Pravidla fóra


O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 250 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: úte 21.03.2023 21:46 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Dnes čtyři baterky, už na té první bylo hned jasné že problém nepovedeného výkrutu šel plně za EXPO pro křidélka a výškovku. Když se vypne je to v pohodě, pouze trochu méně výkonu. Tahle mechanika 600 je delší než 550 a k tomu má o dva stupně menší maximum kolektivu.

EXPO je dobré na lítáním s bambi vakem, jinak není potřeba a má i jistou nevýhodu. Pokud člověk přiletí rychleji k sobě, je model naopak i trochu nebezpečný protože reaguje výrazně pomaleji. Ještě proto vyzkouším menší hodnotu než těch -30.

Jsem rád že se to vysvětlilo tak jednoduše, rádio jsem včera celé prošel jestli tam není nějaký mix nebo cokoliv špatně, nic dalšího už mě nenapadalo.

Teď přehodím motor 670KV protože výkon je tam i s rezervou v pohodě, ani to nepotřebuje 80% ESC. Obě mechaniky na vysokém podvozku pak prohodím, ta stávající půjde zpátky do Maďarské policie až bude hotový trup s polepy a nápisy. Mechanika pro AS350 s reglem JIVE bude přes Jlog2 poskytne data o odběrech, PWM a hlavně otáčky, ty takhle neodhadnu. Nakonec tam přijde finální 130A HW regulátor a budu s tím průběžně lítat do doby než bude trup aby se mechanika dobře prověřila. U Maďara po pádu to bylo snad 56 stratů nebo tak nějak.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: pát 24.03.2023 16:17 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Po přehození mechanik a roztočení zkusmo se objevilo kmitání osky výškovky od serva. Napřed jsem to přičítal tomu pádu po neplánované piruetě ale na páce žádný vakl, servotester v pohodě, přehození serv že by to šlo po kanálu z Demona taky nic. Když jsem sundal souměrné vrtulkové listy Align 95mm k dvoulistu tak to úplně zmizelo. Po namontování polosouměrných listů Helitec 105mm to bylo naopak ještě horší. Po prohození celého domku z Helisiky která má mechaniku venku a polosouměrné listy Spin Blades 105mm to bylo pro změnu lepší. Vypadá to že to dělá celý domek, možná ložiska gripů, kdoví. Je to lítané mnoho let, asi bych v záznamech našel kdy se to měnilo naposled ale tahle heli spadla naposled hodně dávno. Na druhou stranu tím pádem jsou tam ložiska dlouho. Oska vypadá rovně.

Regulátory Kontronik přehozené, na poslední měření otáček, odběrů a dalších věcí je tam naposled Kontronik 80+HV pro 8S, potom už tam bude HW130A. Zdeněk mi poslal odkazy na proudový modul Futaba plus modul propojení regulátorů Hobby Wing s Futabou kde se zadávají hodnoty pastorku a hnacího kola, typ motoru a potom se z toho přes programovací box kterým regulátor programuje získá něco málo dat. Znamená to ovšem vřadit modul mezi ESC do portu kde je ventilátorek ( nebo programovací box ) a SBUS 2 port přijímače. Pokaždé rozpojit, připojit k programovacímu boxu. A prodlužovací kabely protože v trupech se k tomu bez vyjmutí oken nedostanu ( Hughes ). Moc se mi do toho nechce. To co zjistím s JIVE 80+HV a Jlogem2 se výměnou regulátoru zásadně nezmění a pak už to víceméně vůbec nebudu potřebovat, v nejhorším se dají zjistit otáčky motoru kdykoliv programovacím boxem po přistání a dopočítáním přes převodový poměr pastorku. Klíčové je pro mě hlídat kapacitu baterky, heli má chvíli 6 kilo, pak 9-10 kilo,. S bambi vakem se to mění mezi 5,5 až 8 kilo, odběr se mění o 15-20A na celkových 35-55A. Těžko odhadnout při lítání na čas jestli můžu ještě znova letět nad vodu nebo ne a samozřejmě přistanu radši dřív, klidně o minutu nebo víc takže baterky nevyužívám optimálně. Se Zdeňkovým měřákem co postupně bliká 1x2x3x4x a pak trvale když se odlítá jedna ze dvou nastavených pamětí přesně vidím jak se to vyvíjí, navíc ta m mám skoro minutovou rezervu kdyby něco. Kapacita je v paměti měřáku nastavená na 2/3 celkové kapacity baterie, jedna pro baterky 5000mAh a druhá pro 5800mAh.

Pastorky mám 10T v Helisice ( 1 : 11,2 ) a 11T v Maďarské policii a AS350 ( 1 : 10,183 ). Pavel lítá 6S, motor 1000KV a má 10T plus kolo 118T. Já mám kola pouze 112T. Při 22,5V má jeho motor 22500motor / 11,8 = 1906otáček rotor maximum. Mě vychází u 11T na 8S 30V to je 20100 ( motor 670KV ) / 10,183 = 1973 rotor maximum. Což znamená že to extrémně škrtit nemusím a na plnou váhu to bude mít otáček i výkonu dost. Bez ničeho ale možná vyjde 45-50% max, to je dost přivřený regulátor. S pastorkem 10T je to trochu lepší. 20100 motor / 11,2 = 1795 otáček rotor. Bohužel pastorky 10T se shání velmi špatně.

Na AS350 dám ještě poslední volný feritový kroužek z Kontroniku.


Přílohy:
IMG_0112_2.jpg
IMG_0112_2.jpg
[ 65.02 KiB | Zobrazeno 2594 krát ]

IMG_0113.jpg
IMG_0113.jpg
[ 54.47 KiB | Zobrazeno 2594 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 27.03.2023 23:27 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Výměna ložisek nepřinesla žádný posun, Zdeněk psal že by to mohl být ještě ohnutý kámen. Měl pravdu, výměna za nový a i s listy Helitec je to v pohodě.

Prostým vložením kamene do sklíčidla aku vrtačky a roztočením bylo hned vidět že je to ohnuté tedy dost hodně. A vlastně jsem s tím takhle lítal od 20. července 2020 kdy jsem poškodil vrtulku o svah na haldě dalších 59 startů.

Tím pádem mám jeden problém z krku, teď ještě něco udělat s mizerným počasím. Vypadá to že do poloviny dubna bude hnusná zima a foukat, po slibném začátku s nečekaně pěknými dny je to doslova ledová sprcha.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 30.03.2023 12:33 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Gripy pro oba pětilisty jsou od včerejška u Pavla nastavené s tolerancí do pěti setin milimetru = vzdálenost od středu hřídele po šroub co drží rotorový list. Soustruh, kleština a hodinky. U toho vyměněného čepu za ohnutý to chtělo čep pilníkem a lehce zkrátit, byl delší a jinak by se musely předělat všechny čtyři. Komplet hlava plus hřídel H4 Helisika už je zpátky v mechanice, jenom trochu v jednom bodě drhne šikmý převod na vrtulku v předním domku. S tím se kromě dalšího hledání vzájemně lepších převodů nedá dělat nic, kvalita náhradních dílů a jejich tolerance je stále příliš vysoká, ze tří sad vyhoví zpravidla ideálně jeden pár. Jediné řešení by byl opět soustruh a odebrat trochu materiálu na ozubené manžetě.

Konečně se dají finalizovat paměti ve vysílači. Podruhé jsem si omylem smazal jednu paměť a zrovna tu R503. Jsou tam hrozně malá písmena, žádné výrazné Warning a nesmí se to dělat stylem že se maže v situaci kdy je model na mazání aktivní. Automaticky se označí ten první shora a pokud si to člověk detailně nepřečte nebo není ve střehu, smaže právě ten první shora. Musí se napřed aktivovat jiný model a z něj pak lze označit i ten co je na smazání. Bohužel jsem zrovna R503 neměl zazálohovaný na kartě, naštěstí tím že je tam taky VBar jako na Helisice ZK-HIP, stačilo udělat kopii a jenom se změní endpointy pro systém odhozu. Jak to nebyla sériovka tak každý z nich má trochu odlišné hodnoty, jinak by se to kouslo nebo by byla výchylka nedostatečná. Klika že jsem nesmazal AS350, ta se díky Demonovi zásadně liší, nastavoval jsem to víc jak hodinu a určitě bych to musel celé vymýšlet znova. Teď už je všechno zazálohované na SD kartě.

Lakovna má konečně stabilizátory HIP a testovací set lazury na plnič, lazura jim došla tak jí musí objednat. V pátek možná popisy. V háji je počasí, teď už se relativně zimní dny posunuly minimálně na polovinu dubna a vůbec není jasné kdy to skončí.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 01.04.2023 23:26 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Když se nedaří tak se nedaří, na apríla to nebyl fajn den na lítání. Od rána fukýř, až odpoledne se to stáhlo mezi 5-7m/s a 15 knotů ATIS LKPR Ruzyně což je kousek vedle. Tak jsem dal nabít 6+2S a za necelou hodinu v 18:30 vyrazil na haldu, nechtělo se mi jet autem pět kilometrů kvůli jednomu startu. To byla první chyba, v autě mám vždycky s sebou komplet nářadí.

Na velkém podvozku s pylonem na balasty se to nenese moc dobře, spíš než váha vadí rozměry. Dal jsem tam laminátové souměrné listy 600/51mm jako dvoulist. Po každé přestavbě a větší změně než plánuju drahé listy nebo trup jede napřed druhá liga, aspoň jeden start že je to OK. Vrtulku jsem nechal původní letitou 95mm Align.

Klasický naschvál, než jsem tam za deset minut vylezl začalo znova foukat ale do 6m/s což nevadí. Pak se přidalo pár kapek, na nic jsem nečekal a nešel až dozadu k heliportu, cestou je několik přehledných míst. Helina se roztočí, pomalu ji zvedám a nějak se jí nechtělo držet směr přes vrtulku. Ocas se svezl kousek doprava ale hlavně se začal kývat zleva doprava asi na 30-40 stupních, necelá vteřina na jeden směr a znova zpátky. Heli byla do metru vysoko, říkám si co to sakra je. Kdysi mi přesně tohle dělalo malé Próčko a bylo to hodně zatuhlé smykátko. Heli nelítala několik měsíců, byl tam i trochu prach a když jsem sesmekl kloubek, se smykátkem jsem skoro nehnul. Muselo se to kompletně vyčistit a stříknout sikonem ve spreji.

Heli se točila na zemi, váhal jsem jestli to vypnout a domů, jestli se mi to jenom nezdálo a že to zkusím ještě jednou. Neměl jsem kleště na sesmeknutí kloubku, bez nich se nic moc nezjistí. Člověk v tuhle chvíli tuší že možná dělá chybu ale nedá mu to. Tak jsem to znova zvedl do metru, dělalo to pořád ale víc se rozfoukalo a heli se dostala nad vysokou trávu kde není vidět až na zem. To už jsem se rozhodl se vrátit a dost, nemá to cenu. Abych se neotáčel protože vrtulka je na tom špatně, začal jsem k sobě couvat zpátky ale přece jenom se smykátko jak jsem pak doma zjistil dostalo do polohy kde se kouslo, servo to nedávalo a heli se začala točit na místě. Na nic jsem nečekal a na zem. Bohužel v trávě byly výmoly od prasat co tam v noci úřadují a i když jsem už vypínal motor, u heli se při dosednutí ještě dost točily listy a na výmolech se zvrátila nazad. Vrtulka do země, písknutí a převody kaput, tentokrát znova autorotační kolo a přímé 40T od něj v předním domku, jeden list vrtulky zničený. Jinak nic ale stačí to, opět zbytečná investice. ASko je zatím docela zakleté, na druhou stranu opět si za to můžu sám. Kdybych nepospíchal a týden dva počkal, znova to celé zkontroloval, nestalo by se to.

Doma rozborka. Po sundání kloubku z páky serva bylo jasné že celé smykátko se při poloze směrem k domku a ložisku zakusuje, v určité poleze nejde vrátit na střed už vůbec ani značnou silou. Byla to plastová verze kde je kulička se samořezným závitem, kuličku servo částečně vyvrátilo protože má obrovskou sílu, naštěstí ocelové táhlo do mírného oblouku brání poškození serva. Sundám i druhý kloubek, totéž. Postupně se ukázalo že jak jsem to celé sestavoval po výměně ložisek v gripech vrtulky, loctite se na jedné straně dostal nepatrně mezi kloubky a mosazné válečky se šroubky M2 a tam to zatuhlo. Jak je to na jedné straně jakkoliv jiné je zle. Zkoušel jsem to těsně po zalepení, vypadalo to dobře. Kdybych to po hodině zopakoval, asi bych se nestačil divit. Je to už poněkolikáté kdy se mi tenhle Loctite TL-242 koupený původně na auta Traxxas vymstil a spoj jsem téměř nebo vůbec nepovolil. Chce ho dát naprosto miniaturní množství. Kdysi jsem měl ten modrý řídký 243, tam se tohle nestávalo. U smykátka a kloubků se musí zavést špendlíkem přímo do gripů a dokonale setřít aby se nedostal k válečkům, to jsem pozapomněl a podcenil.

Tak holt vyhozených několik set korun a škoda těch dílů. Autorotační kolo jde po pěti startech do koše. Přitom je to mechanika do makety, kdybych měl všech pět pohromadě dal jsem tam rovnou nové smykátko a nenechával tak kus provozovaný stovky startů a mnoho let. Stejně ho tam teď samozřejmě dám.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 02.04.2023 23:20 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Výměna dílů, rozborka. Smykátko jsem dal nové, maketa si ho zaslouží. Zubová vůle mezi autorotačním kolem a převodem v předním domku se mi vůbec nelíbila, opticky tam bylo snad minimum aby si to nehráblo. Nevěřím že by to vydrželo nějakou větší změnu otáček nebo kontakt vrtulky se zemí tak jako včera. Obě mechaniky do Hughesů mají tohle lepší tak jsem se rozhodl pro radikálnější zásah. Pilníkem udělat s otvorů pro šrouby M3 ovály směrem vpřed včetně čtyř oválných zámků na předním domku. Vzal jsem to postupně o milimetr, ze začátku to nefungovalo dostatečně, teď už je to dobré. Aby držely šrouby pevně s větší dosedací plochou, jsou pod nimi podložky a volný prostor okolo zámků vyplním nepatrným množstvím epoxidu jako klínky proti posunutí pokud by se šrouby měly tendenci nějakou větší energií pohnout. Rozšíření otvorů má svoje pro a proti. Kola šla pěkně k sobě a zubová vůle je konečně dobrá ale domek jako celek se může naklánět a změnit úhel trubky vůči bočnicím a hlavní části mechaniky.

Kvalita hnacích kol a hlavně toho auto rotačního 180T je dost špatná, při otáčení to hází nahoru a dolů na jedné otáčce až o 1,5mm ai v průměru je do poloviny přímého kola v předním domku což znamená vzájemný kontakt jenom 50-60%, přitom by měla jít proti sobě. U origo hřídele s manžetou ale nemůžu poslat kola níž, to nejde. S nitro hřídelí resp. tou nově vyrobenou a delší plus stavěcí kroužek můžu dát podložky nad náboj volnoběžky a je to.

Autorotační kolo je prostě šišon, houpe se i hlaní kolo 112T jenom o trochu míň. Forma do které se to vstřikuje je určitě dokonale rovná, zkroutí se to až později. Zase tak levná věc to přitom není a za 560 korun bych čekal trochu víc. Poslední rok jsem měnil autorotaci asi 3x, ani jedno kolo nebylo rovné. Při otáčení rukou autorotace "šustí" i o hlavní kolo, při letu se ale otáčení obě kola současně tak to nehraje roli.

Loctite tentokrát velmi pečlivě, taky jsem si prošel data na webu. Když se to vezme podle pevnosti tak relativně nejslabší je 242 s 11,5Nm a hustotou 800-1600mPa*s, potom 243 s 26Nm a 1300 až 3000 mPa*s. Vysokopevnostní zelený který se vždycky bral jako nerozebiratelný má pevnost 33Nm což není o mnoho víc jak 243 takže pro heli se mi jeví typ 242 jako vhodnější a bezpečnější na rozborku, hlavně pro M2 nebo šroubky s křížovou hlavou, které se strhnou raz dva. Stačí ho tolik aby šrou odolal prvnímu momentu, pak se už nehne. Já toho tam vždycky dával přespříliš.

I přes minimální posunutí jsem muselzkrátit táhlo na smykátko, prodloužit závit, pak zkrátit a dát nový kloubek. Zbývá nastavit znova dorazy v Demonovi.

Přijde mi že trubka směřuje 5mm dolů takže to budu muset ještě jednou povolit a vytáhnout jí jestli není hned za domkem ohnutá. Je jenom na testování a do trupu se bude muset prodloužit resp. dát tam ta ze sedmistovky. Trubka 700 má zcela jiný zámek do předního domku, je dlouhý jenom 10mm kdežto já potřebuji odhadem 30mm. Budu ho proto muset opatrně a přesně prodloužit podle 550/600 a na konci po zkrácení trubky vyvrtat nový otvor pro fixaci zadního domku proti pootočení. Na to je spousta času.


Přílohy:
IMG_0125.jpg
IMG_0125.jpg
[ 155.52 KiB | Zobrazeno 2446 krát ]

IMG_0126.jpg
IMG_0126.jpg
[ 144.69 KiB | Zobrazeno 2446 krát ]

IMG_0132.jpg
IMG_0132.jpg
[ 163.08 KiB | Zobrazeno 2446 krát ]

IMG_0134.jpg
IMG_0134.jpg
[ 58.98 KiB | Zobrazeno 2446 krát ]

IMG_0135.jpg
IMG_0135.jpg
[ 59.43 KiB | Zobrazeno 2446 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 03.04.2023 14:15 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Trubka je lehounce ohnutá, oko nelhalo. Zespoda slabá manžeta, bude to ta rána po piruetě, poslední karambol na haldě neměl takovou energii ani náhodou. Takže jsem to přehlédl, klasika.

Objednal jsem novou trubku, naštěstí byla skladem. Nejsou pro změnu autorotační kola 180T tak časem. Trubka bude spíš rezerva do budoucna, s přivřeným okem bych s touhle trubkou asi to zalítání dal a mechanika dostane pak stejně upravenou 700 ale nechci to tak nechávat. Kvůli ohnutí se zkracovalo táhlo na vrtulku. Pokud to budu vracet tak chybět nebude, na straně serva je kloubek vysloveně na krev a lze ho tam povolit klidně 2mm.

Jen tak pro zajímavost jsem zkusil trubku narovnat, použil jsem, silnostěnnou hliníkovou 20mm dovnitř a venek zajistil svěrák s pryžovou manžetou abych hliník nepoškodil ale taky se neroztáhnul zámek trubky do předního domku. Výsledek super, je to dokonale rovné.Trubky se i tak hodí, snad tím nepřivolám další karambol Hughese :-). Vzal jsem i kol0 118T jkako má Pavel, nepatrná šance zkorigovat převod tam je a třeba nebude tolik házet vlnu.

S těžištěm to možná u AS350 nebude ideální. Pavel lítá šestičlánek, já tam naložím dalších 300 gramů pro tu 2S, k tomu kokpit. A ten budu mít nejspíš těžší jak se znám. Možná budu dovažovat něco na ocas, už teď tam musím dávat dvě hřídele a ty váží poměrně dost.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 05.04.2023 15:12 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Dnes aspoň jedna sada 8S pro potvrzení že to chodí v pohodě, Vrtulka bez problémů. Hned po návratu domů MikroSD karta z Jlog2 do PC, tam kromě napětí a pár standardů úplná hausnumera okolo otáček motoru, rotoru a tak. Rychle jsem zjistil že config. soubor na kartě má opět 0 což znamená že se opět po čase smáznul - stávalo se to. Tím pádem nic relevantního, config zahrnuje klíčová data jako počet zubů pro pastorek a hlavní převodové kolo ( 11 - 112 ). Nahráno na kartu a zapnutí na stole bez listů - pouze vrtulka. Nejsou to reálná data jako ve vzduchu, ta zjistím zítra odpoledne kdy to prolítnu víc.

Zkoušel jsem to s vylítanou sadou, ta měla předtím rozpětí start - přistání 32,5 až 27,5V, pak se za hodinu srovnala a ten krátký test na stole byl s napětím 30,5 až 29,7V. Motor vychází skutečně 668KV.

ESC 45% na vysílači vykazuje Jlog2 jako 67% ( to mi trochu nehraje ale budiž ), motor 17300 a rotor 1680 otáček. ESC 65% / 80%, motor 18900 a rotor 1840 otáček. ESC 80% / 88%, motor 19600 a rotor 1920 otáček.

To je dost, lamináty 600/51 i Helitec 600/53 mají Warning na 1800 otáček ale ono se to za letu s listama určitě trochu sníží. Uvidím pak co stáhne hlavní kolo 118T, proti 112T je to sice jenom 5,4% navíc ale počítá se všechno.

Pastorek 10T pro šikmé ozubení je passe, nemá ho žádný z eshopů včetně Align.pl kde ho Pavel rok dva zpátky viděl nebo možná i koupil. Tam by byl výsledek změny převodu nejlepší.

Hlavní bude jak se vypíše hodnota Power Motor, jestli a jaká tam bude rezerva.

Potom tam dám třílist a znova změření včetně balastů. Dnes jsem to zkoušel zvednout na těch 45% ESC a než mi došlo že je to hrozně málo a dal tam 80% tak se tomu vzhůru opravdu nechtělo :-). Na 65% to letí obstojně. každopádně motor 670KV proti Pavlovu 1000KV je hodně znát.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 06.04.2023 23:52 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Dnes 4 starty v pohodě, naposled dvoulist. Data z Jlog2 ukazují předpokládané výsledky, zítra se předvede třílist. Kromě výměny auto rotačního kola kde se ze dvou nově objednaných ukázalo jedno v lepším provedení jsem ještě vyměnil typ stavěcího kroužku na 10mm hřídeli. Pavel mi poradil typ od Mikado, je fakt pěkně provedený a do hřídele nedělá žádné zápichy, rýhy ani nemusím pilovat plošku jako potenciální zeslabení.

Throttle křivku jsme pro dvoulist předělal ve vysílači z 45/65/80 na 60/70/80. Jednak nechci regl moc zavírat a druhak s pouhým dvoulistem a váhou imitující plně vybavenou maketu AS350 ( což je 4700 bez baterky plus dalších 1060-1170 gramů na 8S = téměř šest kilo váhy ( 5870 )). S motorem 670KV to musí jet skoro naplno, jenom na mohutné Helitec 600/53 ( ty jsou vzaté z třílistu co tam zůstane ) to letí slušně. Bohužel i takto stoupá hodnota PWM Power Motor z 95% rychle na 99% a od poloviny letu jak klesne napětí baterky na 29V tak je trvale na 100%. Takže nesmysl, nelítatelné, žádná rezerva výkonu. Přesně proto jsem loni utekl z 6S na 8S ale taky nutně na více listů.

Dva listy nemají dost aerodynamického výkonu, dohání se to otáčkama a ty jsou přitom dost vysoké…. Výrobce Helitec garantuje 1800 maximum. Poslechově mi to přišlo dost, Jlog2 to potvrdil. Už na 60%ESC je motor 18400 a rotor 1800, na 70%ESC 19200 motor a 1880 rotor a na 80%ESC 19600 motor a 1920 rotor ! To trvale nejde ale předpokládám že další list navíc tak zvedne výkon že budu moct jít s otáčkami dolů.

Dnes jsem vyzkoušel troje listy. Laminátové souměrné 600mm šířka 53mm, celkem váha 271gr ( 135,5 list ), potom polosouměrné Helitec 600mm šířka 43mm, celkem 197gr ( 98,5 list ) a nakonec polosouměrné Helitec 600mm šířka 53mm ( 141,5 list ), S těma to letí nejlíp, polosouměrný profil má evidentně největší nosnost a výkon. Průměrný odběr z baterky na váhu lehce pod šest kilo je 20A, při prudkém maximálním stoupání v režimu záchrany aby tam naskočil plný kolektiv byl mezi 49 - 66A což je pro JIVE 80A+HW pořád v pohodě. S plnou váhou balastu to brát při větším stoupání určitě víc, o tom nepochybuji.

Vrtulka Align 95mm dvoulisty v pohodě dává, ani při plném kolektivu se ocas nehne. Na třílist už dám radši 105mm.

Bohužel už nemám další pastorek 10T, ten se nesežene a jinak převodový poměr a otáčky efektivně nesnížím. Maďar H3 má stejnou variantu 11T+112T v pětilistu, i tak uvidím s Jlogem co tam je za otáčky protože HW mi toho moc neřekne.

Co mě zarazilo a nestalo se to poprvé, při připojení baterky Demon nenaběhne a svítí červený dioda. Až na třetí pokus normálně naběhl ( oranžová ), to mi přijde divné tak napíšu Zdeňkovi. Další věc je Throttle křivka na Jlog2. Při nastavení 60% ESC ve vysílači tam není rovná čára jako při 70 resp. 80% ale občas jsou tam zoubky. Někdy nahoru a jindy dolů, těch je víc. Nevím jestli tomu věnovat pozornost.

Zítra bude už zataženo ale foukat moc nemá tak vyrazím na 4 baterky s třílistem, jsem zvědavý co ukáže PWM. Jediná možná korekce je jít ze 112 na 118 zubů koupených teď v týdnu, jinak nemám co bych změnil. Je to ale jenom 5,5%, to je hodně malá šance.


Přílohy:
IMG_0143.jpg
IMG_0143.jpg
[ 89.11 KiB | Zobrazeno 2348 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 08.04.2023 8:39 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Včera 4 sady s daty přes Jlog2. Tři listy místo dvou zvedly průměrný odběr o cca 10A ( z 20A na 30 A ) ale letí to slušně, v podstatě logicky tak jako s mechanikou H3 na Maďara akorát je tam jiný regl který roztočí rotor do 15s a nikoliv za 25s.

Bohužel stále platí, že na takový normální let s přiměřenýma otáčkama kdy vrtulník nic nenese a váží tedy necelých šest kilo musím regl hodně přivřít, přibližně na 35 až 45%. Motor točí 17100 až 17700 otáček a na rotoru mám 1670 až 1720 otáček. Letělo by to i na míň ale to už je pro regl ještě horší. Na těch 35% ESC se PWM vylepšil ze včerejších 99-100% na 89 až 93%, při 45% na 92-98%. Jakmile tam dám 60%ESC a víc, hodnota PWM stoupne na 98-100% = opět žádná rezerva, všechno nadoraz.

Musí se na to ale hledět komplexně. Pokud to letí optimálně bez balastů tzn. samotná heli na 35-45% ESC tak na jednu stranu je to špatně protože regl nejede optimum a v létě se může přehřívat, na druhou stranu kdybych měl na stejné letové podmínky regl na 60-70% jak se doporučuje, znamenalo by to, že abych zvedl tři kila váhy navíc nemám už kde brát. Takhle dám 80%, otáčky a výkon značně stoupnou a váhu navíc heli zvedne jako nic. S bambi vakem bude navíc stačit i míň, možná 65 až 70%.

Z logů je dost patrné že jsem to měl primárně zkoušet s topp sadami baterek na straně 6S protože starší kusy s náletem 200-250 cyklů už nejsou tak výkonné a JIVE je nastavený v módu kdy rozlišuje kondici každé připojené baterky tak aby ty slabší neodrovnal, takže je pak pouští na různá maxima. Akorát ovšem Jlog nedává konzistentní výsledky.

Každopádně platí souvztažnost PWM a výkonu na govenoru. Od 60-65% ESC výš už není křivka otáček plochá ale je tam výrazná pila, u 80% velkého rozpětí jak motor nestíhá. Na grafech je to vidět. Křivka motoru je zdvojená zelená a modrá ( motor + rotor ), PWM je červená, Throttle tyrkysové světle modrá, napětí baterky zelená a odběr motoru purpurová.

Maximální odběr při aktivaci Rescue s +12,5stupňů na listech a 70%ESC ( úplně stačí ) je 100-109A. Jinak při normálním plném kolektivu bez zvýšení otáček je to asi 62A.

Pastorek 10T je prozatím passe, jenom sám o sobě by snížil otáčky o 140. Hned vyměním hnací kolo ze 112T za 118T. Říkal jsem si že 6 zubů a 5,4% je bída ale to tak úplně není. Převod z 10,182 na 10,73 udělá 90 otáček dolů a to bude určitě pozitivní. Je to výměna rychlosti za sílu, mělo by se to projevit pozitivně i na PWM a při maximech bych opustil kritickou oblast 1850 otáček na listech, měl bych 1760.

V pondělí to částečně zopakuju a zkusím konečně i balasty kolik si to vezme.

Průběžně můžu dál zkoušet sehnat někde pastorek 10T.


Přílohy:
H5 1257 Helitec53 3L 35 a 45 ESC.jpg
H5 1257 Helitec53 3L 35 a 45 ESC.jpg
[ 78.48 KiB | Zobrazeno 2325 krát ]

H5 1256 Helitec53 3L 45 a 65 ESC.jpg
H5 1256 Helitec53 3L 45 a 65 ESC.jpg
[ 78.27 KiB | Zobrazeno 2325 krát ]

H5 1255 Helitec53 3L 80 a 45 ESC.jpg
H5 1255 Helitec53 3L 80 a 45 ESC.jpg
[ 77.44 KiB | Zobrazeno 2325 krát ]

10T Align pl.JPG
10T Align pl.JPG
[ 59.77 KiB | Zobrazeno 2325 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 08.04.2023 11:41 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Kolo 118T je tam, proti 112T je mnohem větší než bych čekal kvůli pouhým šesti zubům navíc. Maximální průměr 11,7mm naroste o 7mm na 12,4mm což je na poloměru 3,5mm a motor se musel odsunout v loži úplně dopředu, rovnou tak vyšla zubová vůle. I vložení do bočnic bylo tak tak. Config je přepsaný na 11, 118 a mělo by tom dávat relevantní data.

Pokud se to osvědčí objednám ještě jedno 118T i do mechaniky pro Maďar kde je taky 11-112 a je to zbytečně ostré. Pětilist se ale chová přece jenom trochu jinak a mám cukání využít situace s rozhozením všech mechanik z trupu tak že bych na stávající mechaniku AS350 dokud je tam Kontronik 80+HW vyzkoušel i pětilist z Maďara a přehledně si data prošel. Mám pocit že dřív se mi to moc nevedlo a taky jsem neměl k dispozici 118T. Nedá to zase tolik práce, mechanika se přehodí a nastaví se v PC virtuální pootočení mechaniky.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 08.04.2023 22:13 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Včera mi dvě sady zbyly, praskl jeden suchý zip Gaui a pouze s jedním radši nikdy nelítám. Tak jsem to zabalil a domů. Dnes se kvečeru vyčasilo tak jsem vyrazil nedočkavě testnout 180T aspoň na haldu. Váha 4,7 kila bez baterek se docela pronese.

Něco vyšlo dle předpokladů, další věc nikoliv. Lítal jsem relativně nejlepší sady 6S GensAce 5800mAh a 2S KS-Racing 7500mAh celkem váha 1140gramů. Potvrdilo se že kvalitní na baterku JIVE roztočí motor o něco víc, zhruba o 200-300 otáček v omezeních na 35-45% ESC ale na 80% to dělá 600 až 1000 otáček navrch. Tím pádem se trochu stírá efekt většího hnacího kola :-).

Co nesedí je kalibrace grafu pro rotor. Hodnoty načítám odhadem přenesením daného místa na křivce papírem položeným přes stupnice po stranách, stačí to. Včera u 112T to docela odpovídalo, matematicky je to 10,182 ( 112 : 11 ) a vycházely hodnota nepatrně vyšší, okolo 10,2 - 10,34. Dnes tam mělo být matematicky 10,73 ( 118 : 11 ) ale kdepak. Buď nefunguje přepis config souboru nebo nevím. Stále tam vycházely hodnoty mezi 10,176 až 10,32 - to je nesmysl. Počet zubů je fyzická veličina kterou nic nezmění a pochybuju že by neseděly otáčky motoru, ty mají naopak logiku viz lepší baterie. Když vydělím to co vykazuje motor hodnotou 10,73, všechno vyjde o 90 otáček níž. Například na 17400 otáček motor netočí rotor 1710 ale 1620 otáček.

Letově mi přišlo že to nepatrně míň točí, alespoň v oblasti kde to je dobře slyšitelné okolo těch 35-45% ESC. Jak se to pustí na 60% a víc, je to už takový hluk že nějakých 80-90 otáček není šance vnímat natož slyšet. Co se trochu vylepšilo je hodnota PWM.

Vzal jsem znova konfigurátor pro Jlog2 a vygenerovaný soubor zapsal přímo na kartu, uvidím jestli se to projeví i změnou správného přepočtu. Kdysi se mi stalo přesně tohle a tohle zabralo. Hodnoty pastorek a kolo jsou stejné, něco dalšího se ale změnilo i když nevím co přesně to znamená. Motor je osmipólový, to jsem hledal docela dlouho.

Lítá to pěkně, i z menších otáček to reaguje na kolektiv velmi svižně, z 55% ESC je to už raketa. Průměrný odběr klesl z 28 na 25A, to bude taky vliv kola s větším počtem zubů. Podle toho kolik se za to vezme, stoupne odběr z těch 25A na 60-75 nebo i 100A. Maximum v režimu Rescue bylo 120A.

Zbývá testnout odběry s balastem, tím to končí a bude to takhle lítat dál, podvozek k ničemu jinému nepotřebuji. Nakonec mají ty nepoužívané žluté obaly na granulovaný nápoj Nestlé docela výhodu že se to za letu dobře čte na poloze modelu :-).

Stabilizátory na Helisiku mají vybroušený plnič, v týdnu to půjde na lak i s testovací sadou lazury aby to trefili. Není to fyzicky spojené s trupem, spoléhám na to že odlišný tvar může schovat nepatrnou odlišnost v intenzitě lazury. Tak uvidím co profíci předvedou. Jedno deci lazury stálo 600 korun, radši nedomýšlím kolik vyjde nástřik celého auta....


Přílohy:
dfgfasdfasdfs.jpg
dfgfasdfasdfs.jpg
[ 58.03 KiB | Zobrazeno 2315 krát ]

X-NOVA 670KV.jpg
X-NOVA 670KV.jpg
[ 65.48 KiB | Zobrazeno 2315 krát ]

Config NEW 8poles 11-118.jpg
Config NEW 8poles 11-118.jpg
[ 37.09 KiB | Zobrazeno 2313 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 09.04.2023 8:26 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Nově a správně konfigurovaný a nahraný soubor na kartu funguje dobře, bez listů to dává přesně převod a přepočet 10,74. Takže nouzové matematické přepočítání ze včerejška platí. Tím pádem mám na 35% 1612 otáček rotoru a dojem z letu byl správný.

Nic to bohužel nemění na tom že regl je zbytečně přiškrcený a radovat se z toho nebude, hlavně v létě. Na druhou stranu potřebuju dostatečný nárůst výkonu pro zvedání tří kil navíc čehož bez dostatečných otáček nedosáhnu ani omylem. Pak je ovšem k úvaze jestli o další razantnější snížení otáček s pastorkem 10T usilovat za každou cenu či nikoliv.

112T : 10T = 11,2
Z aktuálních 17400 na 35% ESC budu mít místo 1620 otáček 1554, při maximu 20000 ale spíš 19400 to nebude 1860 ale 1785.

Maximum možného
118T : 10T = 11,8
Z aktuálních 17400 na 35% ESC budu mít místo 1620 otáček 1475, při maximu 20000 ale spíš 19400 to nebude 1860 ale 1695.

Pastorky 10T se již asi nevyrábí, nenarazil jsem ani na 11T, pouze 12T. Poslední cesta je zřejmě nechat to někde vyrobit, určitě je to reálné ale předpokládám za hodně vysokou cenu..... :-).

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 10.04.2023 9:58 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2008
Příspěvky: 406
Bydliště: Masečín Praha západ
Tady asi je i skladem http://hobbyland.gr/eshop/motor-pinion- ... 0055-align
1

_________________
Chybama se člověk učí .
Chase 360, logo 700xxtreme , logo 600sx. Vbar Control


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 10.04.2023 16:48 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Děkuji za odkaz, asi jsem dost nezdůraznil že sháním šikmé ozubení. Pavel si u jedné firmy nechával vyrobit kvalitnější kola na Snipera z materiálu Delrin, tam by zvládli i kovové pastorky ale trvalo by to dlouho.

Dnes jsem dal šest sad se zátěží a začínám to s pastorkem 10T vidět jako nutné nebo jediné řešení. Regl otevřený jenom na 35% sice není žádná lambada ale například Kontronik se vůbec nehřeje. Ani při největší zátěži jsem se nedostal nad 42 stupňů Celsia. A Hobby Wing 130A bude mít ventilátor.

První pozitivum bylo snížení úhlů na kolektivu čímž jsem jeho křivku víc roztáhnul. Místo +12,6 až -9,3 což je na maketu zcela zbytečné jsem to na end pointech 6. kanálu snížil na +10,5 až -6,3. Sice se tím posunul střed kde je v nule na kniplu +1,3 a na úplnou nulu musím jít zoubek k sobě ale letí to mnohem líp, není to už uskákané a divoké. Negativ pak ještě snížím, v lopingu sice trochu odtlačuji ale nemusí tam být tolik. Rescue se nastavuje přes PC takže je tam stále + 13,6 a je to fofr. Ale taky odběr, když se to cvakne z malých otáček, regl si vezme až 145A..

První dvě sady bylo normální lítání kde jsem zkoušel postupně 35-55 a 80% ESC. Jlog už počítá přesně v převodu 10,74 a díky kolu 118T jsem se vysmekl z kritické oblasti 1800 otáček, tolik i víc je tam jenom při roztočení před vzletem ( 20300 motor a 1890 rotor ). Jakmile se vezme za kolektiv otáčky rotoru klesnou na 1800. Při 35% ESC to letí v průměru 17200-17400 motor a 1600 až 1620 rotor. Je to dost když si vezmu že s Hughesem jsem jeden čas brázdil oblohu na 1240 otáčkách :-). Power motor PWM se taky vylepšil, dostanu se až na 87%, př odlítání baterky na 35% ESC je to maximálně 97%.

Při těch 35% ESC se dá lítat za 28A, při velkých stoupáních to může jít chvilkově na 60A. Příjemné zjištění bylo jak si heli dobře poradí se zátěží 2,4 nebo 3,0 kila. V ruce to vypadá zlověstně ale výkon heli je dostatečný aby s tím svižně stoupala. Starty raději na 80%, potom jsem zkoušel let na 55% a dokonce i na 35% to letí v pohodě, jenom nesmím začít neuváženě rychleji klesat, to by asi heli na malé otáčky nedala a cvaknul bych si. Určitě by se dalo na 55% i odstartovat, to vyzkouším příště.

Hodnota PWM je na 55% ESC mezi 95 až 100%, na 80%ESC klesne pod 100% jenom vyjímečně. Na druhou stranu rozdíl mezi 55 a 80% je trochu slyšet, na letu se to skoro nepozná a podle grafu je vidět že na 80% už regulátor neudrží otáčky v rovině.

K večeru jsem chtěl jet ještě pod Lochkovský most s bambi vakem ale začalo foukat, ještě že jsem byl už dopoledne. Tak zase někdy příště.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Na videu je předposlední start, vzlet na 80%, brzy 55% a potom lítání na 35%, okolo 3. minuty odhození tří kil, pak dolítání v couvačkách, nějaký ten loping. Při druhém startu jsem ho dal hodně odtlačený a hlavní kolo 118T si zřejmě skrtnulo o Stiffener, shora byly zuby lehce bílé. Bylo to hodně vysoko, přesto to bylo slyšet. Taky jsem v soustředění na balasty a otáčky úplně zapomněl vyklopit anténu vysílače. Nestalo se mi to poprvé, i dnes jsem byl párkrát dost vysoko a daleko, přesto žádný problém se signálem. Ne že bych se na to chtěl trvale spoléhat, anténa sice nepůsobí kdoví jak pevně a její ulomení si představit dovedu, přesto jí vyklápět radši budu.

Ještě tomu dám víc startů, taky by byla možnost zkusit tam přehodit jediný 10T pastorek z Helisiky dokud je její mechanika venku. Viděl bych maximální možné zvýšení převodu ( to co má Pavel na 6S a 1000KV ). Zjistil bych o kolik mohu víc otevřít regulátor na otáčky které letově vyhovují. Případně toho využít a ještě je na normální lítání bez ničeho lehce snížit, evidentně by to šlo. No a viděl bych jestli to pak na 80%ESC netočí najednou na zvednutí tří kil ze země už málo i když to tak zatím nevypadá.

Když mám teď na 80%ESC okolo 19300 otáček na motoru a 1800 na rotoru, s 10T pastorkem bych se dostal najednou na 1635, to je kalup dolů. Jedině tam vrátit kolo 112T, to by pak bylo 1720 otáček. Kompromis.

U 35% ESC je to 17400 a 1620 otáček, tam bych byl na 1475 s 118T a 1555 se 112T. Tam už bych mohl otevřít regulátor a vyřešeno, jde jenom o to, jestli by stačilo na tři kila mít u plně otevřeného reglu těch 1635 nebo 1720.

Při dnešním testu to na 1720 i 1600 otáček ta tři kila v pohodě uneslo, tedy s rizikem propadu nebo horšího startu s menším výkonem hlavně na 35%, to bych určit nezkoušel. Myslím že kombinace 10T pastorek a 118T hlavní kolo s převodem 11,8 je možná už riskantní, když už tak 10T + 112T a převod 11,2. Stávajících 11T + 118T a převod 10,73 je sice ještě o stejnou velikost dolů ale relativně funguje. Naopak 11T + 112T s převodem 10,182 už je špatné a znamená příliš velké přivření regulátoru, na 80% to pro změnu točí hrozně moc.


Přílohy:
P_20230410_113159.jpg
P_20230410_113159.jpg
[ 162.73 KiB | Zobrazeno 2259 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 250 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz