Registrován: 16.8.2013 Příspěvky: 321 Bydliště: Hlinsko v Č.
Chtěl bych se tady s vámi podělit o zkušenosti se stavbou a provozem této konverze T-Rex 600N na benzinový Zenoah. Jenom ještě podotýkám, že se jedná o modifikovaný Zenoah. MODIFIKACE MOTORU spočívá v: - odlehčený píst - odlehčený pístní pin, - vyvážená klikovka - elektronické zapalování - karburátor Walbro WL 990 Toto eliminuje vibrace a dovolí posunout provozní otáčky až k 14900!
Konverzní sada stojí cca 375 USD a modifikovný Zenoah 450 USD. Když byla (a ještě teď JE – http://www.heli-world.com) akční nabídka, kdy za cenu motoru dostanete i konverzní kit, tak jsem neváhal a objednal. Poštovné bylo cca 80 USD a pak musím připočítat DPH a clo – cca 2.800 Kč. Celá sranda vyšla asi na 14.500 Kč. S výhledem na nízké provozní náklady a dlouhý letový čas doufám, že to za to stálo…
Začneme tím, co je všechno součástí balení… Je tam prakticky nový vrtulník! Z původního modelu se využije akorát: - Ocasní část - Rotorová část (bez hlavního převodu – ten je součástí kitu) - Nějaké drobnosti, jako domeček ložisek hlavní hřídele, domeček pastorku, přední držák elektroniky, držák gyra a podložky pod šrouby – to je skoro vše…
Registrován: 16.8.2013 Příspěvky: 321 Bydliště: Hlinsko v Č.
STAVBA Začal jsem stavěním podle přiloženého manuálu s tím, že jsem ocasní část a rotorovou hlavu již měl hotovou. První komplikace se objevila, že konverze vyžadovala (nebo doporučovala) použití kovových držáků hlavní hřídele. Já jsem měl připraveny nové, ale plastové. Ale když se započítá celková váha - o kolik více budou tyto držáky zatíženy, tak použití kovových má význam!
V návodu je ale uvedeno objednací číslo na držáky pro elektriku, které jsou o něco užší – je nutné koupit ty na nitro! U nás bohužel nebyly moc k sehnání, ale u Houšky jsem pochodil a měl jsem je během 2 dnů. Jinak není problém je koupit přes ebay…
Co se mi dále zdálo divné, bylo to, jak se dávala podložka mezi hlavní převod a převod na vrtulku Viz obrázky. Prostě se tam jenom položila. Ale nakonec to tak funguje… Když už jsem u převodů, tak převodový poměr je skoro 6,44 (103T/16T). Což při 14.000 RPM na motoru dělá cca 2175 RPM na rotoru. Moje Futaba GV-1 umí bohužel nastavit max. 2.100, takže to znamená, že moje max. provozní otáčky bude něco mále přes 13.500 RPM. Ke governoru se ještě vrátím později…
Jedna komplikace nastala, když jsem prostrčil hlavní hřídel držáky a dole chtěl přišroubovat náboj s převody. Dírky přesně na sebe nesedly a nakonec jsem musel vzít kulatý pilníček a dírku v hřídeli o nějakou desetinku propilovat dolů.
Přílohy:
Poznámka: Hlavní převod s volnoběžným ložiskem a zmiňovanou podložkou (vpravo) IMG_4121.JPG [ 47.99 KiB | Zobrazeno 4066 krát ]
Poznámka: Takto je "položená" na kole náhonu vrtulky IMG_4123.JPG [ 65.46 KiB | Zobrazeno 4066 krát ]
Poznámka: Takto je "položena" na hlavním kole a volnoběžném ložisku IMG_4136.JPG [ 60.76 KiB | Zobrazeno 4066 krát ]
Poznámka: Skoro kompletní drak IMG_4115.JPG [ 62.63 KiB | Zobrazeno 4062 krát ]
Registrován: 16.8.2013 Příspěvky: 321 Bydliště: Hlinsko v Č.
MOTOR Po tom, co jsem zkompletoval drak, tak nastal čas na motor. Přišroubování karburátoru. Zde nebyl žádný problém, jenom je nutné dát si pozor na správnou orientaci těsnění kvůli tlakování membránového čerpadla na benzin. Zde nastal jediný problém, že v setu nebyly podložky na přišroubování držícího plata. V manuálu se o tom doslova mluví, že nějaké motory můžou mít více vyvrtanou díru pro zapuštění šroubů. OBRÁZEK 4163
To zřejmě nebyl můj případ - můj motor měl díry mělké a tak jsem si musel doobjednat podložky. Přesný rozměr jsem pořádně nenašel, ale dal jsem tam nakonec podložky do hřídele Kasamy (KSM 60-063 – 8x12x0.5). Pak se dále instaloval ventilátor, chladící tunel a spojka. Pro zašroubování spojky se musí použít nějaký držák pístu. Pokud by tam nebyl chladící tunel, tak se spojka přišroubuje přidržením za ventilátor, ale jakmile je tam tunel, musí se chytit píst. Na závit do spojky jsem dal trochu modrého Loctite. OBRÁZEK 4183 a 4184
Jedna komplikace nastala v výfukem, ale o tam zase až později. V tuto dobu jsem na výfuk stále čekal – objednal jsem ho z Hobbykingu za 50 USD (+25 pošta + cca 350Kč daň). Vrtulník s kabinou, motorem a pouze nasunutou rotorovou hlavou je zde: OBRÁZEK 4169 Zde se mi nejprve nelíbilo, jak je vysoký podvozek (je tak vysoký zřejmě kvůli možné instalaci tahového starteru, který ale já nepoužívám), ale pak v praxi jsem to strašně ocenil při přistávání do trávy nebo trochy sněhu – zadní vrtulka prostě neškrtne o zem.
Přílohy:
Poznámka: Podložky k motoru IMG_4163_edited.jpg [ 74.48 KiB | Zobrazeno 4061 krát ]
Registrován: 16.8.2013 Příspěvky: 321 Bydliště: Hlinsko v Č.
SERVA Poté došla na řadu serva. Zde musím říci, že v kitu použitý systém přichycení serv je při nejmenším divný. Je tam takový trojúhelník, který se přišroubuje do bočnice a poté přes 2 šrouby k servu. Ovšem jsou použity tak tenké šrouby, že nejdou ani pořádně dotáhnout a utrhne se hlava. OBRÁZEK 4253
Vyřešil jsem to tak, že jsem kulatým pilníčkem trochu zvětšil díry v bočnicích a použil klasický Align upevnění serv. OBRÁZEK - 4255
Na plyn jsem chtěl dát nejprve servo Align DS650, ale hned pod ním je připraveno místo na mikroservo (možná kvůli tomu, kdyby někdo chtěl použít ladění směsi?), které jsem se nakonec rozhodl kvůli ušetření místa (umístění zapalování) a váhy (spíše kvůli vyvážení) použít. Když už jsem u vyvážení, tak ocasní servo jsem umístil na ocasní trubku. Jeden z důvodů je také použitý výfuk, protože jeho váha je spíše více soustředěna dopředu.
Umístění ocasního serva na trubku vedlo k tomu, že se muselo použít jiné táhlo. Poněvadž jsem nechtěl řezat Align táhlo a pak lepit očko na drát (závitník na venkovník závit nemám), tak jsem použil táhlo na Raptor 30. Táhlo je o trochu širší, ale Align očka na to šli v pohodě našroubovat. Držák zadního serva je použit z Hobbykingu na HK600 . OBRÁZEK 4295
Přílohy:
Poznámka: Přichycení serva - nakonec toto řešení nepoužívám IMG_4253.JPG [ 73.96 KiB | Zobrazeno 4056 krát ]
Registrován: 16.8.2013 Příspěvky: 321 Bydliště: Hlinsko v Č.
ELEKTRONIKA Dále probíhala akorát instalace elektroniky – tahání drátů, případně prodlužek apod. Taková ta klasika – něco někudy protáhnete, pak zjistíte, že by to bylo lepší vzít jinudy, apod. .
Zde jsem se setkal s jedním problémem, který byl zřejmě způsobem kombinací použitých komponent. Jak si tak vzpomínám, tak problém se objevil po nainstalování magnetického dvojitého switche od Jeti, který má spojené země obou baterií. Oba obvody se scházejí v jednom bodě a to je Governor. Ten důvod je ten, že governor je napájen normálně z přijímačové baterie, ale signál pro snímání otáček motoru nevychází z magnetů, ale HWC zapalování má přímo výstup, kam posílá pulzy odpovídající otáčkám motoru. A toto byl další bod propojení. Popis, jak je co propojeno, je zde: Baterie přijímačová => Jeti switch => přijímač => governor, serva, telemetrie, gyro, RCEXL kill switch (opticky odděleno) Baterie zapalování => Jeti switch => RCEXL kill switch => RCEXL zapalování => svíčka a governor
Při propojení zapalování – governor jsem nezapojoval červený vodič (plus pól). Zapojil jsem signál a zem. Ale tato konfigurace způsobila to, že nefungoval kill switch! Přijímač posílal signál správně, ale kill switch na to nijako nereagoval. Pokud se ale dobře pamatuji, tak když jsem ještě neměl instalovaný Jeti switch, tak to takto fungovalo dobře. Nicméně řešení tohoto problému bylo jednoduché – vypojil jsem zemní vodič mezi zapalování – governor a je to propojeno pouze signálním vodičem…
A zde je slibované zdůvodnění , proč jsem zvolil Futabu GV-1. Pro benzinové motory se používá trochu jiné nastavení, protože pokud by se použil governor, který je určen pro žhavíky, tak se i přes to motor může přetáčet. Co jsem se na různých fórech dočetl, tak governor pro benzin dovolí více ubrat plyn, nežli pro žhavík. A takto detailně se dá nastavit ta Futaba. Tento governor používám na 2S LiFe (6,6V) i když je určen pro 6V. Ale co jsem se kde dočetl, tak s tím ten governor normálně funguje bez problémů. Ono se provozní napětí 2S LiFe stejně pohybuje okolo 6,3-6,5V.
Ten governor je vlastně jediná komponenta, která není High Voltage… Řešení by bylo použít CGY701/CGY750, který se dají (tuším) koupit i ve verzi pouze governor a řešilo by to HV a otáčky rotoru vyšší nežli 2100 RPM (Governor range 1000 – 3000 RPM, Voltage 3,8 – 8,4V), ale otázka je, jestli to stojí za ty peníze. Pokud toto řešení bude fungovat a bude mi vyhovovat, asi to nechám tak, jak to je.
Ono řešení, jak dosáhnout vyšší otáčky rotoru by mohlo být očůřáno tak, že se nastaví jiný převodový poměr do governoru a tím pádem by nastavené 2100 ve skutečnosti odpovídali třeba 2200. Ale zatím to není potřeba. Na takové otáčky zatím nechodím, protože motorem proteklo jenom cca 6l benzinu. Sice mi to nedalo a vyzkoušel jsem si plný plyn a cca 2000 otáček, ale dále pokračuji spíše v pohodovém "zabíhání" motoru na cca 1600 otáček (break in process II ).
Registrován: 16.8.2013 Příspěvky: 321 Bydliště: Hlinsko v Č.
KARBURÁTOR a jeho nastavení + ZÁBĚH.
Záběh, tedy první 2 litry paliva, jsem jel motor na minerální olej v poměru 1:25 a na hodně malé otáčky a hodně bohato – prakticky nastavení z manuálu obě jehly na 1 a 1/2 (1 a 8/16). Pro L jehlu je to opravdu asi maximum, protože když jsem poté zkoušel ji nastavit na 1 a 10/16, tak se vrtulník ani nevznesl (toto byla taková odbočka). S tím minerálním olejem jsem hooodně na bohato vyvrčel na zemi 2 litry benzinu a víceméně to bylo jenom točení s listy. Pak jsem začal dávat syntetiku v poměru 1:32. Na amerických fórech jsem četl hodně velikou chválu na Bel Ray H1-R, který se u nás dá koupit u emotors za cca 500 Kč a tak ho také používám.
Jinak karburátor a ladění benzinového motoru ve vrtulníku, to je kapitola sama pro sebe. Když to vezmu od začátku, tak: V manuálu je psáno, že nastavení jehel je 1 a 1/2 otáčky pro obě jehly. Ale také tam bylo psáno, že karburátor je z výroby již přednastaven. Když jsem si zkontroloval, jak je z výroby nastaven, tak: L jehla: 1 otáčka H jehla: 1 a 1/8 otáčky
Na helifreaku mi bylo doporučeno, že nastavení by bylo cca:
L jehla: 1 a 1/8 je tak minimum pro 231 1 a 1/4 je tak maximum pro 231 motor
H jehla: 1 a 1/4 by mohlo být blízko optimu (4/16 přepočítáno na šestnáctiny) JENOM UVÁDÍM, ŽE TOTO NASTAVENÍ JE MNOU NEOTESTOVANÉ A JE TO JENOM ODHAD TOHO, JAK BY TO MOHLO BÝT NASTAVENO!
- Já jsem teď s L jehlou na cca 1 a 3/16 a myslím, že by se ještě trochu ochudit dal. Ale tady se už trochu bojím, protože s benzíny nemám skoro žádné zkušenosti… - H jehlu mám teď na cca 1 na cca 7/16
Nastavení jehel se zvukovým projevem je zde (natočím a pak doma poslouchám, jestli pořád slyším čtyřtaktování). Videa jsou na mám Youtube kanálu, ale dávám i sem:
Zatím nejvyšší teplota byla cca 90C při okolní teplotě cca 11C. Teď, když je kolem 2C, tak je teplota motoru cca 70C. Potvrzeno jak telemetrií, tak IR teploměrem. Když jsem se zase vrátil k té telemetrii a měření teploty, tak nejprve jsem měl umístěn teplotní senzor spíše ke karburátoru, ale většina lidí ho umisťuje za druhé žebro - vlastně první možné umístění, kde není šroub. Viz přílohy...
Na videu si myslím, že ještě je pořád slyšet čtyřtaktování, ale už se asi pomalu zaměřím na barvu svíčky (teda alespoň si myslím, že jenom L jehla ovlivňuje bohatost a tím pádem i barvu svíčky) a budu ladit podle barvy svíčky.
H jehlu budu pak ladit podle toho, co mi ukáže governor za maximální otáčky (GV-1 má paměť na maximální otáčky, které uloží v tu chvíli, kdy je max. plyn alespoň 1sec). A jak mi radili na HF, tak test maxima RPM, ochudit o 1/16, zase test maxima, ochudit a z toho si udělat graf. Otáčky se budou zvyšovat, až pak najednou se zavíráním H jehly začnou klesat. Najít ten bod, kdy se to láme a otevřít o cca 1/16 až 2/16. Ale v tomto bodě ještě nejsem…
Přílohy:
Poznámka: Nové umístění senzoru IMG_4548.JPG [ 121.92 KiB | Zobrazeno 4022 krát ]
Poznámka: Moje prvotní umístění senzoru IMG_4276.JPG [ 101.24 KiB | Zobrazeno 4022 krát ]
Registrován: 16.8.2013 Příspěvky: 321 Bydliště: Hlinsko v Č.
VÝFUK Úplně jsem zapomněl na výfuk a celý příběh okolo něj. Century doporučuje k jejich motorům výfuk Speed Torpedo v2. Ale tento výfuk nikde nebyl skladem a ještě teď není. Obepisoval jsem všechny distributory, kteří jsou na webu http://www.centuryheli.com a jediný, kdo ho měl, tak byla zastoupení Century ve Francii. ALE!
Speed Torpedo v2 v US stojí 150 USD. Nějací distributoři v Evropě ho mají za cca 130 EUR Century FR ho má za 175 EUR + cca 15 EUR pošta - S tou cenou ať jdou dopr*ele! - Počkám si na třeba black Friday a vezmu to za 120 USD třeba za rok přímo z US nebo třeba zde: http://www.modelhelicopters.co.uk/gas-t ... dikal.html Teď tam bude RJX.
Ještě k tomu, proč bych asi nakonec chtěl Torpedo V2 – váha! Torpedo V2 má 240g a RJX má cca 410g!
K tomuto motoru existují výfuky: Century (v2, v5,…) Hatory RJX Zimmermann
Co jsem se dočetl o „nejlepším“ výfuku pro 231 motor, tak nejlépe na tom byl Hatory (kdo by to byl řekl) a RJX! Zimmermann a Century prý na tom byly stejně (Hatory a RJX na tom byly lépe).
Když to shrnu. RJX a Hatory používají přechodku z menšího průměru, který jde z motoru na větší (protože ten výfuk je hodně tlustý). A to je ten kámen úrazu! Protože se díky spodnímu rámu pak ten výfuk nedá přišroubovat. Takže jsem si nakonec musel udělat takovou „redukci“ (raději rovnou dvě – ta druhá ještě není vypilovaná po krajích přesně podle motoru a výfuku). Její šířku jsem spočítal na cca 14mm (o to se prodlouží ten výfukový kanál…).
Výfuky, které by tam šli bez redukcí, tak by byly Torpeda a Zimmermann (to je moje domněnka)
Více řeknou fotografie…
Přílohy:
Poznámka: Přechodka a rám IMG_4351.JPG [ 72.41 KiB | Zobrazeno 4009 krát ]
Poznámka: Výfuk a rám IMG_4350.JPG [ 75.42 KiB | Zobrazeno 4009 krát ]
Registrován: 22.11.2010 Příspěvky: 1313 Bydliště: Praha Barrandov
No jo pěkný, dnes v době elektrik docela sympatické, sám mám T600 Nitro a celkem mě drtí ta cena paliva, takže s ním létám jen málo.Tohle je na disertační práci, tolik věcí na přestavbu a to laborovaní ale když tě to baví tak co. Zvuk to má docela pěknej a výkon, tam taky nějákej bude. Chtělo by to nějákou divočejší akro aby se poznalo jak to motor utáhne. Ale celkově hodně sympatický.
Registrován: 16.8.2013 Příspěvky: 321 Bydliště: Hlinsko v Č.
DETAILY, DROBNOSTI a UVAHA Včera v noci jsem to už nedopsal a tak ještě doplňuji dnes.
Ještě dodávám, že mnou popisované úpravy a postupy mohou vypadat jako strašně složité… Ale pokud vezmete přestavbový kit, k tomu určený motor a výfuk, nebudete řešit governor a kill switch, tak jediné, co bude potřeba dokoupit je kovové uložení hlavní hřídele (pokud už nemáte) a max. podložky na Kasamu a pak vrtulník stavíte jako každou jinou stavebnici! S čím jsem laboroval, byl governor (ale podrobný návod je k dispozici), nešťastné propojení kill switche, Jeti switche, zapalování a governoru a použití jiného výfuku. Jinak jediné, s čím opravdu laboruji, tak je nastavení karburátoru a to protože s tím nemám žádné zkušenosti a jdu raději pomalu a z bohaté strany.
POKUD BY NĚKOHO ZAJÍMALO, JAK SE VRTULNÍK KONVERTUJE KROK PO KROKU, TAK NÁVOD JE ZDE: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=328029 - je to na T-Rexe 700, ale konverzní kit na 600 je velice podobný a já jsem hodně z tohoto návodu vycházel...
Na některých fotkách můžou být baterie vpředu, ale kvůli vyvážení vrtulníku jsem je přesunul dozadu (to může dělat ten můj těžší výfuk oproti setovému). Budu tam mít listy EDGE 623, ale teď tam jsou nějaké černé 600mm no name číny, abych si cca odladil motor, governor a detaily. Až ho „zaletím“, nasadím EDGE a na ně naladím H jehlu výše zmiňovaným postupem.
Co je zde dobře vyřešeno, je „úložný prostor“ nad nádrží – někdo ho vyplňoval přídavnou nádrží (ten, kdo chce létat přes půl hodiny ), někdo tam dával zapalování (to nevím jak se mu povedlo, protože mi tam odsud pak nedosáhl kabel ke svíčce), já jsem tam dal baterie a elektriku postupně před Jeti switch a kill switch táhnu dopředu.
Příloha:
Poznámka: Úložný prostor IMG_4659.JPG [ 53.13 KiB | Zobrazeno 3909 krát ]
Příloha:
Poznámka: Úložný prostor s baterií 2S LiFe 2000mAh IMG_4660.JPG [ 62.06 KiB | Zobrazeno 3909 krát ]
Co se týče výkonu, tak motor by neměl mít problémy točit s 600 listy. Spíše jsem vyděl i přestavby na 640 mm listy (myslím, že jsou i v jednom z těch videí). T-Rex 600 zvládne listy 630 bez úprav trubky. Já jsem na pádlovou hlavu sehnal nejdelší 623. Pokud bych v budoucnu dával bezpádlovou hlavu, koupím 630 listy – motor by je měl utáhnout. Tento motor (HWC 231) jsem viděl i v 700 a utočil i 690 listy.
Dostávám se k otázce, proč dnes stavět pádlovku? Nebudu používat obyčejné gyro, ale dám tam Bavarian Démona3sX (a nebo Spirita, ještě uvidím) a mohu si cvičit let s pádlovkou, pokud zapnu stabilizaci pádlové hlavy, tak rázem z toho mám bezpádlovku (spirit to asi umí také, ale s tím nemám zkušenosti). Démon umí nastavit i různou úroveň té stabilizace, takže vlastně když budu chtít, nastavím si pádlovku, když mě omrzí, nastavím si bezpádlovku (=stabilizaci pádlové hlavy). Když jsem kupoval serva, tak jsem s tím počítal, aby byly rychlé a 2BB.
Já ten vrtulník jsem stavěl s úmyslem, že to bude trenér. S vrtulníkem se chci naučit létat pokročilejší prvky a to znamená, že nechci každých 4 až 5 minut měnit baterky nebo se nechat utlouci drahým nitrem. 300 ml nádrž benzinu by mohla vydržet cca 15 minut (teď je to zatím asi 10 minut protože motor běží na bohato), pak přistání, tankování a další let.
Když jsem už zmínil elektriku, nitro a benzin, tak udělám malé porovnání. NITRO: Let 600stovky v nitru vyjde na cca 45 Kč. Palivo: Bekra 20%, 5l: 600Kč Necelých 400ml nádrž na cca 8 minut Za 600 Kč je skoro 13 letů. Let stojí okolo 45 Kč. Ale letová minuta stojí kolem 5,7 Kč
ELEKTRIKA: Budu počítat baterii 6S 5000mAh a cenu 2500 Kč. Sežene se levněji, ale i dráže… Budu uvažovat, že baterie dá 100 cyklů (některá může být pryč po 50, některá může vydržet 200). Samozřejmě baterie může odejít dříve (pád, podvybití, přebití, skladování v nabitém stavu, …) a nebo i déle (staráte se o ně, po létání dáváte do storage, vybíjíte do 80%, apod…) Doba letu je 5 minut Cena letu je pak 25 Kč! Pokud s baterií dáme 150 cyklů je to cca 17 Kč/let. Cena minuty je pak 5Kč nebo 3,4 Kč.
BENZIN. Počítám cenu litru paliva 35 Kč 1 litr oleje stojí 500 Kč. Ředí se to v poměru 1:32 Palivo stojí cca 50Kč/litr. 300 ml spálím za 15 minut. 5 litrový kanystr vyjde na 250 Kč. Dám na něj 16 letů. Let stojí cca 16 Kč. Letová minuta pak stojí cca 1 Kč!
Samozřejmě tu mohou být ještě další náklady, jako přijímačové baterie (používám 2s LiFe – měly by být „věčné“, ale…), možný pád (poškození výfuku), možná porucha na motoru a nutné měnit nějaké vnitřní části…
Ale to už by bylo na dlouho. Nechtěl bych, aby se tu ta diskuze strhla v porovnávání elektrika/nitro/benzin… Každé má svoje pro a proti. Já tu jenom ukazuji svoje rozhodnutí. Určitě zde hraje i to, že mě baví spalováky – to je také důležitý argument .
Když jsem počítal, za jak dlouho by se mi vrátila investice 15.000 Kč v porovnání s nitrem, tak mi to vyšlo na nějakých 430 letů po 7 minutách, což odpovídá 50 hodinách . To ale do toho neodpočítávám to, že se rozprodají díly z původního kitu (motor, výfuk, bočnice, ližiny, spojka a buben + nějaké drobnosti), takže cena může o nějakých 3.000 až 4.000 (max. 5.000, pokud se zadaří) tisíce poklesnout. Pak je návratnost cca 40 hodin.
Registrován: 16.8.2013 Příspěvky: 321 Bydliště: Hlinsko v Č.
Tak jsem měl konečně trochu času jít s vrtulníkem zalétat a při tom jsem i natočil video. Nastavení karburátoru je cca: L: 1 1/8 H: 1 5/16 (blízko k 1 1/4)
Maximální teplota motoru, když jsem za to bral, tak byla okolo 108C (nejsem si jistý, jestli to nebylo až po přistání, kdy se teplo "vydá" na povrch). Teplota okolí byla okolo 4C.
Během jednoho letu se mi i stalo, že se motor nechtěl roztočit a trochu čtyřtaktoval, takže bude asi ještě bohatý (pořád ta lepší varianta ). Jenom se spíše už pomalu bojím více zavírat trysky .
Bat sa zavierat trysky nie je preco. Benzinak sa bohatou zmesou nechladi viac. Benzinak potrebuje optimalne zlozenie palivovej zmesi, co sa na sviecke prejavi tehlovym zbarvenim. Cierna sviecka je znakom zbytocne bohatej zmesi.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 31 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru