čtv 19.12.2019 23:33
mac píše:hmm zaujimave, to iste mi tvrdil kamarat modelar a pilot zaroven, ked som s nim keroval blanika...
pát 20.12.2019 0:47
pát 20.12.2019 8:10
zdzd píše:Ono je to ale hlavně o tom, že v éru sedíš, vidíš, cítíš a pokud máš představu a reakci kormidel, tak základ uřídíš. Model se řídí "z venku" necítíš, vidíš odjinud a řízení si ve finále musíš v hlavě převexlovat na situaci na palubě.
pát 20.12.2019 8:58
pát 20.12.2019 9:09
LV píše:Ja mám na Lione (S+V) smerovku aj na páke smerovky aj na páke krídeliek.
Lebo... letíš a poryvom vetra sa ti ten ušák začne nakláňať tak urobíš čo? Hrábneš do krídeliek, ale keby tam nebolo nič, model letí kam chce, lebo mozog hneď nedá povel ruke na smerovke, aby si točil smerovkou, pretože ty predsa zatáčať nechceš, iba chceš zmierniť náklon...
Momentálne lietam súťažne F3F a na slovensku asi iba ja a Ivan Svetlík (bývalý F3Ačkar) nemáme namixovanú smerovku do krídeliek. Poste potrebuje riadiť smerovkou...
pát 20.12.2019 9:38
sky59 píše:nad tymto si dlhodobo lamem hlavu ze ako to dokaze 10r chalan upilotovat a dospel som k nazoru, ze sice sa na lietadlo pozera zvonku, ale v skutocnosti sedi v nom vo vnutri takze nic nemusi prevexlovavat, myslim ze dost pilotov to musi mat takto lebo inak by nezalietali to co pri pohlade na to ponecha sanku spadnutu nadol
pát 20.12.2019 11:08
tomashr píše:
Ale ne, model samozřejmě řídí plně z pohledu venku, je to prostě o automatizaci návyků (promiň, ale nemůžu nenapsat, že to je o tom více létat a méně bájit o CC3D ). Ten pohled "zevnitř" se naopak také musí docela složitě učit, když jsem začal s FPV, tak jsem byl zprvu úplně mimo právě proto, že návyky najednou až tak neplatily .
Přečti si něco na téma dnes moderního pojmu (až buzzwordu) NLP - neurolingvistické programování. Je kolem toho spousta keců, ale leccos ze základů platí a modelů letadel se přirozeně týká to, že ty se naučíš (naprogramuješ mozek) tak, že valnou část letu řídíš čistě automaticky a o přemýšlení nad spoustou věcí nemůže být řeč. Což je mimochodem také hlavní důvod toho, proč je tak velký problém změna módu - v mozku se vytvoří zcela automatické vazby, které jdou mimo vědomé rozhodování a přeučit se to je strašně složité...
Tohle je fakt zásadní, ta automatizace je velká. Někdy je to docela vtipné - letím se soutěžním větroněm a někdo se zeptá, jakou točím zatáčku - naprosto netuším, prostě to nějak jede intuitivně a ruce se starají samy, vědomá část mozku se věnuje spíš sledování okolí a vymýšlení taktiky s ohledem na termiku, vlastnímu udržení modelu v letu ale v podstatě žádné vědomé myšlení nedáváš. U akrobatů by ti víc řekl Honza, ale princip zase podobný - mozek říká pořadí obratů a tak, ale vlastní souhru obou rukou třeba aby výkrut byl přesný zase musíš dát zcela automaticky, zapomeň na to, že bys to hlídal vědomě...
A ještě si trochu rýpnu - tohle je jeden z důvodů, proč mám u začátečníků výhrady vůči stabilizačním systémům. Ona totiž i ta kompenzace poryvů a tak je věc, která v hlavě jede jako naprosto automatický program o kterém vůbec nepřemýšlíš. Pokud si to někdo zjednoduší elektronikou, tak mu to jistě fungovat bude, to dnes technicky problém není, ale cenou za to je, že se hodně zpomalí či dokonce vypne část budování těch "automatických spojů" v mozku a ve valné většině případů se tím také omezí úroveň pilotáže, na kterou dojde. On je dost rozdíl, když už někdo létá dobře a pak si ještě pomůže elektronikou a když někdo létá "elektronicky" od začátku...
pát 20.12.2019 11:25
sky59 píše:raz sa mi na moju otazku pokusal vysvetlit ako to robi ze to ovlada, ale po dvoch neuplnych vetach do ktorych nevedel najst slova mi povedal, ze mi to nevie vysvetlit ale ze to jednoducho vie - takze je to takto
pát 20.12.2019 11:31
sky59 píše:ked sme zacinali, tak lietadlo sme dostavali do vzduchu iba s pomocou CC3D a az vysoko vo vzduchu sme ho vypli a skusal a skusal, ked si uz nevedel rady zapol gyroskop s umelym horizontom a lietadlo sa zrovnalo, takto to islo skoro cely rok az raz prekvapil ze uz s gyroskopom lietat nebude a ani uz nelieta, vravi ze si to robi co chce ono a nie co chce on
pát 20.12.2019 12:21
zdzd píše:Ono je to ale hlavně o tom, že v éru sedíš, vidíš, cítíš a pokud máš představu a reakci kormidel, tak základ uřídíš. Model se řídí "z venku" necítíš, vidíš odjinud a řízení si ve finále musíš v hlavě převexlovat na situaci na palubě.
pát 20.12.2019 12:28
zdzd píše:
A když jsme Ti toto hned na začátku říkali, tak jsi se do krve hádal, že stabilizace je jediné správné řešení...
pát 20.12.2019 14:42
pát 20.12.2019 15:03
TomasC píše: Sorry, ale tohle už se nedalo vydržet...
pát 20.12.2019 15:45
zdzd píše:Hledat to všechno fakt nebudu, ale nechceš snad popřít, že jsi tu tu tvrdil jak je stabilizace ta nej cesta k naučení se létat...
Jen namátkou http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=16&t=85478
pát 20.12.2019 20:45
AlešM píše:Řízení modelu letadla …