Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: sob 27.09.2014 9:36 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 28.6.2014
Příspěvky: 115
Bydliště: Praha
U deskových 3D akrobatů z EPP (z extrudovaného polypropylénu), je důležitá nízká váha modelu pro dosažení co nejnižší rychlosti modelu, při které se ještě model udrží ve vzduchu. Kvalitní model umí létat rychle i pomalu. Velké rychlosti dosáhneme snadno, ale hraniční nízké rychlosti je obtížné dosáhnout. Přitom při nízké rychlosti se snáze učí jednotlivé obraty a zároveň je pomalé létání velmi efektní. Rozhodující vliv na nízkou rychlost má právě váha modelu. Tu je třeba snižovat kde to jen jde. V tomto příspěvku se zaměřuji na podvozek.
Podle mých zkušeností jsou nejvhodnější pro učení i zdokonalování 3D létání modely s rozpětím 0,8- 1m pro ty, kdo nemají halu a létají venku. U modelů 0,8m je u některých výrobců u nových konstrukcí podvozek už dost dobře vyřešen, nebo se u těchto letadel jednoduše podvozek nedělá - modely jsou lehké a startuje se z ruky a sedá posazením do trávy, šikovnější chytají model ve visu do ruky.
Bohužel na dosud vyráběných modelech 1m jsem se nesetkal s podvozkem, který by vyhovoval váhově. Výrobci používají různé konstrukce, např. tvarovaný ocelový drát zalepený do dřevěného špalíčku (např. Superzoom od Hacker, Triniti od VA models), nebo uhlíkový oblouk přišroubovaný na laminátovou destičku (metrové modely od RC Factory). Tyto konstrukce se mi zdají však na dnešní dobu příliš těžké, hledal jsem proto řešení podvozku s menší váhou při zachování potřebné pevnosti.
Inspirací mi byly menší halové modely, kde se již poměrně dlouho používají zkřížené uhlíkové tyčky s různě řešenými osičkami pro kola. Co vyhovuje pro malé modely, musí vyhovět i pro větší za předpokladu zvětšení dimenzí. Po různých experimentech a zkouškách jsem dospěl k řešení, které je vidět na fotkách a skice. Použity jsou dvě uhlíkové trubky průměru 4/2mm. Délka trubek je 220mm.
Příloha:
Superlehký podvozek na modelu 1m.JPG
Superlehký podvozek na modelu 1m.JPG
[ 59.92 KiB | Zobrazeno 2513 krát ]


Příloha:
výkres podvozku (2).jpg
výkres podvozku (2).jpg
[ 45.57 KiB | Zobrazeno 2826 krát ]


Do každé trubky se nejdříve zalepí osičky kol, které jsou tvořeny ze šroubků M2,5 kterým jsem ustřihl hlavičky a v kleštích je ohnul do požadovaného úhlu. Díra v trubce se musí nejprve na kraji zvětšit vrtákem prům. 2,5mm v délce cca 10 mm. (Jednodušší by bylo použít šroubky M2, ty se však v provozu ohýbaly). Na šroubky i do trubky se kápne kapička vteřinového lepidla a šroubky se zasunou do trubky, zbytek lepidla se odsaje kouskem toal. papíru a pofouká se aktivátorem. Pak se na oba šroubky až k uhlíku našroubuje matička M2,5 a zalepí se řídkým vteř. lepidlem.
Závit na šroubu není dobrá hřídelka uložení kol, i když závit jako osičku užívají mnozí výrobci. Závit totiž při provozu škrábe v plastu kol, díra se zvětšuje a kolečko se časem vyviklá. Tomu zabráníme tak, že do závitu pečlivě namotáme obyčejnou niť a pak ji zakápneme řídkým vteřinovým lepidlem. Přebytečné lepidlo odsajeme toaletním papírem, aby nevznikla kapička. Pofoukáme aktivátorem a po zatvrdnutí lehce opilujeme plochým jehlovým pilníkem, aby vznikla hladká hřídelka. Pilujeme a při tom zkoušíme kolečka, aby se lehce točila, ale neměla přílišnou vůli na hřídelce. Pokud je velká vůle, naneseme více vrstev vteřinového lepidla.
Kolečka jsem použil od RC Factory o průměru 38 mm, která se dodávají k metrovým modelům a váží jen 1,8g. Dírka pro osu v kolečku se musí zvětšit vrtáčkem o průměru 2,5mm. Po obou stranách kolečka se osadí ploché podložky prům. 2,7mm. Po nasazení koleček osadíme vnější podložky a zajistíme je matičkou zašroubovanou ke kolečku bez vůle, ale aby se kolečko přitom lehce točilo.
Matičku zajistíme kapičkou řídkého vteřinového lepidla. Lepidlo však nesmí proniknout do náboje kolečka, jinak je celá práce zmařená. Lepidlo proto naneseme v poloze, kdy je matička dolů a kapičku lepidla nabereme na hrot párátka a dotkneme se jí u matičky v místě závitu. Lepidlo navzlíná do závitu. Pofoukáme aktivátorem a v popsané poloze držíme, až lepidlo zatvrdne. Pak do uložení ještě kápneme malou kapičku řídkého minerálního oleje, nejlépe opět špičkou párátka. Přečuhující závit ucvakneme a zabrousíme.
Příloha:
Upevnění kolečka.JPG
Upevnění kolečka.JPG
[ 50.88 KiB | Zobrazeno 2513 krát ]


Nyní je potřeba trubky s kolečky zamontovat do letadla. Trubky prostrčíme zářezy v EPP, které si před tím prořízneme po předchozím rozměření a označení. Pak v poloze letadla na zádech zkontrolujeme kolmost spojnice koleček k podélné ose letadla, rozteč koleček, jejich stejnou vzdálenost zleva i zprava vůči ose letadla, jejich stejnou výšku od křídel, která zaručuje, že bude letadlo stát rovně na ploše. Důležitá je také rovnoběžnost koleček s osou modelu. Je vhodné nastavit mírnou sbíhavost. Korekce polohy trubek provádíme prořezáváním EPP a posunováním trubek s kolečky. Kdo chce být preciznější, vyřeže dvě destičky z laminátu 0,5mm pro upevnění trubkových nosníků v svislém trupu letadla podle skici. Toto řešení jsem však nevyzkoušel. Když je vše ve správné poloze, lehce zafixujeme spoje řídkým vteřinovým lepidlem, ještě jednou vše zkontrolujeme a změříme a pak spoje dobře zalepíme řídkým vteřinákem. Pokud nepoužijeme laminátové destičky, pak pro zpevnění uchycení podvozku v trupu letadla vlepíme do EPP v místě zkřížení trubek z obou stran uhlíkovou tyčku dlouhou cca 4cm průměr 1,2mm (podle fotky) a zkřížení omotatáme podél trupu několika závity obyčejné nitě a tu prosytíme řídkým vteř. lepidlem, jak je vidět na fotce.
Příloha:
Vyztužené zkřížení trubek uhlíkem a nití.JPG
Vyztužené zkřížení trubek uhlíkem a nití.JPG
[ 88.07 KiB | Zobrazeno 2511 krát ]


Podvozek je velmi lehký a pevný, přitom jednoduchý a levný. Má i se zalepením a kolečky váhu pouhých 13g. Oproti dodávaným podvozkům výrobci deskových modelů s rozpětím 1m ušetříme 12 až 30g na váze.
Popsaný podvozek má za sebou mnoho startů a přistání, někdy i dost tvrdých, na modelu s rozpětím 1m a s letovou váhou 320g. Doporučuji ho všem, kdo chtějí snížit váhu modelu a rozšířit tím jeho možnosti směrem k nižším rychlostem a to jak pro učení, tak pro pokročilou akrobacii. Je vhodný pro modely novější konstrukce, u kterých letová váha nepřesahuje 360g.


Naposledy upravil Zápotocký88 dne sob 27.09.2014 21:40, celkově upraveno 5

Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: sob 27.09.2014 18:25 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 3.11.2008
Příspěvky: 442
Bydliště: Znojmo
moc pěkný příspěvek. Na letadlech od RCFactory sice podvozek nevozím, ale i tak jsem si ho rád přečetl;) Díky


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 28.09.2014 14:27 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 28.6.2014
Příspěvky: 115
Bydliště: Praha
Díky za uznání.
Ještě jsem zapomněl, že v místě zalepení osiček kol- šroubků do uhlíkových trubek je pro zpevnění spoje vhodné omotat konec uhlíkové trubky několika závity černé nitě a nasytit ji řídkým vteř. lepidlem (závit vedle závitu kvůli vzhledu). Nebo dát na konec prstýnek smršťovačky tak 3mm široký a ten těsně před smrštěním zakápnout malinkou kapičkou vteř. lepidla.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 28.09.2014 23:37 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 28.6.2014
Příspěvky: 115
Bydliště: Praha
K podvozku patří ještě zadní kolečko. Většina výrobců deskových 3D akrobatů dělá u svých modelů jen ostruhu, ale pokud má letadlo zadní kolečko upevněné na směrovce, je možné ho krásně řídit při pojíždění po ploše. Přistanete a s letadlem zajedete až k nohám. Jenže jak upevnit kolečko, aby odolávalo nárazům při přistání a přitom nezvýšilo nějak výrazně váhu modelu? Zkoušel jsem několik variant a dospěl k řešení, které je vidět na fotce. Takto upevněné kolečko používám už asi rok na modelu s rozpětím 1m bez jediného defektu. Kolečko má průměr 20mm a jeho upevnění je velmi jednoduché.
Základem je naohýbaný drát prům. 2mm z polotvrdé hliníkové slitiny „zapíchnutý“ do směrovky z EPP a zalepený. Trik je v tom, že drát je ohnutý a vsazený do EPP ve tvaru oblouku, takže se neprotočí kolem své osy a drží v pěnovém materiálu velmi pevně. Po naohýbání drátu nejprve nasadíme kolečko, které zajistíme podložkou z tvrdšího papíru a kapičkou vteřinového lepidla, když jsme povrch drátu na konci v místě lepení podložky předtím „pohmoždili“ štípacími kleštěmi. Při lepení držíme opět podložkou dolů a lepidlo naneseme zdola např. párátkem a tak zabráníme tomu, aby se lepidlo nedostalo do náboje kolečka.
Před zapíchnutím do EPP drát zahrotíme pilníkem. Zapíchneme do EPP a upravíme polohu, aby kolečko bylo v ose směrovky. Poté materiál směrovky z boku na několika místech prořízneme až k drátu a do zářezů kápneme řídké vteřinové lepidlo. Pofoukáme aktivátorem a je hotovo.
Pokud použijete lehké kolečko, tak se touto konstrukcí nezvýší váha modelu ani o 2 gramy a pevnost a spolehlivost je velmi dobrá.
Příloha:
Velmi lehké zadní kolečko u 1m modelu.JPG
Velmi lehké zadní kolečko u 1m modelu.JPG
[ 49.72 KiB | Zobrazeno 2238 krát ]



Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 29.09.2014 12:35 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 15.3.2011
Příspěvky: 838
Bydliště: Skorošice u Jeseníku
Obrázky: 7
Takto udělaný podvozek už nějakou dobu má VA MODELS na novém uniqu...

_________________
Graupner/SJ MZ 24 , PA CZ , VA models CZ , SU-26MM Hangar 9 2,5m


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 29.09.2014 23:08 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 28.6.2014
Příspěvky: 115
Bydliště: Praha
To, že je na Unique použit podobný typ podvozku mě potěšilo. Však také píšu, že u modelů 0,8m je u některých výrobců u nových konstrukcí podvozek už dost dobře vyřešen :-). Podobný podvozek má také 80cm model Reaktor od Hobby King. Nejsem žádným autorem té myšlenky, zkřížené uhlíky na podvozku se už delší dobou používají u halových modelů. Bohužel jsem se však nesetkal s takto řešeným podvozkem u modelů 1m a v příspěvku popisuju především konkrétní nadimenzování podvozku známého principu pro 1m modely a to tak, aby byl podvozek co nejlehčí a přitom ještě nepraskal. Doporučuji všem, kdo chtějí snížit váhu modelu. U modelů s větší váhou kolem 360g doporučuji do trubky 4x2mm vlepit ještě uhlíkovou kulatinu 2mm, nebo místo trubky použít plnou kulatinu prům. 4mm, do které se však trochu složitěji vyvrtá díra pro šroubek, aby byla osová.


Naposledy upravil Zápotocký88 dne stř 01.10.2014 17:24, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 30.09.2014 4:33 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20822
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
No já nevím, ale... Není lepší zvláště u těžšího modelu (se kterým se skoro určitě nelétá v hale) aby při přistání propružil? Takovou tyč 4mm si propružit dost nedokážu představit... U lehkého modýlku do haly to vidím schůdné, tam nejsou setrvačné hmoty velké, ale když takový 350g (a více) model zakopne v trávě, jaký nápor to udělá na konstrukci, uchycení podvozku, .... ?
Mám na 800mm Edge 540 (RCF) uhlíkový podvozek - pásek, který dost pruží a neměnil bych.

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 30.09.2014 18:06 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 28.6.2014
Příspěvky: 115
Bydliště: Praha
Všechno je věc zkoušek a pokusů. Měl jsem různé podvozky u letadel z uhlíkového pásku (oblouk), které vycházejí dost těžké a pokud jsou slabší, tak navíc pruží moc a jen jedním směrem, takže když přistanete trochu na jedno kolo, skončí to většinou karambolem. Uhlíková trubka pruží tak akorát a navíc dojde k zapružení i v EPP v místě uchycení zkřížených nosníků. Také jsem byl dřív s uhlíkovým páskovým podvozkem spokojený, ale teď bych se k němu už nevrátil. Co vyhovuje v halách, vyhoví i venku, je to jen otázka dimenzí. Pokud to vyjde lehčí, tak proč se tomu vyhýbat.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz