Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 109 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: čtv 19.12.2019 22:33 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11187
Bydliště: Břeclav, ČR
mac píše:
hmm zaujimave, to iste mi tvrdil kamarat modelar a pilot zaroven, ked som s nim keroval blanika...


Do podrobností bych nerad chodil, ale když sem se vezl vrtulníkem, tak mi pilot v pohodě půjčil řízení. Když jsem byl na simulátoru B737, tak po informaci, že létám modely, Instruktáž skončila a šlo se rovnou létat.

Přitom ani jednomu z nich bych žádný model nepůjčil. Ani éro, natož vrtulník.

Ono je to ale hlavně o tom, že v éru sedíš, vidíš, cítíš a pokud máš představu a reakci kormidel, tak základ uřídíš. Model se řídí "z venku" necítíš, vidíš odjinud a řízení si ve finále musíš v hlavě převexlovat na situaci na palubě.

Určitě ten pocit znáte každý. Letecky den, někdo předvádí ultralight, po startu to natáhne co to dá a už je to vidět. Ty vole, co blbneš, vždyť se s tím sesypeš! No a někdy to dá, a někdy opravdu spadne...


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 19.12.2019 23:47 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 11.10.2017
Příspěvky: 109
Obrázky: 4
celeron píše:
Mě by spíš zajímalo, co je pravdou na tvrzení, že když pilot velkýho éra dostane poprvé do ruky RC model, tak ho na 90% rozseká a když půjčej v letadle typu Cesna knypl modelářovi, tak to bez problému ukormidluje na rovnej let, zatáčku a podobný základní věci. Už jsem to slyšel od mnoha lidí, i pilotů dopraváků a lampasáků co modelařej.

Tak toto můžu potvrdit. Žádný pilot, který nemodelařil a dal jsem mu do ruky rc, dlouho model ve vzduchu neudržel. Ale každý modelář, kterému jsem půjčil knipl, v poho éro v letu udržel.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 20.12.2019 7:10 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 991
zdzd píše:
Ono je to ale hlavně o tom, že v éru sedíš, vidíš, cítíš a pokud máš představu a reakci kormidel, tak základ uřídíš. Model se řídí "z venku" necítíš, vidíš odjinud a řízení si ve finále musíš v hlavě převexlovat na situaci na palubě.


nad tymto si dlhodobo lamem hlavu ze ako to dokaze 10r chalan upilotovat a dospel som k nazoru, ze sice sa na lietadlo pozera zvonku, ale v skutocnosti sedi v nom vo vnutri takze nic nemusi prevexlovavat, myslim ze dost pilotov to musi mat takto lebo inak by nezalietali to co pri pohlade na to ponecha sanku spadnutu nadol


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 20.12.2019 7:58 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 11.9.2018
Příspěvky: 90
Ahoj
Řízení modelu letadla …
Víme, že je rozdíl v řízení (směru páček) pokud letí model od tebe, nebo k tobě, na břiše, nebo na zádech, nožak s kabinou k tobě nebo od tebe,….
Ale já to vidím spíše tak, že model řídíš celou dobu a proto model jakoby “cítíš“ a vždy reaguješ podle předchozího pohybu modelu a páčky na vysílačce. Vždy pokračuješ v pohybu modelu - držíš páčku dále, nebo proti – řídíš obráceně. Je to zažité a bez přemýšlení.
Reálné nikdy neřídíš podle polohy modelu a neříkáš si ..letím k sobě, páčky naopak, letím na zadech pozor – výšková opačně. To bys nedal.
Víš, že jsi přitáhl - letím nahoru. Chci letět nahoru nechám to, chci víc nahoru ještě přitáhnu. Chci srovnat do horizontu. Proti předchozímu pohybu, chci víc dolu víc proti předchozí poloze,…. Současně s výškou vnímáš i náklon modelu a tyto dva stavy koriguješ současně.
Proto je ti jedno v jaké poloze letí model … stačí, že víš jestli má pokračovat v pohybu, nebo tento pohyb negovat 
Tohle je podle mě, hlavní, třeba u rychlého 3D, vrtulníků a u letu, kde se poloha modelu velmi rychle mění a není definovaná…

Z tohoto důvodu, se dá jakoby vypozorovat, že každý pilot při létaní preferuje spíše provádění obratu na jednu stranu pokud letá čistě podle sebe (neplatí u sestavy, nebo letu dle daného zadání )

Doufám, že se to dá pochopit….:-), ale tak to mám já.


Naposledy upravil AlešM dne pát 20.12.2019 8:45, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 20.12.2019 8:09 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 29.1.2004
Příspěvky: 5848
Bydliště: Týn nad Vltavou
Obrázky: 5
Blog: Zobrazit blog (1)
LV píše:
Ja mám na Lione (S+V) smerovku aj na páke smerovky aj na páke krídeliek.
Lebo... letíš a poryvom vetra sa ti ten ušák začne nakláňať tak urobíš čo? Hrábneš do krídeliek, ale keby tam nebolo nič, model letí kam chce, lebo mozog hneď nedá povel ruke na smerovke, aby si točil smerovkou, pretože ty predsa zatáčať nechceš, iba chceš zmierniť náklon...
Momentálne lietam súťažne F3F a na slovensku asi iba ja a Ivan Svetlík (bývalý F3Ačkar) nemáme namixovanú smerovku do krídeliek. Poste potrebuje riadiť smerovkou...


Jo, mix většinou taky používám, paradoxně hlavně na modelech řízených výškovkou a směrovkou (STEP ONE a tak). Většinou si je někdo chce půjčit a dost lidí nelítá mode 4 jako já, ale mode 2.

_________________
Vertigo 2m, Extra 330SC, Supertrino F3P (54g)+Lantsov 15", RCFactory Extra 330LT, JETI DS16


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 20.12.2019 8:38 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
sky59 píše:
nad tymto si dlhodobo lamem hlavu ze ako to dokaze 10r chalan upilotovat a dospel som k nazoru, ze sice sa na lietadlo pozera zvonku, ale v skutocnosti sedi v nom vo vnutri takze nic nemusi prevexlovavat, myslim ze dost pilotov to musi mat takto lebo inak by nezalietali to co pri pohlade na to ponecha sanku spadnutu nadol


Ale ne, model samozřejmě řídí plně z pohledu venku, je to prostě o automatizaci návyků (promiň, ale nemůžu nenapsat, že to je o tom více létat a méně bájit o CC3D :mrgreen: ). Ten pohled "zevnitř" se naopak také musí docela složitě učit, když jsem začal s FPV, tak jsem byl zprvu úplně mimo právě proto, že návyky najednou až tak neplatily :mrgreen: .
Přečti si něco na téma dnes moderního pojmu (až buzzwordu) NLP - neurolingvistické programování. Je kolem toho spousta keců, ale leccos ze základů platí a modelů letadel se přirozeně týká to, že ty se naučíš (naprogramuješ mozek) tak, že valnou část letu řídíš čistě automaticky a o přemýšlení nad spoustou věcí nemůže být řeč. Což je mimochodem také hlavní důvod toho, proč je tak velký problém změna módu - v mozku se vytvoří zcela automatické vazby, které jdou mimo vědomé rozhodování a přeučit se to je strašně složité...
Tohle je fakt zásadní, ta automatizace je velká. Někdy je to docela vtipné - letím se soutěžním větroněm a někdo se zeptá, jakou točím zatáčku - naprosto netuším, prostě to nějak jede intuitivně a ruce se starají samy, vědomá část mozku se věnuje spíš sledování okolí a vymýšlení taktiky s ohledem na termiku, vlastnímu udržení modelu v letu ale v podstatě žádné vědomé myšlení nedáváš. U akrobatů by ti víc řekl Honza, ale princip zase podobný - mozek říká pořadí obratů a tak, ale vlastní souhru obou rukou třeba aby výkrut byl přesný zase musíš dát zcela automaticky, zapomeň na to, že bys to hlídal vědomě...

A ještě si trochu rýpnu - tohle je jeden z důvodů, proč mám u začátečníků výhrady vůči stabilizačním systémům. Ona totiž i ta kompenzace poryvů a tak je věc, která v hlavě jede jako naprosto automatický program o kterém vůbec nepřemýšlíš. Pokud si to někdo zjednoduší elektronikou, tak mu to jistě fungovat bude, to dnes technicky problém není, ale cenou za to je, že se hodně zpomalí či dokonce vypne část budování těch "automatických spojů" v mozku a ve valné většině případů se tím také omezí úroveň pilotáže, na kterou dojde. On je dost rozdíl, když už někdo létá dobře a pak si ještě pomůže elektronikou a když někdo létá "elektronicky" od začátku...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 20.12.2019 10:08 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 991
tomashr píše:

Ale ne, model samozřejmě řídí plně z pohledu venku, je to prostě o automatizaci návyků (promiň, ale nemůžu nenapsat, že to je o tom více létat a méně bájit o CC3D :mrgreen: ). Ten pohled "zevnitř" se naopak také musí docela složitě učit, když jsem začal s FPV, tak jsem byl zprvu úplně mimo právě proto, že návyky najednou až tak neplatily :mrgreen: .
Přečti si něco na téma dnes moderního pojmu (až buzzwordu) NLP - neurolingvistické programování. Je kolem toho spousta keců, ale leccos ze základů platí a modelů letadel se přirozeně týká to, že ty se naučíš (naprogramuješ mozek) tak, že valnou část letu řídíš čistě automaticky a o přemýšlení nad spoustou věcí nemůže být řeč. Což je mimochodem také hlavní důvod toho, proč je tak velký problém změna módu - v mozku se vytvoří zcela automatické vazby, které jdou mimo vědomé rozhodování a přeučit se to je strašně složité...
Tohle je fakt zásadní, ta automatizace je velká. Někdy je to docela vtipné - letím se soutěžním větroněm a někdo se zeptá, jakou točím zatáčku - naprosto netuším, prostě to nějak jede intuitivně a ruce se starají samy, vědomá část mozku se věnuje spíš sledování okolí a vymýšlení taktiky s ohledem na termiku, vlastnímu udržení modelu v letu ale v podstatě žádné vědomé myšlení nedáváš. U akrobatů by ti víc řekl Honza, ale princip zase podobný - mozek říká pořadí obratů a tak, ale vlastní souhru obou rukou třeba aby výkrut byl přesný zase musíš dát zcela automaticky, zapomeň na to, že bys to hlídal vědomě...

A ještě si trochu rýpnu - tohle je jeden z důvodů, proč mám u začátečníků výhrady vůči stabilizačním systémům. Ona totiž i ta kompenzace poryvů a tak je věc, která v hlavě jede jako naprosto automatický program o kterém vůbec nepřemýšlíš. Pokud si to někdo zjednoduší elektronikou, tak mu to jistě fungovat bude, to dnes technicky problém není, ale cenou za to je, že se hodně zpomalí či dokonce vypne část budování těch "automatických spojů" v mozku a ve valné většině případů se tím také omezí úroveň pilotáže, na kterou dojde. On je dost rozdíl, když už někdo létá dobře a pak si ještě pomůže elektronikou a když někdo létá "elektronicky" od začátku...


to ze ja nelietam a ani neviem nie je verejne tajomstvo, to sa vie, na to mam pilota :) ja som len pozemny personal

ked sme zacinali, tak lietadlo sme dostavali do vzduchu iba s pomocou CC3D a az vysoko vo vzduchu sme ho vypli a skusal a skusal, ked si uz nevedel rady zapol gyroskop s umelym horizontom a lietadlo sa zrovnalo, takto to islo skoro cely rok az raz prekvapil ze uz s gyroskopom lietat nebude a ani uz nelieta, vravi ze si to robi co chce ono a nie co chce on :)

raz sa mi na moju otazku pokusal vysvetlit ako to robi ze to ovlada, ale po dvoch neuplnych vetach do ktorych nevedel najst slova mi povedal, ze mi to nevie vysvetlit ale ze to jednoducho vie - takze je to takto :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 20.12.2019 10:25 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
sky59 píše:
raz sa mi na moju otazku pokusal vysvetlit ako to robi ze to ovlada, ale po dvoch neuplnych vetach do ktorych nevedel najst slova mi povedal, ze mi to nevie vysvetlit ale ze to jednoducho vie - takze je to takto :)


Tak zrovna tento tvůj odstavec bych doslova podepsal, přesně tak to je - prostě od jisté úrovně letí a už to nevysvětlí...
A vědečtěji řečeno jde právě o to, co jsem psal výše, tedy oblast NLP a rozvoj mozkových automatizovaných spojení.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 20.12.2019 10:31 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11187
Bydliště: Břeclav, ČR
sky59 píše:
ked sme zacinali, tak lietadlo sme dostavali do vzduchu iba s pomocou CC3D a az vysoko vo vzduchu sme ho vypli a skusal a skusal, ked si uz nevedel rady zapol gyroskop s umelym horizontom a lietadlo sa zrovnalo, takto to islo skoro cely rok az raz prekvapil ze uz s gyroskopom lietat nebude a ani uz nelieta, vravi ze si to robi co chce ono a nie co chce on :)


A když jsme Ti toto hned na začátku říkali, tak jsi se do krve hádal, že stabilizace je jediné správné řešení...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 20.12.2019 11:21 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 7.4.2008
Příspěvky: 613
zdzd píše:
Ono je to ale hlavně o tom, že v éru sedíš, vidíš, cítíš a pokud máš představu a reakci kormidel, tak základ uřídíš. Model se řídí "z venku" necítíš, vidíš odjinud a řízení si ve finále musíš v hlavě převexlovat na situaci na palubě.


O tom vidis by sa dalo polemizovat, ci lepsiu predstavu nemas o modeli pri pohlade zvonku, ale inak ano, riadenie sa nemeni, /hore je hore a dolava je dolava/ a hlavne vsetko sa deje oproti modelu ovela pomalsie, narabanie kniplom je "hrubsie" ...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 20.12.2019 11:28 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 991
zdzd píše:

A když jsme Ti toto hned na začátku říkali, tak jsi se do krve hádal, že stabilizace je jediné správné řešení...


tentokrat ta vyzyvam aby si mi nasiel kde som tvrdil taketo nieco, mal by si menej .....


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 20.12.2019 13:42 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11187
Bydliště: Břeclav, ČR
Hledat to všechno fakt nebudu, ale nechceš snad popřít, že jsi tu tu tvrdil jak je stabilizace ta nej cesta k naučení se létat...

Jen namátkou viewtopic.php?f=16&t=85478


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 20.12.2019 14:03 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2009
Příspěvky: 485
TomasC píše:
Sorry, ale tohle už se nedalo vydržet...

Souhlas. Opakují se tu dokola témata, která vždy vzbudí vášnivou debatu. Stává se, že mě na onu debatu upozorní kolegové z klubu, protože sem "chodím" už jen sporadicky, právě kvůli věčným dohadům o ničem. Neodolám, a vždy pro pobavení nahlédnu a přidám svojí trošku do mlýna. Nepatrně mě zklamal jyrry. U kolegů v našem klubu má pověst neoblomného komentátora, který má vždy poslední slovo.
Chlapi přeji Všem pohodové a klidné Vánoční svátky a ať Vám to v příští sezoně létá, bez ohledu na to zda létáte 1,2,3 nebo 4 mode. ***winter***


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 20.12.2019 14:45 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 991
zdzd píše:
Hledat to všechno fakt nebudu, ale nechceš snad popřít, že jsi tu tu tvrdil jak je stabilizace ta nej cesta k naučení se létat...

Jen namátkou http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=16&t=85478


pisal som aj vyssie ze sme na pociatku dostavali aero do vzduchu pomocou cc3d a za tym so stojim, ale ako si prisiel na tvrdenie cp si mi vlozil do ust vyssie? neprehanas trochu /moc/?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 20.12.2019 19:45 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 10764
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
AlešM píše:
Řízení modelu letadla …

Ještě to trošku rozvinu...

Dle mě je pro modelářský posun v kvalitě pilotáže podstatná jedna věc. Přestat reagovat na chování modelu, ale "předem" posílat model na chtěnou dráhu.

Když to zjednoduším, tak se ovládání modelu změní z režimu koukám kam to letí a snažím se nějak letět se zpětnou vazbou do stavu "mávnu ovladačem" a na konci jen provedu kontrolu, že model letí žádoucím směrem...
Samozřejmě, že je potřeba provést nějaké korekce od běžného letu, když třeba fouká z boku, atd...

V tom je myslím hodně dobrá škola létání přesné akrobacie.

Snad jsem to popsal srozumitelně.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 109 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz