Při hledání optimálního motoru pro deskový 3D akrobat z EPP s rozpětím 80cm váhy 160g pro venkovní létání (Backyard Flyer) jsem se zaměřil na některé motory, které se mi zdály podle údajů na internetu jako vhodné. Zejména mi šlo o co nejnižší váhu motoru při dostatečném výkonu a zároveň o dobrou účinnost motoru s použitou vrtulí. Protože údaje výrobců jsou často neúplné a motory lze těžko podle nich srovnávat, rozhodl jsem se vybrané motory změřit. Výsledky jsou v přiložené tabulce.
Výběr byl zaměřen na typy motorů s integrovaným gumičkovým unášečem a s váhou do 22g. U motorů, které jsou dodávány s konektory, jsem tyto konektory před zvážením motoru odpájel. Kromě motoru Hacker mají všechny porovnávané motory také integrovaný upevňovací kříž. Proběhlo měření statického tahu, který sice není vypovídající o všech vlastnostech motoru při různých rychlostech modelu, ale pro 3D létání je to dost důležitý údaj, protože napovídá o projevu modelu v režimu visení a pomalého letu vzhůru. Měření je jen vodítko, definitivní projev motorů při letu je třeba vyzkoušet.
Pro 3D létání je potřeba, aby pohon vytvářel po celou dobu do vybití baterie statický tah větší, než je váha modelu. Uvádí se, že tah by měl odpovídat alespoň 1,5 násobku váhy modelu, pro razantnější létání 2 násobku i 3 násobku váhy modelu.
Měření s vrtulí GWS 8x4“ proběhla ve dvou situacích, jednak za předpokladu použití 2 článkové baterie Lipol a jednak za předpokladu použití 3 článkové baterie, kde byly měřeny jen některé motory s menšími ot./V. Ty s většími otáčkami jsem neměřil, protože by byly přetížené. Další měření proběhlo s vrtulí GWS 7x3,5“ za předpokladu použití tříčlánkové baterie a to také jen u některých motorů. Porovnání použití vrtule 8x4“ s 2S baterkou a nebo vrtule 7x3,5“ s 3S baterkou u konkrétního motoru ukazuje, že dosažení určitého tahu s větší vrtulí probíhá s lepší účinností než dosažení stejného tahu s menší vrtulí.
Každé měření proběhlo ve třech napěťových úrovních a to za předpokladu plně nabité baterie, středně vybité baterie a baterie na konci vybití.
Pokud došlo k překročení povoleného proudu motoru, je údaj proudu v tabulce vyznačen červeně. K měření byl použitý stabilizovaný zdroj, tak se domnívám, že tam, kde došlo k malému překročení limitu proudu, by to při použití baterie s předpokládanou kapacitou 2S-350mAh, nebo 3S-240mAh, nemuselo vadit, protože napětí baterie při zatížení trochu poklesne a tím poklesne i proud. V každém případě je třeba vždy ověřit, jestli se motor v jakémkoliv skutečném nasazení nepřehřívá.
Údajem „P“ je v tabulce označen elektrický příkon a jako účinnost je označen podíl tahu ku příkonu, tzn. kolik gramů tahu na vrtuli je vytvořeno elektrickým příkonem 1W. Vyšší účinnost je dobrá k tomu, aby model vydržel co nejdéle ve vzduchu a stačila mu k tomu malá a tím i lehká baterka. Na příkon a celkovou účinnost má vliv i použitý regulátor a jeho časování a pak i kvalita BEC obvodu pro napájení serv a samozřejmě typ a provedení vrtule. Pro toto měření byl použitý regulátor E-Flite 20A řady 2 v základním nastavení od výrobce.
Měření má sloužit k porovnání výkonu jednotlivých motorů pro použití v modelech pro 3D akrobacii s váhou kolem 160g a to pouze s jedním typem vrtule se stoupáním ½ průměru. Možná použitím podpůlové vrtule by porovnání motorů dopadlo jinak. Měření nemá sloužit k celkovému hodnocení motorů, ve kterém by hrálo roli m. j. i dílenské zpracování, kvalita použitých materiálů a životnost motoru. Tabulku lze samozřejmě využít i pro jiné váhy modelů.
Domnívám se, že optimální pohon znamená pro každého něco jiného a naměřené hodnoty mohou být proto vodítkem pro jeho určení. Proto věřím, že tabulka bude užitečná pro více zájemců.
Příloha:
Motory (3).xlsx [15.4 KiB]
217 krát