Autor |
Zpráva |
gasolin
|
Napsal: stř 20.06.2012 9:54 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 28.12.2011 Příspěvky: 433 Bydliště: Praha Obrázky: 15
|
Mám dotaz na zkušené vrtulníkáře Vrtulník jsem koupil nový v Superior Combu. Při prvním pokusu o vzlet jsem měl špatně nastavené gyro a při poskočení na asfaltu to odnesla zadní vrtulka a převody od hlavního kola. Od té doby uběhly 3 měsíce a já stále řeším kmitání ocasu. Prošel jsem celý zadní mechanismus a chodí naprosto perfektně, zkoušel jsem měnit zadní hřídelku, smykátko, kardan, převody, gyro, nastavoval délku táhla, střed pomocí gyra a mechanicky, pozici serva, páku serva tak aby byla v 90ti stupních, měnil otáčky na rotoru (nyní létám 95-85-95) a zkrátka pokud je zisk gyra takový, aby ocas udržel v letu, tak pořád ocas kmitá. U náhonu na zadní vrtulku je vidět, že kolečko, které je na kardanu, lehounce "šmajdá", to je asi normální že? Při zkoušení x druhů podložek, plíšku pod gyrem a pod. jsem zjistil, že se to s některou podložkou zdá být lepší, ale rozhodně ne takové jaké by to mělo být. Jako příčinu vidím tedy vibrace, které gyro blbnou. Studoval jsem plán a hledal, kde jsem mohl udělat chybu. Někde jsem četl že vibrace způsobuje špatné poskládaní ložiska na gripech, ale tam jsem je kontroloval a je to ok. Když jsem heli stavěl, tak jsem se radil jak uložit "kovové držáky ložisek", které drží hlavní hřídel. Podle rady jsem je dal tak, že mám nápis na držáku nahoru a to u horního i u spodního. Teď když jsem se detailně podíval do návodu znova, tak ale vidím, že s největší pravděpodobností má být jeden s nápisem nahoru (zeleně označen na obrázku) a jeden dolů (červeně označen na obrázku)! Je reálné, aby toto prohození způsobovalo vibrace, které by gyro ovlivnilo? Díky za všechny rady.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
pkotatko
|
Napsal: stř 20.06.2012 10:38 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 13.1.2007 Příspěvky: 6689 Bydliště: Berounsko
|
Loziska, resp. domky musi byt namontovany tak, aby z nich loziska nemohla vypadnout. U domku mas jednu stranu diry pro lozisko osazenou na mensi prumer. Druha strana ma stejny prumer jako lozisko, aby tam slo nalisovat a vylisovat. Ty strany s mensim prumerem patri k sobe. Loziska by tedy teoreticky mohly vypadnout jedno nahoru a druhe dolu. To se ale nestane, protoze jsou fixovany na svem miste sestavou prevodu a hlavni hridele. Nicmene nemyslim si, ze i kdyz by to bylo namontovano spatne, ze by zrovna tohle melo zpusobovat vibrace. Spatna orientace domku spise hrozi jinym problemem. Zdroj vibraci musis hledat. Nejlepe roztocit jen s holou hl. hrideli a holou hrideli vrtulky. Pak postupne montovat naboj, unasece a listy vrtulky. Pak rotor. Vzdy po namontovani neceho znovu roztocit a ledovat vibrace. To je nejrychlejsi a nejspolehlivejsi zpusob jak najit co je kde kriveho, nesouoseho a vibrujiciho.
_________________ Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
|
|
Nahoru |
|
|
gasolin
|
Napsal: stř 20.06.2012 10:52 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 28.12.2011 Příspěvky: 433 Bydliště: Praha Obrázky: 15
|
pkotatko píše: Loziska, resp. domky musi byt namontovany tak, aby z nich loziska nemohla vypadnout.... Diky moc, mel jsem v planu dnes roztocit heli v ruce bez listi, ale nenapadl me ten postup co pises...odstrojim to a pujdu na to uvedenym zpusobem....
|
|
Nahoru |
|
|
gasolin
|
Napsal: stř 20.06.2012 20:32 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 28.12.2011 Příspěvky: 433 Bydliště: Praha Obrázky: 15
|
paicreat píše: Aké tam máš gyro? Mám tam GP780, ale stejný problém byl i s jiným vyzkoušeným gyrem...
|
|
Nahoru |
|
|
Beep
|
Napsal: stř 20.06.2012 22:24 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 6.5.2009 Příspěvky: 1035 Bydliště: Nelahozeves
|
Důležitá otázka je co tam máš za gyro a co za servo. Máš gyro správně nastavené?? Zapínáš v headinglocku?
_________________ Gaui200,Tarot450ProFBL,MinititanV2,TRex500,Raptor50,TZ-V2 Frenzy,TRex700,FutabaT-10C+nějaký letadla
|
|
Nahoru |
|
|
gasolin
|
Napsal: čtv 21.06.2012 8:32 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 28.12.2011 Příspěvky: 433 Bydliště: Praha Obrázky: 15
|
Beep píše: Důležitá otázka je co tam máš za gyro a co za servo. Máš gyro správně nastavené?? Zapínáš v headinglocku? Mam tam orginal align DS520, gyro taky... 780ku, ale zkousel jsem i 750ku. Nastavil jsem na gyru typ serva, limity, a dealy jsem taky zkousel prepnout na obe varianty. Na vysilajde (Graupner Mx-12Hott) mam nastaveny zisk na 106%...ale to jen proto ze reguluji koleckem a pri otoceni na minimum se dostavam tesne nad normal. (Kdyz dam mene jak 106% tak uz se pri otoceni koleckem na minimum prepina na rezim normal) . Udelal jsem to tak kvuli tomu, abych se pri stelovani nemohl "pretocit" do normalu. Tohle vsak nema na funkci rostlinare vliv...vypnul jsem moznost ovladat zisk gyra koleckem a nastavoval ho jen v menu vysilajdy a delalo to uplne to same...muj postup pri nastavovani ocasu je nasledujici: 1) sundam paku ze serva (krizova paka) uvolnim uchyceni serva na ocasu dvema srouby 2) subtrimy a trimy mam na nule 3) delku tahla mam nastavenou dle manualu 4) zapnu vysilajdu a zapnu heli, gyro se inicializuje (v normal modu) 5) nasadim kriz na servo tak, aby byla paka 90° 6) zmerim vzdalenost od domecku po grip vrtulky a presunu smykatko (prostredek smykatka) po ose na stred techto vzdalenosti, tak jak je v manualu (tim se tedy naprosto nepatrne posune i servo na trubce, je skoro nadoraz u tela heli) a dotahnu servo na trubce 7) podrzim tlacitko na gyru, abych se dostal do setoveho rezimu promackam se az k nastaveni 'Limit" zacnu vychylovat knipl vlevo, dokud mi smykatko nedojede na tesno k domecku, pote gyro zablika cervene a jedu na druhou stranu, kde dojedu na tesno ke gripu (drzaku gripu) a gyro opet blika cervene...pak zmacknu setove tlacitko a vyskocim z nastavovaciho rezimu To je cele...snazil jsem se to popsat hodne podrobne, aby bylo mozne odhalit mou chybu pri nastavovani....
|
|
Nahoru |
|
|
kolaCZek
|
Napsal: čtv 21.06.2012 9:17 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 6.1.2012 Příspěvky: 1417 Bydliště: Bořanovice
|
gasolin: Prepnout do normalu a postelovat servo na trubce (nebo delku tahla) jsi zkousel?
_________________ SuperZoom 4D, Blade mCP X BL, SAB Goblin 500 @ Spirit Spektrum DX8, PhoenixRC
|
|
Nahoru |
|
|
gasolin
|
Napsal: čtv 21.06.2012 10:06 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 28.12.2011 Příspěvky: 433 Bydliště: Praha Obrázky: 15
|
kolaCZek píše: gasolin: Prepnout do normalu a postelovat servo na trubce (nebo delku tahla) jsi zkousel? Viz prispevek nad
|
|
Nahoru |
|
|
kolaCZek
|
Napsal: čtv 21.06.2012 10:19 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 6.1.2012 Příspěvky: 1417 Bydliště: Bořanovice
|
gasolin: Tam se nic o pokusu zaviset s gyrem v normalu nepise... Jenom to, ze koleckem se do normalu nedostanes. Takze..?
_________________ SuperZoom 4D, Blade mCP X BL, SAB Goblin 500 @ Spirit Spektrum DX8, PhoenixRC
|
|
Nahoru |
|
|
gasolin
|
Napsal: čtv 21.06.2012 10:25 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 28.12.2011 Příspěvky: 433 Bydliště: Praha Obrázky: 15
|
kolaCZek píše: gasolin: Tam se nic o pokusu zaviset s gyrem v normalu nepise... Jenom to, ze koleckem se do normalu nedostanes. Takze..? Jo taaaak, zaviset to v normalu...to "zaviset" tam chybelo nezkousel, bojim bojim...v planu to bylo, ale obavam se toho ze se ta mrcha roztoci a rozvibruje a po prepnuti se zblazni gyro a nakonec si to sezbiram ze zeme... Ocas mi nikam neutika, jen kmita, tak jsem si rikal ze bych timto nic stejne neziskal...
|
|
Nahoru |
|
|
kolaCZek
|
Napsal: čtv 21.06.2012 10:33 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 6.1.2012 Příspěvky: 1417 Bydliště: Bořanovice
|
gasolin: Neutika, protoze ho tam drzi gyro. Ted jde o to, jak se gyro chova, kdyz musi hodne a permanentne kompenzovat na jednu stranu.
_________________ SuperZoom 4D, Blade mCP X BL, SAB Goblin 500 @ Spirit Spektrum DX8, PhoenixRC
|
|
Nahoru |
|
|
gasolin
|
Napsal: čtv 21.06.2012 13:05 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 28.12.2011 Příspěvky: 433 Bydliště: Praha Obrázky: 15
|
kolaCZek píše: gasolin: Neutika, protoze ho tam drzi gyro. Ted jde o to, jak se gyro chova, kdyz musi hodne a permanentne kompenzovat na jednu stranu. Ok, vyzkousim vyletet a prepnout do normalu, jestli mi bude nekam utikat ocas...snad s tim neslehnu...
|
|
Nahoru |
|
|
OPR
|
Napsal: čtv 21.06.2012 13:10 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 21.7.2010 Příspěvky: 5680 Bydliště: Kamenice - Praha východ Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
|
..... když půjdeš krůčekl po krůčku tak se na zemi dá velice dobře vysledovat co to má za tendence. Pokud budeš na zemi mírně přidávat kolektiv, uvidíš sám kam to má snahu táhnout. A nebudeš pak překvapenej, kam to najednou uskočí jako když za to vezmeš fest. To přepnutí z HL do normálu během visu může bejt taky překvápko. Tak opatrně a hlavně si na zemi uvědom kam má vrtulka foukat a na kterou stranu se má tendenci vrtulník bez vyrovnávacího rotoru stáčet.
|
|
Nahoru |
|
|
Beep
|
Napsal: čtv 21.06.2012 14:16 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 6.5.2009 Příspěvky: 1035 Bydliště: Nelahozeves
|
Máš nastavený přepínač pro autorotaci (odstavení motoru)? Měl by být na dosah třeba malíčku a v připadě problémů ho cvakneš. Takže začneš přidávat kolektiv a tím i otáčky v normálu a jakmile uvidíš že to má tendenci se to roztočit (nejde to zkorigovat vrtulkou proti) tak cvakneš autorotaci. Autorotace ušetří spoustu peněz i při létání, pokud při pádu se ti podaří ji tam cvaknout před kontaktem se zemí, snížíš náklady na opravu o cca 30%, protože spousta škod vznikne tím jak se mlátí vrtulník po zemi vlastní silou. Možná by nebylo od věci sem dát fotky ocasu jestli bychom tam něco neviděli. Blbá otázka: listy vrtulky máš nasazeny správně?
_________________ Gaui200,Tarot450ProFBL,MinititanV2,TRex500,Raptor50,TZ-V2 Frenzy,TRex700,FutabaT-10C+nějaký letadla
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 25 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|