Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 87 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: ned 10.05.2020 14:35 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1773
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
ujovko píše:
Ahoj, tak sa vraciam so sľúbeným videom
https://youtu.be/G5w6W8l5uco

No páni. Jde to! :)

K původnímu dotazu: https://www.youtube.com/watch?v=OG1Vxsc ... Io&index=6
je tam celý seriál a je vidět, co se děje s vrtulníkem a co dělá pilot...

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: ned 10.05.2020 21:00 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 27.4.2020
Příspěvky: 14
Díky moc,něco jsem na netu našel,ale tohle je super. :D


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: čtv 14.05.2020 7:30 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1773
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
dudaj píše:
Ne, rychlost reakce je dána nastavením FBL,rychlostí serv a souvisí i s otáčkami rotoru :wink:
Může být velmi ostrá helina velká a líná malá....

...teoreticky - dvoulisté vrtulníky. Když mám mCP x (ø asi 20 cm), co se točí asi 3500 ot/min (měřeno na konkrétním modelu) a úhel náběhu listů max +-10°, tak aby mohla být nějaká 700 (ø 150cm) stejně agilní, tak by musela točit 3500 ot/min a max. úhel náběhu listů mi lineárně vychází přibližně +-52° (7,5x větší průměr a list by měl mít na konci (nebo uprostřed) stejnou tangentu - je to tak?). Náběh listu asi 52° moc nepůjde, takže řekněme 1/2 (i tak úhel asi nebude moc realizovatelný), takže musím zvýšit otáčky na něco kolem 5000 ot/min. (trochu ubírám, ať čísla hezky vypadají)

Jestli dobře počítám, tak při 5000 ot/min je rychlost konce vrtule 700-ky (v = ω * r) nějakých 390 m/s. Rychlost zvuku za jakýchsi std podmínek je nějakých 330 m/s, takže se dostávám do nadzvukových rychlostí. A tady vidím spor. Minimálně s tím, že dostat vrtuli do nadzvuku bude energeticky obtížné. S pevností by teoreticky problém být nemusel, ale asi bude.

Takže naprosto reálný model mCP x bude teoreticky agilnější jak libovolný 700 model.

Prakticky je ta mCP x dost bržděna FBL jednotkou...

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: čtv 14.05.2020 7:57 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 3510
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
prikrylm píše:

...teoreticky - dvoulisté vrtulníky. Když mám mCP x (ø asi 20 cm), co se točí asi 3500 ot/min (měřeno na konkrétním modelu) a úhel náběhu listů max +-10°, tak aby mohla být nějaká 700 (ø 150cm) stejně agilní, tak by musela točit 3500 ot/min
.


No jo, ale ty dáš nějaký předpoklad a pak dokazuješ na základě nějakýho předpokladu.
Ale když ti do tvého předpokladu přidám velikost plochy , tak ti to celé zbourám.

Není to úplně stejné, ale vem si malý model letadla a velký. Oba poletí stejně rychle, ale velký se ti bude jevit jako mnohem pomalejší .
Mluvím o tom proto, že teď to někdo připomněl v diskuzi.
Tohle bude podobné.
Prohlídni si tohle video . Zastav si to u některých obratů a zpomal si video. Zjistíš, že se helina klidně přetočí za zlomky sekund.
Zkus to se svým :D .




Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz




Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

_________________
www.3dfrezovani.cz


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: čtv 14.05.2020 8:24 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1773
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
dudaj píše:
No jo, ale ty dáš nějaký předpoklad a pak dokazuješ na základě nějakýho předpokladu.
Ale když ti do tvého předpokladu přidám velikost plochy , tak ti to celé zbourám.

Počítám opravdu jen teoreticky, ale v tom teoretickém příkladě se počítá s tím, že list ideálně projíždí vzduchem. Takže plocha je nevýznamná, nic se tedy nebourá. Jde čistě jen o teoretickou rychlost otočení rotoru vrtulníku napříč některé osy kolmé k rotaci hlavního rotoru. Tady jsem ochoten tvrdit, že je fyzika neoblomná a malý vrtulník je fyzikálně schopen rychlejších úhlových pohybů.

Pokud se vrtulník z videa otočí ve zlomku sekundy, 7x menší vrtulník se otočí 3x rychleji - akorát nevím, kdo to bude řídit, natož sledovat.

(Při sledování podobných videí přemýšlím, jestli nevynalezli antigravitaci. :) )

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: čtv 14.05.2020 9:00 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 3510
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
prikrylm píše:
Počítám opravdu jen teoreticky, ale v tom teoretickém příkladě se počítá s tím, že list ideálně projíždí vzduchem. Takže plocha je nevýznamná, nic se tedy nebourá.


to myslíš vážně :wink: ?

Takže ti vlastně stačí místo listů kus drátu ?

_________________
www.3dfrezovani.cz


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: čtv 14.05.2020 10:24 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1773
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
dudaj píše:

to myslíš vážně :wink: ?

Takže ti vlastně stačí místo listů kus drátu ?

Ne, plocha letící vzduchem, která se vůči vzduchu nepohybuje směrem normály plochy.
Ale je v těch úvachách nějaký logický nesmysl, že jo?

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: čtv 14.05.2020 10:34 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 3510
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
Jako vyber si, buď plochu nepotřebuješ, a nebo ano. Pokud ano má vliv i její velikost.

_________________
www.3dfrezovani.cz


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: čtv 14.05.2020 11:25 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1773
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
Jasně, že plochu potřebuješ, ale jen na určení toho, kam se pohybuje list. Pokud si řeknu, že list se vždy pohybuje směrem kam míří hrana listu, tak s velikostí plochy počítat nemusíš.
Z otáček a natočení listu pak odvodíš teoretickou rychlost otočení vrtule kolem osy kolmé k ose otáčení vrtule. Stejně rychlé otáčení pro malou a velkou vrtuli jsem pak zkusil objasnit výš.

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: pát 15.05.2020 8:20 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 3510
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
prikrylm píše:
Jasně, že plochu potřebuješ, ale jen na určení toho, kam se pohybuje list. Pokud si řeknu, že list se vždy pohybuje směrem kam míří hrana listu, tak s velikostí plochy počítat nemusíš.
Z otáček a natočení listu pak odvodíš teoretickou rychlost otočení vrtule kolem osy kolmé k ose otáčení vrtule. Stejně rychlé otáčení pro malou a velkou vrtuli jsem pak zkusil objasnit výš.


Ani nemluvím o tom, že si pleteš vrtuli s rotorem :lol: .

Rotor vrtulníku je rotující křídlo ! A ne vrtule.
A fakt nehodlám dál reagovat na nesmysly co píšeš :mrgreen: .
Prostě něco se o helinách něco nauč.

_________________
www.3dfrezovani.cz


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: pát 15.05.2020 10:29 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1773
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
Jasně, podle tebe se 10t Mi-24 dokáže otočit o 90° ve zlomku sekundy. Stačí jen zvolit vhodné otáčky rotoru a zabrat za knipl. :)

Já ti to nakreslím, vydrž.

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: pát 15.05.2020 11:12 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 3510
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
prikrylm píše:
Jasně, podle tebe se 10t Mi-24 dokáže otočit o 90° ve zlomku sekundy. Stačí jen zvolit vhodné otáčky rotoru a zabrat za knipl. :)

Já ti to nakreslím, vydrž.


nic takovýho jsem neřekl.
Bavíme se o rc modelech s odpovídajícimi výkony a nadimenzováním konstrukce.
Žádná dospělá helina nedokáže co model. Jejich výkony s ohledem na velikost ve srovnání s modely jsou spíš směšné.

Ale povídáme si o modelech a jestli může být velká helina stejně živá jako malá a současně malá stejně stabilní jako velká.
Na to je odpověď jednoznačná - Ano, může. Limitem jsou ruce a člověk s jeho reakcemi a kvalita a možnosti FBL jednotky.
Vysvětlovat tady, že plocha listu nemá vliv na rychlost přetočení heliny je stejnej nesmysl, jako tvrdit, že velký model letadla unese to samé, jako jeho poloviční kopie.
Prostě u heliny je pro let potřeba vztlak jako u letadla s pevnými křídly a ten je dán profilem, rychlostí proudění vzduchu kolem něj, úhlem náběhu a plochou nosné plochy.
Celá diskuze , kde se snažíš mne přesvědčit o opaku, nikam nevede. Používáš argumenty, které nezohledňují vše.
Kup si pořádnou helinu a nauč se s ní lítat a uvidíš sám.

_________________
www.3dfrezovani.cz


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: pát 15.05.2020 14:10 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.5.2003
Příspěvky: 49
Páni zbytočne teoretizujete, pritom je to tak jednoduché. Ak sa dohodneme na tom, že malý mCP je veľmi agilný a veľký Mi24 je málo agilný, tak je jasné, že platí nepriama úmernosť. Z toho vyplýva, že čím väčší vrtulník, tým menej agilnejší. Je asi jansé, že u modelov je rozdiel medzi malým a velkým veľmi malý, lebo v týchto rozmeroch je ešte možné do modelu dať dostatočne výkonný motor a materiály sú aj dostatočne pevné, vhľadom na sily, ktoré pri lete pôsobia. Nesporné však je, že nepriama úmera potvrdzuje to, čo hovorí prikrylm, t. j. malý (nie mikroskopicky malý) model bude stále svižnejší, ako ten veľký.

Takže máme nejakú ideálnu veľkosť, kde je pomer výkonu hnacieho/riadiaceho ústrojenstva voči hmotnosti a pevnosti ideálny. Tento model bude najrýchlejší a všetko, čo je pod/nad je horší.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: pát 15.05.2020 15:36 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 3510
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
soaron píše:
Páni zbytočne teoretizujete, pritom je to tak jednoduché.


Teoretizuješ ty. Já mám doma i velký heliny i malý a lítám s nimi :wink:

Přečti si všechny příspěvky, o co se vlastně dohadujem.

_________________
www.3dfrezovani.cz


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátky létání s vrtulníkem
PříspěvekNapsal: pát 15.05.2020 16:06 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1773
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
dudaj píše:
(prikrylm: Jasně, podle tebe se 10t Mi-24 dokáže otočit o 90° ve zlomku sekundy. Stačí jen zvolit vhodné otáčky rotoru a zabrat za knipl. )

nic takovýho jsem neřekl.

To je pravda, nic takového jsi neřekl. To výš byla moje reakce na tvrzení že nezáleží na velikosti, jen na nastavení FBL a otáčkách. Což je v konečném důsledku pravda.

Nakonec jsem si to všechno nakreslil a spočítal a vyšlo mi, že TEORETICKÁ rychlost otočení modelu závisí pouze na otáčkách a natočení listu rotoru - vrtulník nemá vrtule, sorry. Nezáleží na průměru. Na průměru ale záleží to, jak rychle se prakticky může rotor točit. Zatímco u mCP x se tu někdo tuším chlubil, že se mu točí 4500 ot/min, tak u 700 je 4500 ot/min prakticky neproveditelné. Odtud moje tvrzení, že malé vrtulníky jsou obratnější jak velké.


dudaj píše:
Bavíme se o rc modelech s odpovídajícimi výkony a nadimenzováním konstrukce.
Žádná dospělá helina nedokáže co model. Jejich výkony s ohledem na velikost ve srovnání s modely jsou spíš směšné.

Ale povídáme si o modelech a jestli může být velká helina stejně živá jako malá a současně malá stejně stabilní jako velká.
Na to je odpověď jednoznačná - Ano, může. Limitem jsou ruce a člověk s jeho reakcemi a kvalita a možnosti FBL jednotky.

Stabilita je záležitost stabilizační jednotky (s tím nelze než souhlasit), teoretická rychlost otočení (viz výš) závisí na otáčkách a natočení listu. To, že malý vrtulník lze udělat agilnější je fyzikální fakt, že by byl tak rychlý, že už by jej člověk nezvládl je určitě taky pravda a zmínil jsem to už dřív.

dudaj píše:
Vysvětlovat tady, že plocha listu nemá vliv na rychlost přetočení heliny je stejnej nesmysl, jako tvrdit, že velký model letadla unese to samé, jako jeho poloviční kopie.

Nic takového jsem zase nikdy netvrdil já. Vždycky jsem psal "teoreticky", a vymýšlel jsem jak by se mohl rotor rychle převrátit.

dudaj píše:
Prostě u heliny je pro let potřeba vztlak jako u letadla s pevnými křídly a ten je dán profilem, rychlostí proudění vzduchu kolem něj, úhlem náběhu a plochou nosné plochy.

O tom jsem taky nikdy nepochyboval. Nakonec ten list letí směrem nějakého vektoru. S osou listu určuje ten vektor rovinu, kterou jsem nahradil list jakoby ideálním listem. To byla má rovina místo listu. Stejně jako letadlo letící rovně má křídlo nějakého tvaru pod nějakým úhlem k rovině letu, toto ideální křídlo by bylo rovnoběžné s rovinou letu. (Možná to blbě vysvětluju).

dudaj píše:
Celá diskuze , kde se snažíš mne přesvědčit o opaku, nikam nevede. Používáš argumenty, které nezohledňují vše.

Zkus si to přečíst celé. Je možné, že jsem někdy nevyjádřil jasně, ale nikdy jsem netvrdil, že u reálného vrtulníku nezáleží třeba na ploše listu...

dudaj píše:
Kup si pořádnou helinu a nauč se s ní lítat a uvidíš sám.

Tohle se mi zdá jako trošku zoufalý argument na teoretickou otázku, zda může být velký vrtulník stejně agilní jako velký.
Na druhou stranu vím (věřím), že jsi člověk s praxí nekonečně větší, jak ta moje a z praktického pohledu máš s agilitou velkých a malých vrtulníku pravdu.

Takže pokud jsem se tě snad nějak dotknul, tak se omlouvám nemyslel jsem to zle.
Udělal jsem si jasno (furt jsou malé vrtulníky schopné být agilnější :) TEORETICKY! ) a díky, že jste mě (zase) donutili přemýšlet.

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 87 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz