tomashr píše:
Ono už to bylo leccos - ta pomocná vrtule viz odkaz od tebe, protiběžné rotory zase asi nejlépe zvládl v SSSR Kamov, atd.
Jde ale o to, že když se na tyto obecně známé věci nasadí moderní materiály a avionika (stabilizační systémy), tak se to celé může posunout na velmi zajímavé výkony, nehledě k dalším kladům, třeba pokles hlučnosti.
Největší potíž je u vrtulníku s aerodynamikou, a to se špatně řeší .Proto se taky vrtulníky na rozdíl od letadel moc prudce nevyvíjí.
Ale pokud je mi známo, tak rusové vyvíjí koncept řízení rotorové hlavy vrtulníku bez pohyblivé desky cykliky. Funkci naklánění cykliky převezmou pitchlinky s proměnnou délkou. A to bude docela revoluce, protože to dovolí řídit úhly náběhu listu nezávisle na jeho poloze . ( vzhledem k podélné ose vrtulníku). Zcela dle potřeby. Dá se pak lépe řešit nesymetrie tahu rotoru a nadměrné úhly náběhu . To dovolí zvýšit max. rychlost běžného vrtulníku někam ke 400 km/h . Pokud to dokážou, tak to bude super počin.