U mě podobné mám už několik set letů, vůle na servech hlavy 2mm, ale problém s očesáním žádný zatím nenastal. Co mi odešlo byla příčná hřídel vrtulky, kde se kouslo ložisko a ubrousila se a zasekla, jinak nic zvláštního nepozoruji. Pak jsou také vůle v kloubkách, které je také lepší asi pravidelně měnit....
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6961 Bydliště: Písek, ČR
Hm holt to chce trochu pravidelné údržby. Devily mám dva, první vše super, druhý měl několik ložisek kostrbatých. koupil jsem nová a ty nejhorší rovnou vyměnil (mj. i ty ve vrtulce). S tou vůlí na jednom servu budu ještě chvíli lítat, snad to vydrží, už jsem objednal převody tak za několik týdnů vyměním.
Ten druhý Devil (růžová verze) má ta velká černá střídavá serva, vypadají luxusně, tak jsem zvědav jak na tom budou se životností.
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6961 Bydliště: Písek, ČR
Tak jsem vyzkoušel Chinese Weights na Devilovi 505. Je to takový malý aerodynamicko-mechanický zázrak. Pouhým přidáním závažíček na šrouby listů vrtulky dojde k tomu, že najednou vrtulkové servo nemusí vynakládat prakticky žádnou sílu na ovládání vrtulky. Bez závažíček je tato síla opravdu velká, proto taky bývají vrtulková serva velká a silná, většinou větší než serva cykliky. Vyzkoušel jsem to při odpojeném kloubu na servu, za táhlo jsem tahal rukou a ladil velikost závažíček, až jsem našel optimum. Teď mohu ovládat vrtulku táhlem dvěma prsty, téměř nulovou silou. Zde je video z ladění závažíček - pouze v syrové podobě, natočené mobilem:
- velice nízké namáhání kloubků, táhla, smykátka a všeho co s tímto souvisí.
- rychlejší odezva vrtulky (tohle bude dosti významné; ještě jsem Devila s tímto ve vzduchu nezprubnul, ale už jsem to samé zkoušel na T-Rexovi 450L Dominátor a tam to bylo sakra poznat!). Jak jsem zkoušel rukou tlačit táhlo do krajní polohy v původním provedení, tak se tomu do krajních poloh vůbec nechce, to bych to táhlo snad urval. S úpravou to vletí do krajní polohy úplně lehce. To musí mít na chování ocasu za letu blahodárný vliv.
-významné snížení proudu vrtulkového serva a tedy i snížení nároků na BEC (odhaduju úsporu 2A). (Pokud to budete někdo zkoušet, změřte prosím proud serva před úpravou a po ní. Mě už se teď nechce dávat zpět staré šrouby.)
Celé se to odehraje na mechanické úrovni přímo v gripech, nikde se nic neláme, nenamáhá, nepáčí. Suma sumárum: Prakticky za nulové náklady dostanete ohromně výkonnou vrtulku, zmenšení opotřebení a snížení proudu z BECu. No neberte to, žejo
Nějaké obrázky: Nejdříve je třeba koupit 2 ks pevnostních šroubů M3 délky 40mm, s délkou válcové části 20mm, nejlépe z oceli 12.9.
Příloha:
IMG_4454.JPG [ 113.81 KiB | Zobrazeno 17082 krát ]
Šroub zkrátíme na celkovou délku 28mm (měřeno včetně hlavičky).
Potom potřebujeme 4 ks matky M4, 2 ks pojistné matky M3 a 6 ks malých plochých podložek M3. Vše jsem použil z nerezu. Nevím jaká by byla změna ve váze při použití z normální oceli, to je bez záruky. Tak jak to je teď je vyzkoušené a odladěné, odebrání či přidání jedné podložky nebo záměna normální matice za pojistnou má velký vliv. Takže tak jak to tady mám rozepsané je třeba přesně dodržet. Poskládané je to viz foto, není co vysvětlovat. Jedna podložka je vždy pod každou matkou. Funguje to parádně!
Příloha:
IMG_4452.JPG [ 59.29 KiB | Zobrazeno 17082 krát ]
Takže přeju Příjemné polítání a samé Happy Landings!
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6961 Bydliště: Písek, ČR
Koukám Ondro, že jsme to už spolu diskutovali ve tvém blogu... skoro jsem na to zapomněl v záplavě toho, co jsem se o tom snažil všude najít. Děkuju ti, byla to pro mě velká inspirace a jeden zdůvodů proč jsem to zkoušel. Na T-Rexovi 450L Dominator fo funguje super, síla na táhlo se velmi zmenšila, a chování ocasu o třídu lepší. To jsem testoval už před nějakým časem. Na větším Devilovi teď proběhly zatím zkoušky na zemi, vypadá to také velice funkčně, ale když jsem znovu pečlivě pročetl tvůj blog, zarazilo mě, že se ti VR kvůli tomu bloknul - to mi hlava nebere, proč by to tak mělo být? A jak to, že se to spravilo nesymetrickým závažím? Naopak bych řekl (laickou úvahou), že závaží by byla nejlepší z obou stran stejná, naopak při nesymetrii by se mohl list na hřídelce šprajcovat. Koneckonců, kromě toho Rotorway Exec 90 co jsi našel, to všichni mají symetrické. A zřejmě s tím nepadají Na zemi jsem dělal i delší zkoušky, až jsem vybil celou baterku, takže spousta minut točení a tahání za táhlo, zkoušel jsem krajní polohy, pomalé pohyby, rychlé... pořád to makalo jako v pohádce. Nějak by mě nenapadlo se bát s tím jít do vzduchu.
Neměl bys k tomu nesymetrickému závažíčku nějaké nové poznatky? Jak to zablokování vypadalo? Vrtulka se zablokovala v některé krajní poloze? Pokaždé ve stejné (vpravo/vlevo)?
Já jsem se je snažil udělal pokud možno symetrická, s tím, že malá nesymetrie nemůže vadit, spíš jsem se snažil vyvarovat velké nerovnoměrnosti. Úplně symetrické to jistě nemám, protože na jedné straně je hlavička šroubu a na druhé matka.
A ještě mě napadlo, zkoušel jsem to při třech různých otáčkách (docela pomalých, 1700 - 1800 - 1900 RPM), fungovalo to při všech otáčkách +- stejně. Je možné, že při podstatně odlišných (leckdo lítá vyšší, např. 2400 RPM) to bude chtít jinou protiváhu, takže kdybyste to někdo dělal podle těch mých parametrů, tak bacha na to, pečlivě to vyzkoušejte jestli je to OK, případně dolaďte. A když na něco přijdete, napište sem!
A pro pobavení, také jsem utrpěl při pokusech škodu: Roztočená vrtulka mi při výchylce hladce sfoukla ze stolu půlkilový 22-dílný pořadač se šroubky, samozřejmě že s otevřeným víkem, takže jsem sbíral v garáži šroubky z podlahy. Těžký život výzkumníka!
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6961 Bydliště: Písek, ČR
Od pohledu tyto kuličky jsou pro 450 akorát, podle toho co jsem vyzkoušel by to chtělo ještě o malinko víc..
Když se dá závaží menší, servu to uleví ale není to dokonalé. Ve chvíli, když je závaží moc, začne se to "přisávat" ke koncovým polohám, to je asi už špatně, i když principielně by heli tak lítala, servo by to prostě tahalo ma druhou stranu, podle toho co by si poroučelo gyro. Těžko říct, jestli by to nezpůsobilo nějakou nestabilitu v regulační smyčce. Z tohoto hlediska je asi lepší raději dát menší závaží nežli větší.
Když se nalezne ta přesná váha, chodí to opravdu s téměř nulovou silou. Ale přidání např. jedné matičky M3 to úplně rozhodí, to optimum má poměrně přesné naladění. Při mém pokusu jsem ladil, jestlipodložku obyč nebo o větším průměru. Uříznutí 2mm šroubku na konci bylo hodně poznat. Takže asi tolik k tomu, jestli záleží na přesné váze.
Opravdu si to chce vyzkoušet, je to pokus na 30 minut s veškerou přípravou. Dát delší šroubky, připravit si nějaká závažíčka = matičky a podložky, vycvaknout kuličku z ocasního serva a tradááá! Vlastní pokus vysvětlí vše, více než 10 odstavců textu.
Zdravím. Mohl by tu prosím někdo hodit nastavení pro hobbywing 120A. Jsem hobbywing ještě neměl a lehce tápu. A ještě otázečka, frekvenci si to nastavuje samo? Nenašel jsem takový parametr v reglu. díky
Vyřešeno včetně telemetrie a integrace se spiritem a openTX. Hezky to maká. Mám ale problém s překmitem vrtulky na jednu stranu. Byl by prosím někdo se spiritem a setovými servy ochoten změřit střih vrtulky v nule a případně popsat nastavení spiritu? Díky.
Registrován: 3.1.2012 Příspěvky: 315 Bydliště: Praha Obrázky:1
sampoalphascan píše:
Vyřešeno včetně telemetrie a integrace se spiritem a openTX. Hezky to maká. Mám ale problém s překmitem vrtulky na jednu stranu. Byl by prosím někdo se spiritem a setovými servy ochoten změřit střih vrtulky v nule a případně popsat nastavení spiritu? Díky.
Ahoj,
Střih vrtulky v nule je nula. Tzn. po zapnutí a poskočení cykliky, se hne i vrtulka a to do nuly. Další nastavení: Frekvence serva, dle výrobce. Zpoždění serva, dle tvého serva, najdi tabulku doporučených hodnot od Spirita. Zisk přidávat dokud nezačne kaprovat (rychle cukání ocasu), potom trochu ubrat. Zkusit při zátěži na vrtulku, pokus stále kapruje, ubrat zisk až přestane. Dynamika vrtulky, zkusit zasekávat ocase. Pro tvrdé zastavení přidat. Pokud překmitne ubrat.
Pokud něco dalšího, klidně napiš SZ.
Ale tohle je všechno. Samozřejmě to vychází z toho, že máš vše mechanicky vpořádku a správnou vrtulku.
_________________ Netopyr
XL V2, Devil 380, Spirit GTR,RS,W1, Sir Edmunt Race, Bublinky, DS 12, Wave a NETOPÝR
Díky. servo mám setové ALZRC BLS 2036T HV, napájím 7,4 V - / 0,04 s / 60 ° C, takové servo v seznamu serv není, teď mám zpoždění 5, ale zkoušel jsem jít až na 0 a žádná změna. Vrtulka zasekává ve směru otáčení jak břitva, proti směru taky jak břitva ale s překmitem. Měl jsem tam velký střih v nule tak překmitávala cca o 10 cm, střih jsem ubral na 0 stupňů, překmit už vidět nejde, ale jde pořád slyšet. Zisk gyra mám těsně pod hranici kdy mi to v pravé ostré zatáčce přestal kaprovat ocas. Dynamiku vrtulky mám 6, držení piruet 175. Mechanika vrtulky chodí hladce, mechanicky jsem teď omezil smýkátko cca 1 mm od obou krajních poloh, né že by to servo neutáhlo, ale úplně na krajích bzučelo, jak jsem se díval dovnitř tak to bylo způsobeno průhybem táhla v držáku táhla co je v půlce ocasu. Ještě mě napadlo jestli to nemůže být špatně nastavenou polohou páky serva v neutrální poloze. To netuším podle čeho se chytnout, držák serva není kolmo na hlavní hřídel, já nastavil páku serva v nule rovnoběžně s hlavní hřídelí což mi vychází délka táhla +- podle návodu, má to tak být nebo má být páka nastavená kolmo vůči servu? Jo a vrtulku mám setovou.
Nemám sice devil 505, ale na agile mi taky překmitávala vrtulka na jedné straně, pomohlo mi až upravení limitů vrtulky. Vrtulka musela mít limity na obou stranu stejně. Tím nemyslím, že v aplikaci spiritu musí být levý a pravý limit stejné číslo, ale fyzicky musí jít smykátko stejnou vzdálenost doprava i doleva. Takže limit směrem k domku vrtulky jsem nastavil co nejvyšší to jde a u limitu směrem k vrtulce jsem musel ubrat o pár bodů. Nevím jestli to je u devila stejně.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru