Když tak vidím ten seznam.Znamená to,že Spirit funguje jako bezpádlo i se servy uvedenými v seznamu?Jde mi o to,že zprovozňuji starší Vario helinu a chtěl bych to vyzkoušet jako bezpádlo. Mám v něm v seznamu uvedená serva Graupner C4421.Nechci to na akro,jen takové poletování a časem možná polomaketku.Jak by se to chovalo se staršími analogy?
Samozřejmě letový projev se vždy odvíjí od parametrů serv. Ale poletí to a nabídne všechny dostupné funkce. Jednotka se dá provozovat ale i s pádlovou hlavou, kde na servech nezáleží v takové míře.
Spirit se dá použít jen jako gyro ale také jako dodatečná stabilizace pádel včetně všech funkcí, které nabízí pro bezpádlové heli. A když omrzí heli, tak třeba v letadle
Registrován: 16.8.2013 Příspěvky: 321 Bydliště: Hlinsko v Č.
Ahoj, Potřeboval bych poradit s nastavením vrtulky...
Pokud udělám piruetu doprava a pustím páčku, tak heli překmitne doleva /z pohledu čumáku/ (jakoby heli zastavila až moc silně). Mám to T-Rex 600 prodloužený na 700. Listy rotoru 640mm. Vrtulku jsem zkoušel jak 95mm, tak 105mm. Servo jsem měl jak na ocase, tak i vpředu (viz foto).
Pokud přidávám zisk v rádiu, tak pak se při klesání s velkým odlehčením rotoru rozkmitá ocas.
Střih je nastaven na 0st, subtrim 0 (nastaveno mechanicky).
Koupil jsem dokonce i nový ocasní domek s uchycením na obou stranách a také to nepomohlo. Mechanicky limit je ale na každou stranu trochu jiný. Dáno konstrukcí
Hrál jsem si dokonce s limity vrtulky, ale také jsem nějako neuspěl (levý jsem měl nastaven na 110)...
u této heli doporučuji nastavit střih dle manuálu. To by mělo zastavení ale i celkové chování vrtulky zlepšit. Zastavení je na jednu stranu ostřejší, protože je v mechanice příliš prostoru na dané straně. Jelikož je servo silné, tak zastaví jak to jen jde. Na druhou stranu působí ale opačné síly a tam limit dostatečný není, aby zasekla vrtulka stejně. Tou změnou středu by se to mělo zlepšit. Pokud ne, tak pomůže snížit limit (ostré zastavení řeší většinou snížení pravého limitu, protože tam má vrtulka během letu více prostoru).
Zpoždění vrtulky jsem nastavil na 2 a uvidíme. Šel jsem se zpožděním výše, protože jsem překmity kompenzoval vyšším ziskem gyra a aby to nezpůsobovalo rozkmitání vrtulky, tak jsem si pomáhal vyšším zpožděním.
Cim je mensia paka vrtulkoveho serva, tym lepsie! Samozrejme existuje ten limit, pod ktory sa uz neda ist. Na vrtulnik 450 mam 7mm-ovu paku, tak je to najlepsie, na Protos 500, kde podla predpisu malo by byt 13 mm-ova paka, mam 11,5 mm.
Limity vrtulkoveho serva do prava a do lava mali by byt rovnake! Ako to urobit, ved otocit vrtulnik do prava potrebuje vacsi uhol vrtulkovych list, ako do lava pre dosiahnutie rovnakej maximalnej rychlosti otacania vrtulnika do prava i do lava. No tak, ze ked vrtulkove servo je v nulovej polohe (kolme tiahlo, kolma paka), vrtulkove listy by mali mat 4 stupnovy uhol pre otacania vrtulnika do prava! ... To treba vylaborovat, niekedy staci 3, niekedy to potrebuje 5 stupnov. Ide o to, aby sme mohli nastavit a pouzivat rovnake limity do prava aj do lava!
Spirit nebol by menejcenny, ked by nemal tu moznost nastavenia limitov vrtulkoveho serva zvlast, no ked by umoznil len nastavenia limitov do prava a do lava jednotne.
_________________ KDS 450 Q FBL _DEVO 10 v deviation4.0.1 (deviationtx.com)
Registrován: 16.8.2013 Příspěvky: 321 Bydliště: Hlinsko v Č.
Ahoj, Děkuji za odpověď. Je mi jasné, jak funguje páka serva. Tuto délku, co tam mám, tak mi vždy fungovala. Servo je ještě docela také rychlé, takže krátkou páku by mělo postíhat. Případně jsem zkoušel i 105mm vrtulkové listy a výsledek byl prakticky stejný, jako s 95mm.
Limity doleva a doprava by byly stejné (co se týče dráhy serva a hodnot, jak to vidí Spirit), pokud bych nastavil vrtulku na 0 střih - viz moje předchozí příspěvky. Pokud mám nastavit střih podle manuálu k vrtulníku, tak tím mám potom jezdec ve středu, ale je tam střih a mechanicky (kvůli páce na smykátku zřejmě) už nejsou limity na obě strany stejné. Teď je nastaveno tak, že páka serva je kolmá, když je jezdec smykátka uprostřed = nastaven střih.
Pořád přemýšlím, co se změnilo, protože jsem si úplně jistý, že mi to dříve fungovalo bez jakéhokoliv nastavování střihu vrtulky. Střih vrtulky jsem naposledy nastavoval na GY-401 .
Dnes zkusím vyzkoušet výše popsanou konfiguraci a uvidíme.
Jediný, co jsem ještě nezkoušel, je pak jiný vrtulkový servo (někde doma mám případně ještě úplně nové Align DS620/bylo v jednon kitu/)...
Registrován: 16.8.2013 Příspěvky: 321 Bydliště: Hlinsko v Č.
Tak jsem dneska udělal druhý test s posunutýma limitama, jak jsem zmiňoval výše.
Zisk gyra jsem nastavil v rádiu na 55 (=55 ve Spirit /+-1/). Vrtulka je Align 95mm. To zmenšení zpoždění zřejmě pomohlo od zakmitávání i když se tam stejně ještě objevuje (když klesám a prudce zastavím). Pro rekapitulaci: Zpoždění mám teď 2, tak možná zkusím 1 nebo i 0, když by to servo mělo dát. Levý limit: 120 Pravý limit: 175 Držení piruet: 170 Dynamika vrtulky: 5 Rychlost rotace: 10 Frekvence serva: 333Hz FW: 2.2.0 Zadní vrtulka: 95mm Hlavní listy: 640x59mm 700 trubka
Možná mi ještě ustřelila vrtulka v 1:28, ale nejsem si jistý, jestli jsem si nedrcnul do páčky (byla docela zima). V tic-toc se mi zdálo, že vrtulka drží celkem dobře i když jsem se na to moc nezaměřoval - spíše jsem jí zkoušel nějako rozkmitat. Ale při zastavení z piruety jsou pořád překmity.
Zisk vrtulky je třeba nastavit vždy co nejvýše to jde, bez rozkmitání v zátěži, Zastavování vrtulky tedy vždy ladit až nakonec, když vrtulka funguje po všech ostatních stránkách dobře. (nejlépe bez použití revomixu). Nejjednodušší je zkusit zatáhnout pořádně za kolektiv - nekmitá = přidat. Až když tam jsou náznaky, kmitání tak potom mírně ubrat. Teď mi přijde vrtulka taková gumová, jako by ji chyběl ten zisk.
Registrován: 16.8.2013 Příspěvky: 321 Bydliště: Hlinsko v Č.
Děkuji za info. Mohu zkusit ještě zvýšit zisk, ale s hodnotou 55 (95mm vrtulka) jsem už cítil, že vrtulka trochu zakmitá. Nezakmitá ihned po přidání kolektivu, ale pokud odlehčím rotor a klesáním se ještě trochu roztočí. Je možné, že otáčky se zvýší z požadovaných 2050 na cca 2150, ale to je tak docela normální.
Jaké jsou alespoň cca typické hodnoty zisku gyra pro podobné servo (vím, že záleží hodně na mechanice, ale alespoň orientačně...)?
Mohu zkusit ještě snížit zpoždění na 0 nebo 1 a zvýšit zisk gyra. Jestli jsem to dobře pochopil, tak čím menší zpoždění, tím mohu jít se ziskem gyra výše, je to tak?
Pokusím se otestovat nejdříve o víkendu, pokud bude alespoň jakš takš počasí a dám vědět...
Typické hodnoty jsou kolem 60-70% s nastaveným znásobením zisku vrtulky cca 1.2x. Velmi záleží na páce serva, mechanice vrtulky a délce listů, než-li na servu samotném.
S tím zpožděním to není tak jednoduché - na pomalejších servech to funguje obráceně. Ale u rychlého serva je to tak.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 32 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru