Autor |
Zpráva |
stohanmi
|
Napsal: pát 02.05.2014 8:06 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 22.3.2014 Příspěvky: 24
|
Snad si to ještě dobře pamatuju. 2.4 GHz je "volné" ISM pásmo. Samozřejmně, že se musí řídit nějakými limity ale postupně přibývá různých zařízení, které se jej snaží obsadit. Klasická WiFi (IEEE 801.11 a,b,g nebo n používající DSSS nebo OFDM) se smí používat pouze v budovách (výjimkou je verze a, která se venku smí použít jako spojení bod-bod). IEEE 802.11a se může použít i pro venkovní všesměrový spoj (ale na 5 GHz pásmu). Bluetooth (IEEE 802.16) je také na 2.4 GHz, používá frekvenční skákání (FHSS) ale mělo by to být vždy s malým výkonem. Nicméně jsem už viděl moduly s dosahem 300 m. Takový modul, když zavysílá mezi Vámi a letadlem, tak může dojít k problému. Z praxe vím, že mnoho lidí WiFi používá mimo budovy normálně v přírodě, například pro monitoring traktorů. AP si hodí na silo a pokrývá široká okolí velkým výkonem. Něco takového modeláře naprosto zničí... Do 2.4 GHz pásma přibývaj nové a nové služby a mnoho lidí zkrátka nedodržuje výkony. Hledat místa pro létání s modelem je těžší a těžší (samá řepka, málo luk, samé dráty, silnice,...). Do toho je potřeba ještě si hlídat neviditelné frekvenční spektrum. Naštěstí i na levných vysílačkách lze použít testovací režim (snížený výkon vysílače) kterým otestujete přijímač ještě před odhodem. Dá se doufat, že se frekvenční zaneřádění oblíbených míst nebude rychjle měnit a není potřeba dělat test na dálku před každým letem.
Když jsem zkoušel odolnost svého setu na WiFi postupoval jsem tak, že jsem v jedné místnosti s AP zapnul přijímač a vysílač modelu. Ty se v klidu našli a ovládací prvky chodily. Nicméně ne plynule ale skokově až při déle trvajících změnách výchylek na vysílačce. To si vysvětluju tím, že přijímač nevyhodnotil všechna vysílaná data. I v takovém rušení si dovedu představit přistání bez závažných problémů, ale musel bych si uvědomit co se dějem a doufat, že místo, kde stojím je méně rušené a letadlo mě tam bude poslouchat lépe. Jen podotýkám, že létám s motorovým větroněm a ztáta motoru vlivem rušení pro mě není kritická.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
JohnyPes
|
Napsal: pon 31.07.2017 19:54 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 8.5.2010 Příspěvky: 69 Bydliště: Praha západ
|
Tak jsem dneska štípnul mé EPP éro, nic hroznýho, motor přežil, jen polepím pár štípanců v trupu u přepážky. Umřel mi přijímač a nahodil se až po odpojení a znovu připojení aku. Fail save nezafungoval. Na tom místě normálně nelítám, dřív jsem tam ještě lítal s wing dragonem na 35 MHz, ale vypadával signál, bylo to totiž na spojnici vysílač cukrák - mníšek pod brdy. Za těch 10 let se tam asi vzduch zahustil wifi pojítky tak, že to umrtvilo RX i 2,4GHz turnigy. Druhá možnost je, že to nešlape jak má, což je divný, protože lítám celkem 4 soupravy a nikdy nic. No, zatím z toho nic nevyvozuju a pokud nebude problém na mém standardním letišti, což je pole, ze kterého mě dnes vyhnal kombajn, tak to nebudu řešit. Letu zdar.
_________________ lítám pěnový deskolety 70 - 90cm
|
|
Nahoru |
|
|
martin z
|
Napsal: pon 31.07.2017 20:36 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.8.2008 Příspěvky: 1566 Bydliště: Pelhřimov, ČR Obrázky: 1
|
V tomhle vedru by člověk přehřál (třeba jen dočasně) všelicos - přijímač, BEC, motor. Registruju, že je to asi dost častá situace, pilot si stěžuje na záhadné záhady a tajemné rušení, kdy pak na zemi vybavení zase funguje. Sám jsem asi taky ten případ, někdy v 2011 v horku jsem dlouze stoupal s elektrovětroněm Laguna podle varia až do 400 m a pak se mi telemetrie odmlčela a já navíc model na blankytně modré obloze ztratil z očí. Našli ho po deseti dnech místní zemědělci o kilometr dál za kopcem (samozřejmě středně těžce havarovanej) a taky bylo vybavení funkční a sloužilo či slouží na různé jiné účely dál. Když jsem lítal v normálních teplotách, tak vše ok.
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: pon 31.07.2017 21:39 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Tak jak to popisuješ mi to taky připadá spíš na nějaké přehřátí. Kdyby to bylo rušení, měl by zafungovat FS (pokud ho máš nastavený) a po vyletění z rušení by přijímač měl zase fungovat dál. Ty ale píšeš že se provoz obnovil až po vypnutí a zapnutí, což by nasvědčovalo spíš tomu přehřátí, nebo nějakému neurčitému stavu přijímače a k obnově funkce došlo až po restartu.
|
|
Nahoru |
|
|
coro
|
Napsal: úte 01.08.2017 18:01 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 8.5.2006 Příspěvky: 9047 Bydliště: Bratislava dnv SK
|
Lark píše: Tak jak to popisuješ mi to taky připadá spíš na nějaké přehřátí. Kdyby to bylo rušení, měl by zafungovat FS (pokud ho máš nastavený) a po vyletění z rušení by přijímač měl zase fungovat dál. Ty ale píšeš že se provoz obnovil až po vypnutí a zapnutí, což by nasvědčovalo spíš tomu přehřátí, nebo nějakému neurčitému stavu přijímače a k obnově funkce došlo až po restartu. Stále si myslím že normálne procesory dnes obsahujú watchdog obvod ktorý ich v prípade že sa dostanú do "neurčitého stavu" (ľudovo povedané "zmrznú"), na základe chýbajúcich volaní wdr(), už po hodne krátkom čase resetne a zas nabehnú. Prípadne ak ide o prehriatie mal byb to byť bec a nie procesor, ak nie je škaredo poddimenzovaný, a ten by mal po chvílke vypnutia vychladnúť a zas začať fungovať. Lebo výpadok "až pod zem" je podľa mňa horši, než na sekundu a možno dokonca aj než na niekoľko sekúnd - aj keď často to je už jedno, predsa len je to rozdiel. Systém čo zmrzne a už nevie nabehnúť by som nezniesol... z princípu. Na rušenie bez návratu neverím, verím že to je nutne chyba protokolu.. ale na zahltenie (= krátkodobo chýbajúci signál kvoli prehušeniu niečím silnejším) ano - ale ak je tam to "krátkodobo" tak by sa malo dať zase riadiť a zachraňovať.. Nazývajte výrobcov a najlepšie aj typy výrobkov s ktorými sú problémy, prosím. Pomǒže to vnímavím kolegom..
|
|
Nahoru |
|
|
JohnyPes
|
Napsal: ned 06.08.2017 18:55 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 8.5.2010 Příspěvky: 69 Bydliště: Praha západ
|
Díky za názory kluci, myslím, že zamrznutý RX v důsledku zarušení může být obdobně jako fatal error u windows 95 - definitivní. Ale pravda je, že horko bylo a už jsem měl problémy s ESC 12V RAY (motor CF 2805), kdy jsem musel navrtat dutinu s RX a ESC aby provětrávala (z čela otvory a takový žábry vzadu) čímž se problém vyřešil (kolísal výkon, navzdory všem radám, že přehřáty ESC prostě umře). Tím, že nezafungoval FS (mám nastaveno motor 0%, VOP přitažená naplno...) a taky neběžel motor - neukroutila se přepážka, usuzuji, že RX zamrznul, možná umřel ESC, možná obojí, čert ví co bylo první. Lítám na 2S Lipo, takže BEC taky není moc nakrmenej.
LETU ZDAR
_________________ lítám pěnový deskolety 70 - 90cm
|
|
Nahoru |
|
|
Pišta
|
Napsal: ned 06.08.2017 21:12 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 2.1.2010 Příspěvky: 455 Bydliště: kósek od Brna
|
No já bych jenom chtěl upozornit modeláře z Brna a okolí, mám to od známého, že poslední dobou to padá na 2,4 GHz na Medlánkách. Tak bacha a testovat před letem.
_________________ Futaba včíl 9Z opět 35 Mhz PCM
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 22 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|