Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

Aby těch modelářských kategorií nebylo zbytečně moc. Když se to dotýká modelaření, ale nenašli jste zde specializované fórum. Taková témata vložte sem.
Zamčeno
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
ddano007
Příspěvky: 2896
Registrován: čtv 18.03.2010 0:00
Bydliště: Zavar, SK
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#361 Příspěvek od ddano007 »

FlyBear píše:V zápalu diskusního boje jste už zase IMHO zapomněli, o čem návrh EU směrnice vlastně je. Ten limit 250g platí pro dr0ny, které se mohou pohybovat zcela bez omezení i nad skupinou lidí třeba na náměstí, a to řízeny pilotem bez jakékoliv další restrikce (žádné licence, zkoušky, pojistky...).
Tam zvednout limit na 5kg je s nadsázkou pokus o hromadnou vraždu :mrgreen:

Hej, nepresne som sa vyjadril: myslel som 5kg limit z pohľadu licencie pre pilota, nie z pohľadu vzdialeností od ľudí. To, čo je v návrhu ako A2, kde sa navrhuje 4kg a pilotná licencia. Ale inak aj 250g z 50m by vedelo spraviť dobrú dieru do hlavy :mrgreen:
BTW to rozlíšenie dr0n/ model podľa GPSky by nemuselo byť márne - jasné, že na modeli sa to dá nejako zakamuflovať ( aj antiradar sa dá zakamuflovať ) - ale pri komerčne vyrábaných dr0noch to sotva výrobca zatají...
X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk
Amper
Příspěvky: 5327
Registrován: úte 30.08.2011 9:26
Bydliště: Plzeň, CZ

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#362 Příspěvek od Amper »

ddano007 píše:BTW to rozlíšenie dr0n/ model podľa GPSky by nemuselo byť márne - jasné, že na modeli sa to dá nejako zakamuflovať ( aj antiradar sa dá zakamuflovať ) - ale pri komerčne vyrábaných dr0noch to sotva výrobca zatají...


Jo a rikam si ze to ze je to v nasem D.X by mohlo mit nejakou (i kdyz asi minimalni) pozitivni roli
coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
Uživatelský avatar
ddano007
Příspěvky: 2896
Registrován: čtv 18.03.2010 0:00
Bydliště: Zavar, SK
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#363 Příspěvek od ddano007 »

Páni, ktorí máte znalosti: ako majú nastavené pravidlá pre modelárov v HU, PL čo sa týka registrácie? Je to +/- podobné ako u nás, alebo to majú ako na Západe, t.j. bez registrácie si nezalietaš?
X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#364 Příspěvek od VTjr »

PL a HU - to neviem, ale včera mi odpovedal kamarát žijúci v Rakúsku a napísal toto:
... už nie som v modelárskom klube 3 roky. Lietam menej, nemám čas. Samozrejme ma môžeš citovať. Bolo toho ešte viac. Mávali sme raz do mesiaca "schôdze" kde sa hovorilo o súťažiach, showfliegen... No a v klubovej miestnosti všetci fajčili, čo ma tiež masívne dráždilo, po 2-3 hodinách si smrdel ako cap.
Ale vtedy to bolo - poplatok v klube inkl. poistka za modely-120 Euro za rok. Každý model musel mat nálepku, že je technicky OK, to robil Vorstand klubu (zrejme akési predstavenstvo, pozn. VTjr), že neprekročil hranicu hladiny hluku (meranie dB u spaľovákov - museli sme mať merací prístroj). V klube sme museli robiť na každý druh modelu skúšky pred komisiou, aby si mohol samostatne lietať (hlavne vedieť robiť presné pristátia... a pod.) Povolenie na modely do istej váhy dával klub, väčšie len s povolením kraja... No bola to komédia.
Teraz lietam s parkfly lietadlami za domom a mam pokoj, kašlem na predpisy. S tým neurobím nijakú škodu, aj keď náhodou havarujem. Ale videl som už aj veľkú dieru v streche keď 3 m mašina vrazila do domu. Alebo vetroň vrazil do tyla hlavy a zabil človeka (pred par rokmi u nás sa také naozaj stalo). To potom haftuje poistka modelu. ...

Z toho usudzujem, že do istého limitu by si aj v Rakúsku Ddano007 a spol. zalietali bez reštrikcií.
Ešte som sa ho spýtal, aby mi upresnil tie váhové limity a takisto či treba aj na parkflajery mať poistku a či musí byť cez aeroklub, alebo aj individuálna. Na to mi zatiaľ ešte neodpovedal.

Inak klubový poplatok vrátane poistky 120€/rok 8) - to nie je vôbec hrozné a pre Rakúšana celkom bagateľ. :wink: Ja napríklad platím klubu, co spravuje naše letisko 100€/ročne a ešte v LMK členské ZMoSu asi 6€. Keby som platil LERMAS s poistkou, tak by to bolo dokopy určite viac než 120€.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
ddano007
Příspěvky: 2896
Registrován: čtv 18.03.2010 0:00
Bydliště: Zavar, SK
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#365 Příspěvek od ddano007 »

Nooo... poviem za seba: v Rakúsku či Nemecku sú veľký chlapci a veľký chlapci nebudú lietať s čínskym polystyréňákom, ale s poriadnym veľkým lietadlom, ktoré má aspoň 24.99kg, lebo čo keby mal niekto väčšie éro, ako ja. Ergo, že na také eroplány potrebujú registráciu a poistku a všetky tie hlúpostičky o ktoré sa tu naťahujeme je pochopiteľné. Hlavne pri inom stave súdnictva ako u nás, kedy ani nevieš kto ťa za čo zažaluje :mrgreen:
To, že "Teraz lietam s parkfly lietadlami za domom a mam pokoj, kašlem na predpisy. " nie som si istý, či je
a) oficiálne schválená možnosť, alebo
b) akt znechutenia tvojho kamaráta.
Za seba tipujem, že b) je správna odpoveď.
To, že 120Eur " to nie je vôbec hrozné a pre Rakúšana celkom bagateľ. " súhlasím, ale nežijem v Rakúsku :wink: Áno, keď potrebuješ klubové letisko, tak 100Eur za rok je ( pre mňa ) rozumná cena: potrebuješ to kosiť, starať sa o to... Ale keď mi povieš, že mám platiť 120Eur ročne, aby som mohol chodiť lietať na pole, ako doteraz, tak sa na to môžem... šak vieš čo. A myslím, že ostatní v súčasnosti neregistrovaní sa na to to isté.
Ergo, pokiaľ LERMAS nastaví rozumne poplatky, tak má šancu získať dušičky aj medzi neregistrovanými poľnoletcami. Inak sa bude lietať ako doteraz ...
X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#366 Příspěvek od VTjr »

ddano007 píše:... Hlavne pri inom stave súdnictva ako u nás, kedy ani nevieš kto ťa za čo zažaluje ...

Teraz neviem na ktoré súdnictvo narážaš. 8O Osobne som nepočul o tom, že by na Slovensku odsúdili niekoho za niečo, čo nevykonal. I keď v Moldave sa k tomu asi schyľuje, keď dobitých Rómov idú obviniť z krivej výpovede. :roll: Ale viem o viacerých prípadoch ľahkých kolízií slovenských lyžiarov s rakúskymi dôchodcami, keď dotyčný dedo na našincovi vysúdil tisíce € odškodného. Nepoistení zaplakali. :( Takže sa obávam, že keby si v AT zahučal do kukurice, tak by Ti poškodený farmár tu kukuricu riadne ocenil! :lol:
ddano007 píše:... Za seba tipujem, že b) je správna odpoveď. ...

Ty ho nepoznáš ale ja áno, takže si s ohľadom na to skôr myslím, že naopak a) je správne. :P
ddano007 píše:... 100Eur za rok je ( pre mňa ) rozumná cena: potrebuješ to kosiť, starať sa o to ...

Kosenie (cudzím subjektom) a ostatná údržba trávnika dráhy 150x20m s odstavnou plochou 30x30m vyjde cca na 1000€ ročne + značné množstvo vlastných brigádnických hodín. Tak si spočítaj, koľko musí mať klub členov, keďže toto nie sú jediné výdavky. Ale je pravda, že bývajú aj príjmy. :mrgreen:
ddano007 píše:... Ergo, pokiaľ LERMAS nastaví rozumne poplatky, tak má šancu získať dušičky aj medzi neregistrovanými poľnoletcami. Inak sa bude lietať ako doteraz ...

Verím, že nastaví. 8)
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
ddano007
Příspěvky: 2896
Registrován: čtv 18.03.2010 0:00
Bydliště: Zavar, SK
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#367 Příspěvek od ddano007 »

VTjr píše:Teraz neviem na ktoré súdnictvo narážaš.... Ale viem o viacerých prípadoch ľahkých kolízií slovenských lyžiarov s rakúskymi dôchodcami, keď dotyčný dedo na našincovi vysúdil tisíce € odškodného. Nepoistení zaplakali.

Hej, práve na toto narážam. Na rozdiel od nás sa to u nich neťahá roky. Ani sa nenazdáš, a platíš...

VTjr píše: Ty ho nepoznáš ale ja áno, takže si s ohľadom na to skôr myslím, že naopak a) je správne.

Šak je to tvoj kamarát: opýtaj sa ho a hneď budeme vedieť, aká je správna odpoveď :lol:

VTjr píše: Kosenie (cudzím subjektom) a ostatná údržba trávnika dráhy 150x20m s odstavnou plochou 30x30m vyjde cca na 1000€ ročne + značné množstvo vlastných brigádnických hodín...

Ja viem. Veď ani nevravím, že 100Eur ročne za klubový poplatok je moc: Ak mám poriadne éro, s ktorým si chcem dobre zalietať, letisko je jediná možnosť. Ja len vravím, že 100Eur za nič je moc :wink:
X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk
Uživatelský avatar
JirkaA
Příspěvky: 6950
Registrován: ned 17.08.2008 0:00
Bydliště: Moravský kras ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#368 Příspěvek od JirkaA »

A už zase jde diskuse kamsi do háje.. Zkuste se držet tématu, díky.
OK2WY
Uživatelský avatar
ddano007
Příspěvky: 2896
Registrován: čtv 18.03.2010 0:00
Bydliště: Zavar, SK
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#369 Příspěvek od ddano007 »

Takže k téme: ktosi tu spomínal, že moc neovláda angličtinu. Skúsil som "spáchať" obrázkový manuál pre pripomienkovanie. Keby každý poslal aspoň jednu pripomienku ... to by bolo :mrgreen:
X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk
Uživatelský avatar
TomasC
Site Admin
Příspěvky: 11246
Registrován: pát 25.04.2003 0:00
Bydliště: Praha Hloubětín
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#370 Příspěvek od TomasC »

V pátek jsem ještě dohrával fotky mládeže a dětí s modely a celkový počet připomínek je přes 3000.
No uvidíme.

Všem co se pokusili zachránit naše hobby děkuji.
Uživatelský avatar
kope
Příspěvky: 3221
Registrován: sob 30.04.2011 0:00
Bydliště: Praha Letňany
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#371 Příspěvek od kope »

Podle časového rozvrhu, který je na začátku EASA dokumentu, teď přijde etapa, kdy bude předložený k projednávání v Evropské komisi. Takže je možná ta pravá chvíle, oslovit eurokomisaře za CZ/SK. A to by mohla být příležitost i pro ty, kdo by rádi něco podnikli ale zatím jim třeba bránila neznalost AJ.
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
Uživatelský avatar
ddano007
Příspěvky: 2896
Registrován: čtv 18.03.2010 0:00
Bydliště: Zavar, SK
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#372 Příspěvek od ddano007 »

@TomasC: ak by si mal možnosť zistiť, čo to pôjde podľa toho workflow vpredu, alebo sa spraví ešte ďalšia revízia na pripomienkovanie, daj info. Bude možné niekde dohľadať finálnu verziu?
X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk
Uživatelský avatar
kope
Příspěvky: 3221
Registrován: sob 30.04.2011 0:00
Bydliště: Praha Letňany
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#373 Příspěvek od kope »

TomasC píše:...celkový počet připomínek je přes 3000..

3000 připomínek? Na první pohled se to zdá být vysoké číslo, ale vzhledem k tomu, že je to v rámci celé Evropy, tak mi to nepřijde mnoho. Jsem zvědavý, jestli se to nějak projeví. Mimochodem, ony se dají ty připomínky zobrazit? Já tam objevil jen možnost vidět mé vlastní připomínky. Ale je fakt, že jsem ten portál nějak důkladně nezkoumal.
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#374 Příspěvek od VTjr »

Souhlasím, že 3000 za celou Evropu není zas tak moc, přičemž navíc lze předpokládat, že valná většina z nich se bude v různých obměnách opakovat. :mrgreen:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
kope
Příspěvky: 3221
Registrován: sob 30.04.2011 0:00
Bydliště: Praha Letňany
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

#375 Příspěvek od kope »

VTjr píše:... že valná většina z nich se bude v různých obměnách opakovat. :mrgreen:

Tak to by asi nevadilo. Nedalo se čekat, že po připomínkách EASA ten dokument stáhne :-). Ale když se budou opakovat připomínky k těm nejkřiklavějším bodům, tak třeba (pokud budu optimista) u těch bodů dojde k úpravě.
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
Zamčeno

Zpět na „Ostatní“