Ahoj. Už se něco málo přes rok bavím převíjením heli motorů. Výsledky jsou překvapivé. Nižší teplota motoru, nižší spotřeba, větší výkon. Zkrátka zvýšená efektivita. I když to nevypadá, a multistrand se jeví plnější, dá se lehce spočítat, že podle průřezu je ve slotu řádově 125-160% procent mědi proti původnímu multistrandu. A naopak statorem potom lépe proudí vzduch. Na počátku byla fascinace fórem "Electric Motors Winding and Repair Discussion" na helifreaku. A touha to taky zkusit. Musel jsem si vyrobit a nakoupit spousty nářadí a nástrojů, ale stojí to za to. Je to jako droga, jak jsem namotal motor poprvé, a zalítal s tím. Už jsem přemýšlel nad dalším, všechny moje heliny mají v motoru kus mojí práce. Budu sem postupně dávat, všechny moje práce. Doufám že budou inspirací pro další motače Myslím, že není na škodu podělit se o funkční kombinace a výsledky.
Přílohy:
16.jpg [ 90.99 KiB | Zobrazeno 8205 krát ]
_________________ Frsky X10S Carbon Heliny od Mikada, fpv race koptéry a trochu F3K
# 01 Scorpion HKIII 4035-530kV na 480kV 1,4mm 11(6+5)D Tímhle to začalo, základem bylo udělat převin ať to stojí co to stojí, a ať to funguje. Motal jsem drát 1,4mm 11(6+5)D. Motor vlastním dodnes, lítal na 16zub pastorek v logo700XX. Náš děda mi vyrobil novou hřídel s výstupním průměrem 8mm, tak aby šla použít v 700XX Celkem v pohodě. Jinak origo měl ten motor vinutí: -multistrand 22x0,29mm 9(5+4)D - ve slotu 13,072mm2 mědi. Nyní má drát 1,4mm 11(6+5)D - ve slotu 16,925mm2 mědi. Tak je to nárůst na 129,476% originálu !!
#02 Turnigy 4040 - 530kV na 450kV 1,5mm 12(6+6)D Druhej motor na holení, základem bylo zase udělat další převin ať to stojí co to stojí, a ať to funguje. Motal jsem drát 1,5mm 12(6+6)D. Motor vlastním dodnes, lítal na 17zub pastorek v logo700XX. Po dolítání motor fakt skoro studenej, lehce slabší výkon, ale i spotřeba. Vibroval dost, ale pokusil jsem se ho vyvážit, částečně se povedlo. Určitě se k němu budu vracet. Původní návin jsem nějak hluboce nezkoumal
Přílohy:
064.jpg [ 53.99 KiB | Zobrazeno 8171 krát ]
074.jpg [ 77.59 KiB | Zobrazeno 8171 krát ]
076.jpg [ 74.29 KiB | Zobrazeno 8171 krát ]
079.jpg [ 69.07 KiB | Zobrazeno 8171 krát ]
_________________ Frsky X10S Carbon Heliny od Mikada, fpv race koptéry a trochu F3K
Naposledy upravil krtek2k dne sob 31.01.2015 20:58, celkově upraveno 2
#03 Scorpion HKIII 4035-530kV na 530kV 1,4mm (5+4)D Třetí dílo, dovalil to hrozně spálený, prej si zašrouboval šroub do vinutí. Spálený to bylo tak, že se plechy od sebe samy rozpadaly. Nakonec bylo potřeba všech 200 plechů poslepovat jeden po druhým. Udělal izolaci eprosinem. Nakonec jsem motal 1,4mm 9(5+4)D , cca 500kV Jinak origo měl ten motor vinutí: -multistrand 22x0,29mm 9(5+4)D - ve slotu 13,072mm2 mědi. Nyní má drát 1,4mm 9(5+4)D - ve slotu 13,847mm2 mědi. Tak je to nárůst na 106% originálu, to sice není žádný terno, ale na to že ten motor byl úplně mrtvej, tak proč ne Více fotek zde : http://krtek2k.rajce.idnes.cz/previnuti_error/
Přílohy:
01.jpg [ 59.93 KiB | Zobrazeno 8161 krát ]
23.jpg [ 47.3 KiB | Zobrazeno 8161 krát ]
27.jpg [ 43.12 KiB | Zobrazeno 8161 krát ]
33.jpg [ 76.13 KiB | Zobrazeno 8161 krát ]
_________________ Frsky X10S Carbon Heliny od Mikada, fpv race koptéry a trochu F3K
Naposledy upravil krtek2k dne sob 31.01.2015 21:07, celkově upraveno 1
#04 Kds 4725-540kV na 480kV 1,3mm 16(8+8)YY Majitel chtěl po tomhle motoru nižší kV. Nakonec se domluvil na nějakým převinutí u profesionálů, kde se převíjejí průmyslové motory atd. Jak to dopadlo je vidět na první fotce. Motor se od nich ani netočil Vůbec jsem nepochopil jak byl navinutej, nešel normálně odmotat, drát byl nějak podvlíkanej. No nic, rozebral jsem, opravil odřenou izolaci eprosinem a motal drát 1,3mm 16(8+8)YY. To byl první motor kde jsem motal dvě hvězdy, od tý doby jsem se k deltě nevrátil. Když si člověk spočítá, že v deltě jsou tři dráty skoro dva metry dlouhý, a v YY je 6 metrovejch drátů, tak odpor vinutí je jasně někde jinde. více fotek zde : http://krtek2k.rajce.idnes.cz/KDS_4725_pro_Lada_Ova/
Přílohy:
02.jpg [ 82.61 KiB | Zobrazeno 8155 krát ]
05.jpg [ 53.3 KiB | Zobrazeno 8155 krát ]
08.jpg [ 95.17 KiB | Zobrazeno 8155 krát ]
29.jpg [ 69.87 KiB | Zobrazeno 8155 krát ]
_________________ Frsky X10S Carbon Heliny od Mikada, fpv race koptéry a trochu F3K
Naposledy upravil krtek2k dne sob 31.01.2015 21:17, celkově upraveno 3
#06 Scorpion S4025-16 na 1200kV 1,5mm 8(4+4)DD Tímto motorem jsem odstartoval svojí éru 4025 motorů. Cílem bylo vytvořit motor pro moje nový logo550SX. Tenhle motor jsem dostal v budkách na helinářezu 2014. Majitel ho tam spálil v letadle. Stator neměl žádnou izolaci, tak jsem si pořídil izolační nomex-paper a stator obložil. Je to letadlovej motorek, pro přestavbu bylo potřeba pár úprav. Vyvrtat nové M4 díry s roztečí 30mm, fréznout novou hřídel broušenou z 6mm na 5mm, obě úpravy mi udělal náš děda v práci na mašinách. Motor má stejně někde šlus a neměl jsem čas se s tím babrat, na cestě byly už další HK 4025 -630 a 720kV od madboxa. Určitě se k tomuto motoru někdy vrátím a dotáhnu ho do konce.
Přílohy:
01.jpg [ 72.22 KiB | Zobrazeno 8133 krát ]
04.jpg [ 87.16 KiB | Zobrazeno 8133 krát ]
07.jpg [ 43.27 KiB | Zobrazeno 8133 krát ]
11.jpg [ 82.49 KiB | Zobrazeno 8133 krát ]
_________________ Frsky X10S Carbon Heliny od Mikada, fpv race koptéry a trochu F3K
#07 Scorpion HK4025-630 na 1640kV 1,6mm 6(3+3)YY Když jsem dostavěl logo550SX potřeboval jsem do něj motor, na nic standartního jsem neměl chuť. Dorazily dva motory od Martina Mad_Boxe První odhad zněl 6(3+3)YY což jsou jen tři závity na každé kotvě, objednal jsem tedy 1,6mm drát a pustil se do práce. Původní izolace statoru se nechala doplnit eprosinem, jinak slušná. Výsledný kV bylo docela mazec 1640kV , na 13zub to bylo dost, nicméně i takto přidusený motor válel docela slušně, spotřeba 4000mAh za 4:30minuty. Vývoj zněl: navinout o otáčku víc do slotu a snížit kV. Více fotek zde: http://krtek2k.rajce.idnes.cz/HK_4025_- ... na_1640kV/
#08 Scorpion HK4025-630 na 1400kV 1,6mm 7(4+3)YY V podstatě to samé jako předchozí , ale o jeden závit na každém lichém zubu statoru víc, pro snížení rychlosti na 1400kV. Zajímavý je plnění mědí. Když porovnám original scorpion HKIII4025-1100kV , tak má průřez 10,695mm2 mědi ve slotu(6x mutistrand 27vlásku á 0,29mm). Tohle je 14,0672mm2 mědi ve slotu, čili 132% originálu! No nic další krok je zkusit 2-wire technique a namotat dva dráty 1,2mm. A dostat tam tak ještě víc mědi. Více fotek zde: http://krtek2k.rajce.idnes.cz/Scorpion_ ... _7_4_3_YY/
Přílohy:
02.jpg [ 61.17 KiB | Zobrazeno 8119 krát ]
05.jpg [ 78.54 KiB | Zobrazeno 8119 krát ]
06.jpg [ 42.82 KiB | Zobrazeno 8119 krát ]
08.jpg [ 57.07 KiB | Zobrazeno 8119 krát ]
_________________ Frsky X10S Carbon Heliny od Mikada, fpv race koptéry a trochu F3K
Naposledy upravil krtek2k dne sob 31.01.2015 22:06, celkově upraveno 1
#09 Scorpion HK4025-630 na 1400kV 2x1,2mm 7(4+3)YY Chtěl jsem zkusit 2-wire technique. 7(3+4)YY je tedy pro vysoký kV potřeba jen 3 + 4 otáčky na zub, tak jsem zkusil místo jednoho ultra tlustýho drátu, vinout 2kusy 1,2mm. Je tam tak o 48% víc mědi než s origo vinutím. ve slotu origo=10,695mm2 u mě teď =15,826mm2. Toto je finální podoba motoru, jak ho lítám v logu550SX do dnes. 4:30minut na 2350rpm max spotřeba 3300mAh z 5Ah 6S. Bomba! Více fotek zde: http://krtek2k.rajce.idnes.cz/Scorpion_ ... _7_4_3_YY/
Přílohy:
09.jpg [ 72.52 KiB | Zobrazeno 8110 krát ]
10.jpg [ 87.93 KiB | Zobrazeno 8110 krát ]
14.jpg [ 51.31 KiB | Zobrazeno 8110 krát ]
16.jpg [ 97.23 KiB | Zobrazeno 8110 krát ]
_________________ Frsky X10S Carbon Heliny od Mikada, fpv race koptéry a trochu F3K
#10 Pyro700-520 na 461kV 1,2mm 14(7+7)YY Jubilejní desátej motor, musí bejt krasavec. Použití v LA700 na 12S. Motor dostal novou hřídel (vyrábí náš děda) a ložiska. Jinak origo měl ten motor drát 1,06mm 11(6+5)D - ve slotu 9,702mm2 mědi. Nyní má drát 1,2mm 14(7+7)YY - ve slotu 15,826mm2 mědi. Tak je to nárůst na 163,11% originálu !! Více fotek zde: http://krtek2k.rajce.idnes.cz/Pyro700-5 ... 14_7_7_YY/
Přílohy:
01.jpg [ 81.51 KiB | Zobrazeno 8086 krát ]
07.jpg [ 72.92 KiB | Zobrazeno 8086 krát ]
13.jpg [ 36.16 KiB | Zobrazeno 8086 krát ]
17.jpg [ 74.12 KiB | Zobrazeno 8086 krát ]
_________________ Frsky X10S Carbon Heliny od Mikada, fpv race koptéry a trochu F3K
#11 Scorpion HKIII 4025-1100 na 1270kV 2x 1,2mm 6(3+3)YY Motor zase do loga550SX (ne mojeho), přání znělo zvýšit kV, výpočet vycházel na 1270kV a s konečnou realitou se moc nelišil Největší peklo bylo sundat stator. Tady to bylo přilepený, ostatní motory mají stator jen nalisovaný. Nepomohla ani trouba , ani mražák, ani naložení na tři dny do lihu Pomohl mi náš děda, který na míru vyrobil stahovák. Navinuto 2-wire technikou 1,2mm 6(3+3)YY . Výsledný kV 1274. Jinak origo měl ten motor vinutí multistrand 27x0,29mm 6(3+3)D - ve slotu 10,695mm2 mědi. Nyní má drát 2x 1,2mm 6(3+3)YY - ve slotu 13,565mm2 mědi. Tak je to nárůst na 127% originálu !! Více fotek zde: http://krtek2k.rajce.idnes.cz/Scorpion_ ... _6_3_3_YY/
Přílohy:
04.jpg [ 96.68 KiB | Zobrazeno 8073 krát ]
05.jpg [ 83.75 KiB | Zobrazeno 8073 krát ]
09.jpg [ 110.25 KiB | Zobrazeno 8073 krát ]
11.jpg [ 49.78 KiB | Zobrazeno 8073 krát ]
_________________ Frsky X10S Carbon Heliny od Mikada, fpv race koptéry a trochu F3K
#12 Quantum 4125-560 na 1400kV 1,6mm 7(4+3)YY Tak na tenhle motor se nesahá! Výrobcem je jakási odnož XNOVA dříve xera. Majitel ho chtěl zase do loga550SX. Myslím, že je dnes jedinej na světě, kdo lítá quantum v logu550SX Nejdříve jsem udělal pokusný navinutí na 0,5mm 8(4+4)YY a změřil kV = 1185kV Cílem bylo udělat ho na nejmenší 12z pastorek M 0,7. Takže cca 1400kV. Navinuto 1,6mm 7(4+3)YY. Kdo zná logo550SX , tak ví, že rozteč šroubů 30mm každej motor nemá, a že 5mm hřídel už vůbec ne. Mikado se sichruje, aby nikdo nelítal nic jinýho, než jejich "Rebranded Scorpion" . Ale na to jim s velkou pompou kálí tunovej pes. S naším dědou jsme udělali nový M4 závity s roztečí 30mm do stator holderu, a vyrobili hřídel s výstupním průměrem 5mm. Výsledkem je majitel naprosto unesen Více fotek zde: http://krtek2k.rajce.idnes.cz/Quantum_4 ... _7_4_3_YY/
Přílohy:
03.jpg [ 48.27 KiB | Zobrazeno 8044 krát ]
05.jpg [ 82.83 KiB | Zobrazeno 8044 krát ]
11.jpg [ 60.45 KiB | Zobrazeno 8044 krát ]
15.jpg [ 62.33 KiB | Zobrazeno 8044 krát ]
_________________ Frsky X10S Carbon Heliny od Mikada, fpv race koptéry a trochu F3K
obdivuju tvou trpělivost s přemotáváním, já to jednou zkoušel a nechal jsem toho. Nicméně... zvýšení průřezu je super, ale ty tenké dráty mají něco do sebe. Ono proud se šíří více na povrchových vrstvách vodiče. Možná by stálo zato zkusit přepočítat a porovnat originál/převinutý motor s ohledem ne na průřez, ale na povrch vodičů. Ono kromě toho že se tenčí dráty líp motají, mají i tu funkci většího povrchu.
Nicméně gratuluji a držím palce v dalším díle. Máš to pěkný.
Díky za pochvalu. Vezměme vývoj střídavýho motoru pro rc od začátku. Rozebrala se cdromka a převíjela se ručně jedním drátem. Člověk nespěchal a dal si záležet. Když se Střídavý motory rozjely víc, výroba v číně rychle reagovala, ale byla neefektivní. Proto jakýsi čínský mozeček vymyslel multistrand, čili se výroba zrychlila, a desetileté čínské děti dokázali za misku rýže, z multistrandu umotat v jedné šichtě 5x víc motorů, než z jednoho drátu. Ono se totiž dá nakoupit jen jeden rozměr drátu a pak už jen posunuješ počet vlásků. Viz Scorpion. Proto dnes 99% motorů v produkci užívá multistrand a delta schéma. V deltě spojíš konec a začátek drátu rovnou v konektoru, odpadá spoj navíc v motoru. Tohle všechno dohnalo všechny světové výrobce k produktům takovým jaký je známe. Jediný výrobce co motá YY je S.NEU, XNOVA, KDE , KDS a scorpion 4525Limited edition. Jediný vyrobce co motá 1 drát je XNOVA XTS řada , KDS a scorpion 4525Limited edition.
_________________ Frsky X10S Carbon Heliny od Mikada, fpv race koptéry a trochu F3K
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru