Switch to full style
Motory, gyra, serva, regulátory, stabilizátory, ale i ložiska a jiné obecné technické problémy
Odeslat odpověď

CCPM 120 vs 140

pát 29.11.2013 10:43

Jaký (faktický) rozdíl je mezi těmito verzemi ovládání desky cykliky?
Zkoušel to někdo na jedné heli porovnat?
Ptám se čistě ze zvědavosti, jelikož jsem při shánění dílů na Velotku narazil na přestavbový kit pro verzi 140° CCPM, kde slibují lepší ovládání pro 3D.
Osobně na tom nevidim žádnou výhodu, pouze zvýšené namáhání serva výškovky.
Respektive namáhání tohoto serva bude stejné, ale sníží se zatížení dvou zbylých při pohybu výškovkou, zatím co při křidélkách budou tyto dvě trpět o něco více, při mírném nárůstu rychlosti.
Rád se ale nechám poučit o něčem novém, pokud je někdo do této problematiky zasvěcen více.
Díky Martin

PS: Zběžně jsem toto téma hledal, ale odpověď jsem nenašel.

Re: CCPM 120 vs 140

pát 29.11.2013 11:02

Hledal jsi spatne. Abych se priznal, tak me ta otazka taky zaujala. A vysvetleni je jednoduche :

120 vs. 140 degree CCPM

I'll start by saying, if your radio supports 140 degree CCPM by all means use it. The combination of 8717 servos, lightning fast response time of the X9303 radio and the 9 channel receiver, and the interaction free 140 degree CCPM setup make the Vibe 50 a thrilling helicopter to fly. This is on par with or better than my Avant EFX 90 was, and it uses half the fuel.

120 degree CCPM spaces the 3 swash plate balls evenly around the perimeter of the swash plate. Even spacing around a 360 degree circle means the balls are spaced 120 degrees apart, hence the moniker, 120 CCPM. The distance between the center of the main shaft and the balls is equal.

The problem is with the servos. There are 3 servos that move to control the elevator function. One (normally referred to as the elevator servo) moves down while the other two move up, or vice versa. You can see from the left hand picture that while the swash balls are equal in distance from the center of the swash plate, the single elevator servo is twice as far from the center of the elevator pivot point (distance A) as the two front servos (distance B). This means that during an elevator only command the elevator servo has to move twice as far to complete its command as the two front servos. Since the servo has to move twice as far, and the servos are the same speed, it takes twice as long to get to where it was told to go. The result is a momentary collective pitch change until the elevator servo reaches its position. This collective change, during an elevator only command, is a perfect example of CCPM interaction.

In a 140 degree system, the front swash balls have been extended so that the distance between the center of the ball to the center of the main shaft is identical AND the distance between the center of the balls and the fore/aft tilt axis (Distance A and Distance B) are identical. Now the aileron balls are spaced approximately 138 degrees apart from the elevator ball, so they rounded it off to 140 degree CCPM. When an elevator command is given all three servos move the same distance and you don't get any interaction.

The system was developed by team pilot Curtis Youngblood (you may have heard that name before) and JR for the JR Vigor. Its since been adopted by several manufacturers and as an upgrade by third party vendors for some kits. If you want to see the interaction I'm talking about on a 120 degree CCPM machine simply stir the cyclic stick very quickly and watch the swashplate ball. You will notice that it jumps up and down a bit. Do the same thing to a 140 degree CCPM machine and the ball stays still.

How much of an effect you feel in flight from the interaction depends on a number of factors. Pilot skill chief among them. Also servo quality and speed, and the speed at which your radio system processes CCPM functions. If given the option though, I prefer 140 degree CCPM.

swash.jpg


Ve zkratce pro ty co nevladnou americtinou.
Jde o to, ze pri 120° ma servo vyskovky dvojnasobnou paku od stredu hridele. Levy obrazek. Pri pohybu jen vyskovkou se musi servo vyskovky presunout po dvojnasobne draze nez obe kridelkova serva. Rychlosti serv jsou ale stejne. Proto dochazi pri pohybu vyskovkou k interakci do kolektivu. Podivejte se na kulicku desky cykliky. Zahybejte si jen vyskovkou a uvidite, ze se kulicka pohybuje trosku nahoru a dolu. Vyskovka ovlivnuje lehce i nastaveni uhlu listu. 140° to dikz stejnym vzdalenostem od osy resi bez teto interakce. Pravy obrazek.

Re: CCPM 120 vs 140

pát 29.11.2013 11:27

Dyť on ten rodíl mezi A a B vysílač nebo bezpádlo normálně vymixuje.
Desku cykliky vnímám jako rovinu , která se náklání okolo bodu (střed osy) všemi směry , ne jen ve dvou osách. Tudíž mi 120tka přijde logicky nejoptimálnější.
Vždyť nikdy to není jen dopřed-dozadu nebo doleva-doprava , ale všemi směry mixnuto.
No nevím, nejsem inženýr :)

Re: CCPM 120 vs 140

pát 29.11.2013 11:34

Mixovani je jedna vec. Ale rychlost serv je vec druha. Nevim jestli vysilac pribrzduje rychlost kridelkovych serv. Asi ne. To by nejdrive musel znat jejich rychlost. A to nezna.
Vecer se na to schvalne podivam u svych helin.
Kdyz si to predstavis, tak to logiku ma. Pri pohybu jen vyskovkou, zadni servo ma dvojnasobnou paku, ale pohybuji se vsechna tri serva. Predni dve nahoru a zadni dolu. Draha zadniho serva je dvojnasobna. To je namixovano radiem nebo bezpadlem. Ale zadni servo potrebuje taky dvojnasobny cas. A to uz tezko namixujes. Pritahnes vyskovku a diky tomu, ze predni serva dojedou drive nez zadni, se ti lehce prida kolektiv. Jen pri tom pohybu. Jakmile vsechna serva dojedou tam kam maji, tak vychylka kolektivu zase zmizi.
Pro nas, obycejne smrtelniky je to asi zanedbatelne. Bavime se o teoretickych vyhodach a nevyhodach obou systemu.
Naposledy upravil pkotatko dne pát 29.11.2013 11:43, celkově upraveno 1

Re: CCPM 120 vs 140

pát 29.11.2013 11:37

120° mechaniku umí ošetřit snad jen Futaby FG řady.

Ty umí serva běžící po kratší dráze zpomalit tak, aby se do cíle dostala zároveň s tím na delší.

Vzhledem k tomu, že rádio nemá potuchy o skutečné rychlosti serv, hledá se konkrétní opravná konstanta pokusně. Je třeba rychle rychle jezdit "výškovkou" cykliky z dorazu na doraz a na radiu nahnat takovou hodnotu, při které celá deska neputuje nahoru a dolů.

Re: CCPM 120 vs 140

pát 29.11.2013 11:46

Coz je stejne blbost. Toho muzes dosahnout jen kdyby jsi hybal vyskovkou ( i za letu ) vzdycky stejne rychle. To by ta konstanta musela byt promenna :D v zavislosti na rychlosti kniplu. A to neni.

Re: CCPM 120 vs 140

pát 29.11.2013 11:55

Petre, to vysvetleni je pekne a mam ho overene. Narazil jsem na nej taky, kdyz jsem zjistoval, co zvolit na Fusion 50 a proc. Ta ma primo z krabice moznost pouziti 120° i 140° rozlozeni kloubu na cyklice. Tahle interakce tam je s pomalejsimi servy (toho casu Hyperiony) na 120° solidne znat. Naopak pri 140° chodi krasne presne. Kez by tu moznost mel i Goblin...

Re: CCPM 120 vs 140

pát 29.11.2013 12:06

Tady o mix desky cykliky opravdu nejde. 140° mechanikou se řešila rychlost předo zadních serv která byla rozdílná / linearita desky cykliky ........ 140° stupňů se začalo pužívat na pádlovejch hlavách a co jsem se dočelt, (můj názor) tak to někdo vykoumal na nějakým soutěžním brusu pro FC3. Skrátka někoho, něco, začalo štvát a tak se na vrtulník podíval i z boku. Hurááá. ( zkuste to i Vy ... :wink: ) 140° se dá najít i na nějaké mechanice pro zástavbu do maketového trupu / potahu.

Re: CCPM 120 vs 140

pát 29.11.2013 12:07

Aha.
Takze je to pro mne asi tak dulezite, jako kdyz si koupim barevny podlozky pod srouby na trupu.
Samozrejme je to zajimava teorie a je matematicky a mechanicky podlozena, ale stoprocentne bych rozdil nezaznamenal.
Diky za osvetu, rad se dozvim neco noveho, ikdyz je mi to opravdu tentokrat k nicemu. Respektive mi to usetri asi 20$, nebo lolik ta paradicka stoji.
Mam navic podezreni, ze tuto kompenzaci u mne zastane Spirit a jeho kompenzace geometrie.
Vecer se schvalne podivam, zda to na Riccu s Beastem dela a na MPcku se Spiritem ne.

Jeste zamysleni.
Nezalezi prece na skotecne rychlosti serva. Ta kompenzace jen spomali ty dve o danou konstantu v procentech.
Rekneme o XY%. Pak nezalezi na aktualni rychlosti pohybu kniplu a schopnostech serva. Rozdil drah je konstantni a tak i zpomaleni by melo postacit konstantni.
Vidite nekde chybu v teto uvaze?

Re: CCPM 120 vs 140

pát 29.11.2013 12:14

bonis píše:Aha. Takze je to pro mne asi tak dulezite, jako kdyz si koupim barevny podlozky pod srouby na trupu.
Samozrejme je to zajimava teorie a je matematicky a mechanicky podlozena, ale stoprocentne bych rozdil nezaznamenal.


Zaznamenal...

Ale pokud máš všude jen CCPM 120°, tak o tom ani nevíš, protože to kompenzuješ automaticky jako součást chování vrtulníku. Ten pak má při potlačení tendenci poklesnout a při natažení nadskočit (jsou-li dvě serva v předu a jedno vzadu).

Re: CCPM 120 vs 140

pát 29.11.2013 12:24

Presne tak, clovek si toho nevsimne do jiste doby. Bud dokud si nevyzkousi jiny vrtulnik, nebo dokud po tom nezacne trochu patrat. Pak zjistis, jak 120° mechanika plave ;) I MiniP s V-Barem mi to delal, ale v tom se tohle da bez problemu doladit k vysoke presnosti.

Re: CCPM 120 vs 140

pát 29.11.2013 12:28

Třeba vbar umí desku cykliky vytrimovat ve střední , ale i horní a dolní pozici.
Takže když si pak dám "swashplate leveler" na osu a jedu pomalu ze spoda až nahoru , tak furt je deska cykliky kolmo v kterýkoliv pozici. Vbar nemá sice potuchy o rychlosti serva , ale rozhodně má potuchy o poloze. Takže podle týhle teorie by k rozhození došlo jen při ultra rychlým pohybu, což i tak bude velice zanedbatelná výchylka, která bude stejně okamžitě vyrovnaná.

Re: CCPM 120 vs 140

pát 29.11.2013 12:37

Krtku, ty ale uvazujes o necem jinem. V tomhle rovnatko na cykliku nepomuze nic zhodnotit. Jde o takovy ten "poskok" cykliky nahoru a dolu kdyz hybes cyklikou dopredu a dozadu, ne o trim cykliky v krajnich polohach kolektivu.

Re: CCPM 120 vs 140

pát 29.11.2013 12:40

Aha , teď už to chápu, jak jsem psal , nejsem inženýr :)

Re: CCPM 120 vs 140

pát 29.11.2013 12:57

Zlatý starý Raptor E550, má desku cykliky 90° která chodí i bez složitých softwarových fičurek výborně.
Odeslat odpověď