Autor |
Zpráva |
BoŠ
|
Napsal: pon 16.12.2019 18:59 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 26.5.2013 Příspěvky: 1538 Bydliště: Brno
|
sky59 píše: no neviem.. mne sa paci ako mlady naklopi akrobata a potom/zaroven ho vyskovkou vytlaci do zakruty, prave toto mi pripada uplne 'elegantne' naproti tomuto si snazim predstavit ako by to bolo keby pouzil aj smerovku, myslim ze by to odhadzovalo chvost 'dopredu', rotacia okolo zvislej osi, nebol bu ten zatackomer prave z tohoto vydeseny? viem ako lietala ta cessna bez kridelok, visela takmer zvislo dole a ak sa naklopila tsk len trosku odstredivou silou a zatacky vyzerali viac ako smiesne, ale maly mal 5 rokov a bol nadseny, aj toto dokazal vtedy 'tresnut o zem Pro nácvik zatáček je nepřekonatelný vrtulník - tam rozumnou zatáčku bez směrovky nedáš, nebo létání v hale - tam se zase jinak s letadlem moc nevejdeš.. A v letadle je to totéž - správně zaletěná zatáčka spočívá ve sladění náklonu, směrovky a výškovky.
_________________ MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Amater2
|
Napsal: pon 16.12.2019 19:13 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 14.7.2012 Příspěvky: 25 Bydliště: Praha 4
|
Tak koukám, že se diskuze místy přesunula do roviny, kdo je, nebo není blb Já jsem se tedy setkal s tím, že ten zkušený modelář považoval za mód 1 V+S vlevo a P+K vpravo. Mód 2 chápal jako P+K vlevo a V+S vpravo. Ostatní módy prý "nelétá nikdo nebo skoro nikdo" - také je to příklad názoru a pohledu na věc. Já jsem ve svém dotazu myslel číslování 4 módů totožně s prvním příspěvkem na druhé stránce, kde je obrázek...
|
|
Nahoru |
|
|
mac
|
Napsal: pon 16.12.2019 20:07 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 8.4.2008 Příspěvky: 613
|
sky59 píše: naklopi akrobata a potom/zaroven ho vyskovkou vytlaci do zakruty, prave toto mi pripada uplne 'elegantne' akoze elegantne bez smerovky ? inak ale, je rozdiel nejaka predpisana zakruta/figura u akrobata, ktora sa ti paci a kde ta taha motor, a u klzaku, kde pokial nejde o akrobaciu, je cielom zakrutu previest s minimalizaciou straty vysky/energie...
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: pon 16.12.2019 21:53 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20846 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
sky59 píše: ... naklopi akrobata a potom/zaroven ho vyskovkou vytlaci do zakruty... V zatáčce udržuji éro směrovkou, výškovkou to jen utahuji dle potřeby a křidélka mám často i kontra, těmi udržuji náklon. Zrovna dneska jsem byl zaletět dva starty s malým (1100mm) P-38 který nemá řízené směrovky. Dost mi to chybělo, dal jsem směrovku a divil se proč éro nezačalo zatáčet...
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
sky59
|
Napsal: úte 17.12.2019 8:31 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 21.9.2015 Příspěvky: 991
|
jyrry píše: V zatáčce udržuji éro směrovkou, výškovkou to jen utahuji dle potřeby a křidélka mám často i kontra, těmi udržuji náklon. Zrovna dneska jsem byl zaletět dva starty s malým (1100mm) P-38 který nemá řízené směrovky. Dost mi to chybělo, dal jsem směrovku a divil se proč éro nezačalo zatáčet... si to dost dobre neviem predstavit, ked tocis "iba" (hlavne) smerovkou, to lietadlo ak letelo v horizontalnej polohe aj v tej polohe pocas zatacania zostava? my naklopime akrobata a kridelka sa vratia do neutralnej polohy ked uz je naklopeny, netreba ho v naklopenej polohe udrziavat maleho bublinkaca cca 800mm otocime naspat vo stvorci 1x1m a bez smerovky, naklopi skoro do nozoveho letu a vyskovkou odhodi zadok dopredu a okamzite mi ho vrati do horizontalnej polohy, asi to ma chalan v prstoch, ked som sa ho pytal ako to robi, zacal sa pokusat vysvetlovat a ked nevedel ako na to, tak mi povedal ze mi to nevie vysvetlit ale ze to vie urobit /nechapem to nacasovanie ze dokaze zvrtnut prave a presne o 90stupnov...bez potreby korigovat nasledne/
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: úte 17.12.2019 9:09 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20846 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Normálně se to nakloní do zatáčky. S hmotnějším érem nejde dělat to co s lehkým stínovým akrobátkem, tedy ani zatáčky "na pětníku", které jdou třeba s halákem dėlat právě díky směrovce a prakticky bez příčného náklonu. To chce si to vyzkoušet, taky jsem dřív létal jen křidélka-výškovka a v hale jsem se k tomu naučil tu směrovku.
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
BoŠ
|
Napsal: úte 17.12.2019 10:58 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 26.5.2013 Příspěvky: 1538 Bydliště: Brno
|
sky59 píše: si to dost dobre neviem predstavit, ked tocis "iba" (hlavne) smerovkou, to lietadlo ak letelo v horizontalnej polohe aj v tej polohe pocas zatacania zostava? my naklopime akrobata a kridelka sa vratia do neutralnej polohy ked uz je naklopeny, netreba ho v naklopenej polohe udrziavat maleho bublinkaca cca 800mm otocime naspat vo stvorci 1x1m a bez smerovky, naklopi skoro do nozoveho letu a vyskovkou odhodi zadok dopredu a okamzite mi ho vrati do horizontalnej polohy, asi to ma chalan v prstoch, ked som sa ho pytal ako to robi, zacal sa pokusat vysvetlovat a ked nevedel ako na to, tak mi povedal ze mi to nevie vysvetlit ale ze to vie urobit /nechapem to nacasovanie ze dokaze zvrtnut prave a presne o 90stupnov...bez potreby korigovat nasledne/ Pokud by takto letěl v 90 stupňovém náklonu několik okruhů, tak se postupně letadlo natočí nosem dolů, tedy minimálně normální letadlo.
_________________ MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570
|
|
Nahoru |
|
|
mac
|
Napsal: úte 17.12.2019 19:37 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 8.4.2008 Příspěvky: 613
|
jyrry píše: S hmotnějším érem nejde dělat to co s lehkým stínovým akrobátkem. Ale to 90st zalomenie v nozi co spomina, urobis vpohode s 15kg eroplanom. Drzi to tam lepsie, ako by jeden tipoval
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: stř 18.12.2019 11:36 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 6038 Bydliště: Praha ČR
|
Paradoxně se teď sky59 v jednom směru zastanu - to nepochopení funkce a důležitosti směrovky není nějaký jeho úlet, tohle je naopak velmi časté nejen u začátečníků, ale někdy i u modelářů, kteří toho napohled mají za sebou spoustu. Typicky u větroňů se běžně řídí tak, že se ke křidélkům jen přimixuje směrovka a levá ruka (v mode 1) se užívá prakticky jen na výškovku a směrovka je tam spíš symbolicky. Jenže zatímco u větroňů si tím jen zhoršují výkony, tak u některých modelů to je fatální. Nejde jen o nutnost směrovky u akrobata pro některé obraty (třeba obyčejný souvrat), jsou ale modely, které bez směrovky moc neletí. Třeba jsem měl v ruce polystyrénový trojplošník Fokker Dr.1 (kdysi dělal Hobbyking), majitel z něj byl zoufalý. Já si to proletěl a přišlo mi to úplně v pohodě, po debatě a výzkumu se ukázalo, že celý problém byl právě v té neschopnosti dotyčného používat samostatně směrovku, tento model bez ní pořádně nezatočil Potvrzuji, že na naučení vůbec nejsou marné vrtulníky a také coptery, tam si prostě člověk na samostatné užití roll a yaw zvyknout musí a obvykle se mu pak tento návyk přenese i do letadel...
|
|
Nahoru |
|
|
mac
|
Napsal: stř 18.12.2019 12:23 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 8.4.2008 Příspěvky: 613
|
tomashr píše: Typicky u větroňů se běžně řídí tak, že se ke křidélkům jen přimixuje směrovka a levá ruka (v mode 1) se užívá prakticky jen na výškovku a směrovka je tam spíš symbolicky. Jenže zatímco u větroňů si tím jen zhoršují výkony, tak u některých modelů to je fatální. Nejde jen o nutnost směrovky u akrobata pro některé obraty (třeba obyčejný souvrat), jsou ale modely, které bez směrovky moc neletí. Třeba jsem měl v ruce polystyrénový trojplošník Fokker Dr.1 (kdysi dělal Hobbyking), majitel z něj byl zoufalý. Já si to proletěl a přišlo mi to úplně v pohodě, po debatě a výzkumu se ukázalo, že celý problém byl právě v té neschopnosti dotyčného používat samostatně směrovku, tento model bez ní pořádně nezatočil Sam som tym presiel odchovany vo vetronarskej komunite. Myslim, ze keby som nezacal lietat s akrobatom, smerovku mam dodnes namixovanu /aj s moznostou samostatneho ovladania / a neviem ju dobre pouzivat. U toho vetrona je podla mna naucit sa to pouzivat zlozitejsie, ako u akrobata, kde su prepisane vyslovene smerovkove obraty. A poznam vetronarov, ktori smerovku moc nezvladli a ani im to nechyba
|
|
Nahoru |
|
|
HonzaS
|
Napsal: stř 18.12.2019 12:57 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 29.1.2004 Příspěvky: 5848 Bydliště: Týn nad Vltavou Obrázky: 5
Blog: Zobrazit blog (1)
|
Nebudu na nikoho reagovat přímo, ale něco bych napsal k tomu "když letadlo nemá křidýlka, je na kniplu křidýlek ( = hlavní řidicí prvek) směrovka." Jak pak pilot asi reaguje, když se letadlo při přistání stáčí na dráze? Hlavním, nebo vedlejším prvkem? A nebo když spadne do vývrtky, vybírá čím? A když ho poryv větru otočí na záda, kde směrovka funguje "naopak" proti křidýlkům? A mohl bych pokračovat... Podle mě je to přehazování zle směrovky zle. Směrovka by měla být vždy "na směrovce", aby se vytvářely správně návyky. Kdo jezdí častěji na letecký dny, viděl neschopnost pilotů pracovat se směrovkou mockrát. Třeba v létě v Rakovníku byl jeden učebnicový příklad jak se to nemá dělat, včetně opakovaného přeletu přes diváckou síť
_________________ Vertigo 2m, Extra 330SC, Supertrino F3P (54g)+Lantsov 15", RCFactory Extra 330LT, JETI DS16
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: stř 18.12.2019 13:09 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 6038 Bydliště: Praha ČR
|
Honzo zase reálně - pokud máš letadlo bez křidélek, tak je to buď větroň, kde tebou popsaná situace nenastane vůbec anebo nějaká malá poletucha, kde to není tak horké... Tohle mi přijde, že hledáš problém, který neexistuje, ani to nezkazí návyky, u modelu bez křidélek se směrovkou zacházíš v podstatě spíš jako s křidélky a není to špatně (snad jen ten let na zádech je zajímavý argument proti, ale kolik je akrobatů bez křidélek?). On je spíš vtipný opačný problém - když už jsi zvyklý užívat směrovku i křidélka odděleně (to je třeba můj případ), tak pak máš i u větroně RES bez křidélek snahu pořád ovládat i křidélka, ač tam nejsou a naopak když si dáš směrovku na jejich místo, tak pořád hýbeš i druhou rukou. Já jsem nakonec u RES udělal mix, že prostě směrovku řídím oběma knyply a výsledek je podstatně lepší A zjistil jsem, že v tomhle vůbec nejsem výjimka...
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: stř 18.12.2019 19:02 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 25.4.2003 Příspěvky: 10799 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Pokusím se vrátit k dotazu: Lze s módem 2 (P+S, V+K) výborně létat 3D akrobacii? Osobně se domnívám, že určitě, sám jsem přechod z mode 1 na jiný mode, kde není SOP a VOP na jednom kniplu zvažoval. Mě totiž přijde při akrobacii nejtěžší směrovka a výškovka. Tak proč si to komplikovat na jedné ruce a v jedné hemisféře. Nakonec jsem se na přechod vykašlal, protože i po trénování v krizovce vyskočil v zpět Mode 1 a bylo... Změnil jsem kategorii a tam směrovka není potřeba Nicméně pokud nastavuji nový model, kde není Směrovka (třeba samokřídlo) nebo nejsou Křidélka (třeba loď nebo RES), tak vždycky dávám mix, který kniply propojuje.
|
|
Nahoru |
|
|
LV
|
Napsal: stř 18.12.2019 20:04 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 5.1.2007 Příspěvky: 9185 Bydliště: Trenčianska Turná Obrázky: 0
|
HonzaS píše: Nebudu na nikoho reagovat přímo, ale něco bych napsal k tomu "když letadlo nemá křidýlka, je na kniplu křidýlek ( = hlavní řidicí prvek) směrovka." Jak pak pilot asi reaguje, když se letadlo při přistání stáčí na dráze? Hlavním, nebo vedlejším prvkem? A nebo když spadne do vývrtky, vybírá čím? A když ho poryv větru otočí na záda, kde směrovka funguje "naopak" proti křidýlkům? A mohl bych pokračovat... Podle mě je to přehazování zle směrovky zle. Směrovka by měla být vždy "na směrovce", aby se vytvářely správně návyky. Kdo jezdí častěji na letecký dny, viděl neschopnost pilotů pracovat se směrovkou mockrát. Třeba v létě v Rakovníku byl jeden učebnicový příklad jak se to nemá dělat, včetně opakovaného přeletu přes diváckou síť Ja mám na Lione (S+V) smerovku aj na páke smerovky aj na páke krídeliek. Lebo... letíš a poryvom vetra sa ti ten ušák začne nakláňať tak urobíš čo? Hrábneš do krídeliek, ale keby tam nebolo nič, model letí kam chce, lebo mozog hneď nedá povel ruke na smerovke, aby si točil smerovkou, pretože ty predsa zatáčať nechceš, iba chceš zmierniť náklon... Momentálne lietam súťažne F3F a na slovensku asi iba ja a Ivan Svetlík (bývalý F3Ačkar) nemáme namixovanú smerovku do krídeliek. Poste potrebuje riadiť smerovkou...
_________________ Nie som zlý.... iba rýpem www.elektromodely.sk
|
|
Nahoru |
|
|
winter
|
Napsal: stř 18.12.2019 21:05 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 22.6.2009 Příspěvky: 485
|
Jednoduché vysvětlení pro mod. 2, které jsem kdysi četl na US RC-fóru a považuji ho za docela logické. Způsob řízení RC modelu by se měl co nejvíce blížit k řízení skutečného sportovního letadla. Pravá ruka = knipl v letadle = pravá páka vysílače = křidélka + výškovka Levá ruka = páka plynu v letadle = levá páka vysílače Jen s tou směrovkou je trošku potíž, tak je na levém křížovém ovladači s plynem. Asi je to lepší než sebou tahat pedály v dalším kufříku..... ***winter***
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|