Hlásím že Kasamy v Plzni už létají. První lety byly poznamenány velkým množstvím nových a neosahaných věcí. Kromně pro mě úplně nového vrtulníku se bylo nutné seznámit s firmwarem 1.31 Futaby CGY 750, na který fóra pějí jen chválu a s chováním Regulátoru Mezon. I když jsem si celou uplynulou sezonu užíval listů Edge, Edge SE byly pro mě také nové. Takže opravdu hodně dojmů najednou. Než se mně je podaří utřídit, měl bych ještě dva detaily ze stavby a to sestavu vrtulky a rotorovou hlavu.
Celá sestava vrtulky je naprosto unikátní. Jednak kuželový převod je tvořen dvěma kovovými kuželovými koly se spirálními boky zubů a je zcela uzavřen v hliníkové skříni s náplní tuku. Skříň je opatřená zátkou pro doplňování tuku a vizuální kontrolu zubů. Nezbytnou vůli v ozubení lze nastavovat na hřídeli náhonu pomocí posuvné vložky a na hřídeli vrtulky pomocí příložek. Cela vrtulka je na poměry třídy 700 neuvěřitelně subtilní a využívá násobně větší pevnosti ocelových kol oproti plastovým.
Přepákování vrtulky se skládá z úhlové páky ovládané karbonovým táhlem, která ovšem neovládá přímo smykátko, ale dlouhou těhlici připojenou ke smykátku. Jak úhlová páka tak i táhlo se kývají na masivních čepech zachycujících třecí sílu v ložisku smykátka. Takováto kinematika využívá oproti klasickým smykátkům jen jeden díl navíc (dlouhou těhlici), který ovšem výrazně linearizuje posun smykátka po hřídeli vrtulky a zamezuje pootáčení smykátka v průběhu zdvihu. Táhla ke gripům vrtulky jsou uložena na kuličkových ložiscích a jsou ukončena kulovými čepy s poměrně velkou plochou slibující za provozu minimální otlačení. Sestava má překvapivě malou vůli a nádherně volný chod.
Jistou nevýhodou této propracované konstrukce může být potřeba znalosti jak se chovat ke kuželovým převodovkám. Nastavení správného záběru je kritické a periodická kontrola tukové náplně je rovněž nutná. Výrobce ovšem dodává převodovku smontovanou a s nastavenou vůlí. Můj názor ovšem je, že pilot se vztahem k technice údržbu bez problému zvládne a bude ho naopak spíše těšit.
Rotorová hlava nemá překvapivě přímá táhla ke gripům, ale využívá vahadel s dvojí možností převodu pomocí posunutí táhla k, či od osy kývání vahadla. Výhodou tohoto uspořádání je poloviční síla na táhla i na serva a z toho mimo jiné plyne i teoreticky dvojnásobná životnost oček táhel. Hlavní síla z gripů je zachytávána rozměrným ložiskem uprostřed vahadla. Celkovou hodnotu převodu lze měnit nejen dříve zmíněnou polohou hlavního táhla, ale i rozpěrným kroužkem mezi vahadlem a ramenem gripu a i umístěním kulových čepů směrem ven či dovnitř. Velkou výhodou takto modifikovatelné hlavy je snadné přizpůsobení geometrickým potřebám bezpádlové jednotky bez nutnosti vymýšlet náhradní řešení či se smířit s kompromisním nastavením. Velice příjemná jsou zkracovací táhla s pravým a levým závitem M3, ke kterým je dodáván klíč, použitá nejen na hlavě, ale na celém vrtulníku. Při nastavování tak není nutné vycvaknout ani jediné očko.
Rotorová hlava není "rigid", je ale poměrně hodně tuhá. Tlumící elementy jsou tvořeny sadami "O" kroužků nasazených na speciálních drážkovaných vložkách kterými prochází příčná hřídel.
Deska cykliky je opět poměrně minimalistická. Pěknou drobností je kuličkové ložisko na čepu procházejícím momentovým vodítkem.
Výše popsané je ilustrováno přiloženými obrázky.
- Přílohy
-
-
-