Zdravím všechny. Přečetl jsem různé návody na nastavení akrobata, ale nenašel jsem jednu věc. Zajímalo by mě nastavení výškovky. Já létám stylem, že se snažím úseky normálního letu prokládat nějakými akrobatickými prvky. Jak jsem pochopil, měl by model mít všechny plochy víceméně v nule. Tím by měl ve všech polohách držet směr a letět neutrálně. Když ale budu mít výškovku v nule, bude mi model ve vodorovném letu klesat. To znamená, že bych musel mít kniplem stále mírně přitaženo, což je dost nepříjemné. Nebo bych musel mít dotrimováno na vodorovný let a před každým prvkem přepínat na „akro“ režim trimovaný na nulu. To také není moc praktické. Zatím létám tak, že to mám dotrimováno na vodorovný let a nic nepřepínám. Předpokládám ale, že s tím některé obraty ( třeba výkrut ) čistě nezaletím. Jak to řešíte vy ? Předpokládám, že 3D akrobati co neletí ani kousek rovně, tenhle problém neznají.
Registrován: 26.7.2020 Příspěvky: 1099 Bydliště: Žilina, let.Hôrky-Brezovec , SK Obrázky:7
hugon píše:
Zdravím všechny. Přečetl jsem různé návody na nastavení akrobata, ale nenašel jsem jednu věc. Zajímalo by mě nastavení výškovky. Já létám stylem, že se snažím úseky normálního letu prokládat nějakými akrobatickými prvky. Jak jsem pochopil, měl by model mít všechny plochy víceméně v nule. Tím by měl ve všech polohách držet směr a letět neutrálně. Když ale budu mít výškovku v nule, bude mi model ve vodorovném letu klesat. To znamená, že bych musel mít kniplem stále mírně přitaženo, což je dost nepříjemné. Nebo bych musel mít dotrimováno na vodorovný let a před každým prvkem přepínat na „akro“ režim trimovaný na nulu. To také není moc praktické. Zatím létám tak, že to mám dotrimováno na vodorovný let a nic nepřepínám. Předpokládám ale, že s tím některé obraty ( třeba výkrut ) čistě nezaletím. Jak to řešíte vy ? Předpokládám, že 3D akrobati co neletí ani kousek rovně, tenhle problém neznají.
Idealne je ked si zvyknes na co najviac neutralne nastavenie. To znamena ze pri vodorovnom lete (bruchom dolu) mierne tahas , pri vodorovnom lete na chrbte mierne tlacis , zhruba rovnakou vychylkou ako pri "tahani". Je to tazke na zvyknutie ale podla mojich znamych ktori lietaju v mojom okoli (a su dobri...) je to spravne nastavenie na dobru akrobaciu. Nic neprepinas, lietas s jednym nastavenim , s tym ze sa model musi stale pilotovat. Ked pustis paky , ide k zemi.
Sam lietam tak ako pises ty - vytrimovane pre vod.let v normalnej polohe , co je horsia varianta. Ale ja nic profi nelietam , len sa snazim drzat vo vzduchu
Jsem zatím stále ve stadiu nastavování modelů ( EPP zlín LM model a edge xxl RCF ). Při zalétávacích letech jsem samozřejmě stálé "tahání" nedával. Tak šla výškovka nahoru. Ted´ bych už tak lítat asi dokázal, ale přijde mi to divné. Proto se ptám jak lítají ti, co to fakt umí.
Registrován: 26.7.2020 Příspěvky: 1099 Bydliště: Žilina, let.Hôrky-Brezovec , SK Obrázky:7
hugon píše:
Jsem zatím stále ve stadiu nastavování modelů ( EPP zlín LM model a edge xxl RCF ). Při zalétávacích letech jsem samozřejmě stálé "tahání" nedával. Tak šla výškovka nahoru. Ted´ bych už tak lítat asi dokázal, ale přijde mi to divné. Proto se ptám jak lítají ti, co to fakt umí.
Snad ti napisu aj podstatne lepsi piloti nez ja (napr.HonzaS a pod.) , ja som ti napisal len veci z dosluchu od priatelov ktori klasicku aj 3d akrobaciu lietaju .
Registrován: 24.5.2003 Příspěvky: 2327 Bydliště: Košice, SK
Akrobat by sa mal správať neutrálne, či už v normálnej polohe, alebo na chrbte. Ak už sa používajú nejaké letové režimy, tie sa týkajú predovšetkým výchyliek kormidiel v závislosti na tom, či sa s modelom lieta klasická akrobacia, alebo sa blbne v štýle 3D.
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky:15
Ja teda nie som súťaživý akroletec, ale tiež lietam tak, že mám všetko v neutrále. A skutočne potom v normálnom lete stále mierne ťahám a na chrbte tlačím. Pripadá mi to však úplne prirodzené, zvykol som si na to a vôbec to neriešim. Inak, pri prvom lete, po zložení modelu, vždy kontrolujem neutralitu tak, že letím kolmo hore, pustím kniple a pritom sledujem či model neuhýba z kolmice. A potom to isté v strmhlavom lete, pustim kniple a nesmie uhýbať. A to isté s motorom a aj vo voľnobehu, lebo aj zle vyosený motor má na to veľký vplyv.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Registrován: 24.4.2003 Příspěvky: 10764 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky:266 Blog:Zobrazit blog (3)
Létal jsem nějakou dobu F3P, RCA a F3A.
Jde o to, jak to komu vyhovuje. Znám skvělé piloty, co létají DOST přitaženo. Znám piloty co mají SPÍŠE neutrální letadlo. Nevzpomínám si, že by někomu létalo letadlo zcela rovně normálně i na zádech. Tedy kromě okamžiků, kdy to potřebují
Já jsem létal tak, že na břichu jsem skoro netahal, na zádech jsem tlačil víc. Ale letadlo létalo nahoru KOLMO a dolů také KOLMO. Je potřeba letadlo zalétat, dotrimovat, domixovat.
Za mě je klíčové dokázat letět rovně. Opravdu rovně!!! Nejen rovná dráha, ale i třeba bez náklonu a neletět do oblouku kolem sebe.
Osobně jsem halový akrobat a RCA létal na trojité výchlky. U F3A jsem měl v jedné sestavě 5 různých výchylek.
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12765 Bydliště: praha 5
hugon píše:
Já létám stylem, že se snažím úseky normálního letu prokládat nějakými akrobatickými prvky. Když ale budu mít výškovku v nule, bude mi model ve vodorovném letu klesat. To znamená, že bych musel mít kniplem stále mírně přitaženo, což je dost nepříjemné.
Jde jen o zvyk, jak moc je třeba přitahovat nebo potlačovat se dá ovlivnit posunováním těžiště, model těžší na čumák bude potřebovat větší kompenzační výchylku, ale bude hodnější a méně náchylný třeba na nechtěné vývrtky.
základní seřízení výškovky do neutrálu v bezmotorovém letu po čumáku dolu a s motorem v kolmém stoupání---výškovka zustává seřízená z letu kolmo dolu , při stoupání seřídíš uhýbání potlačením motoru.
vyosení motoru a seřízení směrovky seřídíš ve vodorovném letu, jak podvozkem dolu, tak i nahoru.
Tomas C mi jednou pomáhal seřídit jeden muj neposlušný akrobat---jeho velice dobrá rada zněla---nemusí ti ten model letět ve všech polohách přesně rovně kilometr, stačí když poletí přijatelně rovně v prostoru který velikostně odpovídá pro provedení obratu velikosti modelu.
Když začaly vysílačky umožnovat exponenciální výchylky vyhovovalo mi max 25%, dvojité výchylky, nebo jiné ruzně přepínatelné letové režimy jsem u modelu se kterými jsem se pokoušel létat ruzné klasické F3A obraty nikdy nepoužíval a ohledně 3D akrobatických modelu si myslím, že pokud nejde o body na soutěži, pro běžného poletovače bude určitě jednodušší udržet při životě akrobatický model na pouze jedněch pevně nastavených výchylkách a mě osobně se osvědčilo při učení nových obratu udržovat letovou výšku dostatečnou na provedení opravného manévru---výška skoro na dva obraty nad sebou, aby se dalo zachránit, když si třeba při vodorovném letu na zádech pro stoupání kolmo vzhuru omylem přitáhneš
Dost se ty prusery dají při učení nových obratu eliminovat tím, že si ten model před samotným provedením obratu trochu rozhýbeš---třeba právě při letu na zádech, zakvedláš nepatrně pákou výškovky a hned je jasné, kam hnout pákou výškovky, aby to bylo skutečně do nebe a né do země.
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky:15
pepin píše:
Dost se ty prusery dají při učení nových obratu eliminovat tím, že si ten model před samotným provedením obratu trochu rozhýbeš---třeba právě při letu na zádech, zakvedláš nepatrně pákou výškovky a hned je jasné, kam hnout pákou výškovky, aby to bylo skutečně do nebe a né do země.
No nevím, pokud mám dobrou viditelnost na model a správně čtu jeho polohu, tak kam pohnout kniplem neřeším - to jde automaticky a správně. Když o tom někdo přemýšlí, tak to je jen známka toho, že nemá nalétáno dost. Ale jistě jsou situace v zamotaných obratech kdy to uvědomění si polohy selže a tam je rezerva výšky opravdu dobrá. Jinak to, jak píšu o té automatice, u mne vždy dobře funguje u křidélek a výškovky, trochu hůř u směrovky, kde zejména v těch stoupavých obratech pozůstávajících z°kombinací souvratů s výkruty (různé formy písmena M a pod), tak tam se ještě občas spletu a dám nesprávnou směrovku. Ale nezbývá jen cvičit, cvičit a cvičit. I na simu, ale nejlépe s reálným modelem, protože zrovna tyto kolmé věci se na simu cvičí poměrně špatně, člověk záhy ztrácí pojem o poloze v prostoru (v tom virtuálním). Ale fakt je, že ty třísky v simu nic nestojí.
A dle mých zkušeností (tedy i u jiných, které jsem školil) ta automatika se začíná dostavovat po cca 50 nalétaných hodin pravidelného tréninku. No a to automatické mírné přitahování/potlačení v rovném letu normálním/na zádech je taky jen otázkou dostatečného tréninku. Když si na to zvykneš - neřešíš. Jinak, právě tam jsou ta expa velmi užitečná. Na ta jsem si taky zvykl, možná až moc. Když je náhodou vypnu, tak najednou lítám jak prase.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Registrován: 21.9.2008 Příspěvky: 3152 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
VTjr píše:
No nevím, pokud mám dobrou viditelnost na model a správně čtu jeho polohu, tak kam pohnout kniplem neřeším - to jde automaticky a správně. Když o tom někdo přemýšlí, tak to je jen známka toho, že nemá nalétáno dost.
Súhlas, súhlas, súhlas (samozrejme platí aj pre mňa - trénovať, trénovať, trénovať)
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12765 Bydliště: praha 5
VTjr píše:
No nevím, pokud mám dobrou viditelnost na model a správně čtu jeho polohu, tak kam pohnout kniplem neřeším - to jde automaticky a správně. Když o tom někdo přemýšlí, tak to je jen známka toho, že nemá nalétáno dost. ol:
Mě to jemne kvedlani hodne uklidnovalo treba s.2m Matadorem jeste na żhavikovy spalovak treba v nozovem letu podel letište nizko nad zemi a podvozkem k sobě.jako simulator jsem v te dobe pouzival papir a tužku,nakreslil jsem si na ten papir obrat ,letel po obratu na tom papiru ocima a podle faze v obratu na vysílači pohyboval packama.Kdyz pak přišla doba pocitacovych simulátorů,zkusil jsem,ale ten papirovy simulator mi přišel efektivnější ,bo jsem si mohl v tom obratu kdyz jsem se zamotal ten model zastavit a postupne ho virtualne zaletet s packama ve spravnych polohach. Mlátit o zem s modelem na simu i když to bylo zadarmo mi moc nebavilo.
Tady s tim epp modelem jsem se kdysi při zaletavani a seřizovani hodně natrapil----pŕepadaval sudovitě ve výkrutech.chyba ale nebyla v diferenciaci ale nizko ulozenych těžkých life bateriich.Tenkrat nam to ještě nedochazelo jaky problem mohou zpusobit baterie pod středem osy modelu,takze i vyrobci cpali baterie z estetickeho hlediska do spodni casti modelu---viz tehdy oblibeny Blade od freeair.respektive model byl konstruovan treba na baterii 300ma,jenže on tam každej nakonec letal treba 1000ma těžší baterku a to se uz projevovalo hlavne ve vykrutech.
Registrován: 24.4.2003 Příspěvky: 10764 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky:266 Blog:Zobrazit blog (3)
pepin píše:
Dost se ty prusery dají při učení nových obratu eliminovat tím, že si ten model před samotným provedením obratu trochu rozhýbe
Průsery asi ano, ale na soutěži, kde se teprve dozvíš, jak ti to létání jde by tě to stálo hodně bodů. Také pozor na spoustu zlozvyků, které si jde vytvořit.. Třeba pomalé dotačení výkrutů v poslední fázi. Když se točí výkrut (myslím tím běžný výkrut, nikoliv pomalý) tak ten se dá s dobře seřízeným letadlem proletět jen na křidélka. Ale je problém s přesným zastavením. Nepřesné zastavení je jednak dost vidět a hlavně to může pokazit navazující prvek obratu. Mnohokrát jsem viděl, že se to pilot naučil řešit tím, že poslední část výkrutu letí na menší výchylku křidélek, tím se rychlost rotace zpomalí a snadněji se trefí zastavení výkrutu. Ale tohle dobrý rozhodčí odmění známkou 7. Protože výkrut má mít stejnou rychlost otáčení. Dělal to to i SEBA, Sebastiano Silvestri než to bodovači ve Znojmě pořádně ocenili, přišel se zeptat a v dalším kole už to přestalo.
Stejně tak je potřeba dobře trefit okamžik ukončení výkrutu z důvodu navazujícího obratu. Když vyletím z výkrutu s nakloněnýmy křídly, tak přitažení do přemetu znamená, že letedlo neletí kolmo, ale šikmo. A tam se začne všechno kazit... Dobře se to trénuje na obráceném překrutu... letím rovně přes střed, 1/2výkrut a IHNED navazující 1/2tlačeného přemetu, rovinka přes střed, 1/2výkrut a IHNED navazující 1/2tlačeného přemetu a letím tam kde jsem začal..
Je mi jasné, že si spousta modelářů řekne, že nejezdí na soutěže, létá pro zábavu, nemá uhlíkové F3Ačko, atd... Ale o to až tak nejde. Jde o to, sledovat letadlo a uvažovat proč letí ten obrat tak jak letí. Letěl příští obrat lépe a další dokonale. To je ta odměna a pro mě velká a vlastně nekonečná zábava.
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12765 Bydliště: praha 5
Ano,ty zlozvyky si přeneseš i do souteže,ale tam ti bodovači vysvetli proč tak málo bodu. Ja byl na prvni soutezi predposledni,na druhe nekde uprostred a mam pocit ze na třeti už na bedně.
Ale bez soutezeni bych ty chyby u sebe nikdy nevidel----nenaučil bych se je vidět.
Je to dost podobny treba pŕi stavbě vlastniho modelu.tobe samotnemu přijde hezky a čistě vyrobeny,kdyz se na nej ale podivaš pohledem------libil by se mi taky tak moc kdybyh ho vybalil z krabice jako stavebnici ?nejspis uz ti ten model zase az tak super udelany neprijde.
Navic pri tom akrobateni na louce je docela problem si uvedomit ze ono nejde jen o to zvladnout nejake obraty,ale take je na sebe plynule navazovat ,takze ne se soustredit pouze na jeden obrat,ale na celou sestavu na sebe navazujicich obratu a že vše,počinaje startem a konče přistanim se na soutezi boduje.nemuzes tedy do nejakeho obratu naletavat na petkrat,nebo osmahnou nejakou cast letu,jako ze to je takova a tak jednoducha ptakovina kterou neni potreba nejak prozivat..ja jsem takto vědomě osmahnul pri jednom souteznim letu bodovany start a to bylo pak překvápko kdyz jsem videl soucet bodu za cely let.mam pocit ze tenkrat to bylo snad i za nula bodu,bo bylo jasně videt ze ja ten start vubec neřešil.
Ale je to jako se všim,pokud na něco nemáš talent,můžeš se utrenovat k smrti a stejně to nejde,nebo se už nedaří to alespon trochu zlepšit.
Ja si pamauji z Kařízku na jednoho prcka,ten snad dřív lètal s akrobatem než mluvil. Nějaký Honza
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru