Autor |
Zpráva |
Hum4nfrog
|
Napsal: pon 21.07.2014 10:29 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 13.3.2010 Příspěvky: 282 Bydliště: Plzeň
|
Na cestě směrem vzhůru k rotorové hlavě nyní čekají cyklická serva. JR k forze 700 doporučuje serva SLS01. Při 7,4 voltu disponují kroutícím momentem 9,2kg.cm a 60° (ne 40° jak někreří výrobci v parametrech fixlují) přejede za 0,08 sekundy. Počítám-li že BEC nastavím na 8 voltů měl by kroutící moment dosáhnout 10 kg.cm a rřejezd by se mohle zrychlit na 0,075 sekundy. I když je pravda, že toto hraní s čísly nikoho žádný nový obrat nenaučí, jsou to myslím čísla zajímavá. K těmto servům doporučuje JR již zmíněné servopáky pomocí kterých lze mechanicky eliminovat použití subtrimů a které svým proklouznutím mohou ochránit serva vpřípadě havárie.
Přílohy: |
Poznámka: Cyklická serva JR SLS01 spolu se servopákami a spojovacím materiálem. V případě montáže serv do rámu využívá JR plastových patek, které se na rám nejprve přišroubují. Hezké je, že i příložky pod šrouby patek jsou pěkné plastové odlitky a ne jen na hrubo vyseknuté karbonové destičky.
DSC_5495.JPG [ 49.01 KiB | Zobrazeno 1937 krát ]
|
Poznámka: Nejprve je třeba na tisícihrany serv našroubovat náboje. Taková hloupost jako že šroub servopáky je inbus a ne křížák mě udělala docela radost. Drážky křížáku se mně vždycky strhnou.
DSC_5498.JPG [ 45.37 KiB | Zobrazeno 1937 krát ]
|
Poznámka: Na servopáce je jen svěrná objímka. Závity kulových čepů už nejsou nedostatečné velikosti M2, ale pěkně M3. Řádné zalepení je opět životně důležité.
DSC_5500.JPG [ 20.05 KiB | Zobrazeno 1937 krát ]
|
Poznámka: Cyklická serva připravená k montáži a naaranžovaná ve stejném vzájemném uspořádání jako budou v rámu.
DSC_5502.JPG [ 47.02 KiB | Zobrazeno 1937 krát ]
|
|
_________________ REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Hum4nfrog
|
Napsal: pon 21.07.2014 13:32 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 13.3.2010 Příspěvky: 282 Bydliště: Plzeň
|
Na následujících obrázcích jsou serva v draku již namontována. Hodně příjemné je, že se nikde nemotají žádné kabely a všechno je pěkně přístupné.
Přílohy: |
DSC_5512.JPG [ 66.93 KiB | Zobrazeno 1897 krát ]
|
DSC_5514.JPG [ 104.28 KiB | Zobrazeno 1897 krát ]
|
|
_________________ REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
|
|
Nahoru |
|
|
pkotatko
|
Napsal: pon 21.07.2014 14:04 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 13.1.2007 Příspěvky: 6689 Bydliště: Berounsko
|
Tak koukam, ze ta serva maji v sobe primo konektor. Na jednu stranu je to prijemne a resi to hodne neprijemnych veci. Na druhou stranu, kazdy konektor je potencionalni zdroj problemu. Nevim jestli bych to takhle chtel mit.
_________________ Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
|
|
Nahoru |
|
|
Hum4nfrog
|
Napsal: pon 21.07.2014 17:46 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 13.3.2010 Příspěvky: 282 Bydliště: Plzeň
|
Tohle řešení nabízí Futaba u některých svých serv už také. Je zajímavé, že nabízí tato serva ve variantě s konektorem i bez. Zde bylo tak trochu rozhodnuto za mě, protože tato serva JR k Forze doporučuje a dost mě zajímalo jaké to bude. Na pozdějších fotkách bude vidět, že konektor je vylepšený o západky aby se nevyklepal (je ale kompatibilní s normálním JR konektorem, který se ovšem vyklepat může). Originální konektor má i trochu jiné dutinky, které vypadají odolnější proti "vycvaknutí se" z plastoného těla. Takže JR k této úpravě nepřistoupil bez úvahy. A hlavně k čemu toto řešení vybízí je udělat si kabeláž přesně na míru. Když budu chtít dát servo jinam, udělám si pak nový kabel. Ale jako vždy je něco za něco - je tam prostě konektor navíc. Uvidím jak praxe. Doufám, že zkušenost nebude záporná.
_________________ REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
|
|
Nahoru |
|
|
pkotatko
|
Napsal: pon 21.07.2014 18:15 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 13.1.2007 Příspěvky: 6689 Bydliště: Berounsko
|
Kabely na miru si delam vzdy a pak prichazi problem, kdyz by nahodou sla serva do jine heli. V tom se mi to reseni libi. Ale jak jsem psal, kazdy konektor navic... Jeste otazka, byla by mozna fotka kde by bylo videt jak hodne ten konektor ze serva couha ?
_________________ Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
|
|
Nahoru |
|
|
Hum4nfrog
|
Napsal: pon 21.07.2014 18:36 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 13.3.2010 Příspěvky: 282 Bydliště: Plzeň
|
Čouhají méně než třeba z bezpádla, ale čouhají. V praxi je docela fuška je vypáčit ven. Je to jinak než třeba v přijímači, nebo bezpádlu. Tam je velká díra pro víc konektorů a konektor drží hlavně piny. Tady je jeden napasovaný v sólo díře a docela na fest...
Přílohy: |
DSC_5642_detail.jpg [ 106.33 KiB | Zobrazeno 1819 krát ]
|
|
_________________ REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
|
|
Nahoru |
|
|
pkotatko
|
Napsal: pon 21.07.2014 20:07 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 13.1.2007 Příspěvky: 6689 Bydliště: Berounsko
|
Diky. Vypada to funkcne.
_________________ Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
|
|
Nahoru |
|
|
ddano007
|
Napsal: pon 21.07.2014 23:08 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 18.3.2010 Příspěvky: 2881 Bydliště: Zavar, SK
|
Chlapci, spytam sa trochu OT: treba davat do heliny pod serva tie tlmiace gumy? Nezvysuje sa tym vola na cyklike? Ze by som vedel, kym zacnem skladat 550ku
_________________ X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk
|
|
Nahoru |
|
|
Hum4nfrog
|
Napsal: úte 22.07.2014 13:44 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 13.3.2010 Příspěvky: 282 Bydliště: Plzeň
|
No Align to u svých vrtulíků spíše nedoporučoval a v podstatě tam ty silentbloky ani nešly dát. Zkoušel jsem je dát na Rexe 600 PRO a serva byly moc daleko. Na všech ostatních vrtulnících od jiných výrobců co jsem stavěl se ale silentbloky doporučují. Problém bude asi jen u značek využívající servo jako nosný prvek. Jinak jsem přesvědčen, že silentbloky servu prospívají. Filtrují vysokofrekvenční vibrace, ale jsou dostatečně tuhé aby neovlivňovaly cykliku. Tedy alespoň u strojů velikosti 500+.
_________________ REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
|
|
Nahoru |
|
|
Mad_Box
|
Napsal: úte 22.07.2014 14:06 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 29.8.2005 Příspěvky: 2351 Bydliště: Dvůr Králové n.L.
|
Nejde to říct obecně. Třeba u pushpull systému v kombinaci s kovovými pákami je montáž bez silentbloků pro servo likvidační (vlastní zkušenost), protože stačí i setinová nepřesnost a výstupní páka je enormě namáhána, protože to nemá kam "uhnout". Ale třeba u přímého náhonu je to celkem jedno, tam už záleží na tom jak je montáž provedena, pokud na silenbloky od výrobce s průchodkami tak se jedná o měké uložení a to dobré není, pokud se použijí velké podložky které silenblok "slisují" a tím také přitvrdí, pak už to použít jde bez problémů.
_________________ Raptor E700 (MSH Brain) MiniProtos (miniVbar 5.2)
|
|
Nahoru |
|
|
Hum4nfrog
|
Napsal: úte 22.07.2014 15:12 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 13.3.2010 Příspěvky: 282 Bydliště: Plzeň
|
No to mně ani nenapadlo, že by se daly serva na přímo montovat bez té velké podložky. Umím si představit, že by se silné servo dokázalo jen ze silentbloku se šroubem vyvléct. Teď mně ale blesklo hlavou, že na kelímku ty podložky asi nemám. No ještě neletěl...
Dovolím si se vrátit zpět ke stavbě Forzy, konkrétně k její desce cykliky.
Přílohy: |
Poznámka: Deska cykliky, ač ke gripům vedou normální táhla, má čepy techto táhel otočené jako u DFC desek cykliky. Teoretická výhoda je, že se očka při větších výchylkách nevyvracejí z čepu.
DSC_5518.JPG [ 28.08 KiB | Zobrazeno 1718 krát ]
|
Poznámka: Čepy opět důkladně zalepit.
DSC_5520.JPG [ 28.9 KiB | Zobrazeno 1718 krát ]
|
Poznámka: Kuličku desky je dobré otočit její dírou vodorovně a vpravit to dělící roviny lůžek tuk.
DSC_5521.JPG [ 28.72 KiB | Zobrazeno 1718 krát ]
|
Poznámka: Ložisko desky cykliky má axiálně pojištěný jak vnější kroužek, tak i vnitřní. Vnější pomocí hlav tří šroubů, vnitřní speciální maticí. Nespoléhá tedy jen na lepidlo. Vnější kroužek je navíc sevřen tangenciálně šroubem. Tím by měla jít vymezovat nejen vůle nezi deskou cykliky a a ložiskem, ale teoreticky i v ložisku samotném.
DSC_5524.JPG [ 30.25 KiB | Zobrazeno 1718 krát ]
|
|
_________________ REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
|
|
Nahoru |
|
|
Hum4nfrog
|
Napsal: stř 23.07.2014 9:14 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 13.3.2010 Příspěvky: 282 Bydliště: Plzeň
|
Že má JR pěkné plastové díly jsem se už zmínil. Vymazlená má i očka táhel. Táhla serv k desce cykliky jsou závitovaná po celé délce. Na první pohled je to lacinější řešení, ale v praxi prasknou táhla skoro vždy na přechodu závit/dřík pokud jsou řezaná. Válcovaná jsou na tom lépe, ale zase mají nenormalizovaný závit. Toto řešení tedy hloupé není. Nevím jestli jsou táhla nerezová (na to jsou docela lesklá) nebo jen pokovená, ale i to je lepší než černění, které JR využívalo v minulosti. Díly docela rezly.
Přílohy: |
Poznámka: Táhla mají na svých čelech nálitky, které obepínají kulový čep kolmo na osu kývání více než v ose.
DSC_5526.JPG [ 35.43 KiB | Zobrazeno 1658 krát ]
|
Poznámka: Předepsaná vzdálenost mezi všemi třemi táhly je 14,5mm.
DSC_5533.JPG [ 36.19 KiB | Zobrazeno 1658 krát ]
|
Poznámka: Stejně dlouhá táhla a páky serv jsou nejjednodušší způsob jak udržet desku cykliky kolmou k hlavní hřídeli v celém jejím zdvihu
DSC_5540.JPG [ 53.69 KiB | Zobrazeno 1638 krát ]
|
|
_________________ REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
|
|
Nahoru |
|
|
Hum4nfrog
|
Napsal: pát 25.07.2014 8:58 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 13.3.2010 Příspěvky: 282 Bydliště: Plzeň
|
Sestavení Rotorové hlavy pokračuje již přímo na vrtulníku.
Přílohy: |
Poznámka: Vždycky jsem trochu hysterický ohledně závitů v příčné hřídeli. U některých výrobců jsou totiž závity plné oleje na nečistot. Pak lze jen těžko předpokládat, že se šrouby, byť zalepené, nepovolí. U Forzy ale nebylo prakticky co čistit. Japonci jsou na čistohu holt pes :-)
DSC_5570.JPG [ 19.87 KiB | Zobrazeno 1499 krát ]
|
Poznámka: Jak jsem již psal výše, o spojení rotorové hlavy s hřídelí se stará celkem pět šroubů a na jejím vrcholu trůní klasický klobouček.
DSC_5573.JPG [ 44.09 KiB | Zobrazeno 1499 krát ]
|
Poznámka: V samotném náboji rotorové hlavy už nejsou žádné další vložky, jen tvrdé gumy. (Myslím tím opravdu gumy, ne plastové vložky. Hlava není DFC). Protože gumy za letu pracují a odírají se o příčnou hřídel i hlavu, je záhodno je dostatečně namazat.
DSC_5576.JPG [ 32.55 KiB | Zobrazeno 1499 krát ]
|
Poznámka: Tvrdost hlavy lze do určité míry regulovat velikostí stlačení gum danou vymezovacími podložkami nezi gumami a ložisky.
DSC_5581.JPG [ 33.95 KiB | Zobrazeno 1499 krát ]
|
|
_________________ REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
|
|
Nahoru |
|
|
Screwball671
|
Napsal: pát 25.07.2014 21:28 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.11.2010 Příspěvky: 1313 Bydliště: Praha Barrandov
|
Teda ta helina je pěkná ale ty fotky máš naprosto dokonalý, jako grafik to oceňuju obzvláště. Ta ostrost a stejný pozadí, rozptýlený světlo atd... dávám za 1.
_________________ Trex 700E, Trex 600 nitro, Protos 500, Trex 500, Trex 450 Sport, Yak 55M, RS352, Piper Cub, Variant
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|