Switch to full style
Aby těch modelářských kategorií nebylo zbytečně moc. Když se to dotýká modelaření, ale nenašli jste zde specializované fórum. Taková témata vložte sem.
Odeslat odpověď

Re: Rozhodnutie 1/2015 končí, začína platiť Rozhodnutie 1/20

úte 12.11.2019 9:37

Prečítal som si ho, ďakujem. 8)
Inak moja chyba, mal by som asi častejšie chodiť na stránky LERMASu :oops: http://www.lermas.sk, kde na rozdiel od stránok ZMoSU (tam sa to často neaktualizovalo ani po roku), sa dôležité veci publikujú aktuálne.
Pán Krupár, predseda LERMASu, vec rieši, dúfam, že sa mu podarí tie nezmysly nakoniec vytrvalým presviedčaním zadubených úradníkov odstrániť. :wink:
Aj keď istá skepsa je na mieste z prezentovaného postaja DÚ.
Totiž, po vydaní prvého rozhodnutia z roku 2015, keď sa z modelársej obce spustila paľba kritiky a keď do toho začal vstupovať pán Krupár (vtedy ale bez akéhokoľvek mandátu), tak oni argumentovali tým, že napriek ich výzvam, stavovská organizácia modelárov (zaspatý ZMoS) s nimi nekomunikovala a nič nepripomienkovala. No lenže, aký je v tom teraz rozdiel, keď nedávno dostali od LERMASu desiatky pripomienok a návrhov, z ktorých však až na jednu jedinú (akúsi formálnu chybu v citácii súvisiacich predpisov EÚ) nezapracovali žiadnu podstatnú. 8O A ešte urobili nadprácu, pri definovaní kategórie C4, kde asi vôbec nepochopili zmysel európskeho dokumentu o tom, že to nie je pokračovanie kategórií C0 až C3, ale nezávislá samostatná kategória. :x

Každopádne predseda LERMASu nás vyzýva, aby sme nepodnikali žiadne aktivity na vlastnú päsť, boli v tomto zdržanliví. :|
Ale to predsa neznamená, že tu (a aj na iných fórach, či FB) o tom nemôžeme konštruktívne diskutovať, hlavne si tie veci vzájomne vysvetľovať, aby sme tomu všetci lepšie rozumeli. :roll: Lebo ja si myslím, že aj to vedenie LERMASu, by malo čítať tento "hlas ľudu" a podstatné veci využiť ako inšpiráciu pri svojej zmierlivej argumentácii v jednaní s DÚ. Ja si dokonca myslím, že my tu môžeme slobodne (samozrejme v rámci istých mantinelov a slušnosti) na hroziacu situáciu a neschopných úradníkov aj trochu ponadávať. :wink: Na to predsa máme právo. :mrgreen: Aj rozhorčenie "ľudu" má svoju váhu. :roll: Len bohužiaľ toho nášho modelárskeho ľudu je pomerne málo, aby to nejako zavážilo. A zvyšku populície je to asi srdečne jedno a po masírovaní pomýlenou argumentáciou sa budú skôr prikláňať k tým reštrikciám. Bohužiaľ, aj keby sme sa všetci modelári Slovenska zišli na ulici pred DÚ, tak by to bola len taká veľmi biedna manifestácia. :|

Re: Rozhodnutie 1/2015 končí, začína platiť Rozhodnutie 1/20

úte 12.11.2019 10:40

mior píše:Stanovisko Predsedu LERMAS k situácii po zverejnení Rozhodnutia Dopravného úradu č.1/2019:
https://www.lermas.sk/2019/11/06/stanov ... -c-1-2019/

Cital si to uz pred par dnami tak sa drz posledného odstavca. Nepodliehaj panike.

Re: Rozhodnutie 1/2015 končí, začína platiť Rozhodnutie 1/20

úte 12.11.2019 10:51

LV píše:Cital si to uz pred par dnami tak sa drz posledného odstavca. Nepodliehaj panike.


Ja nepodlieham panike, len informujem ostatných modelárov - včetne posledného odstavca!
A v ňom o zákaze informovať nie je ani slovo.

Čítaj s porozumením!!!

Re: Rozhodnutie 1/2015 končí, začína platiť Rozhodnutie 1/20

úte 12.11.2019 11:29

Je ťažké nepodliehať panike, keď po začatí platnosti tohto rozhodnutia, teda už od tohto piatku 15.11.2019, bude lietanie s väčšinou modelov do 4kg fakticky nelegálne. :o
LV, teba sa to asi pri veľkosti Tvojich modelov netýka :P , Ty si spoľahlivo v kategórii C4 nech už podľa európskej alebo aj tej pokrivenej slovenskej definície. :wink: Ale ja napríklad, mám všetky modely do 4kg a ani som po väčších a ťažších nikdy nejako zvlášť netúžil. :mrgreen:

Re: Rozhodnutie 1/2015 končí, začína platiť Rozhodnutie 1/20

úte 12.11.2019 18:56

Tak ako doteraz mali všetky modely 19,99kg resp. 24,99kg, odteraz budú mať 4,01kg a viac. :D

Re: Rozhodnutie 1/2015 končí, začína platiť Rozhodnutie 1/20

stř 13.11.2019 9:04

Takže ak budem tento víkend lietať a niekto na mňa zavolá policajta, tak asi rýchlo naložím do 2,5-kilového akrobata niekoľko kameňov, aby mal potrebných >4kg, keby mi ho náhodou chceli odvážiť. :lol: Len je otázkou, či mi potom vôbec vzlietne. A či bude tým pádom bezpečnejší pre okolie. :P Absurdné. 8O :mrgreen:

Re: Rozhodnutie 1/2015 končí, začína platiť Rozhodnutie 1/20

stř 13.11.2019 9:18

VTjr píše:Takže ak budem tento víkend lietať a niekto na mňa zavolá policajta, tak asi rýchlo naložím do 2,5-kilového akrobata niekoľko kameňov, aby mal potrebných >4kg, keby mi ho náhodou chceli odvážiť. :lol: Len je otázkou, či mi potom vôbec vzlietne. A či bude tým pádom bezpečnejší pre okolie. :P Absurdné. 8O :mrgreen:

Nikto ti ho vážiť nebude. Nemá kto a nemajú čím.

Re: Rozhodnutie 1/2015 končí, začína platiť Rozhodnutie 1/20

stř 13.11.2019 9:20

Laco to myslí tak, že doteraz mali niektoré väčšie modely PAPIEROVO LEN 19,99kg resp. 24,99kg a odteraz budú mať skoro všetky menšie modely PAPIEROVO AŽ 4,01kg a viac.

Re: Rozhodnutie 1/2015 končí, začína platiť Rozhodnutie 1/20

stř 13.11.2019 9:22

Atto píše:Laco to myslí tak, že doteraz mali niektoré väčšie modely PAPIEROVO LEN 19,99kg resp. 24,99kg a odteraz budú mať skoro všetky menšie modely PAPIEROVO AŽ 4,01kg a viac.

Tak

Re: Rozhodnutie 1/2015 končí, začína platiť Rozhodnutie 1/20

stř 13.11.2019 20:31

Keby to nenapísal Slovák a nezakontroval mu tiež Slovák, tak poviem, že je to pekná švejkovina. :lol:

Re: Rozhodnutie 1/2015 končí, začína platiť Rozhodnutie 1/20

úte 19.11.2019 11:20

Drahí kolegovia a priatelia modelári,

autorom tohto legendárnejšieho rozhodnutia som (spolu s ďalšími kolegami) ja :) .

Dovoľte mi preto Vás upokojiť v panike, ktorá nastala a vysvetliť Vám niektoré skutočnosti. Smutným faktom je, že ako je právny poriadok čím ďalej, tým neprehľadnejší a takmer ľubovoľný právny predpis je pre človeka nedotknutého právnym vzdelaním alebo laickým právnym samovzdelávaním veľmi náročný na pochopenie (najmä vďaka rôznym krížovým referenciám a poznámkam pod čiarou). Čo už, taký je súčasný trend aj v jednoduchších právnych odvetviach ako sú bezpilotné a o to dôležitejšie je nepodliehať panike spôsobenej rôznymi "odbornými" výkladmi.

Na úvod - rozhodnutie 2/2019 nie je nástrojom implementácie vykonávacieho nariadenia 2019/947 a už vôbec nie delegovaného nariadenia 2019/945. Rozhodnutie 2/2019 začalo vznikať koncom roka 2017 (sic!) ako nástroj na dočasné vyriešenie najpálčivejších problémov rozhodnutia 1/2015 (najmä nemožnosť lietania v noci, limitácia max. výšky v ATZ, vylúčenie zahraničných modelárov s modelmi nad 20kg, samotná hmotnostná hranica 20kg na evidenciu modelov, koordinačné postupy v CTR atď.). Dočasné v tomto kontexte znamená do času uplatňovania nariadenia 2019/947. Keďže však bohužiaľ toto rozhodnutie musí reflektovať obrovské množstvo často protichodných záujmov a potrieb, proces jeho formulácie bol viac nez zdĺhavý a náročný, pričom sme sa snažili každému zúčastnenému subjektu čo najviac vyhovieť (pochopiteľne však nie vždy na 100% úspešne).

Poďme sa však bližšie pozrieť na tu zverejnené (dez)informácie. Ako som už uviedol, je predovšetkým potrebné mať jasno v pojmoch (ǂ je nerovná sa):

účinnosť zákona ǂ účinnosť nariadenia - zákon je po zverejnení platný, pričom je účinný (t.j. vymáhateľný) od daného dátumu (spravidla 15 dní po zverejnení v zbierke zákonov), zatiaľ čo nariadenie je po zverejnení v úradnom vestníku EÚ účinné a od určitého dátumu sa uplatňuje (t.j. je vymáhateľné). Vykonávacie nariadenie 2019/947 sa bude uplatňovať od 1.7.2020, zatiaľ čo delegované nariadenie 2019/945 sa už uplatňuje.

bezpilotné lietadlo ǂ bezpilotný letecký systém (UAS) - zatiaľ čo bezpilotné lietadlo je všeobecný pojem zahŕňajúci autonómne lietadlo, model, dron etc., pojem bezpilotný letecký systém (UAS) je užší pojem zahŕňajúci iba tie lietadlá (najmä koptéry) ktoré spĺňajú požiadavky / parametre stanovené delegovaným nariadením 2019/945 v konkrétnych triedach UAS C0-C4. Z toho dôvodu (nakoľko delegované nariadenie 2019/945 sa už uplatňuje) je v rozhodnutí 2/2019 čl.11 ktorý hovorí že bezpilotným leteckým systémom triedy C0-C4 (t.j. "certifikovaným" podľa delegovaného nariadenia 2019/945) je možné vo vzdušnom priestore SR vykonať let za rovnakých podmienok ako sú určené pre bezpilotné lietadlo triedy C0-C4 (ergo, úplne po lopate toto ustanovenie hovorí že ak má niekto dron certifikovaný podľa delegovaného nariadenia 2019/945, môže v SR lietať rovnako ako všetci ostatní, napriek tomu že pravidlá lietania pre tieto drony sa budú uplatňovať až od 1.7.2020).

trieda bezpilotného leteckého systému UAS ǂ trieda bezpilotného lietadla - triedy bezpilotných lietadiel boli stanovené tak, aby ich hmotnosti kopírovali triedy bezpilotných leteckých systémov UAS určené delegovaným nariadením 2019/945. Jedinou výnimkou je trieda C4, ktorej spodná hmotnostná hranica (t.j. 0-4kg) bola presunutá do triedy C2 a to z dôvodu, aby modelári lietajúci s malými modelmi (t.j. do 4kg) mali čo najvoľnejšie podmienky lietania v CTR. Triedy C0-C2 spadajú do subkategórie prevádzky A1 a A2, ktoré môžu v CTR lietať bez koordinácie vo vzdialenosti 2NM (3,7km) od referenčného bodu (de facto stred alebo križovanie dráhy) riadeného letiska (bohužiaľ iba do výšky 30m AGL, ale s tým sa v tejto chvíli nedá nič robiť), zatiaľ čo subkategória prevádzky A3, ktorá zahŕňa bezpilotné lietadlá triedy C3 a C4 môže v CTR lietať bez koordinácie až vo vzdialenosti 3NM (5,6km) od referenčného bodu letiska. Lietanie v CTR je samostatná kapitola, ktorá sa bude v budúcnosti ešte prehodnocovať a odporúčam každému pozrieť sa na mapu, ktorých všetkých modelárskych letísk sa to týka :wink:. Môj osobný názor je, že práve toto je najdôležitejší bod pre budúce rokovanie zástupcov modelárov so zástupcami štátnej správy (úzko súvisí aj s max. výškou letu).

bezpilotné lietadlo triedy C2 (definícia) - diaľkovo riadené lietadlo alebo model lietadla s maximálnou vzletovou hmotnosťou, ktorá je väčšia ako 900 g a neprekračuje 4 kg. Pozorným čítaním definícií predchádzame budúcim nedorozumeniam :wink: .

technické požiadavky pre bezpilotný letecký systém (UAS) triedy C0-C4 ǂ technické požiadavky pre bezpilotné lietadlo triedy C0-C4 keďže, ako som už uviedol, bezpilotný letecký systém (UAS) nerovná sa bezpilotné lietadlo, taktiež nie je možné bezhlavo aplikovať technické požiadavky kladené na bezpilotný letecký systém (UAS) na bezpilotné lietadlo podľa rozhodnutia 2/2019. Argumenty ktoré tu odzneli, že bezpilotné lietadlo triedy C2 má byť vybavené odpovedačom lebo to tak uvádza delegované nariadenie 2019/945 by mohli byť úsmevné, keby neboli tak veľmi nepravdivé. O technickej výbave bezpilotných lietadiel hovorí rozhodnutie 2/2019 čl. 5, ods. 17, pričom prosím upriamte pozornosť najmä na túto časť vety: "...alebo, ak to konštrukcia bezpilotného lietadla neumožňuje, tak musí byť vybavené záložným nezávislým bezpečnostným systémom, ktorý vypne motor a kormidlá alebo iné riadiace prvky lietadla sa uvedú do preddefinovanej spravidla krajnej polohy...". Ak ktokoľvek z Vás dokáže lepšie definovať úplne obyčaný fail-safe ktorý má (má mať) každý model, nápady sú vítané na mailovú adresu nižšie :)

záväznosť delegovaného nariadenia 2019/945 - všetky nariadenia EÚ, sú od dátumu uplatňovania (pozor, nie účinnosti, viď. vyššie) priamo záväzné vo všetkých členských štátoch. Nakoľko však toto nariadenie upravuje technické požiadavky na bezpilotný letecký systém (UAS), nemusí Vás z neho bolieť hlava. Naviac, toto nariadenie predpokladá že štáty ustanovia orgány dohľadu nad trhom a skúšania výrobkov či spĺňajú požiadavky tohto nariadenia, pričom na Slovensku k tomu zatiaľ nedošlo. Je preto zatiaľ trochu (dosť) bezzubé. Taktiež, ako som už uviedol, jednotné pravidlá lietania s bezpilotnými leteckými systémami (UAS) sa budú uplatňovať až od 1.7.2020.

rušenie modelárskej činnosti zo strany úradov - každému záujemcovi odporúčam prečítať si príslušné štatistiky, koľko pokút DÚ udelil v prípade modelárskej činnosti :wink:. Ergo, zákaz modelárskej činnosti nie je na programe žiadneho štátneho orgánu, čakajú nás však veľké výzvy, ako modelársku činnosť bezpečne integrovať do budúcej štruktúry vzdušného priestoru (U-Space) najmä v blízkosti väčších miest a v riadenom vzdušnom priestore. Je preto potrebné zodpovedne voliť zástupcov modelárov, s mandátmi pre nich narábať opatrne a nečakať na "mesiáša" ktorý to pre nás vybaví, lebo to sa bohužiaľ nestane. Vykonávacie nariadenie 2019/947 hovorí o modelárskych kluboch a organizáciách v množnom čísle ("...model clubS and associationS..."). Na tomto dôležitom detaile sme sa na zasadaní EASA Committee zhodli takmer jednohlasne, nakoľko pravidlá modelárskej činnosti sa nedajú určiť od stola všetkým rovnako, ale budú sa musieť líšiť letisko (modelárske) od letiska. Do budúcna bude preto nevyhnutná väčšia aktivita (najmä jednoznačne formulované prevádzkové potreby / požiadavky) jednotlivých modelárskych klubov smerom k úradom.

Záverom - lietajte tak ako doteraz, najmä bezpečne a verím že to nejak spolu prežijeme aj bez urážok, poplašných správ a vzájomného osočovania sa :). Do tohto vlákna nebudem ďalej nijak prispievať (nikto z Vás by asi nebol rád keby štátni úradníci trávili čas na internetoch :)), takže v prípade ďalších otázok na legislatívu týkajúcu sa bezpilotných lietadiel sa na mňa prosím obráťte priamo mailom na adresu martin.jurovic@nsat.sk, s ohľadom na pracovné možnosti sa snažím odpovedať každému.

S pozdravom letu zdar,

Martin Jurovic, vedúci oddelenia všeobecného letectva leteckých prác a UAV Dopravného úradu, člen RMK Dubnica nad Váhom a AK Bratislava

P.S.: úplne nakoniec v prílohe sľubovaný diagram záujmov ktoré muselo rozhodnutie 2/2019 reflektovať (a to tam ešte nie sú všetky) z mojej prezentácie na konferencií Vzdušný priestor pre všetkých 2019 v Herľanoch.
Přílohy
Snímka1.JPG

Re: Rozhodnutie 1/2015 končí, začína platiť Rozhodnutie 2/19

úte 19.11.2019 12:32

M.J. píše:
trieda bezpilotného leteckého systému UAS ǂ trieda bezpilotného lietadla


Podľa môjho názoru kameňom nedorozumenia je označovanie tried bezpilotného lietadla v Rozhodnutí DÚ tým istým písmenom C (C0 až C4) ako trieda systému UAS v Nariadení EÚ (C0 - C4), obzvlášť keď nie sú totožné.

To je ako keby celoeurópsky uznávaná dopravná "Zákaz vjazdu" na Slovensku znamenala "Prikázaný smer".

Pre potreby Rozhodnutia DÚ sa teda malo zvoliť iné písmeno, napr. S (ako SK S0 až S4) a nedošlo by k už spomenutým nedorozumeniam.
Naposledy upravil mior dne stř 20.11.2019 9:21, celkově upraveno 2

Re: Rozhodnutie 1/2015 končí, začína platiť Rozhodnutie 1/20

úte 19.11.2019 14:07

Ešte tesne po "kauze" Rozhodnutie 1/2015 som niekde (som lenivý, nechce sa mi to hľadať) napísal, že možno sa na celú túto problematiku treba pozerať z pohľadu, skupiny, ku ktorej kto patrí:

- my sme modelári, tak si lietajme a nenechajme sa príliš rozptyľovať činnosťou ostatných (napr. úradníkov). A budeme spokojní.

- "oni" sú úradníci, tak nech si píšu svoje Zákony, Nariadenia a Rozhodnutia a vyzerá to tak, že sa (už dlhodobo) nenechajú rozptýliť činnosťou (a potrebami) ostatných (napr. modelárov). A sú evidentne spokojní.

- ak to takto rozdelíme, tak každý sa bude (k plnej spokojnosti) hrať na svojom piesočku a ako celok sa to bude javiť ako mierové súžitie, ak nie priam ako symbióza.

No a teraz nám to pán M.J. vlastne dal písomne:
M.J. píše:... - lietajte tak ako doteraz, najmä bezpečne a verím že to nejak spolu prežijeme ...


Vďaka!

Re: Rozhodnutie 1/2015 končí, začína platiť Rozhodnutie 1/20

úte 19.11.2019 14:46

M.J. Díky za vysvětlení!

Re: Rozhodnutie 1/2015 končí, začína platiť Rozhodnutie 1/20

úte 19.11.2019 17:38

M.J. píše: obyčaný fail-safe ktorý má (má mať) každý model


Nariklad aj uputany? takze decko si ledva polepi jednoducheho uputanca a zakon ho donuti vymysliet fail safe?

Pripominal ze to europske nariadenie s uputanymi modelmi pocita. ... ak som teda smtelnik hodny citania pravnickeho textu.
Odeslat odpověď