Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 22 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Dimenzování křidélek
PříspěvekNapsal: sob 28.11.2020 18:22 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 17.12.2008
Příspěvky: 3951
Bydliště: Bohumileč 15
Obrázky: 0
No teda Josef... tys ji vyparadil. Hezky sis vyhral....dobre ty... :D

veka1


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Dimenzování křidélek
PříspěvekNapsal: sob 28.11.2020 20:54 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 13.11.2020
Příspěvky: 7
Pro mior
Nevím, jestli se k tomuto tématu ještě vrátíš a mrkneš na toto vlákno, ale na tvých stránkách http://rcmodely.cevaro.sk se věnuješ taky problematice podvozků těžších letadel a jejich odpružení. To je taky věc, která mne zajímá. U svého letadla, které nebude rozhodně těžké (cca do 1 kg) uvažuji také s odpruženým podvozkem, ale hlavně s tlumičem. Chci použít tlumiče, které používají modeláři k odpružení terénních RC bugin. Chci tím eliminovat to divné poskakování a natřásání modelu při startu a taky odraz letadla při tvrdším přistání. Samozřejmě nic nebudu kupovat hotové a vše si chci zbastlit sám. Ale zase se chci vyhnout třeba opakováním chyb, které už někdo udělal. Máš zkušenosti s odpruženými podvozky s tlumiči?
Když tak prosím napiš, nebo pošli odkaz.
JK
Příloha:
Wilga_podvozek.jpg
Wilga_podvozek.jpg
[ 129.71 KiB | Zobrazeno 5590 krát ]


Něco na ten způsob, ale ne tak předimenzované.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dimenzování křidélek
PříspěvekNapsal: ned 29.11.2020 0:45 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Řešit podvozek s pérováním a tlumiči pro kilové letadlo je zbytečnost. :P
Krom toho to, čo od toho očekáváš, tedy odskakování při přistání tím nejspíš ani nevyřešíš. Odskakování není způsobeno tvrdým nepružným podvozkem, ale tím, že poloha osy kol hlavního podvozku vůči tĕžišti představuje určitou páku a při prudším dotyku s dráhou vznikne moment, který skokovĕ zmĕni polohu letadla v příčné ose, tedy u dvoukolového podvozku s ostruhou obvykle zvĕtší úhel nábĕhu, tím vzroste vztlak a model se zas vznese, odskočí. Zde nepomůže sebeodpruženĕjší podvozek s tlumiči, ale jen citlivá pilotáž. Navíc takový podvozek s pérovánim a tlumiči - to je váha navíc a u kilového modelu to může být i o hodně % těžší. Vysledek = model bude rychlejší, i pádová rychlost bude vyšší, co ty neblahé efekty jednak ještě víc zvýrazní a taky následky nešťastného odskoku mohou být horší. Pro začátečníky je asi lepší třikolový podvozek s prední nohou, kde jsou kola zadního hlavního podvozku za tĕžištĕm a tak ten moment při doteku se zemí působí obrácenĕ - úhel se sníží a model to připlácne k zemi. Tedy pokud nedojde k dotyku při příliš strmém úhlu sestupu, kdy se první dotkne zemĕ přední kolo, tehdy to taky odskočí. Ale ani tam to žádné pérováni/tlumení nevyřeší.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dimenzování křidélek
PříspěvekNapsal: ned 29.11.2020 1:10 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
A ještě ke křídélkám. :wink:
Křidélka po celém rozpĕtí pro vĕtšinu letounů nemají význam a kdysi byl opravdu častý dúvod ten, že byly pohánĕnyjednim (nebo i dvĕma) servy umístĕnými v centroplánu. V minulostí byla serva velmi draha a mikroserva, která by se dala umístit někam do poloviny křídla, buď nebyla, nebo i byla, ale ještĕ násobnĕ dražší.
Totiž účinnost křidélek i jen v 1/3 rozpětí umístĕných na koncích křidla ztráci na ty po celém rozpĕtí jen asi 15%. A na využití zmĕny vztlaku, tedy geometrie křídla vĕtším zakřivením nebo i dokonce pro aerodynamické brždění, je jepši v té střední části udélat mechanizaci formou vztlakových nebo brzdících klapek. Ono s účinností křídélek je to velmi podobné vrtulím, kde vnĕjší konce listů obstarávaji víc jak 90% tahu. :P

Jsou však i výjimky, kdy křidélka po celém rozpĕtí přece jen význam mají. :roll: Tedy zejména jde o Fun nebo 3D akrobaty, které často lítají i v režimech pod pádovou rychlostí, tedy různé visy na vrtuli, kobří lety, lomcováky a pod. Tam vzhledem k minimální letové rychlosti, nebo i nulové, se uplatňují především plochy křidélek u trupu, které jsou masivnĕ ofukovány vrtulí. A aby byly v tomto režimu co nejúčinnĕjší, tak mají lichobĕžníkový půdorys, kde u kořene křídel je jejich hloubka i 2x vĕtší než na koncích.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dimenzování křidélek
PříspěvekNapsal: ned 29.11.2020 10:48 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 13.11.2020
Příspěvky: 7
Pro VTjr
Děkuji za sofistikovaný výklad. I já bývám někdy "rozkošatělý", stručnost není vždy ku prospěchu. I když po půlnoci v jednu ...
Tak tedy k těm křidélkům, nastudoval jsem už lecos a vyšlo mi z toho toto.
Příloha:
Šipka_II_KŘIDÉLKA.pdf [6.62 KiB]
213 krát

Serva chci umístit do trupu, v šachtách v křídlech by utrpěla "ladnost tvaru" :) . Já vím, že je teď trend je dávat do křídla, ale já jsem ještě ze staré školy.

A odpružený podvozek jsem si odůvodňoval tak, že při prudším zapíchnutí do plochy dráhy by nebyl náraz tak prudký a ten zmiňovaný moment by byl zčásti eliminován jakýmsi sklouznutím. Ale asi je to špatná úvaha. Ve schématu (já vím, je přematičkovaný jako z Merkuru, ale je to jen schéma) jsem si to představoval asi takto.
Příloha:

No o žádné ladnosti tvaru se v tomto případě mluvit nedá. Já vím, odpružený podvozek nezaručí přistání na tři body (kolečko, křídlo, vrtule) :D .
Děkuji za čas, který jsi mi věnoval i za rady.
JK


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dimenzování křidélek
PříspěvekNapsal: ned 29.11.2020 18:41 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Já to vidím tak, že odpružení podvozku je zejména kvůli mechanické odolnosti jak podvozkových noh, tak i kotvících bodů v trupu, jakož i celé konstrukce draku (karoserie u aut). Má to ale význam u vĕtších a tĕžších modelů, nemluvĕ o velkých letadlech kde je to samozřejmost. Fór je v tom, že čím jsou vĕci menši a lehčí, tím jsou relativnĕ pevnĕjši a odolnĕjší a naopak. Vem si například co vydrží hmyz a co človĕk i když jejich stavbu těla pochopitelnĕ nelze uplně srovnávat. Takže, zatím co malému modelu do 1kg stači pružnost tenkých ocelových drátových noh podvozku, tak u 10-kilového podvozku by takové řešení sotva vyhovovalo a odpružení se už řešit musí.
Co se týče tlumičů pružení, tak jejich smysl je v tom, aby nedošlo k rozkmitání soustavy kola-podvozek-trup ale především aby byl zabezpečen neustálý dobrý kontakt kol se zemí. To poslední je důležité zejména u aut, protože jejich ovladatelnost je doslova podmínĕna tím kontaktem. U letadel to platí jen při pomalém rolování, kde ale s tim rozkmitáváním a odskakováním není problém. Avšak při rychlém rozjezdu při startu a dojezdu při přistání však řízení smĕru přebírá aerodynamika, tedy nad podvozkem mají navrch kormidla a kontakt už není tak důležitý. Tedy u modelů, velká dopravní letadla při dobĕhu brzdí jak reverzem tahu motorů, tak i brzdama (musí umĕt oboje, kdyby jedno selhalo).

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne ned 29.11.2020 20:35, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dimenzování křidélek
PříspěvekNapsal: ned 29.11.2020 20:32 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 13.11.2020
Příspěvky: 7
Ano, máš pravdu. Asi to nemá smysl s tím odpružením a tlumiči. A desetikilové letadlo určitě stavět nebudu. Smekám před modeláři, kteří to dokážou, ale představa, že bych to stavěl (a financoval) je pro mne nereálná.
Děkuji za rady, buď zdráv,
JK


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 22 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz