Autor |
Zpráva |
mnov
|
Napsal: pon 16.10.2017 20:26 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 8.11.2006 Příspěvky: 2105 Bydliště: Ďáblice Obrázky: 8
|
Počasí je stále krásné a tak mi to dnes nedalo a oprášil jsem ARF model Bellanca Decathlon co nám kdysi doporučil DAF, jako model pro začátečníka. Je v tom ASP 2T 8ccm, a myslím, že bude funkční. Pavle nechceš se zítra také přidat a otestovat nějaký motor?
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
DAF
|
Napsal: pon 16.10.2017 21:00 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9109 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
No doporučil, oba jsme tu recenzi tehdy četli a bylo tam, že to je vhodné. Ty ses rozhodl sám. Že realita byla trochu jinde, za to nemůžu. Já si tenkrát postavil model podle plánu, žádné ARFko, a než jsem s ním plácnul, létalo dost dobře. Řekl bych, že lépe než "krabicová" Belanca. Mimochodem, mě se ten model tenkrát také líbil a moc nechybělo a měl jsem ho také. To už je ale skoro 15 let.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
mnov
|
Napsal: pon 16.10.2017 21:21 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 8.11.2006 Příspěvky: 2105 Bydliště: Ďáblice Obrázky: 8
|
[url][/url] DAF píše: Já si tenkrát postavil model podle plánu, žádné ARFko, a než jsem s ním plácnul, létalo dost dobře. Řekl bych, že lépe než "krabicová" Belanca. Mimochodem, mě se ten model tenkrát také líbil a moc nechybělo a měl jsem ho také. To už je ale skoro 15 let. To mohu potvrdit, že to létalo opravdu lépe než to naše ARF. Jen nevím, proč jsi s tím hornoplošníkem musel létat hned na zádech? Aby jsme nebyli úplně OT, jak je na tom motor z uvedeného modelu? Edit: našel jsem foto modelu http://mnov11.sweb.cz/foto/DAF_model.jpgDle EXIF to bylo 3.9.2005.
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: úte 17.10.2017 7:17 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9109 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Jak jsi i později mohl sám zjistit, ne všechny recenze jsou zcela pravdivé. Nějaké zkušenosti s jejich tvorbou zde na jiném místě popisoval zdzd. Osobně bych byl pro, aby recenzent postupoval striktně podle návodu a neprováděl žádné vlastní úpravy. Ty ať dělá až po otestování výrobku. Stejně tak to tehdy bylo s Belancou. Dokážeš vždy zdůvodnit své jednání? Prostě jsem to zkusil, ale místo potlačení jsem přitáhnul. Model jsem opravil a ještě nějakou dobu s ním poletoval. Sice jsem s ním pak opět plácnul, ale to už bylo pro technickou závadu, ne na ruce. A mimochodem, udělal jsi za ty roky něco s tím laminátovým přeplátováním křídla na Funovi? Výrazně by klesla hmotnost . Nejspíš by to bylo znát na letových vlastnostech . Pokud jde o motor, ano, existuje. Je stále v mém držení, je kompletní, není nijak poškozen a je provozuschopný. Dokonce je zabudovaný v modelu. Z tohoto pohledu je možné jí započítat. Ovšem v provozu ho ještě chvíli neuvidíš. Přezbrojuju a tak v modelu není správný přijímač, podobně jako v několika dalších modelech.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
mnov
|
Napsal: úte 17.10.2017 19:04 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 8.11.2006 Příspěvky: 2105 Bydliště: Ďáblice Obrázky: 8
|
Tak jsem dnes otestoval ten ASP 8 ccm v Bellance a stále funguje. Dal jsem tři lety a motor šlape jak hodinky, i Jarda se přišel zeptat co je to za motor. Na letišti byl náčelník i majitel a super atmosféra. Asi opět začnu chodit létat. To laminování křídla u FUNa "ala kanoe" mi docela vyhovuje. Model je na chalupě a tam je potřeba bytelné křídlo. Startuji a přistávám na cestě vyježděné na louce. EDIT: Náčelník byl překvapen, že tento model také létá. Prý to mělo několik lidí z klubu a nikomu to nelétalo.
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: úte 17.10.2017 20:19 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9109 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
No, když už se to do vzduchu dostalo, tak to přeci jen letělo. Ale faktem je, že ta deklarovaná 6,5 s tím měla co dělat. S tou to bylo trochu podmotorované. Tohle v recenzi nebylo ani zmíněno, tester tam frknul prostě něco svého, většího a tím i silnějšího, no a pak mu to létalo dobře. Na tu velikost byl model už z výroby dost těžký. To byla škoda, protože jinak byl docela pěkný.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pát 03.11.2017 9:56 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
VTjr píše: DAFe, teď když jsem si ještě jednou přečetl definici toho, co se započítává a co ne, tak jsem si uvědomil, že s tím číslem 41 jsem asi tak trochu podváděl. Nebo spíš předběhl čas. Protože ty oba motory OTM 0,8 Kolibri zatím funkční nejsou. Oba mají zlomenou ojnici, kterou v nejbližším čase hodlám vyrobit a motorky zprovoznit... Tak už to znovu neplatí, ojničky jsou vyrobeny, oba Kolibříky mechanicky OK (ale ještě nebyla příležitost je nahodit). A ještě jeden motor s karbecem se zlomenou jehlou je už taky vyčištěn a připraven na zprovoznění (stará desítka ENYA 60-III). Momentálně jsem tedy na čísle 40. Abych se posunul do kategorie >40 mi zbývá jen zprovoznit jednu Jenu 2,5 v amatérské žhavící variantě s RC karburátorem se zlomenou jehlou a zapečenými ložisky. Pak sem dám její fotku, když bude vypulírovaná. Na téma opravy/úpravy OTM 0,8 Kolibri plánuji vytvořit vlákno se spoustou fotek. A taky i na tu JENU 2,5 (tam asi nejaká vlákna sice už existují, tak se možná jen připojím na jejich konec - ale to ještě uvidím, protože její žhavící varianta tu probírána nebyla ).
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
JardaRůžička
|
Napsal: pát 03.11.2017 11:46 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2716 Bydliště: Ústí nad Labem
|
VTjr píše: Jenu 2,5 v amatérské žhavící variantě Co myslíš tou amatérskou variantou? Ty Jeny se sice na našem trhu jako žhavicí nevyskytovaly, ale prodávala se celá sada válec + chladicí žebra + píst + ojnice + svíčka (!), to celé tenkrát za 25 Kčs. Jednu jsem takhle zpojízdnil a fungovala dobře. Ta orig svíčka měla tu zvláštnost, že měla elektrodu izolovanou skleněným zátavem, bylo tudy vidět barvu vlákna.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pát 03.11.2017 13:30 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Tak to jsem fakt nevěděl , že se to prodávalo jako jakási konverzní sada přímo od výobce. Nikde na webu jsem totiž žádnou fotku žhavící varianty motoru JENA-2,5cm3 nenašel, tak jsem dospěl k přesvědčení, že nejspíš šlo o nějakou amatérskou úpravu. Jsem o cosi mladší než Ty, takže já jsem dobu kdy se vyráběly a prodávaly motory JENA první generace nezachytil. Já to začal vnímat až cca od roku 1973 a to už se Jeny neprodávaly. Takže, i když jsem s s nimi setkal, ale už jen jako staršími kusy, vesměs už na hranici životnosti. Musím prohrabat časopis Modelář, ročníky 60. let, jestli tam o té konverzní sadě není nějaká zmínka. Nakonec myslel jsem si to i proto, že vrchní část žebrované hlavy je odsoustružená do roviny (tedy celý vršek je bez černého eloxu) a tam, kde býval závit na kompresní šroub je asi 10mm otvor pro svíčku (taky povrch bez eloxu). Pod tu hlavu je do válce vložena duralová vložka spalovací komory se závitem na svíčku M6x0,75. Vůči vložce je to pak utěsněno měděným těsněním. Svíčka je opravdu taková, jak jsi napsal a její těsnění je taky měděné. Ale jinak musím uznat, že na motorech JENA se projevuje německá preciznost a kvalita. Já začínal na sovětských motorech jako MK-12V a MK-16 nebo 17 a to byl zpracováním v porovnání s Jenami naprostý humus (zejména MK12V té doby 70. let). I když i v SSSR to bylo opravdu různé - dost záleželo které vojenské fabrice to dala strana a vláda za úkol vyrábět a jak se k tomu postavila. Pokud to dostala nějaká strojně-traktorová stanice tak to bohužel nemělo hodnotu ani šrotu. Třeba vím, že vynikající detoňák KMD-2,5D vyráběl nejprve závod v Leningradě (ty byly opravdu kvalitní a tu kvalitu si dlouhou dobu držely) ale pak i v Kaluge (měly takový šedý elox hlavy válce) a to už byl humáč. Na ruských webových bazarech jdou ty šedé za babku a ale černé jsou dost ceněny. Neříkám, že motory JENA neměly žádné nedostatky, ale ty byly spíš koncepčního rázu - co bylo poplatné stavu poznání té doby. Strojní provedení dílů je opravdu vynikající (co naplat, vyráběla to přece fabrika na fotoaparáty ). Takže skvělý tlakový odlitek, co má být zakaleno, nebo cementováno, tak opravdu je, kvalitní elox, lapování pístu, vložky, pístní čep v pístu nalisován s přesahem na pevno (to jsem ani nerozebíral) a pod. Třeba ty vnitřní kroužky ložisek jsou na kliku lícovány na pevné uložení (co u většiny motorů nebývá zvykem ani dnes, často je vidět, že se to protáčí). Jenže modelář má s tím spíš problém (ložiska nejdou jen tak snadno sundat, ale ze strojařského hlediska je to tak korektně) - tedy co mne to stálo námahy je vydolovat a sundat z kliky (ale o tom později). Taky v bloku jsou uloženy na pevno. I když správně by přední ložisko mělo být uloženo v bloku posuvně, aby se mohla kompenzovat teplotní roztažnost bloku a klikovky.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|