Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 51 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Výkon elektromotoru
PříspěvekNapsal: pon 01.08.2011 14:27 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 14.12.2009
Příspěvky: 856
Na fóru se zde hojně objevuje udávaný výkon elektromotorů ve Wattech (spíše se tedy majitelé chlubí kilowatty :-)
Co tím máte na mysli?

Principielně se může jednat o příkon nebo o výkon.

Výkon:
Pokud majitelé dokáží udat výkon (tj "kolik energie motor včetně vrtule přemění na práci ), tak mi není jasné, jak se k tomuto v praxi číslu dopočítají. Buď vycházejí z příkonu a dle křivky účinnosti motoru odečítají jeho výkon nebo se snad zabývají tahem (tj. kolik motor s danou vrtulí utáhne kilo Newtonů?) - tomu se mi taky nechce věřit.


Příkon:
Pokud se jedná o výpočet příkonu lze počítat z napětí a proudu (UxI) nebo jako I^2xR , což si myslím, že využívají Wattmetry – například zařízení zde: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=10080 – jedná se tedy o výpočet na základě elektrického odběru.
Při měření, ale příkon musí zákonitě záviset na otáčkách a použité vrtuli. Laicky řečeno, pokud na megamotor dám pidi-vrtuli, tak bude motor točit bez extra odběru (tj. s malým příkonem) maximum otáček, ale nic mi to neřekne o tom, jaký maximální příkon motor zvládá. Nebo to počítáte z maximálního proudu a maximálního napětí (tomu se mi nechce věřit) ?

Zároveň příkon nemusí vůbec nic říkat o tom, jak moc bude vrtule táhnout , protože je to ovlivněno účinností motoru a i „účinností“ vrtule za daných otáček.


Jak Watty udáváte/počítáte a chápete vy pro elektry?


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 01.08.2011 14:42 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 2.10.2007
Příspěvky: 1227
Bydliště: Ústí nad Labem
Ahoj,
jedná se o příkon z baterie do motoru.
Reálný výkon na vrtuli je někde úplně jinde a možná je lépe nevědět, jak moc...

_________________
Rychlost, výška, myšlenka.Pro úspěšné létání je třeba mít alespoň dvě.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 01.08.2011 14:43 
Mazák
Mazák

Registrován: 20.8.2007
Příspěvky: 8426
Velka vetsina lidi pise PRIKON, neberou v uvahu ucinnost pohonu. Ta se stejne motor od motoru velmi odlisuje :)

Ja si pri mereni motoru zmerim 4 zakladni veci - proud, napeti, otacky a teplotu vzduchu (hodi se i znat nadmorskou vysku). Nasledne parametry zadam do programu DriveCalc, ktery mi pro merenou vrtuli vypocte konstantu n100W pri exponentu 3,00.

Nasledne hodnoty zadam do vypoctu a vyflusne mi to vykon na hrideli elektromotoru. Rozdilem prikonu a vykonu vypoctu ucinnost. Pravda cela tahle problematika je ponekud slozitejsi, ale v zakladu pro porovnani ruznych motoru stejnych parametru to staci. Nak


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 01.08.2011 16:00 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.6.2011
Příspěvky: 768
Bydliště: Odolena Voda
Obrázky: 4
Blog: Zobrazit blog (9)
Jak Watty udáváte/počítáte a chápete vy pro elektry?...že když má někdo 2,5kW pohon v éru, tak mu baterky moc dlouho nevydrží :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 01.08.2011 16:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 9185
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
jirinovo píše:
Jak Watty udáváte/počítáte a chápete vy pro elektry?...že když má někdo 2,5kW pohon v éru, tak mu baterky moc dlouho nevydrží :)

Používam 2,5-6kW pohony a doba letu sa u 3D akrobata pohybuje okolo 6-8 minút a pri hadrapláne 6-12 minút. V závislosti na štýl lietania.
Pri 2,5kW pohone na 10S LiPol 4000 sú prúdy v špičke do 90A. Priemerný prúd niečo cez 26A
Pri 6kW pohone na 12S LiPol 8000 (10000) sú špičky do 155A a priemerný prúd +- 40A
Bavíme sa o príkone.

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 01.08.2011 16:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.6.2011
Příspěvky: 768
Bydliště: Odolena Voda
Obrázky: 4
Blog: Zobrazit blog (9)
ten můj příspěvek nechápejte jako útok, jen jsem chtěl říct, že méně je někdy více.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 01.08.2011 16:58 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 10797
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
Jednou jsem to řešili v modelářské hospodě. Je opravdu legrační, jak malý výkon mají spalovací motory.
Pokusně jsme roztáčeli stejnou vrtuli, na stejné otáčky s elektromotorem.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 01.08.2011 17:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 2.10.2007
Příspěvky: 1227
Bydliště: Ústí nad Labem
TomasC: A výsledek ?

Jirinovo: Častá otázka kolegů, při stoupání s cca 1kW letadlem je jak dlouho to letí na motor. Na odpověď , že cca 1:20 jsou překvapeni, že je to málo. Na odpověď, že je to cca 2,5km výšky už se to tak málo nezdá.

_________________
Rychlost, výška, myšlenka.Pro úspěšné létání je třeba mít alespoň dvě.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 01.08.2011 17:31 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 10797
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
Už si to nepamatuju, ale 2,5ccm bylo přes 200W.

Teď mám čerstvou zkušenost: Závodní pylonářská 6,5ccm je slabší než 10článek a 70A. Stejná vrtule se točí o 2500 otáček víc. A to je v závodě sakra znát :-)


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 01.08.2011 18:18 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 19.3.2009
Příspěvky: 661
Bydliště: Tábor a okolí
Mně Diamond žere jen 22 mAh, ale za vt:-DDD


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 01.08.2011 19:04 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 9185
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
TomasC píše:
Závodní pylonářská 6,5ccm je slabší než 10článek a 70A.

10článek myslíš Nixx? Pretože 10S Lipol a 70A je 2,5kW a to je jasné :lol:

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 01.08.2011 19:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2007
Příspěvky: 5851
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
LV píše:
... je 2,5kW a to je jasné :lol:

Laco myslim že dnešní racing "40" motory i tohle umí (nebo jen na papíru?)!


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 01.08.2011 19:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 16558
Pokud tady někdo udává nějaké hodnoty ve W, kW a je trochu při smyslech, tak je to vždy příkon.
Účinnosti se dají brát ty od výrobců k motorům a regulátorům, tak by to šlo ještě nějak solidně dopočítat pro různé hodnoty proudu a napětí a pro seriozní výrobce. Účinnost na vrtuli tady nikdo neměří, protože nemá jak a čím.
Občas tady vypadnou nějaké hodnoty statického tahu, případně přepočet výkonu na vrtuli z calců, ale to jsou většinou čísla na úrovni odhadu, ne realita.
Takže bral bych v úvahu jen ten příkon. :wink:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 01.08.2011 19:53 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 14.12.2009
Příspěvky: 856
JMalik píše:
Pokud tady n?kdo udává n?jaké hodnoty ve W, kW a je trochu p?i smyslech, tak je to vždy p?íkon.
Ú?innosti se dají brát ty od výrobc? k motor?m a regulátor?m, tak by to šlo ješt? n?jak solidn? dopo?ítat pro r?zné hodnoty proudu a nap?tí a pro seriozní výrobce. Ú?innost na vrtuli tady nikdo nem??í, protože nemá jak a ?ím.
Ob?as tady vypadnou n?jaké hodnoty statického tahu, p?ípadn? p?epo?et výkonu na vrtuli z calc?, ale to jsou v?tšinou ?ísla na úrovni odhadu, ne realita.
Takže bral bych v úvahu jen ten p?íkon. :wink:



Diky za vysvetleni. Takze pri mereni vezme dotycny motor, aku a vrtuli a na stojanu v dilne zmeri proud a napeti (kvuli pripadnemu ubytku napeti) pri zatizeni a dopocita prikon (pripadne to za nej dopocita nejaka krabicka zvana wattmeter).
Pokrocilejsi varianta by byla, kdyby palubni merak meril prikon za letu, kdy ma vrtule jinou ucinnost.

Z danych mereni si pak dle udaju vyrobce mohu dohledat i ucinnost. Tak?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pon 01.08.2011 20:20 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.10.2008
Příspěvky: 741
Bydliště: ČR
Rekl bych, ze v DC, kdyz pouziju Simple Prop Calculator a zadam pozadovane, tak vypocitam i vykon vrtule ve W, ne ?


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 51 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz