Switch to full style
Motory, gyra, serva, regulátory, stabilizátory, ale i ložiska a jiné obecné technické problémy
Odeslat odpověď

Re: Křivá příčná hřídel

stř 08.08.2018 20:51

No, jen takový drobný dotaz, nejsou ty otáčky trochu moc nízko? Na 450tce co si tak vzpomínám jsem točil 2600 až 3000, jinak se to třepalo a lítalo na hovno.

Re: Křivá příčná hřídel

stř 08.08.2018 21:11

No to je otázka, těžko říct které otáčky jsou správně. Listy jsou trochu delší než u 450tky (350 - 360mm). Já jsem příznivcem nízkých otáček; těch 2200 mám jen pro start, běžně lítám těch 2300, málokdy 2400. Dříve se to netřepalo, pravda že se zvyšujícími otáčkami se to zlepšuje. Něco ale je špatně, nemělo by se to klepat při žádných otáčkách, ne? Rád bych přišel na to čím to je..
Používal jsem i polosymetrické listy, těm ty nižší otáčky vyloženě chutnaly a mělo to super zvuk 8)

Re: Křivá příčná hřídel

stř 08.08.2018 21:20

Tak předně bych vytáhl příčnou hřídel a poválel po skle, v prstech poznáš tak akorát když je do pravého úhlu. To, že máš delší listy a nemáš k tomu uzpůsobený ocas, vrtulku, atd. atd.... Tomu už vůcec svědčit nebude. Dál je otázka jestli máš bezpádlové listy. A polosymetriku bych do toho netahal už vůbec. Takže abych to shrnul, zkontrolovat hřídele, nastavení listů a jednotky, dát listy co tam mají být a to včetně otáček co tam mají být a úhlů a až potom řešit dál.

Re: Křivá příčná hřídel

stř 08.08.2018 22:49

Ahoj všetkým! Mnoho článkov hovorí o tom, že zámena FB/FBL listov na rôznych hlavách je možná. Trochu poučného vysvetlenia je http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=1 ... 30#p965389.
Lietal som s 360mm listami bez problémov na normálnej verzii 450, teda nie predĺženej. Odrezal som konce tých listov, odstránil závažia a lietal som bez problémov ďalej. A heli bola príjemne ostrá.
Mazať priečny hriadeľ na gumách je zbytočné, pri správnych mierach hlavy sa gripy otáčajú okolo priečneho hriadeľa. Gripy sa pri plnom dotiahnutí skrutiek musia otáčať hladko bez rapkania a musia byť bez osovej vôle. Ak idú ťažko, potom majú snahu otáčať hriadeľom, to je ale len teoretické, pretože jeden list sa točí vpravo druhý vľavo.
Keď som skladal Tarot hlavu, musel som zaškrabávať sedlá ložísk, lebo ložiská boli proti sebe pritiahnuté natvrdo - ide o ložisko pod skrutkou priečneho hriadeľa.
pkotakto tu niekde píše, aký ma vplyv utiahnutie listov na kmitanie v priečnom a pozdĺžnom smere.
Vôľa v serve je jedna vec, zapni napájanie a pozri na celkovú vôľu medzi servom a gripom. Tu sa spočítajú vole servo+čapy+ložisko dosky cykliky. To mi robieva slušné problémy v priečnom kmitaní.
A nakoniec, vibrácie z ložísk dokážu s FBL jednotkou urobiť divy.

Re: Křivá příčná hřídel

čtv 09.08.2018 6:00

ujovko píše:Mazať priečny hriadeľ na gumách je zbytočné, .


guma přirozeně stárne a mazání třecí plochy mezi gumou a hřídelí rozhodně zbytečné není :wink: .

Re: Křivá příčná hřídel

čtv 09.08.2018 6:50

Pro nizke otacky je dobre mit i mekci gumy. Tvrde gumy ti budou zpusobovat vibrace o kterych pises.
I namazani je jakoby zmekci, lepe v nich pricna hridel klouze.
Pokud pises, ze stopa listu perfektne sedi, bude pricna hridel rovna. A pokud se to zvysovanim otacek lepsi, nejsou to ani axialy. Moc vic uz tam toho neni.
Dal bych mekci gumy.

Re: Křivá příčná hřídel

čtv 09.08.2018 7:28

Co ubrat o chlup zisk na bezpádle? Tohle vypadá na rozkmitanou regulační smyčku, ty vůle na servech tomu leda přidají.

Re: Křivá příčná hřídel

čtv 09.08.2018 11:26

To by se s vyssimi otackami zhorsovalo.

Re: Křivá příčná hřídel

čtv 09.08.2018 12:13

Děkuju všem za rady, ani jsem tolik pomoci nečekal. Pokusím se to na základě vašich rad vyřešit, až se podaří, určitě sem napíšu co pomohlo.

Odpovím postupně:

sampoalphascan: Asi ty otáčky JSOU nízko, ale s takovými jsem už lítal a bylo to v pohodě. Nelítám tvrdou akrobacii, tak mi to takto vyhovovalo a samozřejmě je pak delší výdrž baterek.Bezpádlové listy mám Spin Blades SB 350 FBL, jsou pro bezpádlo. Ocas, vrtulka atd. jsou uzpůsobeny pro listy 360mm, je to 450L Dominátor a je to takto dáno od výrobce, není to klasická 450tka. O té polysymetrice jsem psal, protože s ní jsem také lítal, a té nižší otáčky svedčí (má vyšší vztlak). Hřídel můžu vyndat a zkontrolovat na skle (i když myslím že křivá nebude, ale pro eliminování této možné příčiny).

ujovko: Gripy jdou ukázkově lehce, to co má takový "gumový" odpor je samotná příčná hřídel, když jí protáčím imbusovým šroubovákem. K tomu utáhnutí listů - zkoušel jsem měnit, nemělo velký vliv. Počítám že listy mají být utažené tak, aby samy držely když držím heli ocasem dolů, a při ručním kývnutí se vahou sklopí. Je to tak?

pkotatko: Kde se dají sehnat měkčí gumy? Nikde jsem na to nenarazil. (Možná ten kdo létá větší kubatůry o nich má nějaký přehled, že by je někdo sháněl pro 450tku jsem ještě neslyšel :oops: ).
Jen pro úplnost, hlava je DFC; tady jsem se dočetl že u DFC ty tlumicí členy jsou velice tvrdé, aby se nevylomovaly páky od gripů.
Ještě zkontroluju tu stopu listů, jak jsem psal dříve.

JirkaA: Ubrat zisk bude další věc co zkusím, to by mohlo být. Sice jsem s tímto nastavením úspěšně létal, ale např. zvětšená vůle v servech by si nestabilitu mohla od jednotky přímo vyžádat. Ale podle toho co tvrdí PKotatko to tak nebude podle toho zlepšení s rostoucími otáčkami. (Pozn. ŘJ je Spirit)
(pozn. Nová kvalitní serva mám na cestě, škoda že bodou cestovat ještě asi týden, ty bych vyměnil jako první a vidělo by se.)

Ještě jednou děkuji všem za nápady a rady, budu pokračovat dokud to nevyřeším. Škoda toho horka teď, když přijdu z práce, tak to není ani k zavisení :?

Re: Křivá příčná hřídel

čtv 09.08.2018 12:23

T450L Dominator je nova informace (necetl jsem dusledne). Ten ma DFC hlavu. Do nej mekci gumy nesezenes. To je masinka delana na vyssi otacky. Takze beru zpet.
Mohly by pomoci tezsi listy. Pises ze to drive letalo dobre. Pokud je to pravda, zamysli se v jake konfiguraci to bylo. Byly tam polosymetriky ? Nebo ti to drive letalo dobre i se stavajicimi listy ?
DFC je svina, u tehle hlavy bych se take priklanel k vyse napsanemu nazoru vic to roztocit.

Re: Křivá příčná hřídel

čtv 09.08.2018 14:27

Právě že to dříve létalo se stejnými otáčkami, s polosymetrikami, se symetrikami, se vším. Zkusím vzpomínat od kdy to dělá a co se změnilo. Zatím vím že mám v servech větší vůli a že i tyto listy mají tenčí kořen, takže jsou v gripech přitaženíé aby se neviklaly, ale není to ono. Dneska vyrobím podložky z tlustší fólie k těm listům.

Prozatím děkuju, materiálu (myšlenek) mám nasbíraného dost, teď budu muset něco zkusit udělat, abych jenom netlachal (tím nic nevyřeším).

Jestli seberu v tom horku navečer sílu, zkusím nějaké pokusy (stopa listů, podložky atd.)

Re: Křivá příčná hřídel

čtv 09.08.2018 17:29

Moc dotažené listy by to taky mohly dělat.

Re: Křivá příčná hřídel

čtv 09.08.2018 19:49

Woita píše:Klepalo to i s tou předchozí Align hlavou. Měnil jsem jí za taroťáckou, protože jsem při přistání do (krátké) trávy škrtnul vrtulkou o drn a strhnul převody kardanu...

Já bych se s tím nepáral a dal novou příčnou a pokud se neměnila zadní hřídelka (což bych se divil kdyby ne) tak hlavně i ji.

Re: Křivá příčná hřídel

čtv 09.08.2018 20:25

Já sázím na ty gripy, listy jsou tenčí a musel jsem je dost dotáhnout, aby se neviklaly; dneska jsem vyrobil z fólie 0,3mm tlusté podložky a namontoval, listy pasují už akorát. Zítra se má ochladit, tak vyzkouším. Ocasní hřídelka je jako když střelí, tou to nebude.

A mimochodem, musím se pochlubit, dneska mi přišel GeoLink:
:D
IMG_1919.JPG

Re: Křivá příčná hřídel

sob 11.08.2018 9:26

Tak hlásím, že je vyřešeno.
Závadu nemůžu říct na 100% že jsem exaktně odhalil, ale asi to bylo těmi tenčími kořeny u listů.
Myslím že tam docházelo k něčemu takovému:
Grip.jpg

Takže i když jsem listy přitáhnul tak, že šly poměrně ztuha, popřád měly možnost kývání nahoru-dolů.
Dal jsem tedy plastové podložky 0,3mm z každé strany listu, listy přitáhnul aby šly tak akorát zlehka (drží a při cuknutí vrtulníku v ruce v poloze ocasem dolů se listy sklopí vlastní vahou).
Na ty moje nízké otáčky 2100 to je za letu pevné jako když střelí, na 2300 ("vysoké" :D ) taky skálopevné, a na 2200 (střední) vidím lehoučké klepání podvozku, ale opravdu jen slabé. Vypadá to jako když by se vzduch od listů dostal do rezonance s tím mým velkým podvozkem.

Tak a teď udělám víte co? Dám tam polosymetriky Blattschmied a budu se kochat jejich vrčivým, mlátivým, maketovým zvukem. Krásně tepou do vzduchu, zvuk jako velká heli. Ale na to je potřeba práve nízkých otáček. Už jsem s nimi dříve lítal a je to zábava.

Ještě malý off-topic, zalétnul jsem GeoLink od Spirita, neskutečná věc! Vrtulník se nedá rozbít i kdyby člověk chtěl, nastavil jsem si minimální výšku 4m (ještě jí snížím tak na 3m) a pod touto hladinou to samo mačká záchranu. A pak je tam "návrat domů", kdyby člověk zaletěl moc daleko (Komu se to nikdy nestalo?). Velká paráda a dělám hlubokou úklonu až na zem Tomášovi Jedrejkovi za tento počin.

Všem Vám děkuju za rady v tomto vlákně, pomohli jste mi!
Odeslat odpověď