Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
Zdravím, pustil jsem se do stavby nové makety, přestože 2. exemplář velkého Hughese ještě není dokončený. Hughes se celkem povedl, je ve stadiu, kdy bez problémů a záludností lítá a zbývá ho dokončit. Manipulace s ním je ale díky jeho rozměrům poněkud obtížná, není to ten pravý model na "běžné létání" Pustil jsem se tedy do nové, menší makety. Zdálo se mi, že optimální bude velikost 600 - už to není úplně malá heli, ale při vynášení z paneláku a zandavání do auta to bude ještě v pohodě. Tentokrát jsem se nepustil do výroby vlastního trupu, ale objednal jsem z Hongkongu od firmy jettechmodels nenabarvený trup AS350 od výrobce FUNKEY. Trup a 202,- USD bylo možné doručit pouze prostřednictvím EMS za 150,-USD, navíc samozřejmě DPH a protože zásilka byla dražší než nějaká stanovená výše, zapomněl jsem jaká, tak i clo. I přes všechny tyto náklady navíc vyšel trup levněji, než by stál trup od Robanu, který by se dal koupit v Německu, tedy bez DPH a cla. Roban ale zrovna tenhle typ nedodává nenabarvený. Trup od FUNKEY má již z forem na trupu provedenu spoustu detailů , které zlepšují maketový vzhled modelu. Kvalita je myslím velmi slušná, pouze dělící rovina je dosti široká, ale většinou sedí poloviny trupu proti sobě poměrně přesně, takže ji lze poměrně snadno vytmelit. Pouze na jednom místě byly poloviny trupu v dělící rovině vzájemně mírně přesazeny, bylo to ale na spodku a i toto místo šlo dobře vytmelit, i když s použitím silnější vrstvy polyesterového dvousložového tmelu. Na 3-listou rotorovou hlavu jsem použil konstrukci, která se osvědčila u 5-ti listé hlavy na Hughese. Listy a vrtulka jsou Heli-Tec. Momentálně je model ve stadiu, kdy létá, přede mnou je výroba nějakého zjednodušeného kokpitu a povrchová úprava.
Registrován: 2.8.2008 Příspěvky: 1566 Bydliště: Pelhřimov, ČR Obrázky:1
Model vypadá a lítá super, měl bych dotaz jak se chová v letu třílistá hlava oproti pětilistu. Je to někde mezi pětilistem a dvoulistem nebo platí, že cokoliv co je víc než dvoulist, má zkrátka znatelně obtížnější řízení a na počtu listů už moc nezáleží?
Model vypadá a lítá super, měl bych dotaz jak se chová v letu třílistá hlava oproti pětilistu. Je to někde mezi pětilistem a dvoulistem nebo platí, že cokoliv co je víc než dvoulist, má zkrátka znatelně obtížnější řízení a na počtu listů už moc nezáleží?
Ahoj, asi bych nerekl, ze vicelisty rotor je obtiznejsi na rizeni. Lital jsem nebo litam dvou, tri, ctyr a petilist. Treba Mi8 s petilistem je moje uplne nejhodnejsi helina. Autobus ktery se da pritom velice presne ridit. Je to hodne o nastaveni mechaniky a bezpadla. Vicelist ma v krvi vetsi agilitu, to je jasne. Ale to se da nastavit a omezit otackami, vychylkami a reakci na knipl. Vicelist ma sva specifika. Pokud prestavujes akro mechaniku do makety, tak budes bojovat s ucinnosti vrtulky, typicky treba MD500 s petilistym rotorem, dvoulistou vrtulkou a limitovanymi moznostmi zmenit prevodovy pomer vrtulky. Na stejne heline se stejnou delkou listu a stejnymi otackami bude mit vicelist vetsi naroky na vykon pohonu.
_________________ Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
martin z píše:
Model vypadá a lítá super, měl bych dotaz jak se chová v letu třílistá hlava oproti pětilistu. Je to někde mezi pětilistem a dvoulistem nebo platí, že cokoliv co je víc než dvoulist, má zkrátka znatelně obtížnější řízení a na počtu listů už moc nezáleží?
Díky.
Martin
Ahoj, díky koukám, že mě Petr předběhl s odpovědí. Určitě bych neřekl,že vícelistý rotor má nějak znatelně obtížnější řízení. Moje zkušenost je taková, že naopak je vícelist hodnější. Tak, jako píše Petr o jeho Mi-8, tak i pro mě je Hughes asi nejhodnější heli, co jsem měl. Hughes s 5-ti listem je druhý exemplář, první lítal s dvoulistem. Je pravda, že v druhém je jiné bezpádlo (Vbar), takže nevím, jestli letové vlastnosti lze svádět jenom na rotor, ale druhý Hughes s 5-ti listem je znatelně hodnější, což se projevuje asi nejvíc při přistání, kdy je potřeba podstatně mně zásahů do řízení. Nicméně platí to, co píše Petr o vrtulce - vícelist klade výrazně větší požadavky na účinnost vrtulky. Když jsem zkoušel mechaniku do druhého Hughese, měl jsem na něm 2-list, ale vrtulku HeliTec, určenou pro 5-ti list. Účinnost vrtulky byla úžasná, při prudkém přidání kolektivu na maximum se zadek heli ani nehnul. Po změně rotoru na 5-ti list byla účinnost vrtulky rázem naprosto nedostatečná, stačila lehká korekce kolektivem při přistávání a heli se začala neřízeně otáčet. Naštěstí Align dodává právě z tohoto důvodu pro makety a nebo heli kategorie F3C sadu převodových kol pro zvýšení otáček vrtulky s převodovým poměrem myslím kolem 1:5. S tímto převodem na vrtulku je účinnost vrtulky zcela dostačující. Další věc jsou otáčky rotoru - já nejsem příznivcem příliš nízkých otáček rotoru, což ale znamená větší odběr z baterek, než je u 2-listu. Takže moje zkušenost s vícelistým rotorem je pozitivní, není důvod se toho bát. P.
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
pkotatko píše:
Hezka helina Pavle, mas uz rozmysleno zbarveni ?
Díky Petře zatím nemám, mám s tím opačný problém, než s Hughesem - u Hughese mám trošku problém vybrat něco,co by se mi výrazně líbilo a u AS350 je to naopak, tam je řada pěkných barevných provedení, bude těžké si vybrat
Výběr z několika favoritů (aspoň zatím):
Přílohy:
9b7b4b81f8ceefb44c6b8a7c307d37eefc01b190.jpg [ 138.08 KiB | Zobrazeno 7624 krát ]
Alamy.JPG [ 82.61 KiB | Zobrazeno 7624 krát ]
pr-mjx-corpo-de-bombeiros-militar-do-distrito-federal-cbmdf-helibras-hb-350b-2-esquilo_PlanespottersNet_924733_8e2f5a2099_o.jpg [ 109.9 KiB | Zobrazeno 7624 krát ]
Registrován: 31.8.2009 Příspěvky: 5079 Bydliště: Praha 6
Bude to krásná mašina, konečně taky jiný typ než se tady dlouhodobě staví. Musím se přiznat že se mi AS350 líbí taky a mám hříšné myšlenky předělat na něj jednu ze dvou motyk 550. Doma bych to obhájil že nevzniká žádný "další" vrtulník a i když se mi oba stávající Hughesy líbí, vidím jak postrádám elán stavět toho třetího kde to vypadá na úpravu foliema.
Tak držím palce, jsem moc a moc zvědavý jaké barevné řešení nakonec zvítězí z těch co si posíláme a hodnotíme .
Ozval se další pán z NZ, kamarád Scotta co zde založil vlákno. Tu AS350 už prodal ale taky byla hezká, na Pavla myslím málo výrazná. Ale je tam spousta detailů pěkného modelu.
Moc pěkně udělaná heli! To je trup od Robanu? (podle těch otevíracích dveří) Ten kokpit se mi moc líbí. Já mám problém s uložením baterek - kvůli těžišti, pokud nechci předek dovažovat úměrně těžkým závažím, musím mít baterky vpředu, a stejně budu muset předek ještě dovážit, jedině že by to dohnaly sedačky a pilot 6-ti článek se nevejde pod podlahu kokpitu. Baterky vystupují nad podlahu cca polovinou své výšky, takže bude muset být mezi sedačkami tunýlek, ve kterém budou schované. Nic moc, ale nic lepšího mě nenapadlo
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
Lubosh píše:
Trup jsem koupil na Modelbazaru, celkem levně. Je to čínská kopie, kvalita ale dobrá, na takovéto domácí polétání.
Líbí se mi přístroje na přístrojové desce a pilot, prostě celkově kokpit. Vypadá to moc pěkně. Jestli se můžu zeptat, ten pilot se dal (dá) někde koupit?
Registrován: 2.8.2008 Příspěvky: 1566 Bydliště: Pelhřimov, ČR Obrázky:1
Ten pilot bude asi tento tištěný https://www.thingiverse.com/thing:1761697 a je zde na fóru maket použitý i v modelu Wessex, snad se nepletu. Ale "ten ksicht jsem už někde viděl".
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru