Autor |
Zpráva |
walter2
|
Napsal: pon 01.08.2011 14:27 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 14.12.2009 Příspěvky: 856
|
Na fóru se zde hojně objevuje udávaný výkon elektromotorů ve Wattech (spíše se tedy majitelé chlubí kilowatty
Co tím máte na mysli?
Principielně se může jednat o příkon nebo o výkon.
Výkon:
Pokud majitelé dokáží udat výkon (tj "kolik energie motor včetně vrtule přemění na práci ), tak mi není jasné, jak se k tomuto v praxi číslu dopočítají. Buď vycházejí z příkonu a dle křivky účinnosti motoru odečítají jeho výkon nebo se snad zabývají tahem (tj. kolik motor s danou vrtulí utáhne kilo Newtonů?) - tomu se mi taky nechce věřit.
Příkon:
Pokud se jedná o výpočet příkonu lze počítat z napětí a proudu (UxI) nebo jako I^2xR , což si myslím, že využívají Wattmetry – například zařízení zde: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=10080 – jedná se tedy o výpočet na základě elektrického odběru.
Při měření, ale příkon musí zákonitě záviset na otáčkách a použité vrtuli. Laicky řečeno, pokud na megamotor dám pidi-vrtuli, tak bude motor točit bez extra odběru (tj. s malým příkonem) maximum otáček, ale nic mi to neřekne o tom, jaký maximální příkon motor zvládá. Nebo to počítáte z maximálního proudu a maximálního napětí (tomu se mi nechce věřit) ?
Zároveň příkon nemusí vůbec nic říkat o tom, jak moc bude vrtule táhnout , protože je to ovlivněno účinností motoru a i „účinností“ vrtule za daných otáček.
Jak Watty udáváte/počítáte a chápete vy pro elektry?
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
vitousek
|
Napsal: pon 01.08.2011 14:42 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 2.10.2007 Příspěvky: 1227 Bydliště: Ústí nad Labem
|
Ahoj,
jedná se o příkon z baterie do motoru.
Reálný výkon na vrtuli je někde úplně jinde a možná je lépe nevědět, jak moc...
_________________ Rychlost, výška, myšlenka.Pro úspěšné létání je třeba mít alespoň dvě.
|
|
Nahoru |
|
|
Nakadah
|
Napsal: pon 01.08.2011 14:43 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 20.8.2007 Příspěvky: 8426
|
Velka vetsina lidi pise PRIKON, neberou v uvahu ucinnost pohonu. Ta se stejne motor od motoru velmi odlisuje
Ja si pri mereni motoru zmerim 4 zakladni veci - proud, napeti, otacky a teplotu vzduchu (hodi se i znat nadmorskou vysku). Nasledne parametry zadam do programu DriveCalc, ktery mi pro merenou vrtuli vypocte konstantu n100W pri exponentu 3,00.
Nasledne hodnoty zadam do vypoctu a vyflusne mi to vykon na hrideli elektromotoru. Rozdilem prikonu a vykonu vypoctu ucinnost. Pravda cela tahle problematika je ponekud slozitejsi, ale v zakladu pro porovnani ruznych motoru stejnych parametru to staci. Nak
|
|
Nahoru |
|
|
LV
|
Napsal: pon 01.08.2011 16:09 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 5.1.2007 Příspěvky: 9185 Bydliště: Trenčianska Turná Obrázky: 0
|
jirinovo píše: Jak Watty udáváte/počítáte a chápete vy pro elektry?...že když má někdo 2,5kW pohon v éru, tak mu baterky moc dlouho nevydrží
Používam 2,5-6kW pohony a doba letu sa u 3D akrobata pohybuje okolo 6-8 minút a pri hadrapláne 6-12 minút. V závislosti na štýl lietania.
Pri 2,5kW pohone na 10S LiPol 4000 sú prúdy v špičke do 90A. Priemerný prúd niečo cez 26A
Pri 6kW pohone na 12S LiPol 8000 (10000) sú špičky do 155A a priemerný prúd +- 40A
Bavíme sa o príkone.
_________________ Nie som zlý.... iba rýpem www.elektromodely.sk
|
|
Nahoru |
|
|
jirinovo
|
Napsal: pon 01.08.2011 16:48 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 6.6.2011 Příspěvky: 768 Bydliště: Odolena Voda Obrázky: 4
Blog: Zobrazit blog (9)
|
ten můj příspěvek nechápejte jako útok, jen jsem chtěl říct, že méně je někdy více.
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: pon 01.08.2011 16:58 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 25.4.2003 Příspěvky: 10797 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Jednou jsem to řešili v modelářské hospodě. Je opravdu legrační, jak malý výkon mají spalovací motory.
Pokusně jsme roztáčeli stejnou vrtuli, na stejné otáčky s elektromotorem.
|
|
Nahoru |
|
|
vitousek
|
Napsal: pon 01.08.2011 17:02 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 2.10.2007 Příspěvky: 1227 Bydliště: Ústí nad Labem
|
TomasC: A výsledek ?
Jirinovo: Častá otázka kolegů, při stoupání s cca 1kW letadlem je jak dlouho to letí na motor. Na odpověď , že cca 1:20 jsou překvapeni, že je to málo. Na odpověď, že je to cca 2,5km výšky už se to tak málo nezdá.
_________________ Rychlost, výška, myšlenka.Pro úspěšné létání je třeba mít alespoň dvě.
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: pon 01.08.2011 17:31 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 25.4.2003 Příspěvky: 10797 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Už si to nepamatuju, ale 2,5ccm bylo přes 200W.
Teď mám čerstvou zkušenost: Závodní pylonářská 6,5ccm je slabší než 10článek a 70A. Stejná vrtule se točí o 2500 otáček víc. A to je v závodě sakra znát
|
|
Nahoru |
|
|
ariane
|
Napsal: pon 01.08.2011 18:18 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 19.3.2009 Příspěvky: 661 Bydliště: Tábor a okolí
|
Mně Diamond žere jen 22 mAh, ale za vt:-DDD
|
|
Nahoru |
|
|
LV
|
Napsal: pon 01.08.2011 19:04 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 5.1.2007 Příspěvky: 9185 Bydliště: Trenčianska Turná Obrázky: 0
|
TomasC píše: Závodní pylonářská 6,5ccm je slabší než 10článek a 70A.
10článek myslíš Nixx? Pretože 10S Lipol a 70A je 2,5kW a to je jasné
_________________ Nie som zlý.... iba rýpem www.elektromodely.sk
|
|
Nahoru |
|
|
Doktor
|
Napsal: pon 01.08.2011 19:17 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.4.2007 Příspěvky: 5851 Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
|
LV píše: ... je 2,5kW a to je jasné
Laco myslim že dnešní racing "40" motory i tohle umí (nebo jen na papíru?)!
|
|
Nahoru |
|
|
JMalik
|
Napsal: pon 01.08.2011 19:28 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 16558
|
Pokud tady někdo udává nějaké hodnoty ve W, kW a je trochu při smyslech, tak je to vždy příkon.
Účinnosti se dají brát ty od výrobců k motorům a regulátorům, tak by to šlo ještě nějak solidně dopočítat pro různé hodnoty proudu a napětí a pro seriozní výrobce. Účinnost na vrtuli tady nikdo neměří, protože nemá jak a čím.
Občas tady vypadnou nějaké hodnoty statického tahu, případně přepočet výkonu na vrtuli z calců, ale to jsou většinou čísla na úrovni odhadu, ne realita.
Takže bral bych v úvahu jen ten příkon.
|
|
Nahoru |
|
|
walter2
|
Napsal: pon 01.08.2011 19:53 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 14.12.2009 Příspěvky: 856
|
JMalik píše: Pokud tady n?kdo udává n?jaké hodnoty ve W, kW a je trochu p?i smyslech, tak je to vdy p?íkon. Ú?innosti se dají brát ty od výrobc? k motor?m a regulátor?m, tak by to lo jet? n?jak solidn? dopo?ítat pro r?zné hodnoty proudu a nap?tí a pro seriozní výrobce. Ú?innost na vrtuli tady nikdo nem??í, protoe nemá jak a ?ím. Ob?as tady vypadnou n?jaké hodnoty statického tahu, p?ípadn? p?epo?et výkonu na vrtuli z calc?, ale to jsou v?tinou ?ísla na úrovni odhadu, ne realita. Take bral bych v úvahu jen ten p?íkon.
Diky za vysvetleni. Takze pri mereni vezme dotycny motor, aku a vrtuli a na stojanu v dilne zmeri proud a napeti (kvuli pripadnemu ubytku napeti) pri zatizeni a dopocita prikon (pripadne to za nej dopocita nejaka krabicka zvana wattmeter).
Pokrocilejsi varianta by byla, kdyby palubni merak meril prikon za letu, kdy ma vrtule jinou ucinnost.
Z danych mereni si pak dle udaju vyrobce mohu dohledat i ucinnost. Tak?
|
|
Nahoru |
|
|
TURING
|
Napsal: pon 01.08.2011 20:20 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 6.10.2008 Příspěvky: 741 Bydliště: ČR
|
Rekl bych, ze v DC, kdyz pouziju Simple Prop Calculator a zadam pozadovane, tak vypocitam i vykon vrtule ve W, ne ?
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|