochrana serv při přistáním)
HD Wing Camera 1280x720p 30fps 5MP CMOS
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=17200Co jsem plánoval a postupně doplnil na EGP* dálkově spínané osvětlení křídel -
2 x 3W LED bílé - HOTOVO !* doplnit signalizační modul při ztrátě signálu
- HOTOVO !* barevný nástřik křídel
- HOTOVO !*
klapky křídel jsou hotové a funkční !!! viz zde
http://easyglider.rajce.idnes.cz/EASYGLIDER_-_JAK_JSEM_VYTVORIL_KLAPKY/Čím nabíjím
* Nabíječkou Raytronic C16
* používám teplotní sondu ( v případě NiMH,NiCd)
* propojovací modul Raytronic-USB PC - loguji tím nabíjený akumulátor.
* různé nabíjecí kabely a přechodky k balancéru
Zde jsou fotografie ze stavby EGPro
http://easyglider.rajce.idnes.cz/STAVBA_EASYGLIDERU_-_zari_2011/Budu rád sdílet s vámi všechny poznatky a připomínky.