Switch to full style
Aby těch modelářských kategorií nebylo zbytečně moc. Když se to dotýká modelaření, ale nenašli jste zde specializované fórum. Taková témata vložte sem.
Téma uzamknuto

Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

pon 24.07.2017 16:27

V první řadě musím začít omluvou, že jsem tu nebyl od začátku, užíval jsem si dovolené s rodinou a opravdu bez notebooku, tabletu, omezeně telefonu, ale striktně bez dat. Takže jsem si 15-stránkové vlákno přečetl (a některá jiná) až teď. Nic není smazáno, jen to není vidět pro běžné oko.

V kontextu toho, že je třeba se bavit zcela jednoduše jsem dočasně zrušil vysvětlování ke slovu DRON.

Vlákno obnovím, ale bude uzamčeno, je tak několik opravdu dobrých nápadů, řada hloupostí a spousta osobních útoků. Rad bych požádal, aby ti, co napsali dobré věci, aby je klidně zopakovali. Ti co psali hlouposti prosím, aby se neobtěžovali. Ti kteří osobně útočí, nechť pamatují, že šerif je opět ve městě.



ALE k tématu....

Jak zde někdo již napsal, tak téma ve stejném kontextu jsem zde vložil 12.05.2017. Doplnil jsem ho změnou termínu pro podání připomínek 15.06.2017. Vlákno bez odpovědi, bez reakce.
Chápu, že je to spousta anglického textu, ale přeci nechcete vodit za ručičku jako to dělá EU. (ironie)

Pak stačí jeden panikářský úvodník v modelářském časopise a hned se píše a píše. Přikládám úvodník z RCREVUE i RCMODELY.
NPA 2017-5 RCM.docx
(26.1 KiB) 448 krát

konec_modelariny_RCR_201707.pdf
(648.98 KiB) 464 krát

U obou článků musím vytknout to, že od 15.6. je jasné, že připomínky lze poslat do 15.zaří.


Co pro to dělá SVAZ MODELÁŘŮ. Pokud bych měl říci jedním slovem, tak MNOHO.
Ono je to vidět i z jiných věcí. Vyhození modelů z bezpečnostního materiálu, úprava hmotnosti modelů na 25kg, zařazení LETECKÉHO SPORTU mezi sporty uznané Mezinárodním olympijským výborem, atd...

Ohledně této "budoucnosti modelářství" je Klub leteckých modelářů (lodní, železničáře nebo plastiky to asi moc nezajímá) v kontaktu s ostatními z Evropy a je snaha postupovat společně a to i s podporou FAI.

Já osobně jsem několik dní strávil psaním a překladem do EN k připomínkám v září 2015. Sháněním fotek modelů, dětí s házedly, maket, prostě MODELŮ nikoliv dronů.


Věc je nicméně docela vážná. EASA vznikla nařízením EU a to je přímo účinné i v ČR. Pokud to projde, tak máme jako modeláři docela problém, to si není třeba zastírat. Ale uvidíme.


Pokud chcete pomoci, tak to osobně vidím na dvě možnosti:
1) prostudovat pozměňovací návrh, registrovat se na EASA a zaslat připomínky
2) vstoupit do Svazu modelářů a tím dát SMČR větší váhu při jednání. Je něco jiného, když přijdeme za poslancem a řekneme, že jsou nás 4000 nebo 20000 (jsem optimista). Najděte si modelářský klub v okolí nebo se přidejte k MK RCMANIA.cz.

Přidávám prezentaci, která je výřezem A-NPA 2015-10 pro modeláře. Na oficiální překlad si netroufám, pokud se toho chce někdo ujmout..
NPA 2017-05 (12-5-2017) (1).ppt
(296 KiB) 337 krát

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě

pon 24.07.2017 16:45

jedna vec - mozna by se dala pouzit metodika "vlk se nazere a koza zustane cela" a zkusit protlacit clenstvi v SMCR jako onu registraci pilota. Chapu ze je to pakarna pro neregistrovane piloty ale mohl by to byt rozumny kompromis proti registraci nekde na nejakem ourade kde se na to namlaskne kolek a uredni siml.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě

pon 24.07.2017 16:52

Problém je, že tohle je celo EU regulace. Tam budou mít třeba problém němci, kteří mají DMVF, které není členem FAI.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě

pon 24.07.2017 18:53

Amper píše:...a zkusit protlacit clenstvi v SMCR jako onu registraci pilota. Chapu ze je to pakarna pro neregistrovane piloty...

Tohle asi nebude třeba protlačovat, něco v tomto smyslu již je v tom návrhu obsaženo.

Mám rád svobodu a co nejméně omezování, ale upřímně, myslím si, že nějaká regulace v naší oblasti už potřebná je. IMHO jsme v relativně krátkém časovém horizontu příliš rychle zdivočeli. Současná situace, kdy lze doslova na každém rohu koupit nějaký letuschopný nesmysl a bez jakýchkoliv znalostí a alespoň elementární snahy o bezpečnost to začít provozovat třeba uprostřed náměstí nebo na louce v parku plném lidí - to je prostě šílenost.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

pon 24.07.2017 19:35

Spolužák-modelář, který žije v Rakousku mi říkal jak to chodí u nich.
V podstatě dávno tak, jak je to připravováno EASA, ovšem v mnohem rozumnější a pro modeláře stravitelnější verzi:
- modelář je členem místního klubu, zároveň se stává členem rakouského aeroklubu a spolu s tím a zaplacením příspěvku získá i pojištění pro celou Evropu.
- lítat se smí jen na modelářských letištích (nebo oficiálně vyčleněných veřejných plochách) a maximálně odletět tuším 500m vodorovně za jeho hranici. Pokud odletí dal a něco se stane pojistka neplatí. Výš se taky nesmí (ale nevím jaká je hranice - asi to závísí taky od daného místa)
- Taky se smí i na soukromých plochách, ale jen se souhlasem majitele (nejlépe písemným). Ale smí se například využívat polní cesty - veřejné komunikace, ale nesmí se přistát mimo, na soukromém pozemku - pak může být problém.
- o způsobilosti pilota rozhoduje klub, tedy v podstatě podřízená organizace toho jejich Rakouského aeroklubu.
- rovněž klub rozhoduje o způsobilosti modelu k provozu - v klubu musí být jeden člen, který je tím pověřen, nový model před prvním letem zkontroluje a vystaví pilotovi dobrozdání o způsobilosti.
- každý model musí být označen jménem, adresou, telefonem a číslem pojišténí majitele/pilota.

Mám to ale z ústního podání (telefonického rozhovoru), takže pokud tam jsou nepřesnosti, tak se omlouvám. Chtěl jsem jen ilustrovat filozofii toho jak to tam mají.

Pro mne je základem všeho to, že modelář je organizován, školí ho a ručí za něj klub. S modelářsky nevzdělaným byrokratickým úředním šimlem by tím pádem modelář takřka nepřicházel do styku. Prostě modeláři se kontrolují navzájem. Zrovna tak evidenci modelů členů způsobilých k provozu vede klub.
A taky každý provozovatel modelu musí mít povinné pojištění odpovědnosti, které svými limity a možnými výlukami plnění může potírat nedisciplinovanost mnohem účinněji než kdejaké Dodatky-X, Rozhodnutia DÚ, nebo národní či evropské zákony a směrnice. Povinným pojištěním navíc stát donutí pojišťovny, aby tyto produkty vytvořili (například na Slovensku je to dodnes pro pojišťovny zcela nezajímavá oblast).

Podle mne to je jistá cesta, možný ústupek z naší strany. Bylo by dobré přesvedčit EASA a europoslance, že právě táto cesta (filozofie) je taky nejúčinnější a konec-konců pro všechny nejlevnější. Totiž, pokud do toho zamontují státní správu, tak to bude zcela jistě potřebovat příslušně školené úředníky navíc (tedy jejich nemalé platy a drahá školení - a stejně budou nedostatečně znalí problematiky, pokud nebudou sami modeláři) a z naší strany zas různé nemalé poplatky a kolky (někdo to zaplatit musí, že). Rozhodně když se zlomek těch prostředků dá klubům, tak proškolí odpovědné lidi mnohem lépe a efektivněji a ještě jim zbyde. :wink:

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

pon 24.07.2017 19:56

Ale, tohle si v EASA uvědomují, ta regulace není primárně namířena na modeláře. Ale na divoké a "zlobivé" dronaře, kteří létají nebezpečně a bezhohledně. Je mnoho, dokonce si dovoluji odhadnout, že velké většina, dronařů, kteří neškodí, ale těch pár škodí opravdu viditelně.

Tohle jsem již psal 12.5.: http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=11&t=80885

Vytrhávám jednu část:
On the other hand, it is recognised that model aircraft activities have good safety records. This is not due to the type of aircraft used but rather to the code of conduct developed by the model club and associations. In most cases, they have related procedures, they build awareness, and in some cases, they also provide training to their members, thus creating a safety framework.

Na druhou stranu uznáváme, že činnost leteckých modelářů je bezpečná. To není způsobeno typem letadla, nýbrž chováním modelářů v klubech a svazech. Ve většině případů mají příslušné postupy, zvyšují povědomí o bezpečném provozu a v některých případech také poskytují školení svým členům, čímž vytvářejí podmínky pro bezpečný provoz.

Letečtí modeláři organizovaní ve Svazu modelářů ČR mají příslušný dokument KODEX leteckého modeláře a bezpečnost je součástí každého školení rozhodčích.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě

pon 24.07.2017 19:56

TomasC píše:Problém je, že tohle je celo EU regulace. Tam budou mít třeba problém němci, kteří mají DMVF, které není členem FAI.

Pokud vím, tak první informace, která se mi donesla z EASA, byla v tom smyslu, že letecké modelářství je dlouhodobě dobře organizované, a proto bude tvorba pravidel pro jeho provozování ponechána v kompetenci národních svazů. Proč se ten to záměr změnil. Já bych navrhoval připomínkami tlačit na to, aby se k této myšlence vrátili (alespoň částečně), pokud nechtějí "vylít s vaničkou dítě". :wink: Častečně ve smyslu, že ta pravidla by mohla být v rámci Evropy i jednotná, ale většina kompetencí by zůstala na svazech. Na rozdíl od toho, klidně, ať si komerční provoz UAV (tedy i ty skutečné drony) řídí státní aparát.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

pon 24.07.2017 20:01

TomasC píše:...Tohle jsem již psal 12.5...

Omlouvám se za duplicitu myšlenek. :oops: Člověk už zapomíná kde, kdy a od koho tu kterou dobrou myšlenku slyšel. Určitě to není z mé strany pokus o plagiátorství cizích myšlenek.
Ale opakování je matka moudrosti. Když se to zopakuje 1000-krát, tak se snad nějaké semínko z toho donese kam má. :D

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

pon 24.07.2017 20:02

Protože pro "úředníka" je problém rozeznat model VOSA:
Obrázek

a dron Fleg Pioneer
Obrázek


A vlastně to tak trochu chápu. Definice, které by prošla u soudu/EU/... je opravdu nesnadná a sám si nejsem jist, zda je vlastně možná.



VTjr píše:Omlouvám se za duplicitu myšlenek.....
Absolutně není problém a 100% souhlas. Tohle opakování je třeba.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

pon 24.07.2017 20:31

VTjr: Ještě doplněk k tomu Rakousku .... pokud sis na letadlo, vrtulník, dron připevníš jakékoli záznamové zařízení, tak musíš mít licenci na natáčení. Je jedno zda-li by sis natáčel pouze pro sebe, nebo komerčně.
Licence je pak rozdělena na několik úrovní, dle toho co se natáčí.
Je to zákon tuším z roku 2013 a něco podobného platí i na Slovensku.

Někde na FB jsem zaregistroval zajímavý příspěvek ohledně budoucnosti modelařiny v EU.
Všechny modely budou muset mít certifikaci EU včetně elektoniky, každý model bude muset být schválen příslušným úřadem, aby mohl být pojištěn. Létání pouze na certifikovaných modelářských letištích.

Je to trochu černý scénář modelařiny, který věřím, že se nenaplní.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

pon 24.07.2017 21:07

VTjr píše:Pro mne je základem všeho to, že modelář je organizován, školí ho a ručí za něj klub. S modelářsky nevzdělaným byrokratickým úředním šimlem by tím pádem modelář takřka nepřicházel do styku. Prostě modeláři se kontrolují navzájem. Zrovna tak evidenci modelů členů způsobilých k provozu vede klub.
A taky každý provozovatel modelu musí mít povinné pojištění odpovědnosti, které svými limity a možnými výlukami plnění může potírat nedisciplinovanost mnohem účinněji než kdejaké Dodatky-X, Rozhodnutia DÚ, nebo národní či evropské zákony a směrnice. Povinným pojištěním navíc stát donutí pojišťovny, aby tyto produkty vytvořili (například na Slovensku je to dodnes pro pojišťovny zcela nezajímavá oblast).


S tímhle víceméně souhlasím.

Před asi 3 - 4 lety jsem v Budkovicích potkal pár velmi zkušených modelářů (pánové mezi 70 a 80 roky) a ti se dost podivovali, že je vůbec možné (resp. že to někdo dovolí), aby lidé neorganizovaní, kteří nejsou registrováni v žádném klubu vůbec mohli provozovat modely a už vůbec nesouhlasili, že je dovoleno, nebo tolerováno létat mimo oficiální letiště, jen tak někde na louce a podle jejich obecenstva měli v tomto značnou podporu.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

pon 24.07.2017 23:14

Páni, sorry, že vám trochu naruším hegemóniu: je mi jasné, že úradník je najradšej, keď je všetko evidované, registrované, zapísané poistené, blebleble...
Z vášho všetkých súhlasného vyjadrenia je mi jasné, že patríte k organizovanej(šej) časti modelárskej pospolitosti, kde sa na veci pozeráte optikou organizovaných modelárskych akcií, či klubov. Osobne by som bol ale rád, keby popri tých všetkých predpisoch bol nejaký priestor aj pre ľudí, ktorí organizovaný nie sú a nechcú byť. Kdesi som tu tuším zazrel poznámku o prípadnom limite modelov do 5kg, kde by pravidlá mohli byť voľnejšie. Čo by som ako veľmi rekreačný a neregistrovaný modelár uvítal.
Neodpustím si poznámku: pri všetkej tej histérii okolo dr0nov som ešte nikde nevydel serióznu štatistiku reálnych ohrození leteckej prevádzky dr0nmi, a ľudským/ technickým zlyhaním ( skoroudalosti, ktoré len šťastím neskončili tragicky )...

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

pon 24.07.2017 23:32

S prostorem pro neorganizované modeláře zcela jistě souhlasím. I limit 5Kg se mi opravdu líbí (tam se lze vejít s s 2x2 modelem).

Ale neorganizovaný modelář má šanci "prostudovat pozměňovací návrh EASA, registrovat se na EASA a zaslat připomínky". Pokud něco chce, tak pro to MUSÍ něco udělat.

Dovedu si představit, že se toho někdo ujme zde na RCMANIA.cz, prostor zde bude mít.

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

pon 24.07.2017 23:49

Iste, keby bol natoľko zbehlý , že by vedel prečítať 40 strán úradníckej angličtiny. :mrgreen:
Byrokratov tam majú dosť, prečo to - dofrasa - nepreložia do 27 jazykov :?: To by som videl ako základnú pripomienku...
Myslím, že sa boja, že by potom dostali veľa jedovatých pripomienok, takto sa na to drvivá väčšina vykašle :(
EDIT
Skúsim trochu konštruktívne:
1, neuvažuje Český / Slovenský modelársky zväz o preklade toho dokumentu? ( to je otázka skôr na tú organizovanejšiu časť tunajšieho modelárstva )
2, prípadne ak by sa našlo dosť ochotných prekladačov, dalo by sa to spáchať aj v rámci fóra. Je to 41 strán v angličtine, po jednej strane na človeka a je to...

Re: Budoucnost leteckého modelářství v Evropě / ČR

úte 25.07.2017 0:05

mhabr píše:a už vůbec nesouhlasili, že je dovoleno, nebo tolerováno létat mimo oficiální letiště, jen tak někde na louce a podle jejich obecenstva měli v tomto značnou podporu.


takže definitivní konec třeba hydroplánu na nějakém kačáku uprostřed polí ?

s tím létáním pouze na oficiálních plochách by to mohl být nakonec docela problém z duvodu počtu zájemcu.

já jsem svého času byl platícím členem dvou oficiálních modelářských ploch, ale s menším epp modelem jsem tam létat nejezdil--i z duvodu, abych nezabíral čas těm, kdo pro své větší modely opravdu potřebují seriozní plochu a zázemí.
Téma uzamknuto