px




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 898 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 ... 60  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: úte 18.06.2019 13:02 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5107
Bydliště: Žilina SR
Naštěstí je to "zatím" jen počítačová animace, ale kdo ví za kolik let to může být realita. :roll: Doufám, že se toho nedožiji. :P

Jenže, pokud se bavíme o modelech a modelářích, tak v těch nověschválených evropských předpisech jsem moc zmínek o nich nezaznamenal. :o Teď nevím jestli je to dobře nebo špatně? :roll: Před pár lety tady byla výživná diskuse kolem Doplňku-X, nebo pozdeji o dost drsnějšího slovenského Rozhodnutia DÚ. Každopádně v Doplňku-X bylo dobré to, že tam byla definice modelu a jasně řečeno, že většina omezení se týká jen těch UAV, které do té definice nespadají. Provozovatele Obrů sice štval limit 20kg, ale i to se vytříbilo. Jenže teď mi v těch evropských předpisech jaksi definice modelu chybí :roll: , nebo jsem to tam svou nepozorností jen nenašel. :oops:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: úte 18.06.2019 13:41 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2011
Příspěvky: 2857
Bydliště: Praha Letňany
Citace:
... jenže, pokud se bavíme o modelech a modelářích, tak v těch nově schválených evropských předpisech jsem moc zmínek o nich nezaznamenal. :o Teď nevím jestli je to dobře nebo špatně? :roll:

Podle mne je to špatně, protože modely jsou tím pádem hozené do jednoho pytle s drony a dost se tím zavírá prostor pro případné vyjímky z uvažovaného nařízení :cry:

Co jsem to tak pročítal (a musím teda říct, že ta právničina se hodně špatně čte), tak modely jsou tam "odbyté" v definicích jako "22) „soukromě zhotoveným bezpilotním systémem“ (se myslí) bezpilotní systém smontovaný nebo vyrobený pro vlastní potřebu zhotovitele, vyjma bezpilotních systémů smontovaných z letadlových částí uvedených na trh výrobcem jako jedna souprava připravená k montáži;")
Obecně mi ten první dokument (delegované nařízení) přijde jako "noty" pro prodejce, dovozce a výrobce, až ten druhý se týká pravidel provozu. Jinak to, co je opravdu zajímavé se najde až v přílohách na konci obou dokumentů.

Pochopil jsem to tak, že modely pro rekreační a sportovní létání do hmotnosti 25kg jsou v "otevřené kategorii". Což je asi dobře. ALE (!!)-když byly diskuse kolem návrhu, tak se zmiňovalo, že národní orgány (u nás ÚCL) mohou některá ustanovení upravit, třeba i zmírnit. Šlo hlavně o výškové limity, speciální podmínky pro létání na registrovaných plochách a pod.
To, jak se zdá, v těch dokumentech VUBEC NENÍ! Je tam striktně 120 m. Pokud by to bylo tak, jak jsem to pochopil, tak je to v podstatě téměř konec větroňářských kategorií
Navíc i v open kategorii by mělo být poměrně široce definované on-line školení a zkouška?

EDIT: Co se týká modelů, tak v definicích je ještě toto:
27) Jelikož modely letadel se považují za bezpilotní systémy a jelikož úroveň bezpečnosti provozu modelů letadel v klubech a sdruženích je dobrá, měl by být přechod od různých vnitrostátních systémů k novému unijnímu regulačnímu rámci bezproblémový, aby kluby a sdružení leteckých modelářů mohly pokračovat ve své činnosti tak jako dosud, a měly by být zohledněny i stávající osvědčené postupy v členských státech.

(28) S ohledem na dobrou úroveň bezpečnosti dosaženou letadly třídy C4, jak je stanoveno v příloze tohoto nařízení, by měl být nízkorizikový provoz těchto letadel povolen v „otevřené“ kategorii. Tato letadla, často používaná provozovateli modelů letadel, jsou poměrně jednodušší než jiné třídy bezpilotních letadel, a proto by neměla podléhat nepřiměřeným technickým požadavkům.

Ovšem jak si to vykládat, to je ve hvězdách

EDIT 2: tak kategorie C4, tak jak je uvedená v příloze "delegovaného nařízení" je v podstatě o modelech letadel tak, jak je asi všichni vnímáme. Letadlo nesmí být schopné automatického řízení s vyjímkou stabilizace a failsafe.

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 18.06.2019 15:01 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5107
Bydliště: Žilina SR
kope píše:
Ovšem jak si to vykládat, to je ve hvězdách.

No právě, z toho mám největší strach jak se naši politici a úředníci budou chtít ukázat přísnost a nasbírat tím politické body. :(
Obávám se, jestli se na to celé nebude hodit Werichův výrok: "Kde je blbec tam je nebezpečno!" :P nebo tak nějak. :roll:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne úte 18.06.2019 15:14, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 18.06.2019 15:12 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 10711
Bydliště: Břeclav
VTjr píše:
No právě, z toho mám největší strach jak se naši politici a úředníci budou chtít ukázat přísnost a nasbírat tím politické body. :(
Obávám se, jestli se na to celé nebude hodit Werichův výrok: "Kde je blbec tam je nebezpečno!" :P nebo tak nějak. :roll:


Já říkám, zlatá EU. Protože ta dává aspoň nějaké mantinely. Ten náš zvěřinec, ponechán bez kontroly, je schopen zplodit x-krát větší hovadiny než EU samotná. A že ta v tom má taky svoje nezanedbatelné výsledky.

Ostatně všechny snahy našich vrchních "My Češi si to tu chceme spravovat sami." po překladu do významu znamenají "Tu to má být MÉ království!". Stačí se podívat na úroveň ješitnosti a přebujelost ega jedinců, co tak vystupují...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 18.06.2019 15:16 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5107
Bydliště: Žilina SR
Já (a asi my všichni) bych byl fakt nejradši, kdyby se do národních předpisů dostala jasná a jednoznačná definice modelu letadla, řeklo se, že model tedy není UAV, nebo třeba ním je, ale aby se pro modely pak udělaly generálně nejaké rozumné úlevy, tedy aby to bylo tak jako doposud.
Když už "zlatá EÚ", tak právě této formulace z evropských předpisů (čl. 27) bychom se měli chytit:
"S modely a modeláři, zvlášť organizovanými, nebyly a nejsou významnější problémy, tak ať je to tak jako doposud!" :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 22.06.2019 6:36 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 18699
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
https://is.muni.cz/th/qas5w/DP.pdf

_________________
jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 24.06.2019 7:36 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5107
Bydliště: Žilina SR
Budoucí právnik se opravdu snažil. :P Stojí to za přečtení, je to tam pohromadě a srozumitelně všechno, po přečtení se v celé té problematice dá lépe orientovat.
I když ta jeho analýza mne nenaplňuje moc optimismem. :cry: Zejména to, co píše v kapitole 3.1.1., kde fakticky již stávající definici modelu letadla v Doplňku-X rozsekal na maděru. :(
S ohledem na jeho argumenty docela začínám chápat, že v těch výše uvedených evropských předpisech se pojmu "model letadla" vyhýbají. Tekže buď bude muset být definice modelu letadla specifikována přesnĕji, výrazně doplněna a tudíž bohužel i spřísnĕna, nebo bude od ní zcela upuštĕno, modely budou prostĕ jen volnĕjší kategórií UAV s tím plynoucími všemi důsledky pro jejich provoz. :roll:
Zkrátka, dobře už bylo. :|

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 24.06.2019 9:32 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 19.8.2005
Příspěvky: 4137
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
Ad rozsekal na maděru.

Bylo by dobré zdůraznit při tom rozsekání poslední větu ve druhém odstavci na straně 32.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 24.06.2019 11:15 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5107
Bydliště: Žilina SR
No, oni právnici jsou šťouralové, kteří si hrají se slovíčky a samozřejmě i mnohá kontroverzní soudní rozhodnutí jsou postavena zejména na špatně/nešťastně formulovaných větách a příslušném jiném možném výkladu. :roll:
I když mně, jako právnímu laikovi, se formulace "... model letadla se nepovažuje za bezpilotní letadlo ...", tedy ne " ... model letadla se nepovažuje za letadlo ..." a už vůbec ne absurdní formulace "... letadlo se nepovažuje za letadlo ..." zdá celkem v pořádku! :lol:

A pak jsem si schválně vyhledal znění Doplňku. X-1 dler úpravy z 16.11.2017 Změna č. 6/ČR a tam jsem žádnou podobnou formulaci nenašel, pouze toto:

"Bezpilotní letadlo (UA) Letadlo určené k provozu bez pilota na palubě.
...
... pro účely tohoto doplňku se bezpilotním letadlem rozumí všechna bezpilotní letadla kromě modelů letadel s maximální vzletovou hmotností nepřesahující 25 kg. "


A pak při definici modelu letadla následovné:
"Model letadla Letadlo, které není schopné nést člověka na palubě, je používané pro soutěžní, sportovní nebo rekreační účely, není vybaveno žádným zařízením umožňujícím automatický let na zvolené místo, a které, v případě volného modelu, není dálkově řízeno jinak, než za účelem ukončení letu nebo které, v případě dálkově řízeného modelu, je po celou dobu letu pomocí vysílače přímo řízené pilotem v jeho vizuálním dohledu."


Já, laicky, na těchto definicích nevidím nic vadného, snad jen to, aby se pojem "model letadla", tedy rekračně sportovní náčiní, nemohl vykládat i způsobem jako "typový model letadla (velkého)". Právnici nemají rádi synonyma, kterých je však v každém jazyce spousta, ale v rozlišování významu synonym je přece důležitý kontext. :wink: Osobně si nedovedu představit model velkého letadla do 25kg MVH, i když u UAV asi ano. :| Snad jen tohle by se v definici "modelu" mělo nějak dořešit, pokud ještě vůbec má Doplněk X nějaký po přijetí dokumentů EASA nějaký význam. :roll:

Diplomová práce pana Vojtěcha Vašíčka byla odevzdána 31. března 2018, patrně sepsána ještě dřív a reflektuje nějakou předchozí formulaci staší verze Doplňku X. Nicméně i v původní verzi z 1. 3. 2012 je formulace definic velmi podobná s tím rozdílem, že hmotnostní limit byl pouze 20kg a ne 25kg, jak se SMČR podařilo v jeho novele vybojovat. Prostě v diplomové práci citované formulace "(…)se nepovažuje za letadlo model letadla, (…)," se v Doplňku X nikde nevyskytuje. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 24.06.2019 11:22 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2322
Bydliště: Ústí nad Labem
Dosud mě trochu uklidňovala část definice dálkově řízeného modelu omezením na přímou viditelnost. Tady to ale nějak nevidím. To není dobré, snaží se nás nacpat do jednoho (nevýhodného) pytle. :evil:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 24.06.2019 11:33 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 19.8.2005
Příspěvky: 4137
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
No důležité je to, že povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích, viz Listina. A ta to navazuje i odkazovaný text.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 24.06.2019 11:35 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 19.8.2005
Příspěvky: 4137
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
Jinak je to hlava první, článek 4 odst. 1 Listiny


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 24.06.2019 16:27 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5107
Bydliště: Žilina SR
Ad článek 4 - no, bod 1 by až na těch 120m mohl být v pohodě nebýt toho, co je napsáno v jeho bodě 2

Provoz bezpilotních systémů v „otevřené“ kategorii se dělí do tří podkategorií v souladu s požadavky stanovenými v části A přílohy

No a pak když se začtu do té přílohy, tak z ní jsem fakt úplný jelen. :o
Protože oni nejprve v části A napíšou, že otevřená kategorie se dělí na podkategorie A1. A2 a A3, jenže dále do definic ke každé z nich vmíchají i C0, C1, C2 a C3 a k tomu u A2 a A3 už i různá drakonická pravidla, jako jsou přezkoušení ze znalostí, výcvik a testy pilotů a různé jiné věci, které by přece v otevřené kategorii, kam spadají modely, asi být neměli??? 8O
Taky prováděcí předpis neříká nic o tom, kdo ten vícvik a přezkoušení bude dělat. :roll:

Prostě ať hledám, jak hledám, tak já v těch předpisech vydaných EK nevidím absolutně žádné úlevy pro provoz modelů a modelářské činnosti, a to ať už organizované nebo individuelní. :cry:
Možná čtu špatně a něco mi uniklo? :?
Anebo potom, co se toto začne důsledně vymáhat, tak dám na hromadu a spálím všechny své modely (ty mají všechny nad 250g, včetně malinké volné A3-jkt Miki, kterou jsem kdysi postavil ze stavebnice pro děti) a nakoupím čínské hračky do čtvrt kila, na které už pomalu za pár let ani nebudu vidět. :x

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 24.06.2019 16:50 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5107
Bydliště: Žilina SR
JardaRůžička píše:
Dosud mě trochu uklidňovala část definice dálkově řízeného modelu omezením na přímou viditelnost. Tady to ale nějak nevidím. To není dobré, snaží se nás nacpat do jednoho (nevýhodného) pytle. :evil:

Jardo, do toho pytle jsme se bohužel tak trochu nacpali i sami díky popularite FPV provozu a dalších modernit. Z modelů a modelářství se stal biznis. Místo náročné technické záliby rozhodně ne pro každého, se stalo hračičkářství pro široké masy. Výrobci modelů a příslušenství pochopitelně měli zájem na neustálém zvyšování odbytu, a tak vymysleli mnoho různých vychytávek, aby si to mohl dovolit provozovat každý. Tento vývoj a konkurenční boj navíc mnoho kdysi nepředstavitelných věcí značně zlevnil. Taky i my modeláři, tím že jsme našli zálibu ve stále větších, těžších a rychlejších modelech, jsme svými obry a jety tomu moc nepomohli. A k tomu přibyl terorismus, kde fanatici mají neomezený přístup k "hračkám", které snadno dovedou proměnit v drony - nosiče bomb. :|

Co asi tak mají dělat zákonodarci a úředníci? Pokud nejsou sami modeláři (a to bohužel většinou opravdu nejsou), tak jejich uvažování logicky povede pouze směrem k restrikci. :cry:

Ale to, že to povede k dalšímu zpitomění i tak už značně manuálně nezručné nastupující generace, to politikům/úředníkům asi dojde až o několik desítek let, tedy pokud vůbec (i když tady většině z nás to dochází už dnes). Ale sám blbec a ňuma nikdy sám nepřijde na to, že ním je, nebo že je nimi obklopen. :P

Včera na ČTV jsem slyšel, že už někteří politici přece jen "objevili Ameriku" a jdou zavádět do škol předmět "Technika". :lol: Jen rědidelé škol pláčou, že na to nemají místo v rozvrhu. O nutném technickém vybavení ani nemluvě. Však po revoluci se ve většině škol fyzikální a chemické laboratoře a pracovní dílny postupně zrušily a proměnily na počítačové a jazykové učebny. Jejich zařízení se zčásti sešrotovalo a většinou prostě rozkradlo. :(

Jinak, možná bychom měli pátrat po tom, jakým vývojem prošel Západ cca 20 let před náma. Po 68. roce, když mnoho Čechů a Slováků emigrovalo, tak až na malé výjimky si všichni na Západě našli uplatnění a často se postupně vypracovali na lepší postavení než mnozí místní. Západ už tehdy zažíval konzumní úpadek zručností, zatím co my jsme byli pořád ještě národem chalupářů a domácích kutilů. Bylo to často proto, že nám nic jiného nezbývalo, ale pro emigranty to mělo obrovskou výhodu. Dnes ten úpadek zažíváme i my a ze Západu jsme se moc nepoučili, abychom tomu zamezili. A tak sem přicházejí zruční Ukrajinci, aby zaplnili díru v trhu po našich řemeslnících.

Ale možná to není zdaleka tak špatné, jak se mi to teď zdá, rád bych zůstal optimistou. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 07.07.2019 7:20 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 4.7.2009
Příspěvky: 995
Bydliště: EU
https://www.novinky.cz/internet-a-pc/cl ... y-40289089 ..... uvidíme jak to bude vypadat v praxi.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 898 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 ... 60  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: douda, HavelAircraft a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz