Switch to full style
Opravdu větší kousky.
Odeslat odpověď

Re: Gaui X7

pon 08.09.2014 11:56

Bude to pádlovačka?

Re: Gaui X7

pon 08.09.2014 12:56

Dyk jsem měl pravdu u B.L je k dostání, asi jsou u nás první a zřejmě i poslední :wink: . Mě se tahle helina strašně líbí, nevím ani proč. Klidně bych se nechal obdarovat. :D
Naposledy upravil Screwball671 dne úte 09.09.2014 17:10, celkově upraveno 1

Re: Gaui X7

úte 09.09.2014 16:48

Konečně mi vybyla trocha času na slíbené fotografie. Navíc se mi vysloveně nepovedly zrovna ty první a tak jsem je musel předělat.
Na úvod bych jen ve zkratce podotkl, že X7 je velice zajímavý stroj a to hned z několika hledisek. Tím asi nejvýraznějším je pověstná robustnost stroje. Na Helifreaku o ni hovoří jako o tanku nezi vrtulníky. (I když lze najít mnoho důkazů o tom, že když je pilot šikovný, i tank se dá pěkně rozmydlit) Druhým zajímavým hlediskem je fakt, že s tímto strojem vyhrál Dunkan Bossion první místo na letošním Helimasters ve Venlu. Dále je tu docela svérázný design dotažený i v detailech. V celkovém dojmu se jedná o jeden z "nejdrsnějších" strojů současné vrtulníkové scény. Tedy alespoň dle mého skromného názoru.

Takže první fotografie jsou, jak jinak, věnované krabici. Hned po vysunutí krabic s červeného přebalu je vidět, že na molitan si u Gaui moc nehrajou. Spíše je kladen důraz na to, aby se díly vrtulníku dostaly k majiteli v celku. Líbí se mi zejména jak je zabalená kanopa. Nemám rád když se kanopa v krabici jen tak bimcá, natož pak když jsou v ní nacpané díly, které kanopu až nepříjemně často poškodí. Asi nejvíce mi balení X7 připomíná balení Kasamy. Zajímavé je, že průběh stavby ukázal, že způsob balení není ani zdaleka to jediné co mi Kasamu na X7 připomíná.
Přílohy
DSC_6200.jpg
V barevném přebalu se skrývá kromě hlavní krabice i druhá hubená, speciálně na dlouhé díly.
DSC_6201.JPG
K mému kitu byly přibaleny listy relativně nové značky HALO Blades. Z ostatních dlouhých dílů mile překvapí řádně dimenzované trubky vzpěr ocasu. Nezvykle naopak působí táhlo vrtulky, které není jen karbonová trubka, ale je v ní po celé délce navlečený drát. (Že by kvůli tlumení?) Docela prostě působí nenalakovaná krubka kardanu bez jakýchkoliv nápisů. Osobně ale preferuji oproti lakování a nápisům skutečnost, že trubka kardanu nehází už když je nová. (Což se někdy těm nalakovaným a popsaným stává)
DSC_6221a.jpg
V krabici s pečlivě ustavenou kanopou jsou o dlouhé díly rámu přilepené k boku krabice.
DSC_6222a.jpg
Zbytek dílů je v oddělených igelitových sáčcích naskládán v poslední "hromadné" krabici.

Re: Gaui X7

úte 09.09.2014 17:14

Co to tam je za listy, četl jsem že „Halo“, to jsou jejich výroba nebo zase nějáké přemalované?

Re: Gaui X7

úte 09.09.2014 17:40

HALO blades jsou stejně jako EDGE, Radix, Rotortech a myslím že i další značky je výrobek firmy Fun-Key. Osobně si myslím, že jsou neoficiální náhradou za listy EDGE, které bohužel skončily. Prý se jako EDGE projevují i letově. Osobně jsem je ale ještě neletěl. Nějak nestíhám... Každopádně alespoň po stránce grafického designu jsou "docela fajne" :D.

Re: Gaui X7

čtv 11.09.2014 9:43

Stavba X7 začíná přišroubováním tří domečků hlavní hřídele k bočnici. Už zde je možné vypozorovat některé hlavní rysy X sedmičky. Rám je úzký. Přes bočnice měří jen 30 mm. To je hned první podobnost s Kasamou a i někteými JR vrtulníky (Srimok je ovšem ještě o 4mm užší). Každopádně i přes svoji štíhlost lze očekávat více než dostatečnou torzní tuhost rámu díky velkému počtu příčných elementů směrovaných jak vertikálně tak i horizontálně. Domky, které vyžadují přesné ustavení (typicky ložiskové domky) jsou kolem závitových děr pro šrouby opatřené válcovými čepy zapadajícími do přesně vrtaných děr v bočnicích. Horní domek svírá ložisko v axiálním směru víčko stylizované do černého písmene X. Spodní ložiska již vystačí s axiálním zajištěním čočkovými hlavami šroubů. Šrouby horních dvou ložiskových domků drží kromě domků samých i konzole křidélkových serv přiléhajících z vnější strany karbonových bočnic. V místech, kde je třeba zašroubovat šrouby do karbonové bočnice, jsou v bočnicích zalepeny hliníkové matice, což je docela příjemné protože není nutné se trápit s maticemi a není pro zašroubování šroubů použit ani lacině vyhlížející plast. Šrouby v ložiskových domečcích držící axiálně ložiska jsou od výrobce zalepené.
Přílohy
DSC_6226a.jpg
Karbonová bočnice s ložiskovými domky a konzolemi křidélkového serva. Zpracování hliníkových dílů je bez výhrad, jen tvrdost materiálu by mohla být vyšší. To je ale problém většiny výrobců.
DSC_6228.JPG
Horní ložiskový domeček se stylizovaným víčkem ve tvaru písmene X. Jsou zde pěkně vidět válcové čepy zapadající do otvorů v bočnicích. Tyto čepy vytváří opravdu tuhý spoj fixující domečky citelně lépe než centrální oválné pero, které používá příkladně Align.
DSC_6230.JPG
Domečky hlavní hřídele namontované na levé bočnici spolu s konzolemi křidélkového serva.

Re: Gaui X7

čtv 11.09.2014 10:31

Chtěl bych se zeptat na věc okolo uložení serv, hodně dneších helin (Agile, Forza, GauiX7 atd..) používá uložení serv „křidélek“ na loži spojeném s domky hl. hřídele, jen výškovkové servo je v rámu tzn. v karbonu, někdy jsou i jinak dlouhá táhla od pák serv k desce. Nedělá tohle uložení problém při 3D s kolektivem, kdy může jinak uložené servo na delší páce, prostě mít jiné parametry rychlosti a přesnosti vzhledem k torzní tuhosti odlišných materiálů než zbylé dvě serva? Jediný kdo má všechny serva uloženy stejně je Goblin, možná ještě něco ale o tom nevím. Je mi jasný, že při normálním létání se asi nic neprojeví, ale jde mi o chování při rychlém 3D.

Re: Gaui X7

čtv 11.09.2014 13:29

L700, Forza i X7 mají stejně dlouhá serva a stejně dlouhé servopáky, takže geometricky chodi deska cykliky v celém zdvihu stejně. Vzhledem k velmi krátké délce konzolek křidélkových serv není prakticky možné vypozorovat jakékoliv rozdíly v tuhosti. Vše je prošroubováno dohromady - bočnice, domky ložisek i konzole. U Gaui je navic přišroubována k hornímu domku příčka. U L700 dvě vsazené v rámu. Řekl bych, že je tato část je nejtužší na celém draku. Jak je na tom Agile nevím. Tam je to nějak na sloupcích. Rozdíly v tuhosti cerv cykliky jsou na Srimokovi. Tam je výškovka výrazně měkčí. Na většinu létání OK, ale v extrémech může být trochu poblém. Ne v letovém projevu, bezpádlo to dožene, ale s rozsahy.

Re: Gaui X7

ned 14.09.2014 10:40

Dalšími díly, které patří našroubovat na bočnici jsou jednak přední radiální ložisko kuželového pastorku a jednak objímky ocasní trubky spolu s přídavnými rozpěrami bočnic. Přední ložisko kuželového pastorku se mně hodně líbí, protože takovéto uložení kuželového pastorku je výrazně výhodnější, než uložení letmo. Kuželový pastorek není tolik vytlačován radiální silou ze záběru v porovnání s letmým uložením, což vede k lepšímu sezení zubů jak po délce zubu, tak po jeho jeho výšce. Ozubení je tak odolnější proti ulomení zubu a i provozní opotřebení je menší. Nevýhodou tohoto uložení je obtížnější nastavování zubové vůle. U X7 je to prakticky možné jen přisouváním kuželového kola k pastorku pomocí vymezovacích podložek. Řešení sice pracnější, ale zato robustní. Pro porovnání bych uvedl, že Kasama nabízí komfortní nastavování zubové vůle v kuželovém soukolí pomocí excentru který přisouvá pastorek ke kolu, ovšem toto řešení neumožňuje podepřít pastorek ložiskem na jeho konci.
Ocasní trubka je v rámu X7 uložena opravdu důkladně, hned ve třech svěrných objímkách, které jsou propojeny plochým karbonovým žebrem. Ocasní vrtulka vyvozuje několikakilogramové střídavé pulzy, které dlouhá vzdálenost od hlavní hřídele několikanásobně umoňuje v oblasti vetknutí ocasní trubky. Měkké uložení ocasní trubky způsobuje problémy se stabilitou ocasu a u některých vrtulníků se jejich ocasy v jejich vetknutí i uvolňují. U X7 to rozhodně hrozit nebude. Na výztužném žebru je pěkné, že výrobce myslel na uklizenou kabeláž a opatřil žebro výřezy kterými je možné vést kabely od cyklických serv k bezpádlové jednotce. V tomto místě jsou i bočnice vybaveny otvory pro zipovací pásky které dále usnadňující vedení kabelů bezpečně od pohybujících se součástí. Takové Mikado kabeláž vůbec neřeší. Hlavní je nekompromisní letový projev. U "kelímků" si vystačíte s vrtačkou a kabeláž je docela k světu. U řady XXtreme je ale skrytí kabelů prakticky bez šance a nezbývá nic, než je přiznat. Alespoň se k nim pak pěkně může :-)
Přílohy
DSC_6233.JPG
Opěrné ložisko kuželového pastorku a rozpěry bočnic.
DSC_6235.JPG
Domeček opěrného ložiska je opět opatřen čepy pevně sedícími v bočnicích.
DSC_6237.JPG
Svěrné objímky ocasní trubky a výztužné žebro. Na obrázku je i zadní čep držící kanopu.
DSC_6239.JPG
Uchycení ocasní trubky rozhodně není poddimenzované. Příprava pro vedení kabelů vnitřkem rámu je příjemný bonus.

Re: Gaui X7

ned 21.09.2014 9:37

Nějak nestíhám s pokračováním. Přípravy na Model Hobby zabírají spoustu času a ještě nemám dostavěnou šetsetdevadesátku a to bych jí do veletrhu ještě rád proletěl. Každopádně pokud by jste někdo chtěl vidět Gaui X7 Formula na živo, na Model Hobby k tomu bude výborná příležitost. Platí to samozřejmě i o Forze 700 a Logu 690.

Re: Gaui X7

ned 08.02.2015 20:33

Na celém, rámu je nejvíce vyztužena zadní spodní část, která přenáší největší ráz v případě tvrdého přistání a zároveň slouží jako velice tuhá schránka ve které je ukryto bezpádlo. Bočnice jsou v této části zdvojeny a jejich tloušťka tak dosahuje 4mm. Vnitřní bočnice je v místě prostoru pro bezpádo vykrojená, aby byla dostupná šířka v mezích možností rámu co největší. Vodorovná příčka, na kterou lze bezpádlo nalepit, je opatřena otvorem pro průchod kabelů z části rámu bezprostředně nad bezpádlem.
Přílohy
DSC_6245a.JPG
Zadní "nohy" rámu jsou zdvojené.
DSC_6249a.JPG
2+2mm silná bočnice.
DSC_6251a.JPG
Zde je pěkně vidět jak se Gaui stará o průchodnost kabelů. Zhora dolů je vždy zajištěn průchod a bočnice jsou opatřeny otvory pro stahovací pásky.

Re: Gaui X7

ned 15.02.2015 11:32

Montáž rámu pokračuje vložením příček do přední části a střadního držáku kanopy. V příčkách jsou opět otvory vhodné pro protažení kabelů, pokud to konkrétní elektronická výbava vyžaduje. Střední držáky kanopy jsou poměrně dlouhé a dobře ilustrují skutečnost, že prostor mezi rámem a kanopou rozhodně neomezuje kreativitu při umísťování elektronických komponent.
Přílohy
DSC_6255a.JPG
Hliníkové příčky s otvorem pro kabely a dlouhý držák kanopy.
DSC_6265a.JPG
Pod kanopou bude hodně místa.
DSC_6271a.JPG
V přední části rámu je i dostatek drážek pro protažení suchých zipů, aby k příčkám bylo jak elektroniku přichytit.

Re: Gaui X7

úte 17.02.2015 11:52

Kromě hliníkových příček je součástí rámu i vodorovná deska, ke treré jsou ze spodu suchými zipy přitlačovány baterie a dále pak přední "nohy" rámu, které jsou tentokrát již jen z jednoduchého 2mm silného karbonu, stejně jako celý zbytek rámu. Po namontování těchto částí je již možné přišroubovat druhou bočnici spolu s druhým párem předních a zadních "nonou", držáků serv a držáků kanopy. Celý rám je sešroubován šrouby M3 s čočkovou hlavou. Tam, kde je očekáváno největší namáhání rámu je šroubový spoj navíc posílen hliníkovými podložkami zvětšujícími dosedací plochu hlavy šroubu, čož zvyšuje odolnost proti vylomení bočnice okolo šroubu. Na rámu v této fázi stavby chybí z hlavních komponent již jen střední svislé žebro a spodní deska.
Přílohy
DSC_6278a.JPG
Poslední příčky rámu a vodorovná deska baterií.
DSC_6284a.JPG
Rám před uzavřením druhou bočnicí.
DSC_6314a.JPG
Pod rukama se již začíná rýsovat vrtulník.
DSC_6323a.JPG
Svislé žebro a spodní deska rámu.

Re: Gaui X7

pát 27.02.2015 18:12

Baterie je možné do rámu vkládat dvěma způsoby: Buď přímo nalepit na střední žebro suché zipy a baterie přepáskovat dvěma stahovacími pásky, nebo lze využít malých karbonových desek pro každou baterii. S pomocí karbonových desek je vsazení baterií o něco snažší, protože baterie jsou ke svým deskám již připáskované a k jejich dostatečnému pojištění ve vrtulníku již stačí jen jeden stahovací suchý zip. Pro rychlé uchycení desek jsou na střední žebro našroubovány hliníkové čepy a na rozpěry žebra jsou navlečena hliníková lůžka. Přítomnost čepů a lůžek však nijak neovlivňuje možnost montovat baterie na přímo bez desek baterií. Montáž středního žebra nespoléhá jen na šrouby, ale využívá i tvarového styku mezi mezi žebrem a horní a spodní deskou. V místě, kde jsou ke spodní desce přišroubovány podvozkové nohy, jsou rohy spoje spodní desky s bočními deskami vyztuženy masivními hliníkovými příčníky se závitovými dírami pro šrouby podvozkových noh a to jak vpředu, tak i vzadu.
Přílohy
DSC_6325a.JPG
Střední žebro s čepy pro nasazení desek baterií. Na obrázku je pěkně vidět stuktura karbonu ze kterého je celý vrtulník vyroben.
DSC_6329a.JPG
Střední žebro je do horní a spodní desky zasazeno pomocí "C" výřezů.
DSC_6336a.JPG
Přední výztuha spodní desky.
DSC_6337a.JPG
Zadní výztuha společně s konzolami ocasních vzpěr.

Re: Gaui X7

sob 07.03.2015 17:48

Podvozek je veskrze standardni, skládájící se z podvozkových vzpěr a ližin. Do ližin se musí vlepit plastové zátky. Asi jediná zajímavá věc co na podvozku X7 je, že je oproti ostatním vrkulníkům skloněný směrem vzad. :-)
Přílohy
DSC_6342a.JPG
DSC_6344a.JPG
Odeslat odpověď