Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 1494 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 95, 96, 97, 98, 99, 100  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: čtv 20.02.2020 10:10 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.9.2008
Příspěvky: 608
gul halmhat píše:
Proto jsem se do tyhle diskuse zapojil, aby bylo mozne jeste neco delat dokud je sance vyssi.

Aj si myslíš, že tu takto na fóre sa niečo vyrieši, tak ti závidím tvoj bezbrehý optimizmus a ako dôkaz, že takto sa nevyrieši nič, ti predložím nasledujúci dôkaz:

Začiatkom roka 2012 vznikla na Slovensku kauza 2,4GHz:
viewtopic.php?f=11&t=46916

Išlo o to, že na Telekomunikačnom úrade SR dvaja pakovia vydali nejaký dokument, v ktorom bol maximálny výkon modelárskych RC vysielačov obmedzený na 10mW, hoci v okolitých štátoch, vrátane ČR, to bolo (a myslím stále je) 100mW.
Naspídovaní aktivisti z Košickej RC letky túto Jóbovu zvesť rozšírili bleskovou rýchlosťou na 1.slovenskom modelárskom fóre (predchodca dnešného RC portálu). Podarilo sa im medzi modelármi vytvoriť podobnú atmosféru ako teraz Gulovi.

Za čom som im bol veľmi "vďačný", lebo keby neboli rozvírili ten rozruch, tak by sa aj tak nič nestalo a modelári by si boli spokojne lietali. Vďaka nim však vznikla panika a hovorilo sa o konci modelárstva na Slovensku, alebo o návrate k pásmam 35/40 MHz. Ó, aká to podobnosť s aktuálnou situáciou!

Márne boli všetky argumenty tu na RC mánii, márne bolo, že im do Bratislavy volal český šéf Telekomunikačného úradu.
Tí dvaja mali tu na RC mánii svoje účty a všetkým protiargumentovali a všetkých presviedčali, že to tak je a že to tak zostane a modelári sa budú musieť prispôsobiť. Koniec!

Našťastie sa situácia vyvrbila trochu inak a podobne ako Laco dúfam, že aj aktuálne pertraktovaná situácia sa vyvrbí inak, než ako nám tu Gul ukazuje temné zajtrajšky.

A ako sa skončila kauza 2,4GHz?
Zúrivá diskusia tu na fóre, a ani nikde inde, nič nevyriešila!

Vyriešil to MiOr, ktorý zatelefonoval svojmu bratrancovi - podpredsedovi Telekomunikačného úradu SR.
Konkrétnosti sú tu: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... -modelarov

Ja viem, teraz to cez nejakého bratranca asi nevyriešime, ale ani šírením desu a planým kecaním na akomkoľvek fóre tiež nie!


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 20.02.2020 10:22 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.9.2008
Příspěvky: 3157
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
JirkaA píše:
Buď v klidu Miore. Bezpečnost leteckého provozu nikdy nebude moci záviset na tom, co strčíš do modelu. I kdyby to byla pozlacená dvakrát certifikovaná krabice..


Úplný súhlas!
Preto neverím v rýchlu "kybernetizáciu" vzdušného priestoru...

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 20.02.2020 10:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.9.2008
Příspěvky: 3157
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
Atto píše:

Vyriešil to MiOr, ktorý zatelefonoval svojmu bratrancovi - podpredsedovi Telekomunikačného úradu SR.
Konkrétnosti sú tu: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... -modelarov


No a keď som sa potom Ďuriho pýtal, či už tých dvoch pakov, čo to spískali prepustil, odpovedal, že nie, lebo boli stranícky dosadení...

A vidím, že situácia sa opakuje, len s iným úradom - viz kausa Rozhodnutie DU č.1/2019 a 2/2019.

(len tam už bratranca nemám...)

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 20.02.2020 14:53 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 13.3.2018
Příspěvky: 195
[/quote]

Si úplne mimo reality.... atd. [/quote]

Ahoj LV,

Ze se do Fka nic nevejde se tvrdilo i pri vymejsleni vyskomeru, nebo elektroniky k casu behu motoru u Jecek - a veslo. Navic jsem psal, ze takova vec muze byt ve velikosti serva, tudiz by mohlo jit o sachtu navic v kridle a dve anteny ktery by z toho koukaly. Souhlas v trupu bejva uz dost tesno.

Ze sireni poplasnych zprav jsi me tu obvinil uz jednou, kdyz jsme debatovali o konceptu SAS (Single European Sky) a jeho soucastech (digitalnim ATM a U-Space). Jsou to jeste porad poplasny zpravy, kdyz o nich bezi rec i na MD a UCL ?

Komercni subjekty delaj na oblasti UAV(S) pres deset let. To co je brzdi je prave legislativa, protoze soucasny podminky jsou nekonzistentni, nepruzny nebo restriktivni, tudiz je provoz zatim minimalni a vyvoj bezpecnostnich komponent taky ceka na vysledky legislativy. Kdy se rozjede rozvoj tyhle oblasti a jak bude velky je tezko odhadnout, ale nebudou to rozhodne generace - tedy pokud se bavime o generacich lidskych.

Nevim jestli jsi nekdy na nejake konferenci byl. Ja ano. A samozrejme ze se tam nic nevyresi, ale tam se prave sbiraj a davaj dohromady napady na reseni, ktery se potom mimo konference rozpracovavaj a precizujou a dokoncujou treba az v ramci pripominkovych rizeni.

O me letani se nemusis bat, nalitam rocne ca 200 hodin, a bavi me to. Tady se snazim diskutovat proto, aby me to mohlo bavit i nadale, s co nejmensimi omezenimi.

GH


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 20.02.2020 14:59 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 13.3.2018
Příspěvky: 195
mior píše:
Skúsim takú úvahu, ak sa mýlim, opravte ma:

Mám model o x rozmeroch a y hmotnosti a v ňom zázračnú krabičku - odpovedač....



Ahoj Mior,

priklad vybornej. Kdyz prijedu na letiste, vetsinou mam alespon zakladni predstavu o tom v jakym kompasovym smeru je draha, abych minimalne mohl pri vetru odhadovat, kam me bude snaset, kdyz budu tocit v termice, odkud budu pristavat abych nebyl rychlej po vetru a podobne. V zakladnich smerech se podivam na vyznacny body, ktery jsem schopnej vnimat i perifernim videnim, abych se "neztratil". Rika se tomu situacni prehled a na pilotnim vycviku to do me hustili kluci na letisti jako jeden ze zakladu - a zustalo mi to i pro modelarinu a myslim ze to je docela dobrej pristup. Pokud ho totiz mam, tak hruby hlaseni z telemetrie typu "Jih, paraglide, vzdalenost 600 metru vyska 150metru" uz dava smysluplnou informaci, podle ktere se musim byt schopen rozhodnout o dalsim prubehu letu (a kdlidne to muze bejt i komercni mixer, vrtulnik zachranky nebo co ja vim).

Odpovidace - souhlas zatim to stoji nekrestanskej batoh. Presto kdyz se podivas na prubeh ceny techle zarizeni, tak oproti situaci pred peti lety jsou ceny dneska na tretine. Pokud podobny veci nejspis dostane befelem (v tomhle pripade myslim technicky spravnym) i komercni sfera, s narustem prodeje nejspis pujde cena znova dolu. Navic jak jsem psal, vetsinu ceny takovych zarizeni tvori licencni poplatky, a naklady na administraci systemu. Pokud ale bude ten system administrovat statni aparat, muze se tahle cast smrsknout na vyrazne mensi castku coz celkovou cenu znovu muze poslat vyrazne dolu. Na konferenci v Koline zaznely prispevky v duchu prava na volny pristup do tohohle systemu zdarma a to ze strany komercialu, ktery na tom maj logickej zajem.

Argument s ptaky je myslim mimo misku. Ptaci jsou pro jakejkoli letovej provoz obecny kalkulovatelny riziko, s kterym se pracuje predevsim v kritickejch oblastech. Nevsim jsem si ze by nekdo resil nejak systemove ptaky na mensim lokalnim obchodnim nebo aeroklubackym letisti - a to jsem tam stravil par let.

Co se tyka komercniho provozu UAV, rozumim tomu ze je tezky si predstavit jak muze zhoustnout. Myslim si ale ze je to dano predevsim tim, ze ted je ten provoz diky nedostatecny a tim padem i restriktivni legislative minimalni. Zvyseni tohohle provozu prijde az v momente kdy ho legislativa umozni. Tim ale muze vzniknout prekerni situace pro modelare, protoze si uvedomi, jak takovej provoz muze vypadat az v momente kdy ten provoz uvidi - ale to uz bude legislativa dost pevne zakotvena a bude uz hodne slozity do ni ex post modelarsky aktivity zkouset zakomponovat.

Co se tyka vasi situace na Slovensku, napadla me mozna trochu kacirska myslenka. Kdyz vidim jak nektere drakonicke pravni normy vznikaji na zaklade vami popsane "lidove tvorivosti" urednika, ktery zda se vubec netusi ktera bije, nebude nakonec harmonizace evropskych norem pro vas prinosem ? ... treba by mohla nova legislativa na urovni Evropy dat vasim "lidovym tvorilkum" alespon naky mantinely, aby nevymejsleli "somariny" jako jste psali s tou dvactyrkou... to se priznam ze jsem cucel, jako puk ze neco takovyho je vubec mozny :-D

GH


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 20.02.2020 15:03 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 13.3.2018
Příspěvky: 195
JirkaA píše:
Buď v klidu Miore. Bezpečnost leteckého provozu nikdy nebude moci záviset na tom, co strčíš do modelu. I kdyby to byla pozlacená dvakrát certifikovaná krabice..


Ahoj Jirko,

v tom pripade mi ale unika motivace treba DJI (ktery jsou asi v soucasne dobe nejvetsi hrac na trhu malych UAS), ktery uz pul roku anoncuji, a par mesicu uz zkousi a zavadeji ADS-B technologii do svejch litacich kamer. Nebude to tim ze pro EASA je zatim system ADS-B prvni volbou, kterou vyuzivaji i pilotovany lety ? Neverim ze jsou uplne trhli a jen tak se rozhodli ze si proste nabouchaj do svejch vyrobku system kterej bude zvysovat jejich prodejni cenu jen tak z pleziru, nebo proto ze by se jim zdalo ze maj zisky moc velky a tak si je necim takhle snizi. Myslim ze to po nich legislativec proste chce, a oni se pripravuji na budouci stav veci.

GH


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 20.02.2020 16:18 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 17.8.2008
Příspěvky: 6902
Bydliště: Moravský kras ČR
DJI ať si dělá co chce, je to jejich věc.
Už jsem ti to tady psal a opakuju se. Tím, že nacpeš sebevíc a sebelíp kvalifikovanou věc klidně na DAL A do amatérského poletovadla ubastlenýho na koleně, vybavenýho čínskejma komponentama, neuděláš z toho DAL A systém na kterej se můžeš spolehnout. To jsou prostě fantasmagorie a žádnej profesionální provoz se nebude vyhýbat amatérskému provozu jenom proto, že o něm bude vědět.

_________________
OK2WY


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 20.02.2020 16:34 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 13.3.2018
Příspěvky: 195
To s tebou Jirko plne souhlasim.

Ale muze umoznit tomu, kdo diky takovymu systemu ma informace, jit jakymukoli dalsimu provozu z cesty.

GH


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 20.02.2020 16:45 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 17.8.2008
Příspěvky: 6902
Bydliště: Moravský kras ČR
v tom případě netřeba cpát krabičky do modelů, stačí přijímač, jeden na letiště.

_________________
OK2WY


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 20.02.2020 16:56 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.9.2008
Příspěvky: 3157
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
gul halmhat píše:

Argument s ptaky je myslim mimo misku. Ptaci jsou pro jakejkoli letovej provoz obecny kalkulovatelny riziko, s kterym se pracuje predevsim v kritickejch oblastech. Nevsim jsem si ze by nekdo resil nejak systemove ptaky na mensim lokalnim obchodnim nebo aeroklubackym letisti - a to jsem tam stravil par let.


Nemyslím. Ak počítame s komerčnou prevádzkou dronov, dopravujúcich balík, pizzu či lieky, tak tie drony budú musieť letieť až k domom. A tam už na vtáky, kríky, tyčky od ihriska isto narazia. A to vidím ako veľké riziko pre prevádzkovateľa, lebo to nevyrieši. Tak ako dron nesúci kilový balík (pizzu) bude mať značnú zotrvačnosť pri vyhýbaní sa čomukoľvek, čo mu skočí do cesty (vták, auto, dieťa, lopta - míč) a prekážke sa jednoducho nevyhne. A to nehovorím o úmyselnom poľovaní na drony ako super zábavka prehulených tínedžerov... A tak prevádzkovatelia časom zistia, že tie straty sú tak obrovské, že sa to nevyplatí...


Citace:
Tim ale muze vzniknout prekerni situace pro modelare, protoze si uvedomi, jak takovej provoz muze vypadat az v momente kdy ten provoz uvidi - ale to uz bude legislativa dost pevne zakotvena a bude uz hodne slozity do ni ex post modelarsky aktivity zkouset zakomponovat.


Ak tu bude silný lobbing to komerčne ovládnuť, tak modelárom nepomôže nič, ani vyjednávanie. Toť moja skúsenosť. Dobre poznáme vyvlastňovanie pozemkov v prospech štátneho záujmu či vecného bremena energetických rozvodov na cudzích pozemkoch...

Citace:

Co se tyka vasi situace na Slovensku, napadla me mozna trochu kacirska myslenka. Kdyz vidim jak nektere drakonicke pravni normy vznikaji na zaklade vami popsane "lidove tvorivosti" urednika, ktery zda se vubec netusi ktera bije, nebude nakonec harmonizace evropskych norem pro vas prinosem ? ... treba by mohla nova legislativa na urovni Evropy dat vasim "lidovym tvorilkum" alespon naky mantinely, aby nevymejsleli "somariny" jako jste psali s tou dvactyrkou... to se priznam ze jsem cucel, jako puk ze neco takovyho je vubec mozny :-D

GH


Tak v toto skutočne dúfame, že EU nariadi, ako to musí byť, lebo tí naši pakovia sú nevyspytateľní...

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 20.02.2020 17:40 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 13.3.2018
Příspěvky: 195
JirkaA píše:
v tom případě netřeba cpát krabičky do modelů, stačí přijímač, jeden na letiště.


Souhlas. V pripade poletovani na letisti by to takhle mohlo dobre fungovat. Zaroven by se tak mohl aktivovat vyhrazeny prostor toho daneho modelarskeho letiste s predem danym pudorysem a vyskou. Idealni pro skupinovy poletovani klubu.

Otazkou je, jak resit litani treba na svahu. Tam neni geograficka provazanost s registrovanou plochou, a modely se mohou pohybovat klidne stovky metru od sebe, a v ruznych vyskach a tudiz je informace o jejich presne poloze ztracena.

GH


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 20.02.2020 17:48 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 17.8.2008
Příspěvky: 6902
Bydliště: Moravský kras ČR
Ale ty nepotřebuješ znát polohu tvého modelu, ty potřebuješ vědět, že k tvému stanovišti letí něco, čemu máš uhnout.

_________________
OK2WY


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 20.02.2020 17:51 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 13.3.2018
Příspěvky: 195
To mior:

Ptaci - souhlasim v tomhle pripade mas pravdu. Zatim jsem na zadnou analyzu rizik ktery popisujes nevidel. Ocekaval bych ze se neco k tomuhle objevi v ramci dalsiho vyvoje U-Space. I kdyz bych se mozna ani nedivil, ze takovyhle typ rizik se nebude hodit do kramu, tak bude analyza treba jen na oko... tezko rict.

Lobby - jasny souhlas. Lobby bude silna a stejne jako v jakymkoli jinym odvetvi tahaji hobbici za kratsi konec. Moznost vidim v tom se s lobby domluvit na kompromisnich resenich, jeste ve stadiu pripravy legislativy driv nez se do toho pusti politika.

Slovensko - nezbyva nez drzet palce, a pokusit se vyjednat si takovy legislativni podminky na evropske urovni (viz. vyse) co nejdrive, aby mantinely pro "lidovou tvorivost" byly tam kde je jich treba.

GH


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 20.02.2020 18:17 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 13.3.2018
Příspěvky: 195
JirkaA píše:
Ale ty nepotřebuješ znát polohu tvého modelu, ty potřebuješ vědět, že k tvému stanovišti letí něco, čemu máš uhnout.


No ja ne, ale je to dulezita informace pro toho kdo se k onomu svahu blizi, nehovoric o tom ze tyhle pohyby chce mit legislativa pod kontrolou v ramci prehledu o letovem provozu.

EASA, Eurocontrol a ICAO tomu rikaj e-identifikace, za velkou louzi se to zavadi jako RemoteID - respektive bezi lhuta pro pripominkovy rizeni.
RemoteID je zatim pro tenhle pripad (RID na zemi a ne v modelu) jen ve variante strasne malyho valce ve kterym se smi litat. Navic je to postaveny na tom ze si tenhle valec online po internetu modelar zazada k vyhlaseni a system ATM by to mel automaticky vyhodnotit a bud prostor vyhlasit nebo zadost zamitnout. Takze informace nebezi V2V (vehicle to vehicle) ale po netu nekam do systemu, kde by se mel online objevovat v digitalnim prehledu vzdusnyho prostoru. Reakcni doba toho systemu, je velmi diskutabilni, hlavne v pripade, ze budes chtit letat treba na svahu kde je mobilni signal slabej a trpi na dlouhy odezvy. V pripade ze mobilni datovej signal neni vubec tak smolik - a ve Statech jsou lokace pro modelarsky litani "in middle of nowhere" velice popularni - hlavne mezi svaharema.

Proto jsem od zacatku RemoteID daval jako priklad jak blbe by to mohlo dopadnout pokud se tohohle chytej i v Evrope. Proto za velkou louzi pisou modelari tisice pripominek k RemoteID a snazi se na posledni chvili vyvoj timhle smerem zvratit.

... jo a i kdyby to chodilo se signalem perfektne ... ten valec ma jestli se nepletu 100 stop polomer a 50 stop vejsku... a to mi prijde maly i na upoutanec :-(

Oprava - sorry kecal jsem polomer je 400 stop, vejsku jsem takhle narychlo nenasel, je mozny ze to je vrchlik ... takze 120 metru.

Obrazovy prehled RemoteID na linku: https://www.aopa.org/-/media/Images/AOP ... 5D8E28EBEA

Prosim neplasit ze je tam popis drone - stejne jako v budouci legislative, jsou modely letadel i v US podskupinou dalkove rizenych letajicich prostredku, pro ktery se pouziva modni vyraz dron.

GH


Naposledy upravil gul halmhat dne čtv 20.02.2020 19:28, celkově upraveno 3

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 20.02.2020 18:31 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.9.2005
Příspěvky: 2388
Bydliště: Doma
ses si temi rozmery jistej? uvedomujes si ze je to opravdu malo i na upoutanec, protoze vyskove omezeni je 15 metru a polomer 30 metru? tam se neotoci pomalu ani mikro model a hrave to prekona i kdejaky pokojovy model..


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 1494 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 95, 96, 97, 98, 99, 100  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz