Autor |
Zpráva |
pavel123
|
Napsal: úte 29.12.2015 17:49 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
|
Zdravím, pustil jsem se do stavby trošku většího Hughese 500 na benzínovou mechaniku. Rozměrově to odpovídá benzínovým heli Vario a nebo Trexu 800 (listy 760-800mm). Základní úvaha byla, že nechci koupit hotový trup, ne že by se mi nelíbil, ale jak nedávno trefně napsal pkotatko ve vláknu o Goblinovi s turbínou, že každá heli dřív nebo později spadne, tak v duchu téhle filozofie mám vždycky radši, když mám možnost relativně snadno model obnovit, takže ideální je mít vlastní formu a modely na lisování skel atd.. Nechci žádnou Maketu s velkým M, ale něco, co se bude předloze podobat tak, aby to vypadalo pěkně. Původně jsem myslel, že postavím Bolkova 105, protože bych rád lítal i základní akrobacii, což Bolkov v reálu umí, ale pak se naskytla možnost nechat si vyfrézovat pozitivní model (kopyto) na cnc frézce a za celkem slušné peníze ( http://www.3dfrezovani.cz/ - Jan Duda, výborná komunikace, maximální ochota a rychlost), takže jsem se přeorientoval z BO 105 na Hughese Vyfrézovaný model trupu vypadá krásně, má překvapivě dobrý povrch, ale po několika večerech, kdy jsem ho okukoval ze všech stran, jsem si začal všímat několika tvarových odlišností nebo nepřesností, které jsem bohužel na 3D modelu při kontrole na monitoru neviděl (moje chyba), takže hlavní část trupu - "vajíčko" - raději na několika místech přebrousím. Naštěstí to vypadá, že materiálu je spíš víc, takže bude potřeba spíš ubírat a ne něco dotmelovat. Doufám, že se to povede symetricky, že to tím celé nepohřbím... Zatím nemám promyšlené ani základní věci - prvotní záměr byl udělat jeden trup laminováním na pozitiv, aby to bylo co nejdřív a kopyto zachovat na budoucí výrobu formy, popřípadě chvíli s tím lítat a pak trup zaformovat. Teď siale říkám, jestli by nebylo lepší udělat rovnou model pro zaformování a udělat negativní formu, což by bylo lepší, ale časově náročnější řešení a času mám bohužel úplný minimum. Nemám zatím promyšlené ani to, jestli prosklení přední části trupu řešit jako to má např. Raptor nebo Vario, kdy je celé prosklení vakuované jako jeden kus a příčky se vyznačí barvou a nebo samolepkou a nebo jestli udělat příčky laminátové, jako součást trupu, a na ně uchytit jednotlivé části prosklení. To nejspíš vymyslím až po poradě s firmou, kde bych si nechal skla vylisovat (nejspíš Mifer). Chci udělat přední část trupu odnímatelnou, jako to mají trupy Align, Roban a další. Pro benzínovou mechaniku to není úplně nutné, ale lepší přístup k mechanice vždycky výhoda. Chci udělat i otevírací dveře, hlavně proto, abych měl kudy tahat za startér Takže je spousta otevřených otázek, sám jsem zvědavý, co z toho nakonec vyleze - a hlavně kdy...to je největší otázka
Přílohy: |
IMG_20151126_221554.jpg [ 32.55 KiB | Zobrazeno 18396 krát ]
|
IMG_20151126_221724.jpg [ 39.4 KiB | Zobrazeno 18396 krát ]
|
IMG_20151128_224846.jpg [ 24.13 KiB | Zobrazeno 18396 krát ]
|
IMG_20151129_233952.jpg [ 52.37 KiB | Zobrazeno 18396 krát ]
|
|
_________________ Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
Naposledy upravil pavel123 dne pát 31.08.2018 8:16, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
pavel123
|
Napsal: úte 29.12.2015 18:46 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
|
Takže můžu pokračovat S benzínovou heli vlastní konstrukce létám už delší dobu. Už před lety vznikla se záměrem postavit nějakou maketu. Příloha:
IMG_9503.JPG [ 29.62 KiB | Zobrazeno 18327 krát ]
Minulý rok jsem ji přestavěl na bezpádlo (Spirit) a ke konci roku jsem původní motor Zenoah ZG 23 LS (letecký, upravený na heli) nahradil novým a podstatně výkonnějším motorem Zenoah G290RC. Příloha:
IMG_20151025_225425.jpg [ 55.09 KiB | Zobrazeno 18327 krát ]
Stávající mechanika je ale zbytečně robusní, takže do makety plánuju i novou mechaniku a nebo odlehčenou původní, to se ještě uvidí. Novou mechaniku mám z větší části postavenou, byla ale konstruována na původní motor, nový se montuje trošku jinak a proto i mechaniku bych dnes řešil jinak. Takže otázka použité mechaniky je zatím otevřená. Rozestavěná mechanika je poměrně univerzální, umožňuje uložení zadní trubky ve dvou různých výškách a v poloze kolmé na hlavní hřídel a nebo vychýlené nahoru, což by se hodilo např. při stavbě Lamy, o které jsem také vážně uvažoval. Ta univerzálnost ale s sebou nese větší složitost a tím i váhu.
Přílohy: |
IMG_20151119_183935.jpg [ 70.34 KiB | Zobrazeno 18327 krát ]
|
|
_________________ Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
|
|
Nahoru |
|
|
zz
|
Napsal: úte 29.12.2015 20:18 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.4.2005 Příspěvky: 954 Bydliště: Val.Mez.
|
Hezky pane, jsem zvědav na další pokračování...
_________________ www.rckozmodrom.com
|
|
Nahoru |
|
|
dagx
|
Napsal: stř 30.12.2015 22:09 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.2.2008 Příspěvky: 1959 Bydliště: Kralupy n.vlt Obrázky: 0
|
Ahoj.Pěkný.Zatím jsem neměl možnost vidět lítat takhle velké makety.A řídit něco takového musí být super.
Jestli dělat formu asi bych si řekl: Kolik maket už jsem rozbil? Kolik těch rozbitých jsem renovoval? Je alespon minimální šance že budu ještě někdy něco dalšího stavět? Ty se rozhodneš sám.Já se jen snažím pomoct nalézt tu klíčovou otázku.
Zaujalo mě to frézování.To je tedy extrudovaný polystyren? Tvar si pro frézaře tvořil v nějakém programu? V jakém?
(tohle téma se mi nezobrazuje v nejnovějších vláknech ani v nových příspěvcích ???)
_________________ https://www.youtube.com/user/dagxcz/videos http://dagx.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
pavel123
|
Napsal: čtv 31.12.2015 10:40 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
|
zz píše: Hezky pane, jsem zvědav na další pokračování... Díky, taky jsem zvědav snad se to povede a snad to bude postupovat nějakým přijatelným tempem
_________________ Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
|
|
Nahoru |
|
|
pavel123
|
Napsal: čtv 31.12.2015 10:57 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
|
dagx píše: Ahoj.Pěkný.Zatím jsem neměl možnost vidět lítat takhle velké makety.A řídit něco takového musí být super.
Jestli dělat formu asi bych si řekl: Kolik maket už jsem rozbil? Kolik těch rozbitých jsem renovoval? Je alespon minimální šance že budu ještě někdy něco dalšího stavět? Ty se rozhodneš sám.Já se jen snažím pomoct nalézt tu klíčovou otázku.
Zaujalo mě to frézování.To je tedy extrudovaný polystyren? Tvar si pro frézaře tvořil v nějakém programu? V jakém?
(tohle téma se mi nezobrazuje v nejnovějších vláknech ani v nových příspěvcích ???) Ahoj, s tím zobrazováním to bude nějaká chybka, kterou jsem si způsobil sám, protože než jsem to vlákno vytvřil, takl jsem si četl něco v úvodu fóra "O tomto fŕu" a pak jsem zapomněl přeskočit do heli maket a napsal jsem to do toho úvodu. Pak jsem požádal o přesunutí, ale možná se tím způsobilo, že se to nezobrazuje v nových tématech. Nevím. S tou formou to je otázka, ale ve finále bych ji chtěl realizovat, otázka spíš je, jestli rovnou a nebo "až někdy". Rovnou by znamenalo že to bude trvat dýl, pokud někdy později, tak to bude znamenat dělat některý operace 2x. Takže zatím váhám. Je pravda, že se může stát, že to jednou postavím a nerozbiju to, doufám, že to tak bude, ale taky může přijít smůla, jako měl třeba Tomáš (relax) se svými Hughesy velikosti 600... A v téhle velikosti je tovární trup dost drahá záležitost. Model (kopyto) je z extrudovanýho polystyrenu, tzn.bez kuliček. Je ale několikanásobně dražší, než klasický polystyren. 3D model jsem já nevytvářel, frézař už ho měl z dřívějška z větší části vytvořený a když jsme se domluvili, tak ho nějak dodělal nebo upravil. Já sám nemám v čem 3D model udělat. Mám jen Goggle SketchUp a ten je dobrý např. na strojní součástky, ale nevím, jestli by v něm šel udělat model na 3D frézování zaoblených ploch. Asi to nějak jde, ale já jsem na to nepřišel a nevěnoval jsem tomu tolik úsilí, abych to někde hledal. SketchUp je sympatický tím, že do určité verze ho lze stáhnout jako freeware a doinstalovat do něj spoustu pluginů (doplňkových funkčností), takže je klidně možné, že by se dal takhle upgradovat na možnost tvorby plynule zakřivených 3D ploch.
_________________ Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
|
|
Nahoru |
|
|
Michael Gulyj
|
Napsal: čtv 31.12.2015 12:12 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.7.2015 Příspěvky: 802
|
Vítám tě na palubě. Stavbu budu sledovat. Ještě se chci omluvit, že jsem se víc nevyjádřil na tvůj dotaz ohledně řezání hliníku laserem. Jelikož jsem to řešil neoficiální formou, nešlo v podstatě víc napsat. Vidím, žes to vyřešil elegantně, jestli si to dělal ručne (jako já předešlou mechaniku do Tarhe), to sis zapiloval .
_________________ Westland Wessex Bell 47G Sioux Futaba T-10CG
|
|
Nahoru |
|
|
pavel123
|
Napsal: čtv 31.12.2015 13:26 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
|
Michael Gulyj píše: Vítám tě na palubě. Stavbu budu sledovat. Ještě se chci omluvit, že jsem se víc nevyjádřil na tvůj dotaz ohledně řezání hliníku laserem. Jelikož jsem to řešil neoficiální formou, nešlo v podstatě víc napsat. Vidím, žes to vyřešil elegantně, jestli si to dělal ručne (jako já předešlou mechaniku do Tarhe), to sis zapiloval . Ahoj, nemusíš se omlouvat, pochopil jsem, že jsi to měl ze známosti. Spíš mi šlo o princip, že to vůbec někde umí laserem udělat. Ručně jsem bočnice nedělal, to bych se upiloval k smrti , je to řezaný vodou. To není špatná technologie, je dostupná, ale řez je takový jako pískovaný a okolí řezu bývá taky zasažený abrazivem obsaženým ve vodě, takže by bylo dobrý plech před řezáním polepit nějakou samolepící tapetou nebo něčím vhodným, aby se povrch tak snadno nepoškodil.
_________________ Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
|
|
Nahoru |
|
|
pkotatko
|
Napsal: čtv 31.12.2015 17:19 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 13.1.2007 Příspěvky: 6689 Bydliště: Berounsko
|
Sleduji a fandim. Primlouval bych se za formu "hned". Pokud to bude tvarove presne tak by to bylo urcite zajimave. Petr
_________________ Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
|
|
Nahoru |
|
|
charon
|
Napsal: čtv 31.12.2015 20:38 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 23.1.2011 Příspěvky: 101 Bydliště: Horné Lefantovce
|
Zaujímavé vlákno. Dúfam že budeš pokračovať v popise ako postupuješ, poprípade aj prikladať fotografie. Čo sa týka formy prikláňam sa k názoru, ktorý tu už zaznel, že zhotoviť rovno negatívnu formu a to aj za cenu, že ešte nevieš, či vyrobíš viac kusov. Držím palce.
|
|
Nahoru |
|
|
slejiros
|
Napsal: pát 01.01.2016 11:57 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 3.12.2015 Příspěvky: 7 Bydliště: Praha
|
Pouzivas standartni Zenoahy nebo modifikovane HWC, Hannson atd. Diky
|
|
Nahoru |
|
|
pavel123
|
Napsal: pát 01.01.2016 23:25 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
|
pkotatko píše: Sleduji a fandim. Primlouval bych se za formu "hned". Pokud to bude tvarove presne tak by to bylo urcite zajimave. Petr Díky vidím to spíš rovnou na tu formu, ale záleží na tom, jak se povede přebroušení kopyta. S tou tvarovou přesností to je otázka - nemám k dispozici žádnou lepší dokumentaci, než nějaký dokument snad přímo od výrobce, kde nějaký 3 pohledový výkres, ale řezy trupu si můžu jen domýšlet, protože je tam místo řezů jen pohled zepředu. Hlavněmi jde o tom, aby to bylo souměrný. Jestli je např. trup v řezech víc zakulacený, než by třeba měl být, to se asi moc nepozná, asymetrie by byla vidět víc.
_________________ Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
|
|
Nahoru |
|
|
pavel123
|
Napsal: pát 01.01.2016 23:29 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
|
charon píše: Zaujímavé vlákno. Dúfam že budeš pokračovať v popise ako postupuješ, poprípade aj prikladať fotografie. Čo sa týka formy prikláňam sa k názoru, ktorý tu už zaznel, že zhotoviť rovno negatívnu formu a to aj za cenu, že ešte nevieš, či vyrobíš viac kusov. Držím palce. Díky, určitě sem budu dávat popis jak to postupuje a fotky.
_________________ Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
|
|
Nahoru |
|
|
pavel123
|
Napsal: pát 01.01.2016 23:40 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
|
slejiros píše: Pouzivas standartni Zenoahy nebo modifikovane HWC, Hannson atd. Diky Původní motor byl letecký, předělaný na heli, ale žádný tuning. Ten zmiňovaný G290RC je standardní motor dovezený od DDM (USA). Dost jsem toho přečetl, než jsem se pro tenhle motor rozhodl, přemýšlel jsem, že bych si dopřál nějaký tuningový motor, ale našel jsem názory, že to nemá takový efekt, jak tuningové firmy prezentují. Dost jsem pokukoval po motorech od Century Heli, protože jejich úprava motorů přináší úsporu hmotnosti motoru, ale za dost vysokou cenu. Takže nakonec jsem koupil standardní motor a myslím, že to nebude problém. Když na něj za chodu položím prst, nejsou cítit žádné zběsilé vibrace, jen lehounký brnění. Nový motor má zatím naběháno jen hodně málo, snad mi i nadále vydrží pozitivní dojem
_________________ Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
|
|
Nahoru |
|
|
slejiros
|
Napsal: sob 02.01.2016 14:43 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 3.12.2015 Příspěvky: 7 Bydliště: Praha
|
Já právě chci nyní stavět Trexe 700 s Zenoahem 290 a hodně lidí mě varovalo před vibracemi. Je otázka v jakém spektru otáček budeš motor provozovat. Je mi jasné, že maketa bude na katolické létání. Plánuji Trexe na ostřejší létání a docela by mě zajímalo, jak se bude motor tvářit, když pojede celou dobu ve spektru 12 - 14.000 rpm.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Seznam.cz [Bot] a 24 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|