Autor |
Zpráva |
pavel123
|
Napsal: pát 28.06.2019 6:52 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
|
Ahoj, to otočení po startu vypadalo spíš jako by gyro vrtulky negyrovalo a otočilo se to vlivem reakčního momentu na zvýšení náběhu listů. Tomu v podstatě odpovídá i to, že v dopředným letu se to chovalo normálně - v takovým režimu do kolektivu vůbec nehrabu. Ale možná je nakonec nejblíž pravdě švíco, vzpomněl jsem si totiž, že v rámci vyvažování vrtulky jsem ji celou rozebral, protože jsem musel na soustruhu upravit kámen vrtulky (excentricky vyvrtanej). A přesto, že jsem vrtulku rozebíral na různých heli mnohokrát a nikdy se mi nepovedlo to nějak pohnojit, tak vyloučit se to nedá. Takže teď jsem zvědavej, co odpoledne nebo večer zjistím, až to v dílně roztočím s namontovanýma listama vrtulky. Doufám, že zjistím, že jsem to nějak podělal a bude po problému P.
_________________ Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
pavel123
|
Napsal: pát 28.06.2019 20:55 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
|
Dneska odpoledne jsem udělal avizovaný pokus - roztočil jsem na stole heli s namontovanými listy vrtulky na letové otáčky, spíš ještě větší a zkoušel jsem heli natáčet a pak hýbat kniplem vrtulky. Jak na gyro, tak na pohyby kniplu to normálně reagovalo. Takže co dál? Jiná potenciální mechanická závada mě nenapadá, mezi předposledním lítáním, kdy vrtulka fungovala zcela korektně a tím posledním, kdy téměř nefungovala, jsem do ničeho jinýho v oblasti vrtulky vůbec nezasahoval, proběhla pouze zmiňovaná úprava vrtulky pro její lepší vyvážení, seřízení hlavy pro lepší vyvážení a upgrade Spirita. P.
_________________ Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
|
|
Nahoru |
|
|
pkotatko
|
Napsal: sob 29.06.2019 4:17 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 13.1.2007 Příspěvky: 6689 Bydliště: Berounsko
|
Jeste k tomu horku. Nebyla helina na primem slunci delsi dobu ? Co prijimac ? Treba Futaby mely nejake problemy s prehratym prijimacem. Ale uz si nepamatuji detaily. Mam ze to ze prijimace maji i nejake teplotni omezeni. Ostatne jako jakakoliv elektronika. V trupu heliny mohlo byt sakra teplo.
_________________ Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
|
|
Nahoru |
|
|
pavel123
|
Napsal: ned 30.06.2019 20:32 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
|
Ahoj, venku bylo cca 35 - 37°, bylo to v podvečer, kolem 19.hodiny, montáž listů jsem dělal ve stínu, ale jestli bylo v trupu nějak víc horku nevím. O přijímačích Futaba jsem taky někde četl, že jsou na teplo choulostivý, ale mám pocit, že jsem si to potom, co jsem to četl, i vyhledal, a že to bylo myslím +60° nebo tak nějak. Mě napadlo teplo v případě vrtulkovýho serva, protože se nedá říct, že vrtulka nešla řídit vůbec, když jsem se snažil, tak na vysílač to reagovalo.
Ještě mě napadlo, že kdyby se nějak stalo, že by z nějakýho důvodu přestal do Spitita posílat impulsy 5.kanál, na kterým je řízení zisku gyra, tak by možná bylo dobrý na Spiritu nejdřív nastavit nějaký zisk gyra, jako kdyby řízení zisku 5.kanálem nebylo, a pak teprve 5.kanál připojit. Zajímalo by mě, jestli by nastavení zisku i tak zůstalo ve Spiritu nastavený a v případě výpadku 5.kanálu by si Spirit vzal nastavení zisku přímo ze svý konfigurace. Nakonec to můžu celkem snadno vyzkoušet. P.
_________________ Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
|
|
Nahoru |
|
|
Relax
|
Napsal: úte 02.07.2019 23:16 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 31.8.2009 Příspěvky: 5078 Bydliště: Praha 6
|
To jsou tedy lapálie, četl jsem to až teď. Mě se před lety stalo něco podobného na 550 se servem cykliky, byl lehounce povytažený konektor serva z Helicomandu. Naštěstí jsem to zjistil ještě před startem kdy si heli začala lehat na bok bok ..... Ty jsi to měl asi zapojené dobře ale to servo bych prověřil, můžu Ti půjčit servotester. Mě kvůli vadnému servu spadla mechanika na třetího Hughese po pádu toho předchozího a taky se na to přišlo až komplikovaně, dokonce byly v podezření vadné hlavní listy. Pak bych zkontroloval všechno co psal OPR, vysílače skýtají mnoho věcí které lze přehlédnout. A zrovna u vrtulky je tolik nastavení a záludností. Držím palce, s testerem můžeš zavolat.
_________________ TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G http://relax450.rajce.idnes.cz
|
|
Nahoru |
|
|
pavel123
|
Napsal: čtv 04.07.2019 9:14 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
|
Ahoj Tomáši, díky, jsem teď na dovolené, ozvu se až přijedu. Jestli si vzpomínáš, servotester jsi mi už jednou půjčil, když mi spadla 2x benzínová heli taky na vrtulku a taky se nikdy nepřišlo na to proč. Dodatečně mě napadlo nějaký ložisko, třeba kolem spojky motoru, mohlo generovat nějaký rušení, ale nevím. Každopádně nemám dobrý pocit, když mi spadly 2 heli se dvěma různýma Spiritama a dvěma různýma servama vrtulky právě na vrtulku, ale chování bylo jiný - tenkrát to úplně vyplivlo a nereagovalo na nic, teď to šlo jakž takž řídit, ale negyrovalo to. Je to na pytel. Ale mám taky podezření na lehce povytažení konektoru ze Spirita, konkrétně toho kanálu, kterým se řídí zisk (5. kanál). Díky P.
_________________ Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
|
|
Nahoru |
|
|
Relax
|
Napsal: čtv 04.07.2019 9:37 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 31.8.2009 Příspěvky: 5078 Bydliště: Praha 6
|
Servotester pořešíme až se vrátíš ale ten povytažený konektor bych nevyloučil. Projevilo by se to zřejmě přesně tímhle způsobem i když by to musel potvrdit výrobce, třeba se pleteme. Já elektronice moc detailně nerozumím, sice si udělám komplet elektřinu na chalupě a základy v pohodě ale u heli jsem hodně opatrný, možná až příliš. Pokud vysloveně nemusím tak nic neupgraduji, možná jedno období jsem se dotoho trochu dostat a bavilo mě to ale opatrnost vyhrává. Vůbec netuším a neřeším jestli mám ve Spiritu nejnovější verzi FW, tejně tak v HCX a starším Helicomandu. Prostě to slušně lítá tak to neřeším. Před lety jsem měl celkem i ostudu v Klecanech kam jsme se přijel ukázat se 450 ve které byl Microbeast. To už jsem ítal inverty pozpátku a celkem dost věcí jenomže to letělo tak nějak divně. Zkušený Zdeněk hned věděl proč, měl jsem tam mód Basic pro začátečníky, heli lítala jako polomrtvý netopýr . tak tam dal Sport a pak Expert, komár byl jak vyměněný a lítání super. Někteří řeší pojistku proti vytažení konektorů prakticky a trochu drsně, dají tam tavnou pájku. Pokud je krabička jednotky kovová tak nehrozí deformace ale já se toho i tak trochu bál. takže jsem primitivně protáhnul pod deskou s oboustrankou a jednotkou režnou nit kterou jsem protáhnul mezi krajními prameny kablíků z konektorů a volně zavázal aby to při utažení nezpůsobovalo vibrace a neovlivňovalo pěnovou oboustranku. I kdyby se konektor lehce povytáhnul tak ven nemohl. Dnes už bych asi sáhnul po tavné pájce . Navíc u makety jsou často věci mimo dosah nebo i pohled na dokonalou vizuální kontrolu, alespoň u Hughese to mám vysloveně schované a jediná šance je baterkou a výdechem turbíny kde je volný prostor kterým jedině se odvětrává vnitřek heli a motor. Pěknou dovolenou a šťastný návrat !
_________________ TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G http://relax450.rajce.idnes.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Michael Gulyj
|
Napsal: čtv 04.07.2019 10:52 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.7.2015 Příspěvky: 801
|
Co se týče pojišťování tavnym lepidlem, i já na to před časem koukal skepticky. Dneska tak pojišťuji konektory i v přijímači, pak stačí jediná kapka lihu a lepidlo se sloupne jako nic bez jediný újmy na ostatním.
_________________ Westland Wessex Bell 47G Sioux Futaba T-10CG
|
|
Nahoru |
|
|
pavel123
|
Napsal: úte 03.09.2019 11:10 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
|
Zdravím, moje problémy s Hughesem, resp. s elektronikou, o kterých jsem tu poslední dobou psal, vyvrcholily na setkání maket v sobotu 31.8.. Akce nádherná, ale můj Hughes bohužel hned při prvním letu nedopadl dobře, přesněji řečeno doslova dopadl a tentokrát je to jeho konec. Za poslední měsíce jsem měl 3x technický problém, který vždycky začal tím, že se heli začala nekontrolovaně pootáčet sama od sebe, někdy víc, třeba cca o 360°, někdy o míň, skončilo to 2x rozlámanými listy na 5ti listý hlavě. Pak jsem vyměnil Spirita a vypadalo to dobře, nicméně na akci Hughes spadl. Zatím se snažím přijít na to, co to způsobuje. Teď se mi vyplatí práce na formách a vlastně celé výrobě stavebnice, protože trup celkem snadno postavím znovu. Jeden exemplář mám v pokročilé hrubé stavbě, myslím, že jsem schopný ho připravit pro montáž mechaniky za cca 2 týdny práce po večerech. Lítat bude nějakou dobu bez povrchový úpravy, aby byla menší škoda, kdyby se zas něco nepovedlo Je ale dost poškozený rám mechaniky. Horši je otázka, co je příčinou havárií. Po sobotě se ale rýsuje varianta, že výměna Spirita situaci vyřešila, protože v pátek proběhl let bez jakýchkoliv potíží, a že heli v sobotu spadla na úplně jiný problém - doma jsem zjistil, že kulový kloub, který má být v páce smykátka, je mimo páku a zacvaknutý v koncovce táhla. Takže vznikla otázka, jestli ta osudná sobotní rána do země má vůbec souvislost s těmi potížemi z minulých měsíců... Samozřejmě to ještě budu zkoumat, hlavně se budu snažit zjistit, jestli je možný kuličku z páky nějak vyndat "přes závit". P.
_________________ Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
|
|
Nahoru |
|
|
pavel123
|
Napsal: úte 01.10.2019 13:27 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
|
Zdravím po měsíci, kdy čekám, až se dostaví nějaký elán do začátku stavby nového Hughese. Posledně jsem skončil tím, že ještě budu zkoumat příčinu té poslední fatální havárie. Musela to být ta vypadlá kulička v páky smykátka. Kulička zůstala v koncovce táhla, táhlo bylo neporušené, závit v páce smykátka je také neporušený (na okraji díry je mírně ožvýkaný, ale když do něj kuličku zašroubuju, třeba jen do poloviny, nejde nijak vytáhnout jako ze strženého závitu, nejde vyviklat, jedině vyšroubovat. A když ji dotáhnu, závit nijak nepřeskakuje. To považuju za celkem jasnou příčinu havárie na srazu maket. Taky se chování heli lišilo od předchozích potíží - vrtulka nešla řídit vůbec. A to, že heli kvůli tomu havarovala, přičítám své nervozitě a tomu, že to nastalo zrovna když heli byla poměrně daleko. Dal jsem autorotaci a nad zemí záchranu, ale pozdě a heli šla čumákem šikmo do země. Takže můj názor na celou sérii problémů s Hughesem během posledních měsíců je ten, že za předchozí potíže mohla elektronika a za poslední ránu pak debilní mechanická závada, které samozřejmě šlo předejít kontrolou celé heli. A potíže s elektronikou si neumím vysvětlit jinak, než jako potíže se Spiritiem. Výrobce byl tak ochotný, že mi nabídl zapůjčení jiného Spirita. Při jeho montáži jsem zjistil zajímavou věc - indikoval vibrace na mnohem vyšší úrovni než můj Spirit, a to o 50 - 100%. Vibrace jsem měřil na oboustranné lepence, která zůstala nalepená na mechanice po odlepení mého Spirita, takže podmínky pro měření byly zcela totožné. Když jsem tedy naměřil na vypůjčeném Spiritu poměrně dost vysoké vibrace od motoru, nalepil jsem ho na mechaniku na jiné místo, kde byly vibrace výrazně nižší - pod hlavní hřídel. Po výměně Spirita Hughes poprvé po dosavadních problémech letěl úplně normálně a tak letěl i cca první 2 minuty letu na srazu maket, než havaroval. Výrobce na opakovaný dotaz, jestli je takový rozptyl měření vibrací možný v rámci nějaké tolerance, bohužel nikdy nereagoval, stejně jako na informaci, že s jeho Spiritem heli letěla normálně. Teď uvažuju co dál. Díky tomu, že mám na Hughese připravenou výrobu stavebnice a jeden exemplář mám v hrubé stavbě z větší části hotový, nebude stavba nového trupu problém. Otázka ale je, co s elektronikou. Za sebe jsem dospěl k závěru, že potíže byly způsobené nejspíš Spiritem, konkrétně jeho reakcí na vibrace od motoru. O vibracích jsem věděl, ale protože Spirit naměřil poměrně nízké hodnoty, nepovažoval jsem je za nijak alarmující. Nicméně je tu pořád malá pravděpodobnost, že problémy mohlo způsobit i jiné zařízení, např. přijímač. Ale nezdá se mi příliš pravděpodobné, že by problémy způsobené přijímačem přestaly přesně současně s výměnou FBL. Při ráně se naboural regl, utrhla se deska s kondenzátory. Mohl bych to opravit, ale do velké makety by takhle opravený regl asi nepatřil. Takže koupit nový regl. Motor (Align 800MX) opravdu znatelně vibruje (i po dvojí výměně ložisek), takže zřejmě bude nutné koupit i motor (zřejmě X-Nova). Pro jistotu snad raději i ten přijímač (Futaba FASST). V každém případě FBL a je otázka, jestli pořídit nového Spirita a nebo radši V-Bar Neo. A je taky otázka, jestli když nahradím téměř veškerou elektroniku, jestli nepořídit i jiná serva. Takže investice nemalá Při havárii došlo i ke zničení bočnic mechaniky, které má Assault dost tenké a na začátku byly zdrojem problémů. Vše začalo fungovat až po jejich vyztužení. Takže než kupovat nové bočnice, které pevností moc nevyhovují, kloním se spíš k výrobě vlastních bočnic z duralu. Momentálně si jezdím s expedičním autem, což mě dost chytlo, do opravy heli se budu spíš nutit, ale asi by nebylo dobré nechat to tak a Hughese už nestavět. P.
_________________ Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
|
|
Nahoru |
|
|
koho
|
Napsal: pon 16.03.2020 21:41 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 1.1.2019 Příspěvky: 49
|
Pavel 123: jak pokračuje stavba tvé nové pětistovky?Při pohledu na krásné poslední foto "prototypu" Hughese 500 s černě nabarvenými pěti-listy jsem po roce skladování neodolal a dal se do stavby této stavebnice (poř.č.001?).Prvním poznatkem je, že skořepina trupu s odnímatelním předkem(čepy,magnety),lyžiny,okna a ostatní díly jsou tak neuvěřitelně přesně vyrobené,že mne to nutí pokračovat v podobném duchu a je to dost zavazující.Opravdu jsem nic podobného zatím neviděl,není to propagace stavebnice.Osazení bude podobné, prodloužený Assault 700, Spirit, zatím jsem měl ve všech heli 700 serva kolektivu Savox SC 1258(bez problému). Nemá někdo zkušenost se servy JX?Vypadají dobře,kolega je chválí v letadlech,teď je dávám do většího jeta (EDF) ale pro podezřele nízkou cenu se je bojím dát do heli 700(mimo zad.vrtulku).Tak doufám, že to pořadové číslo letos udržím a nepředběhneš mne.
|
|
Nahoru |
|
|
pavel123
|
Napsal: úte 17.03.2020 15:45 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
|
Ahoj, díky za uznání, skoro jsem až na rozpacích určitě to nějaký mochy má Já jsem se svým druhým exemplářem jen o něco málo dál než Ty s číslem 001 - mám v trupu zalepený krátký futra podvozkových nohou, v podstatě kdybych nalepil zadní kónickou trubku na trup a vlepil do čumáku skla, měl bych Hughese ve stavu, kdy jsem zalétával prototyp, takže bez dveří a bez povrchový úpravy. Až bude čas, začnu řešit mechaniku. Při poslední fatální ráně praskly i obě bočnice mechaniky, takže už mám nakreslené nové, měly by být tužší, což by mělo pomoct. Zbývá je jen zadat do některé z firem, které řežou vodním paprskem. Mám koupenou nerezovou trubku na torzní náhon od Varia. Takže k tomu, aby Hughes opět vzlétl (jako dvoulist) moc práce nechybí, chybí ale odhodlání do investice do nového reglu, motoru (Align 800MX hodně vibruje), do nové FBL jednotky, nejspíš V-Bar Neo a pro jistotu i do nového přijímače. Tak pěkně stav, ať to máš dřív než já P.
_________________ Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
|
|
Nahoru |
|
|
švíco
|
Napsal: pát 20.03.2020 7:45 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 8.9.2012 Příspěvky: 682
|
Ahoj kluci, jsem rád, že se pracuje na nových mašinách rovnou na dvou frontách. K těm JX servům.... pokud chceš mít zaděláno na možné problémy, tak je tam klidně dej... Pokud chceš udělat maximum pro bezpečnost a spolehlivost, tak je tam rozhodně nedávej. Jde o šetření na blbém místě (na heli se moc nevyplatí šetřit nikde)... takže zůstaň buď u těch savoxů nebo tam dej futabu, BK servo apod....
|
|
Nahoru |
|
|
pavel123
|
Napsal: stř 17.03.2021 21:09 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
|
Zdravím, už jsem sem dlouho nic nenapsal, ale po nějaké době jsem se vrátil k realizaci Hughese číslo 2. Je to už druhá vlna aktivity, při té první jsem dal dohromady novou mechaniku, základní požadavek byl na výrazně větší tuhost mechaniky, než měla původní mechanika Assault. Použil jsem díly, které jsou u Assaulta mezi bočnicemi (domečky ložisek, podlážky, uložení zadní trubky, hlavní převodové kolo je Align, delrinové se šikmými zuby), ale bočnice jsou úplně nové, z duralu tl.4mm, v přední části tvarově uzpůsobené požadavku na budoucí realizaci kokpitu. Použil jsem jinou FBL jednotku - V-bar se záchranou. Zatím mechanika letěla 2x, naprosto spořádaně, V-bar byl nastaven jednou a vypadá to,že nebude potřeba měnit žádné parametry.
Přílohy: |
IMG_20200423_125702.jpg [ 75.27 KiB | Zobrazeno 6867 krát ]
|
IMG_20210312_082643.jpg [ 103.05 KiB | Zobrazeno 6867 krát ]
|
IMG_20210312_082707.jpg [ 102.07 KiB | Zobrazeno 6867 krát ]
|
|
_________________ Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: hosa a 12 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|