Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 39 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: ned 19.09.2021 9:36 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2003
Příspěvky: 1259
Bydliště: Teplice v Čechách
Diskuze zde se rozdělila do dvou směrů, srovnává se zde:
- špičkové létání s kopterami
- špičkové létání s letadly
a
- začátečnické nebo rekreační létání s kopterami
- začátečnické nebo rekreační létání s letadly

Špičkové létání je hodně o drilu a taky samozřejmě o nějakých dispozicích. V obou oborech, u kopteristů i u pilotů letadel. A není to jen o tom, že je někdo víc robot a lépe udrží nervy, ale i o schopnosti vyvinout to úsilí trénovat a ten dril získávat. Když vezmu něco hodně podobného, třeba průlet branky kopterou a letadlem, průlet pomalu, průlet rychle, průlet několika branek za sebou, je skoro jedno, zda to letím kopterou nebo letadlem. Stejné nervy, stejný tlak.

Když se podívám na rekreační létání, tak bych to dal podle obtížnosti asi do tohoto pořadí
- koptery "DJI"
- "race" koptery
- letadla

Proč jsem dal letadla na vyšší úroveň obtížnosti, jsem se pokusil popsat v článku (https://www.kolmanl.info/?show=SHOW_TXT&alias=QK1_HOD1):

"Základní pocit při létání s kopterou je ten, že se mohu postavit kdekoliv a letět. Nemusím se starat o terén okolo, stromy, stavby, to všechno je jen kulisa. Při pilotáži letadla je člověk mnohem více s tím prostorem okolo a vzduchem okolo svázán. Musím počítat se směrem větru, musím řešit turbulenci, termické poryvy, kalkulovat jak a kam přistanu a při letu nízko nad zemí a v terénu, zvláště kopcovitém, počítat - předvídat, zda se do daného místa vejdu zatáčkou, stoupáním, zda dostatečně zpomalím před přistáním.
Létání s kopterou a s letadlem jsou dvě různé věci. U letadla to je hodně o hospodaření s polohovou a kinetickou energií, klesá - zrychluje, stoupá - zpomaluje a stále se musí pohybovat dopředu nějakou minimální poměrně vysokou rychlostí, jinak spadne. U koptery to je o plynu, jen na plynu záleží, zda stoupá nebo klesá, a nejen že se pro stoupání nemusí pohybovat vpřed, ale může letět pozadu i do stran, kamkoli. Pilotovi letadla turbulence do letadla strká, naklání ho, zvedá nebo sráží dolů, pilot musí tyto změny opravovat, opravovat směr letu, starat se o rychlost. Pilot koptery se stará jen o snos větrem. Je to dané tím, že i když koptera letí v tzv. ACRO módu, jde o stabilizovaný let, náklony od turbulence stabilizace opravuje.
S letadlem, než ho hodím do vzduchu, si musím promyslet jak přistanu, musím si promyslet odkud fouká vítr, jaké překážky okolo jsou, jak se vítr u těch překážek projeví. V kopcovitém terénu musím hodnotit, zda jsem na návětrné nebo závětrné straně kopce, jak se to projeví na stoupání a klesání letadla. Musím si promyslet, zda se do daného prostoru s letadlem vejdu jeho rychlostí a obratností. U koptery tohle není."

Takže souhlas s výše uvedenými příspěvky, jen jsem si tady s vámi chtěl srovnat myšlenky. ;-)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: ned 19.09.2021 9:53 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2003
Příspěvky: 1259
Bydliště: Teplice v Čechách
BoŠ píše:
... zaletí kdokoliv, s Betou bez autopilota napoprvé asi nikdo.
S tímhle ale nesouhlasím :)
Je to jenom o metodice a dá se to zvládnout bez pádů a zmuchlaných čumáků. A bez stabilizace! Ta Beta je stabilní sama o sobě dost. Naučil jsem se létat s "rozbitným" letadlem, naučil jsem se létat sám, letadlo jsem rozlomil, až když jsem po několika hodinách létání začal dělat kraviny. Tu Betu zvládne podle mě i méně zdatný člověk, jen musí mít možnost se to naučit a tu možnost mu dá nějaký postup. Ta stabilizace je kontraproduktivní záležitost (Laco na to vždy správně upozorňuje) a pilotního adepta jen v procesu učení zdržuje. Ale to už jsem mimo téma ...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 19.09.2021 10:46 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
Libor píše:
a při letu nízko nad zemí a v terénu, zvláště kopcovitém, počítat - předvídat, zda se do daného místa vejdu zatáčkou, stoupáním


Tak zrovna s tím "vejít se" je to u FPV copteru spíš naopak horší než u letadla, mohl bych vyprávět :mrgreen: :mrgreen: Se zbytkem vcelku souhlas.
Ono je to spíš trochu o tom, že se s coptery v podstatě až tak moc "rekreačně modelářsky" nelétá. Máme tu vyloženě (polo)automatické stroje jako DJI Mavic/Air, což do modelařiny neřadím vůbec a pak se přechází na racecoptery, kde jde křivka náročnosti docela ostře nahoru i když dotyčný vyloženě soutěžně nelétá a chce to "jen" pro zábavu. Aby si z toho něco měl nějaký zážitek, tak chtě nechtě musíš blíž k zemi a/nebo do překážek. Asi tak nejblíž k rekreačnímu létání mají malé TinyWhoopy, ty sice v dost ohledech jsou "pro mutanta" ještě více, ale na druhé straně se v podstatě rozbít ani moc nedají, tak se s tím vyblbnout bez rizika, ale taky je to asi nejblíž k "hračkovosti".


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 19.09.2021 11:46 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 26.5.2013
Příspěvky: 1538
Bydliště: Brno
Libor píše:
S tímhle ale nesouhlasím :)
Je to jenom o metodice a dá se to zvládnout bez pádů a zmuchlaných čumáků. A bez stabilizace! Ta Beta je stabilní sama o sobě dost. Naučil jsem se létat s "rozbitným" letadlem, naučil jsem se létat sám, letadlo jsem rozlomil, až když jsem po několika hodinách létání začal dělat kraviny. Tu Betu zvládne podle mě i méně zdatný člověk, jen musí mít možnost se to naučit a tu možnost mu dá nějaký postup. Ta stabilizace je kontraproduktivní záležitost (Laco na to vždy správně upozorňuje) a pilotního adepta jen v procesu učení zdržuje. Ale to už jsem mimo téma ...
Myšleno tak, že s Dji vzlétnu a přistanu na tlačítko, aniž bych krom přečtení návodu musel něco vědět o létání. S Betou to tak prostě není, možná tak StepOne. Ale i tak lidé, kteří nikdy nelétali, jsou schopni Stepa pochroumat.

_________________
MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 20.09.2021 7:58 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3699
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
LV píše:
Skús si zaletieť na svahu čas okolo 30s a poopravíš si názor....
(bez ironie) předpokládám, že sis zkusil ty racekoptery trochu "ostřeji" aspoň na simulátoru. Jo?
A co to je "zaletět na svahu okolo 30s? 30s lítat jak? Nebo to neměly být sekundy? Tato informace mě mate.


@Libor: tak s letadlem se dá letět stejně jako s kopterou. V letadle (používám při přistání, stejně jako letadla s pilotem) se výškovkou řídí dopředná rychlost (stejně jako u koptery) a plynem se řídí vertikální rychlost (stejně jako u koptery). :)

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 20.09.2021 10:10 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 9185
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
30s je cas na 10 prelotov medzi 100m bazami.

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 20.09.2021 10:22 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 26.5.2013
Příspěvky: 1538
Bydliště: Brno
LV píše:
30s je cas na 10 prelotov medzi 100m bazami.

Průměrná rychlost 120 km/hod včetně 8 obratů o 180 stupňů - slušný kalup.

_________________
MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 20.09.2021 10:54 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3699
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
LV píše:
30s je cas na 10 prelotov medzi 100m bazami.

Jo takto! Pěkný fofr..
Na krajích jsou nějaké (něco jako) pylony? Nebo jak se vymezuje ta vzdálenost?

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 20.09.2021 11:06 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11187
Bydliště: Břeclav, ČR
prikrylm píše:
V letadle (používám při přistání, stejně jako letadla s pilotem) se výškovkou řídí dopředná rychlost (stejně jako u koptery) a plynem se řídí vertikální rychlost (stejně jako u koptery). :)


Jéžišku, kde ji přišel na takovou moudrost?

To jako že když při přistání potlačím (abych zrychlil) a přidám plyn (abych stoupal) tak rychle zmizím v oblacích?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 20.09.2021 11:26 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
Z mého pohledu je u racecopteru naopak celkem fajn, že se řídí natolik odlišně od letadla, že to člověk nijak nekomplikuje návyky... Znám lidi, kteří letadla létají v mode1 a coptery v mode2 a absolutně se to neplete, člověk prostě přepíná mezi dvěmi variantami :-)

A naokraj, u FPV racecopteru je dobré zapomenout na to, jak to vypadá u DJI dronů, řídí se úplně (ale fakt úplně!) jinak... U DJI se užívá plyn s neutrálem, kdy přidání je "stoupání" a ubrání klesání, intenzitu řídí elektronika. A "výškovka" (pitch) opravdu určuje, zda se letí dopředu či dozadu a náklon výškovky udává rychlost...
Jenže u racecopteru je to úplně jinak!!! Tam je plyn v plném rozsahu a určuje výkon motorů (přímo výkon, nemá vazbu na stoupání!!!), pitch určuje náklon a rychlost si pilot řídí na obě ruce jejich souhrou - maximální rychlost vpřed je velký náklon a zároveň maximální tah motorů, při menším sklonu by stejný výkon znamenal "vpřed a nahoru", bez stoupání se musí ubrat plyn a pak se letí v horizontu, ale pomaleji... Při srovnání s letadlem je to do jisté míry podobné při letu vpřed a klesání, stoupání je ale zásadně jiné - u copteru je vesměs při stoupání v dopředném letu čumák skloněný dolů (potlačeno).
Ani zatáčky nejsou u "laického copteru" a "race" stejné, u racecopteru se zase běžně letí na obě ruce - yaw i roll, add. U DJI je prostě yaw točení kolem svislé osy a roll je náklon a let do strany, oboje navíc maskuje gimbal, takže laický uživatel ani netuší, že je copter v náklonu...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 20.09.2021 12:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 26.5.2013
Příspěvky: 1538
Bydliště: Brno
tomashr píše:
Z mého pohledu je u racecopteru naopak celkem fajn, že se řídí natolik odlišně od letadla, že to člověk nijak nekomplikuje návyky... Znám lidi, kteří letadla létají v mode1 a coptery v mode2 a absolutně se to neplete, člověk prostě přepíná mezi dvěmi variantami :-)

A naokraj, u FPV racecopteru je dobré zapomenout na to, jak to vypadá u DJI dronů, řídí se úplně (ale fakt úplně!) jinak... U DJI se užívá plyn s neutrálem, kdy přidání je "stoupání" a ubrání klesání, intenzitu řídí elektronika. A "výškovka" (pitch) opravdu určuje, zda se letí dopředu či dozadu a náklon výškovky udává rychlost...
Jenže u racecopteru je to úplně jinak!!! Tam je plyn v plném rozsahu a určuje výkon motorů (přímo výkon, nemá vazbu na stoupání!!!), pitch určuje náklon a rychlost si pilot řídí na obě ruce jejich souhrou - maximální rychlost vpřed je velký náklon a zároveň maximální tah motorů, při menším sklonu by stejný výkon znamenal "vpřed a nahoru", bez stoupání se musí ubrat plyn a pak se letí v horizontu, ale pomaleji... Při srovnání s letadlem je to do jisté míry podobné při letu vpřed a klesání, stoupání je ale zásadně jiné - u copteru je vesměs při stoupání v dopředném letu čumák skloněný dolů (potlačeno).
Ani zatáčky nejsou u "laického copteru" a "race" stejné, u racecopteru se zase běžně letí na obě ruce - yaw i roll, add. U DJI je prostě yaw točení kolem svislé osy a roll je náklon a let do strany, oboje navíc maskuje gimbal, takže laický uživatel ani netuší, že je copter v náklonu...


Racecoptér se pilotuje stejně jako helina.

_________________
MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 20.09.2021 12:53 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3699
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
zdzd píše:

Jéžišku, kde ji přišel na takovou moudrost?

To jako že když při přistání potlačím (abych zrychlil) a přidám plyn (abych stoupal) tak rychle zmizím v oblacích?

Dlouhá léta v leteckém simulátoru, reální instruktoři taky tvrdí, že takto jo a tady stejný princip taky používají.
Nepotřebuješ potlačit, abys zrychlil, protože máš nastvenou výškovku, na správnou přistávací rychlost.

Zkus si to.. :)

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 20.09.2021 13:13 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
BoŠ píše:
Racecoptér se pilotuje stejně jako helina.


Hele přibližně jo, ale taky ne tak docela. Chybí ti tu kolektivní řízení, ve spojení s tím odpadá i governor atd., racecoper nemá záporný tah (na zádech), to je spíš výjimka u některých freestyle copterů a dalo by se pokračovat.
Určitě to je helině výrazně blíže než letadlu, to souhlas, ale pojem "stejné" je trochu nadsazený i zde...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 20.09.2021 14:06 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11187
Bydliště: Břeclav, ČR
prikrylm píše:
Dlouhá léta v leteckém simulátoru, reální instruktoři taky tvrdí, že takto jo a tady stejný princip taky používají.
Nepotřebuješ potlačit, abys zrychlil, protože máš nastvenou výškovku, na správnou přistávací rychlost.

Zkus si to.. :)


Teď už vůbec nechápu co vlastně chceš říct....


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 20.09.2021 19:27 
Helimaniacs Brno
Helimaniacs Brno
Uživatelský avatar

Registrován: 12.12.2010
Příspěvky: 4475
Bydliště: Brno
Obrázky: 10
zdzd píše:

Teď už vůbec nechápu co vlastně chceš říct....


Já také ne, je možné tuto myšlenku nějak upřesnit :?:
To, co tam ten lidojed předvádí, zřejmě s každým modelem letounu nepůjde :D


Naposledy upravil paveld dne pon 20.09.2021 20:30, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 39 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz