Pravidla fóra


O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 250 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pon 20.02.2023 0:31 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Kardan budu prodlužovat až podle mechaniky, prozatím ladím přípravu a sestavování. Broušení v ruce kdy se musí odebrat nejenom černá barva ale i malá část materiálu kardanu což není ideální pro naprostou rovinnost obou částí resp. kardanu jako celek aby neosciloval a nevibroval. Pavla napadlo zkusit trubičku ohřát plamenem, jestli se roztáhne dostatečně a kardan tam půjde volně, nebo alespoň zbrousit kardan upnutý do vrtačky pro maximálně rovnoměrné a symetrické broušení.

Za tepla se mi to nepovedlo, efekt je nedostatečný. Kardan musím stejně obrousit tak to už vyjde na stejno.

Krátší část kardanu s koncem s profilem do kříže se dá upnout do sklíčidla dost mizerně, nepovede se to napoprvé ani na potřetí. Sklíčidlo má vždy stři čelisti takže výsledek je skoro vždy uhnutí stranou :-). Nakonec se to nějak povedlo ale příště vezmu kousek trubičky, ten protáhnu vrtákem 8mm a pilníkem aby v něm konec kardanu pěkně držel. Broušení touto metodou je mnohem lepší, na závěr opět mechanická látková vysokootáčková leštička.

Dlouhý kus mi dal zabrat. Napadlo mě pak upnout ta dvě ložiska 23cm od sebe mezi dva hranoly z tvrdého dřeva ve svěráku ale vrtačka na konci je špatně. Hlídat broušení a ještě držet bez pohnutí akumulátorovou vrtačku ( soustruh nemám ) je problém. Pak mě napadlo vzít delší 6mm kulatinu, používanou jako polotovar k dělení na narážecí týble, kterými se spojuje dřevo, hlavně nábytek. Prostrčí se kardanem, na zkoušku jsem měl kus rovné části. Konec kulatiny kouká 1-2cm ven, spojí se to pevně utaženou krepovkou aby se nemohl kardan na kulatině protáčet. Potom se druhý konec kulatiny upne do vrtačky a brousit. Je dobré mít ve svěráku malý kus hranolu s o něco větším otvorem než je ta kulatina, hranol funguje jako třecí ložisko.

Na finální hřídel to bude opačně. Krepovka bude na straně broušení ale bude uvnitř kardanu tak aby se do něj kulatina pevně zasunula a neprotočila, v hranolu ve svěráku bude konec kardanu.

Do trubičky to jde tak akorát, slaboučký epoxid to asi trochu namaže ale nechci to dělat volné, prostě brousit co nejméně. Na testy je ten problém, že trubička zbroušený kardan okamžitě jemně poškrábe takže když to vytáhnu už jsou tam rýhy. Hliník je prostě měkký.

Myslím že postup je vyladěný.

Ještě chci udělat něco jako převlečnou trubku na spojení trubky. Buď seženu něco nepatrně většího a mezeru vyplním papírem s epoxidem nebo by byla možná lepší pečlivá omotávka ze samolepící folie. Pak přetáhnout pevnou vnější trubku a celek zajistit čtyřmi šroubky podle Pavla. Tím že budou obě spojky ve stejném místě, mezi trubičkama - spojkama v trubce a okolo kardanu nebude moc místa takže ty šroubky nesmí být dlouhé. Možná by bylo lepší dát místo samořezných krátké M3, vrtání a závit udělat ještě před vložením kardanu. Závitníky jenom č. 1 a 2, to na pevné stažení stačí. Jak se použije i finální závitník, je to už moc volné a dotažením tak krátkého závitu v hliníku se závit často strhne. I když venek s trubkou bude mít 4-5mm což není tak málo. Pokud tam bude trubka i z venku.

V rámci úklidu jsem řešil co s mechanikou Raptora havarovanou loni v dubnu v tmavém Hughesovi. Strávil jsem tím pár hodin a konzultoval to s MSP který ji má také. Výsledek je že se na opravu vykašlu. Díly se neseženou, možná něco na Ebay, je to prostě už muzeální záležitost. Pokud by to bylo opravitelné záměnou celé zadní části z LOGO 550SX s tím že délka řemene není zatím prověřena, možná bych o tom uvažoval. Buď jsem na to už zapomněl nebo to zjistil skutečně až teď ale kromě celé zadní části kaput je ohnutá hlavní hřídel, hlavní hnací kolo má vylomené dva zuby a autorotační kolo na řemen je dole napříč středu úplně prasklé. Jediné co je v pohodě jsou rám mechaniky, čtyři serva, motor Kontronik PYRO 600-11 a regl JIVE 80+LV.


Přílohy:
IMG_0054.jpg
IMG_0054.jpg
[ 28.79 KiB | Zobrazeno 2171 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: pon 20.02.2023 8:05 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2008
Příspěvky: 406
Bydliště: Masečín Praha západ
Ahoj.Asi hloupost,ale proc neudelat ten kardan celej nove. Myslim ti odvrtat predni a zadni cas a vlepit novou trubicku. Prijde mi to presnejsi. Mel bych obavu ,ze to bude takto vybrovat.to prece lze udelat na soustruhu a bude to presne.

_________________
Chybama se člověk učí .
Chase 360, logo 700xxtreme , logo 600sx. Vbar Control


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 20.02.2023 9:12 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Jo to máš pravdu :-). Nemám tendenci vymýšlet v technických věcech nic moc jinak než to Pavel vyřešil protože jeho zkušenosti a technická dovednost jsou značné. Ale vlastně máš pravdu, bylo by to jednodušší a má to logiku.

Se soustruhem nechci Pavla moc zatěžovat, neví co dřív a potřebuju od něj nastavit s hodinkama přes soustruh délku gripů na oba Hughesy, to sám nezvládnu.

Jemu se prodloužení kardanu touto metodou povedlo a nevibruje, pokud to udělám pečlivě, nemám obavy že by to nevyšlo podruhé. Jenom tam má tři a nikoliv dvě ložiska, to ještě můžu zvážit, třetí ložisko i s manžetou jsem našel. Spojovací trubku 20mm neřešil nástřikem barvy jako já, vložil tam jednu vrstvu kancelářského papíru. Možná má tu trubku nepatrně slabší, mě se tam papír nevejde ani omylem.

Pak je otázka zda bysme na kardan sehnali naprosto stejnou trubičku tak aby na ní pasovala origo ložiska. Konce kardanu by se musely zalisovat nebo zalepit, nějak zajistit. Origo lakovaná trubička má přesně 7,89mm, po zbroušení laku a vyleštění tak abych to dostal dovnitř spojky jsem na 7,83mm takže odebírám pouhé tři desetiny mm. Na dráze 50mm myslím nehrozí že bych to vybrousil křivě.

Taky by se dala dát uhlíková trubička a konce dobře zalepit. A opět, sebemenší nerovnost znamená problém. Suma sumárum to budou důvody proč to Pavel řešil spojkou a originální konce nerozvrtal.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 20.02.2023 10:27 
Mazák
Mazák

Registrován: 8.9.2012
Příspěvky: 682
Kardan jsem vždy řešil tak, že jsem si koupil delší (např. na t-rex 700 nebo 800) a naopak kardan zkrátil... koncovky jsou v originálních kardanech na jemný závit a jsou zalepené...
Takže uříznout, stočit v soustruhu, zalepit do trubičky a pojistit šroubem napříč nebo pomocí pružinového kolíčku...

Spojka mi přijde trochu fušerská...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 20.02.2023 11:15 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2008
Příspěvky: 406
Bydliště: Masečín Praha západ
Proto jsem to psal. Nez propojka atd tak uplne nove udelanej . A vyjdeto casove na stejno a nebude to bast. :wink:

_________________
Chybama se člověk učí .
Chase 360, logo 700xxtreme , logo 600sx. Vbar Control


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 20.02.2023 13:30 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Jojo, máte oba pravdu. Korunu jsem tomu dal sám protože Pavel mi dnes psal že má nový kardan vlastní výroby :-). Je to už dlouho, totálně mi to vypadlo z hlavy a maily kde mi to prý popisoval ještě nemám zkouknuté všechny. Tehdy jsem o AS350 ještě moc neuvažoval a tohle byla jeden ze střípků proti. On tehdy řekl že uvažoval i o nastavení, podle něj je to proveditelné a pro mě jednodušší, to mi zůstalo v hlavě. Bral to tak že jdu touhle cestou a poslední poznámky byly už pouze k téhle variantě.

Pokud ví, tak koncovky jsou v trubce lepený a zajištěný nějakými kolíčky zabroušenými s povrchem trubky. Je otázka, jak se to povede rozebrat a po zkrácení složit ale švíco v tom byl evidentně úspěšný. S tím závitem to bude zřejmě špatná ( moje ) dedukce. Když změřím kardan, trubička má 7,89mm ale konec v němž je koncovka s křížem je už od oka silnější, má 8,07mm. To je 0,18mm navíc, vypadá to spíš jako následek zalisování kdy se trubička roztáhne. Čep bych našel jedině po odbroušení barvy.

Původně to chtěl Pavel řešit tak jak píše Halíř ale zjistil že origo koncovky kardanu tak nechutně házely že to udělal úplně jinak. Použil nějaký kardan vyrobený už dřív na velkého Hughese. Tam byl původně kardan z nerezové trubky od Varia 6x0,3mm, ale při stavbě druhého Hughese použil raděii silnější trubku, taky od Varia, tentokrát 8x0,5mm (tou sílou stěny si není jistý). Takže kardan o průměru 6mm mu zůstal, pouze zkrátil trubku kardanu a použil ho v té AS. Koncovky má úplně jinak - jsou z tyče průměr 10mm, na jednom konci je v ní díra 6mm, na druhým konci je tyč stočená na průměr toho křížku a je tam vyfrézovaný ten kříž. To byl docela porod, povedlo se to až na několikátý pokus. V trubce kardanu má na koncích špunty z duralu, aby se nedeformovala a koncovky jsou tam přitažené imbusovýma červíkama. Je to spolehlivé, funkční, hází to podstatně míň než origo koncovky, ale nejde to vysunout z ložisek v trubce. Změnu síly kardanu nevidí jako zásadní problém, v Hughesovi mám taky silnější kardan a v gumách v trubce má ložiska 8x16 s flanší, která se do těch gum dají při troše snahy zasadit.

Kardan 700 na Benovo je v pohodě, má evidentně stejný průměr protože ložiska v balení se shodují s těmi na 550/600. Stačilo by udělst přesně to co popisuje švíco :-). Akorát jestli se povede koncovku s křížem kvalitně upnout do soustruhu, tomu nerozumím. Stačilo mi jak nejde do sklíčidla vrtačky..... Stočit to jenom nepatrně víc než je vnitřek trubičky abych to spíš kvalitně zalepil a zajistil čepem napříč. Při lisování by to mohlo vyběhnout lehce z osy a to je pak celá práce na betla, musí to házet a konec. Na detailu má koncovka na 700 ještě takovou manžetu. Buď to tam nevadí nebo bych musel vzít opatrně pilník pro část která zůstane, na upravovaném konci by se to stočilo na soustruhu.

Spojku určitě odpískám, pro variantu zkrátit delší kardan je i Zdeněk. Má koncovky na Fusiona, zkusíme to porovnat. Určitě díky všem za radu.


Přílohy:
Fusion.jpg
Fusion.jpg
[ 93.11 KiB | Zobrazeno 2139 krát ]

700N_1.JPG
700N_1.JPG
[ 48.7 KiB | Zobrazeno 2139 krát ]

700N.JPG
700N.JPG
[ 44.12 KiB | Zobrazeno 2139 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 22.02.2023 23:54 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Testování jsem dnes celé nestihl, trochu jsem to podcenil na počtu nabitých baterek. Taky jsem až na place zjistil že nemám prošroubované spojky podvozku, představa že by mi upadl a tím pádem bych mechaniku zničil byla dokonalá..... Dole pomohl drátek skrz, nahoře to naštěstí ze čtyř míst drželo na třech tak urputně že jsem se bát nemusel. Dva starty s normální vařečkou 550 po dlouhé pauze, potom už nově sestavená mechanika pro AS350 z původní vařečky 550. Trubka a kardan 600, motor X-NOVA 1000KV a šestičlánek. Roky se mluvilo o tom že tahle kombinace byla pro baterky 6S dost devastační, velikost 550 na tom byla líp protože rotor 520mm negeneroval takovou zátěž.

S Demonem to letělo perfektně, po dvou baterkách spokojenost. Akorát byly hrozně vysoké otáčky a křivky plynu musím pro tenhle motor snížit. Ověřil jsem si to přes točítko vpravo nahoře kde můžu s kanálem plynu pracovat nebo to pak zakázat, na to jsem vždycky zapomněl a občas to překvapilo. Stačila nepozornost, navíc u vysílače T16IZ kde kolečka přesahují obrys je to mnohem snazší. Z 60/70/60% jsem musel jít na 40/50/70%. S laminátovými listy bych se trochu bál, obecně mají limit 1800 otáček ale byly tam uhlíkové symetrické listy Torsion High Energy 600mm, ty jsou na 3D létání a větší zátěž. S mechanikou ještě několik startů dám, pak měla absolvovat test se zátěží 3 kila ale možná to odpískám protože to co předvedly další testy s třílistem a 670KV vypadá slibně. U téhle mechaniky, která vznikla jako kopie z R503 Maďarské Policie, ještě promyslím jestli nezmenším D/R a EXPO u výškovky a křidélek. V rámci zklidnění pro lítání s bambi vakem jsem tam dal D/R 70% a EXPO -50, to už je na normální lítání docela nebezpečné. Dělal jsem couvanou osmičku, naštěstí vysoko ale na výškovce tak jak jsem zvyklý ji naložit to moc nereagovalo a sypalo se to dolů. Přerušil jsem to, pak mi to došlo. Po vyřazení funkce pohoda.

Třílist s 670KV se předvedl nečekaně dobře, Pavel očekával dobrý výsledek, měl pravdu :-). Jemu letí ASko s motorem 1000KV a šestičlánkem pěkně, sice musí regl hodně seškrtit aby to netočilo příliš ale výkon tomu rozhodně nechybí. Takhle podobně mi lítaly Hughesy, ovšem jakmile jsem naložil dvě a půl až tři kila navrch bylo po parádě. Osmičlánek a motor 3KW je jiná liga.

První start sólo se souměrnými lamináty MSC z tmavého Raptora ( abych nezničil drahé Helitec kdyby se něco pošašilo ) vypadal nadějně, výkon to evidentně mělo, při maximálním stoupání se vrtulka šoupla bokem pár stupňů, žádná pirueta jako pětilist při menších otáčkách. Jediný problém byly právě otáčky. Na křivce plynu opět 60/70/80% jenomže když jsem přepínal ze 60 kamkoliv výš, absolutně žádný posun, jako bych měl už na 60% nějaké maximum, alespoň slyšet to určitě nebylo. Přes točítko jsem pak zjistil že musím jít dost zoubků dolů aby tam byl pokles. Nicméně na test s červeným kyblíkem a dvoukilovým závažím, celkem 2350 gramů, nemělo smysl hledat a mít málo otáček, chtělo to začít raději na maximu.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Hned první pokus přesvědčivě ukázal že výkonu tam rozhodně málo nebude, na plný kolektiv to luxusně a svižně stoupalo :-). Udělal jsem dva pokusy, kyblík jsem radši odhazoval do pole protože po dlouhé pauze to nemám moc v ruce. Při prvním startu se mi to dost rozhoupalo ale vím že VBar to dokáže ustát tak jsem tomu nechal volný průběh, potom kyblík odhodil.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Přehodil jsem rotorové listy a hleďme, Helitec jsou 600mm ale lamináty se ukázaly kratší, mají 570mm což jsem úplně zapomněl. Kombinací větší nosnosti a průměru bylo znát že výkon modelu ( pravděpodobně i odběr ) znatelně stoupl, jedině dobře. byla to poslední baterka 6+2S takže na dalších 650gr do kyblíku abych měl tři kila - plné rozmetadlo, už nedošlo. Zítra je sice ještě docela slušně, bohužel časově to spíš nevyjde. I tak mám radost, nejspíš objednám motor 670KV a bude vyřešeno.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Na test s posunutím závěsného systému směrem vpřed už nedošlo, až příště. Pouze tak zjistím jestli musím do trupu sáhnout razantněji nebo si vystačíl s otvorem který tam je na obsluhu žhavícího motoru. Dost mě to zajímá, chci vidět jak zásadní roli to hraje. Původně jsem přemýšlel dát na kyblík delší provázek ale rozhoupání na dlouhé dráze se může vymstít.

Co se týká prodloužení zadního náhonu na AS350, udělám to tak jak poradil švíco a další. Trubka i kardan z TREX700, táhlo vyrobím z ocelového drátu. Vzhledem k tomu že to budu potřebovat bůhví kdy, je jedno že to aktuálně není na eshopu, objednají to. Oboje zkrátím, u trubky se odvrtá zadní otvor pro kotvení domku vrtulky. Dám tam raději tři ložiska jako Pavel.

S vysílačem T16IZ také spokojenost. Ohlídal jsem si abych měl vyklopenou anténu a zesílil zvuk pro stopky, doma nechci večer a v noci rušit tak je všechno OFF. Displej hodně rychle zhasínal a neměl jsem představu jak jde čas, zatím lítám bez měřáků kapacity a diod na heli. Juknu do návodu.


Přílohy:
IMG_0058.jpg
IMG_0058.jpg
[ 120.78 KiB | Zobrazeno 2096 krát ]

IMG_0059.jpg
IMG_0059.jpg
[ 127.33 KiB | Zobrazeno 2096 krát ]

IMG_0060.jpg
IMG_0060.jpg
[ 137.22 KiB | Zobrazeno 2096 krát ]

IMG_0061.jpg
IMG_0061.jpg
[ 110.4 KiB | Zobrazeno 2096 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.02.2023 1:22 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Dnes odpoledne druhé, s ohledem na počasí na delší dobu poslední testování. Docela jsem se na to těšil, úplně podle představ to neproběhlo, nakonec po zjištěních doma jsem rád že to nedopadlo mnohem hůř.

Doma jsem ještě nezapomněl nahradit provizorní drátky ve spojkách podvozku samořeznými šroubky a znova to celé zvážil. Nebyl jsem si jistý jestli není někde chyba, přišlo mi že trup možná není dovážený - nahrazený přesně a testování i volba motoru by nebyly přesné. Vyndal jsem komplet trup z krabice, posčítal všechny díly částečně ve folii. Celkem 1479 gramů. Nové vážení mechaniky na obřím podvozku - opět 4670 gramů ale jak to musím přidržovat, byla tam tolerance 4650-4670. Hřídele jsem z ocasu sundal, nahrazovat velké a poměrně těžké stabilizátory když nemá ASko vzadu prakticky nic nedávalo smysl, to mi nedošlo hned. Naopak bych tím hledání limitu umístění závěsu zkreslil. Přepočtem mi vyšlo že váha trupu odpovídá, hřídele a ještě dvě další jsem připáskoval na pylony příčné desky, vypadalo to jako neřízené rakety :-).

Pavlův stroj má bez baterek 4700 gramů, mě to vyšlo +100 gramů ale rezerva je dobrá, já to určitě lehčí než on nepostavím, spíš naopak.
Takhle má testovací stroj s baterkama podle jejich typu 5800-5900 gramů, s balastem včera 8150-8250 a dnes 8800 až 8900 ! Slušná váha. Nevěřím že by to dával motor 1000KV 2200W když to má 670KV a 3000W tak akorát. Asi to vůbec testovat nebudu, jediná výhoda ba mohla být osadit tam 80+HV a získat víc dat přes Jlog2. Odběry budou myslím slušné, dnes jsem to odhadoval při plném stoupání kdy měl govenor HW130A co dělat aby držel otáčky rotoru a nestíhal, to tam muselo téct hodně. Jenomže tohle neumí zobrazit.

Nabil jsem si šest sad 6+2S. Na první start rovnou tři kila zátěž = do kyblíku jsem dal dalších 650 gramů matic M10 a M12. Závěsný systém zůstal přesně pod hřídelí.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Na videu je vidět že už s tím má mechanika víc práce ale letí to spolehlivě, ono ani Hughes to nedává nějak v pohodě, má ale o dva listy navíc byť jsou o 10mm užší než na třílistu. Po startu na 80% ESC plné stoupání, potom snížení na 70% a zatáčka vpravo ( čas 1:40 ), v tu chvíli přišly poprvé vibrace podobné tomu když se přežene zisk gyra vrtulky, takové to dzn dzn dzn s kmitáním ocasu. Při stoupání to bylo ještě horší. Za chvíli to přešlo. Na 50% ESC ( 2:40 ) se to ještě zhoršilo. V podstatě čím nižší otáčky a vyšší nastavený zisk což je správně, tím horší vibrace. Chvíli jsem to zkoušel přepínat jestli se nepletu, potom balast odhodil ale bez něj to dělalo taky. Následovaly pokusy snižovat zisk gyra pro vrtulku. Protože v novém rádiu jsem už nedával mix pro točítko tak jak to bylo v TF8G což je na tyhle situace super, nezbylo než přenastavit THROTTLE křivky všechno na střed 65%ESC a jednotlivě sundat zisk vrtulky o 5% z 53/48/36 na 48/45/31, nakonec až na 31/25/21. Zkoušel jsem to opět s balastem i bez něj, přišlo mi že to buď nikam nevede nebo to má příliš malý efekt, snížil jsem to tedy o 8% a taky nic moc. Na programování se musí odpojit baterky heli abych mohl měnit + nastavovat letové režimy a nelítal u toho :-). Nějaký výsledek tam byl snížilo se to tak jsem zkusil posunout závěsný systém napřed o 20mm vpřed, letělo to v pohodě tak o 40mm - to bych pak potřeboval.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Bohužel problémy s ocasem se vrátily, už při roztáčení na zemi to zakmitalo, i za letu bylo vidět že se to zhoršuje, původně lepších 80% ESC kam jsem šel když to rezonovalo na 50 a 70% to dělalo taky. VBar to nakonec vyřešil po svém. Přistál jsem, měl jsem ještě dvě sady a přemýšlel co s vysílačem. Najednou vidím že VBar nesvítí zeleně ale bliká červeně, to dělat nemá. Nic, zapnout vypnout, pořád to samé, i na třetí pokus. Psal jsem Pavlovi, tomu se to stalo už taky ale zmizelo to. Tak znova zapnout a změna :



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

blikání červená zůstalo ale kolektiv za chvilku 34x krátce zapumpuje nahoru dolů, pak se zastaví. Reaguje všechno, i Rescue je aktivní ale to blikání nevěstilo nic dobrého. Do vzduchu ani náhodou, takový blázen nejsem. Nic, dvě zbylé 6S dolítala Mechanika do ASka s Demonem, vím proč vždycky beru záložní mašinu na dolítání baterek :-). A dvě 2S holt musím dojezdit v autě. Je to ten VBar který jsem zbytečně poškodil vypáčením USB zásuvky a Zdeněk to opravil, napadlo mě jestli to nějak nesouvisí.

Doma jsem to zkoušel znova ale beze změny tak internet. K VBar NEO jsem žádný manuál Troubleshotings nenašel, jiná formulace dotazu mě přivedla na vlákno Helifreak kde je zmíněné to červené blikání a odkaz na nastavení Rescue, tam to na nic kloudného nevypadalo. Napadlo mě jednotku připojit k PC a vida, hned warning na Initialising Error !! Check Event Log !!. To jsem ho otevřel ale žádné moudro z toho nekoukalo protože jich tam jsou mraky a není jasné jestli je konec nahoře nebo dole. Jsou to čísla od trojky po 139, je jich asi 11 typů, to je spíš pro servis když to není v manuálu který má úžasné dvě stránky A4 :-). Nicméně jsem zadal do vyhledávače Inilialising Error a našel odkaz na stránky Mikado s varování pro serva Savox a Align. Má v nich být nějaký firmware s nímž může mít Bar problém, servo nebo serva se dostanou sama do programovacího režimu, Vbar v tom podle nich nejede, nezpůsobuje to. Jako řešení doporučují serva vytáhnout z jednotky a znova zapojit. Což jsem udělal a rozsvítila se zelená, dočasně vyřešeno :-). Kdybych to dělal postupně možná bych zjistil které nebo která serva to dělají, takhle to vypadá že všechna tři na kolektivu 120CCM protože to skákalo symetricky všechno, vrtulkové bylo v klidu. Tak uvidím jestli se to bude opakovat. I tak by to byl problém protože ke konektorům se v Hughesovi kde to bude dostanu pouze při kompletní rozborce a vyndání celé mechaniky z trupu, potěš koště....

Ještě je možné že to mohly způsobit gradující vibrace čímž se dostávám ke zlatému hřebu dne.

Po vyzkoušení jsem chtěl mechaniku uklidit nahoru na poličku a zvedal ji i za zadní část, přišlo mi to podezřele gumové. Tak jsem to vrátil na stůl, víc na to posvítil a zíral na přední domek. Trubka se v něm pohybovala lehce do stran jako by se nechumelilo. Šest svorníků plus zesilující držák od KDE jí sice držel pevně vepředu a nepustil ven, taky je zajištěná šroubkem vpravo z boku ale ty čtyři šroubky M3 plus samojistící matky na opačné straně byly kompletně povolené ! Sice to bylo ještě kousek v závitu ale žádný konec šroubu nešel skrz plastovou manžetku natož aby koukal třeba dva milimetry ven, bylo to úplně povolené, minimálně o 3, možná o 4 milimetry.... Mechanika havarovala v Klecanech koncem července, po opravě a změně z Demona na VBar uvolněný z tmavého Raptora plus kompletní údržbě jsem ještě řešil vůli na převodech a autorotačním kole, dal tam V1. Což je rozebrání předního domku kde je 40T místo 32T. A zřejmě jsem neutáhl tyhle čtyři šrouby. Co víc, do konce roku jsem mechaniku pilně testoval a nalítal 39 startů, čtyři včera a čtyři dnes. Muselo to tak být protože už na fotkách mechaniky pořízených kvůli něčemu jinému v září a listopadu 2022 jsem to našel úplně jasně. S větší zátěží to zřejmě vygradovalo. Takže žádný zisk, ten můžu vrátit tam kde byl. Hlavně že kdeco testuju a nemám to ani pořádně zkontrolované. Kde jsou samojistící matice nedávám Loctite ale tady se k tomu asi vrátím.

Teď bude pauza, objednám motor a věci na 700. I když jsem chtěl testy trochu násobnější, ukázalo se už tak že motor 670KV je v pohodě protože výkon polosouměrného třílistu Helitec 600/53 nijak nezaostává za stejným typem pro pětilist obou Hughesů 600/43. A to jsem chtěl vědět. Testy s těžištěm pak ještě zopakuji, vypadá to sice tak že 40mm vpřed nevadí ale dnes na to nebyl moc klid. Když ale držím celou mechaniku za kovový klobouček a zkusím zatáhnout přiměřenou silou tří kilo za spodek víc a víc vepředu, na naklonění celé mechaniky se to projeví až výrazně víc vepředu.

Tři kila je taky trochu extrém, rozmetadlo letělo tak plné jenom jednou a bambi vak je na úrovni včerejších 2350gr resp. má přesně 2380. A těch rozdílových 650 gramů je letově znát. I u Hughese.


Přílohy:
IMG_0062.jpg
IMG_0062.jpg
[ 132.91 KiB | Zobrazeno 2067 krát ]

daasdadsa.jpg
daasdadsa.jpg
[ 49.68 KiB | Zobrazeno 2067 krát ]

VBar 2 Fail 23022023.JPG
VBar 2 Fail 23022023.JPG
[ 125.55 KiB | Zobrazeno 2067 krát ]

gfdgsdff.jpg
gfdgsdff.jpg
[ 84.24 KiB | Zobrazeno 2067 krát ]

dfgsgsdfgsfdg.jpg
dfgsgsdfgsfdg.jpg
[ 62.01 KiB | Zobrazeno 2067 krát ]

IMG_3155.jpg
IMG_3155.jpg
[ 124.25 KiB | Zobrazeno 2067 krát ]

IMG_3233.jpg
IMG_3233.jpg
[ 99.18 KiB | Zobrazeno 2067 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 28.02.2023 23:20 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Postupně docházím k tomu že maketový závěs Bachmann ze Švýcarska za 99CHF zatím odložím. Primárně chci mít funkční bambi vak, pod hrazdu s Bachmannem by se třmen rozmetadla stejně nevešel a těch předělávek by bylo příliš. Tím pádem nebudu hrotit testy s balastem dopředu, něco málo udělám spíš ze zvědavosti jaký je reálný vztah těžiště pod hřídelí a posunem závěsu vpřed. Pokud bych pak našel nějaké řešení jak tam udělat oboje s tím že se to dá realizovat pouze s hrazdou vepředu, věděl bych zda to je letuschopné či nikoliv, vyzkouším 50mm max. Těch 40mm to dávalo v pohodě.

Pod hřídelí je to celkem jednoduché, žádné dekly a otvory, pouze podélná škvíra pro hák a otvor pro hokejku ovládající odhoz a otevírání / uzávěr bambi vaku. Musel bych udělat jenom otvor pro inovovaný ovládací systém se servem na plocho, na výšku se to mezi bočnice s roztečí pouhých 47mm nevejde. Mechanika bude lehce přizvednutá, mělo by to vyjít. Prostor mezi bočnicemi zůstane i tak volný kvůli pohybu hokejky nahoru v poloze otevření háku.


Přílohy:
IMG_0010.jpg
IMG_0010.jpg
[ 28.71 KiB | Zobrazeno 1994 krát ]

IMG_0015.jpg
IMG_0015.jpg
[ 62.92 KiB | Zobrazeno 1994 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 19.03.2023 0:29 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Po měsíci konečně další starty, z těšení se bylo pěkné fiasko a mechanika AS350 má za sebou první pád. Po předchozích čtyřech startech jsem chtěl postupně prověřovat i něco náročnějšího, zvýšit výkon a v konfiguraci Demon / 6S / Kontronik 80+HV a motor 1000KV se s tím dá lítat normální 3D. Doma jsem už předtím zrušil dvojité výchylky, zůstaly Expa 30% a kontrola nastavení. Po dvou minutách rozlítání na střední otáčky ( ESC50% ) jsem vyzkoušel jak drží vrtulka při záchraně kde jde motor skokově na 80% a úhel na listech na +12 stupňů. Přišel brutální stoupák, regl to udržel ale hned jsem věděl že tady budu redukovat jak úhly přes PC tak otáčky ve vysílači, pro maketu naprostý nesmysl. To jsem ještě netušil že to nestihnu. Po osmičkách a invertech kdy mi to přišlo dost ostré jsem trochu snížil otáčky točítkem a vyzkoušel výkrut. Vůbec se to nevedlo v ose, bylo to příšerně sudovité do pozitivu, přišlo mi to hrozně divné protože při dvou startech s 550 na začátku jsem jich letěl asi sedm, úplně stejné pozice kniplů, člověk to letí podvědomě a tady se to chovalo úplně jinak. Pokud bych do něj nasadil pod deset metů a ne ve třiceti metrech, trefil bych možná plným tempem terén. V tom obratu se jde s kolektivem postupně do invertu ale tady jako kdyby ve vysílači neexistoval, přitom tom jinak letělo perfektně. Zkusil jsem to znova nazpátek k sobě, totéž. Radši jsem toho nechal a v invertu dopředu vyzkoušel záchranu jestli funguje i opačně, přišlo mi že nereaguje, nic se neděje. To už mi přišlo zvláštní a rozhodl jsem se to prověřit doma v ruce. Do třetice jsem zkusil záchranu s rotorem nahoru a bylo po zábavě. Heli zachrčela, poškodily se převody směrem na vrtulku a heli začala dělat souvislé piruety asi jednu a půl otáčky za vteřinu. Teď už šlo jenom o to abych heli dostal nějak na zem, pokud možno celou. Mírný svah, pole po orbě ale srovnané, aspoň něco. Ubíral jsem kolektiv ale heli se začala naklánět a bylo jasné že takhle půjde dolů šikmo, Krátkou aktivací záchrany se srovnala ale zvýšení otáček motoru převody zase víc sjelo a pirueta se trochu zrychlila, jakýkoliv zásah do kniplů znamenal další naklonění, spíš jsem čekal co bude a připravil se na vypnutí motoru. Trvalo to možná dvě vteřiny, vypnutí jsem stejně nestihl včas ale zafungovalo něco jiného, při pádu se rozpojila baterie. Když jsem k tomu těch 20 metrů došel bylo ticho, odnesly to uhlíkové listy Torsion Blades 600, těch je docela škoda. Jinak nebylo vidět skoro žádné poškození což jsem nečekal. Ani podvozek na plastových šroubcích neodlétl, vrtulka OK, hřídel rovná. Očesané hnací kolo, lehce jeté zoubky autorotace a na protějšku bylo znatelné ohoblování 40T, tam to začalo. Buď se autorotační kola oddálila nebo byla moc volně, nedá se to nijak ovlivnit resp. pouze oddálit pilníkem do otvorů na šrouby pro přední domek a zámek polohy. To je jednoduché ale k ničemu.

Po pádu se mi do žádných testů s balastem nechtělo, říkal jsem že je docela klika jak jsem se rozhodl jet jinam než za Stodůlky jako obvykle. Piruetaq mohla skončit klidně na komunikaci nebo asfaltu....

Akorát že jsem nabil i osm 2S baterek tak je prostě vylítat, případně nějakou 6S v 550 a 2S si nechat do modelu auta.

Vzal jsem mechaniku H3 na velkém podvozku s mechanikou odhozu posunutou o 50mm před hřídel že udělám pár stratů bez balastu nebo se uvidí. Po minulých vibracích a zjištění že byla povolená trubka jsem to samozřejmě doma dotáhl ale zapomněl na vysílač. Sice jsem vrátil hodnoty zisku zpět na 53/48/36 jenomže dotykový displej je záludný na pozornost což jsem zjistil až potom doma. Zapomněl jsem taky na THR křivku a po startu mi bylo divné že při přepnutí z Normal na Idleup 1 se nezvednou vůbec otáčky, naopak z Idleup1 na Idleup 2 už ano a docela dost ale hlavně to k tomu začne stoupat podobně jako bych cvakl záchranu, ta je ovšem ještě výraznější. Nic, baterku jsem dolítal, před přistáním v zatáčce ale začaly zase vibrace jako při velké zisku gyra vrtulky, to už mi přišlo jako naschvál.

Na zemi ale žádná vůle na trubce, všechno fest, divný. Ve vysílači jsem tedy nastavil křivky motoru 50/65/80%. Zapojím další baterky, připojím je a regl začal pískat 2x rychle po sobě, krátká pauza a pořád dokola, VBar ale šel. Programovací jednotka a návod doma, jestli to bylo chybové hlášení jsem nevěděl. Že by se přehřál to nevypadalo, na 130A regl jsem lítal autobus. Nepomohlo ani vícero zapnutí, pořád morseovka. Tak jsem dal dva starty s 550, vypadalo to že na nic jiného už nedojde. Když jsem chtěl zkanibalizovat i 6S z té mechaniky, všiml jsem si že je to celé moje nepozornost při zapojování 2S. Pro zjednodušení nechávám 2S kabely částečně zapojené a měním jenom hardcase baterky jenomže tady jsem prohodil polaritu ! :-). Naštěstí se nic nestalo. Nachystal jsem to tedy na start a 550 dal stranou.

Po startu už se otáčky zvedaly ale na Idleup2 to pořád začalo okamžitě stoupat jako bych přidal na kolektivu, divné. Lítal jsem asi dvě minuty, dál od sebe v pravé zatáčce začaly znova ty vibrace, byly ošklivě výrazné a na tu dálku to muselo být opravdu hodně. Před měsícem pomáhalo zvýšit otáčky, dnes nikoliv. Vracím se k sobě že radši přistanu a vyzkouším znova taktiku snížení zisku gyra vrtulky na tři hodnoty při stejných otáčkách jestli to pomůže. Možná je na 50% těch 53% opravdu hodně, na druhou stranu na to mechanika s pětilistem lítala roky a výměnou vysílače to být asi nemůže, jediná změna je třílist. Před přistíním mi přišlo že zvuk mechaniky je jiný, po vypnutí motoru a dotáčení rotoru se ozývalo pískání a mňoukání které pak odhalilo poškození kuželových převodů předního domku vrtulky, hlavně toho svislého na osičce s 40T od autorotace. Bylo jasné že tohle už dnes nepoletí. Baterku jsem dolítal na 550 a vyrazil domů opravovat, případně nabít 6S na neděli pokud to stihnu dát do kupy.

Je večer, všechno opravené, nové hlavní i autorotační kolo na mechaniku A350, dvoje převody přední domek na obě mechaniky. Přijde mi že kvalita dílů jde dolů, hlavní kolo 112T dost šmajdá, totéž autorotace. Byl ale lehce ohnutý šroub dole, je otázka jestli to tím není takže zítra dopo ještě preventivně vyměním hlavní hřídel.

Přišel jsem na důvod stoupání při Idleup2 u mechaniky H3. Jak jsem měnil a vracel zisky gyra vrtulky, ve chvíli korekce pro Idleup2 jsem se spletl a změnil i režim GYRO2 což je záchrana z AVCS na NORMAL, to úplně stačilo.

Teď by to mělo být stran nastavení v TX v pohodě, uvidím co ve vzduchu.

Dnešek byl hodně pestrý, výtěžnost nulová. Ani nebylo co fotit.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 19.03.2023 8:24 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2008
Příspěvky: 406
Bydliště: Masečín Praha západ
Ahoj. Chjo jako neni se cemu divit ze se.neco.ocese kdyz litas na 50% otevreneho reglu a pri zachrane se tam.loupne 80%. Nezlob se ,ale ja bych nato uz kaslal. Cela zachrana stoji za prd. Vzdyt co.ctu tve vlakna tak to je.porad testovani a x dalsich problemu ktere si mozna.delas i ty sam. To neni rejpani nebo posmech. Ale myslim ze zatu dobu lazeni testovani a davani vseho do poradku by clovek mel.jednu velkou mateku od varia. Hlavne ja.osobne.byl se.naucil litat na jeden idle. Zadny prepinani dalsich letovej rezimu.

_________________
Chybama se člověk učí .
Chase 360, logo 700xxtreme , logo 600sx. Vbar Control


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 19.03.2023 10:25 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Jojo, máš pravdu. Tohle mi říká roky víc lidí :-). Mě to testování bohužel vždycky bavilo, taky se mi to dost prodražilo. Pak jsme toho na čas nechal, jenomže s maketama to začalo znova. Představa, že bude v trupu za dost financí a stovky hodin práce něco problémového mi nedala spát a začalo to znova i když trochu jinak. Postupně efekt slabšího reglu Kontronik JIVE 80A odstranil HW130A. U JIVE stačilo aby byl okolo kravál z aut abych nezaregistroval skokový byť malý pokles otáček včas a nepřistál v limitu asi 20 vteřin. Proto jsem pak jezdil radši tam kde je úplný klid. Regl 130A je v tomhle směru v pohodě, možná ale dosahuje vyšších otáček při přepnutí rychleji než Kontronik který je nepatrně pomalejší.

Hrál jsem si s tím ještě ráno, prohazoval dvě autorotační kola, šmajdá víceméně všechno. Navíc mi tam přišla proti druhé mechanice znatelnější zubová vůle mezi autorotačním kolem a T40 vzadu, to je základ maléru. Zvažoval jsem vzít pilníkem všech 12 otvorů plus oválné zámky v bočnicích a domek posunout vpřed, pak zámek zajistit epoxidem aby to nemohlo dozadu. Nakonec na to nedojde, po dotažení všeho to vypadá dobře. Tedy až na šmajdání autorotace asi milimetr nahoru dolů, to dělá bohužel snad většina mechanik.

Musím ještě zkontrolovat Demona přes PC aby seděly úhly a nelíbí se mi doraz vrtulky na jednu stranu. Na záchranu uberu jak úhly tak otáčky, je vidět jak si to při maximu +12 ještě přidá odhadem na +14-15, to je úplně zbytečné. Záchranu na maketě nikdy nepoužívám, tedy s vyjímkou toho pádu s Maďarskou policií. Přesto jí tam radši mít budu pro případ nouzového odhození bambi nebo rozmetadla abych nehledal spínač samostatného odhozu který je v chumlu těch ostatních kdežto záchrana je jednoznačně víc ready.

Druhá mechanika je taky cajk, odpoledne bude repete. Na mechaniku s Demonem ( ta co mi včera spadla ) dám Torsion 550mm, na motor 1000KV bohatě stačí. Na 670KV už by měly 550mm jak málo otáček tak výkonu. Vezmu s sebou ještě lamináty 600mm. Na ty proletím po opravě i druhou mechaniku s třílistem, nechci riskovat Helitec kdyby něco.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 19.03.2023 12:18 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2008
Příspěvky: 406
Bydliště: Masečín Praha západ
No ja bych treba na maketu vubec slavnou zachranu nedaval. Budes rad kdyz cvaknes Hold. To neni rada,ale.sel bych asi cestou kdy mam dva vrtulniky a rad testujes tak jeden na testy a to co by ti hovelo tak bych prenasel na maketu. A na.testovacim vrtasu zachranu. Jako fakt napady spatny nemas ma to i hlavu a patu ,ale tech ran a vzteku muselo bejt uz fakt strasne moc. Ale drzim palce.

_________________
Chybama se člověk učí .
Chase 360, logo 700xxtreme , logo 600sx. Vbar Control


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 19.03.2023 13:22 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Jeden čas jsem lítal na Maďarské policii bez záchrany resp. měl jsem v TX verzi s ní i bez ní a lítal bez ní. Jednou byla krizovka s bambi vakem a já najednou nevěděl jestli tam je nebo není... Kluci mi pak radili že i když si bez ní poradím ale chci jí mít na vařečkách kde je spíš riziko že se člověk ztratí v piroflipu nebo něčem podobném, nebo prostě nemá den což se občas stává, je lepší mít jí na všem a když je problém o ničem nepřemýšlet. Asi na tom něco je.

U bambi vaku jsem jednou naštěstí blízko u břehu zachytil o nějakou větev a heli nešlo zvednout, tam se mi potvrdilo že odhození je nutnost i v takové situaci. Sledovat jak se nemůžu zvednout, pak dojde baterka a heli si ustele do vody, ani náhodou :-). Se záchranou by to bylo rychlejší než se spínačem ale to by šlo taky. Akorát se u toho musí model víc řídit.

Máš pravdu že Hold je u makety základ, je to šance jak minimalizovat následky a třeba to ještě opravit. Já mám s šesti modelama občas resp. stále víc dost problém si všechno zapamatovat a řešení je mít pouze dvě verze. Jedno nastavení na vařečku 450 a 550, u maket maximum spínačů stejně, kromě ovládání rozmetadla, bambi a postřiku, to se sjednotit úplně nedá. Dřív jsem měl dva tři systémy, to už teď nedávám, ostatně nemá to žádné výhody.

Vrtulníky lítám od května 2011 což bude 12let. Bez pár startů letos je jich 3438 a na ně připadá 37 karambolů včetně těch nejmenších, velkých pádů s větší škodou bylo naštěstí málo. Vychází to 93 startů na jeden pád, to není zase katastrofa :-). Na dílech to nějaká ta desítka tisíc bude ale bez záchrany by to bylo nerozdýchatelné takže nelituju. Mě nebavily simulátory, všechno jsem se učil naostro venku díky záchraně a snad pětkrát jsem jí použil pozdě nebo nezareagoval vůbec. Lítat jenom osmičky by mě přestalo bavit, bez maket bych toho asi taky nechal a makety bez těch hraček okolo jsou dost podobné, prostě se to okouká a není tam výzva něco se stále učit. Když vidím Scotta z NZ s nímž si hodně píšeme jak lítá dokonale s bambi vakem do malé nádrže, tohle prostě zatím nesvedu a nejsem si jistý že se na takovou úroveň dostanu.

Pom posledních několika havárkách s maketou a je jedno jestli to bylo zbytečné, technická vada nebo se to povedlo opravit se začínám o modely bát víc než dřív což je zásadně špatně.

Na soutěži Pražský vrtulník na Sobínce 11.6.2011 byl pán s dokonalou maketou UH-1 viz snímek.

https://relax450.rajce.idnes.cz/Prazsky ... _11062011/

Nepamatuju si už přesně jestli říkal, že s tím někdy i letí, nebo s tím radši vůbec nelítá a je to jenom funkční statika, nebo s tím lítá někdo jiný, ale jako začínajícímu adeptovi který měl po prvním měsíci se 450 v bezpádle 84 startů a možná pár osmiček mi to přišlo nepatřičné. V takové situaci jsem pak nikdy nebyl a asi mi to zatím nehrozí nicméně s přibývajícími roky kdy mi teď bylo šedesát to jednou určitě přijde taky. Proto nic neodkládám.

Rozhodně bych to chtěl měl na poličkách "vcelku a nepomlácené" alespoň na čumendu. Protože prodat se mi to chtít nebude, v rodině zatím nástupce "na kabel" není, když už tak jsou kluci od bratrance na autíčka. Ostatně nedá se to prodat ani za trochu zajímavou cenu, vlastně se to nedá prodat spíš vůbec. Kdo maketu zvládne letecky a v hlavě, chce mít tak jako já a další model podle svých představ od typu až po barvu. Navíc v tom zapojení a systémech by se - jakkoliv se to už zjednodušit aby to fungovalo nedá - spíš moc snadno nevyznal :-).


Přílohy:
IMG_8945.jpg
IMG_8945.jpg
[ 95.25 KiB | Zobrazeno 1737 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 19.03.2023 23:33 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Dnes konečně lítání s lepším výsledkem. Včera kompletní oprava a výměna převodů, nezdála se mi akorát zubová vůle u autorotace AS350 kde se to po pádu měnilo komplet. Ve chvíli kdy jsem dotáhnul spodní šroub tak se to zlepšilo, autorotační kolo získalo pevnou svislou.

Dopo jsem donastavil Demona a letí to pěkně. Záchrana ESC z 80 na 70% a výchylka na listech z +12 na +10, teď už to reaguje přiměřeně. Bohužel přetrvává problém s výkrutem, který mě včera pěkně vylekal. Vyzkouším ještě jednu věc, pokud to nezabere jsem s teorií ve slepé uličce.

Výkrut opět radši ve 30 metrech z vodorovného letu. Na začátku vždycky trochu přitáhnu výškovku abych neztrácel výšku, pak dám kolektiv na střed, současně držím křidélka doprava a jak se heli postupně otáčí podvozkem nahoru, souběžně dávám kolektiv do invertu a potom zase opačně jak se heli vrací rotorem nahoru. Když se to trefí je to v ose, když ne je to esovka - válec o průměru do deseti metrů nebo tak nějak. Skoro vždycky točím doprava, tam jsem se to naučil, vlevo mi to jde taky ale intuitivně skoro vždycky točím doprava. Podobně jako máme každý jistější jednu zatáčku na kole, v autě ( tam mám paradoxně levou :-).

Včera i dnes - určitě válec okolo 50 metrů nebo i víc ( poloměr 25-30 !!! ). Jenom jednou jsem měl odvahu to dokončit. Kdybych s tím začal nízko nad zemí jsem na kousky. Jako by tam bylo strašně málo křidélek a pořád tam zůstával pozitivní kolektiv, nepochopitelné.

Demon je nastavený tak jak byl – žádná změna. Vysílač T16IZ podle T8FG. Když to kniplování pozoruju na servo monitoru, všechno je naprosto logické. Nechápu. Jediné co mě napadá a nevyzkoušel jsem to, je vyřadit expo. Ostatně nevím jestli tam bylo nebo ne. Čistě teoreticky by to dělat mohlo. Nasadil bych jako s 550, jenomže s expo je to o 30% míň. Člověk se lekne a místo co by dal plnou výchylku ( kde nejsou dvojité výchylky ), lekne se že to nereaguje jak je zvyklý a nechá toho.

Tím tedy možná ve středu na haldě začnu. Na druhou stranu když chci hodit heli do invertu přes výškovku, jde to velmi svižně. Přes křidélka ani náhodou. To je právě zvláštní protože pokud by to dělalo expo, je nastavené jak pro výškovku tak křidélka současně....

Mechanika na testy s balastem kde včera odešlo šikmé kolo na osce s 40T od autorotace letí dobře. Je to ta z Maďarské policie s VBarem a motorem 670KV ( který bude tedy ve všech třech maketách na 8S ). Dnes byla dobrá minela hned první start kdy jsem dal preventivně souměrné lamináty 570mm. Letělo to dost vlažně, říkal jsem si že až moc. Po přistání jsem zjistil důvod, zapojil jsem pouze 6S a 2S se tam vezla jako balast :-). Pak jsem potřeboval 6 sad baterek 6S+2S na hledání optimálních zisků gyra vrtulky. S pětilistem to vždy chodilo na troje otáčky se zisky 53/48/36, tady pořád dzndzndzn a vibrace na ocase, někdy menší, občas hodně velké. Postupně jsem při 50% ESC stahoval hodnotu z 53 na 48, nakonec je tam 40 a přesto to občas trochu udělalo. Bylo to dost práce s vysílačem, vždy všechny režimy jedny otáčky a když se to ozvalo, zvedl jsem o jeden režim kde byla nižší hodnota, zpravidla to hned přestalo a efekt byl evidentní.

Další dvě hodnoty 65% ESC vs 30% gyro, 80% ESC vs 20% gyro. I tak se to na těch 50% ESC občas ozvalo, je to nevyzpytatelné. Zkoušel jsem stejná stoupání, dělá to hlavně v pravé zatáčce, spíš při klesání, někdy i při stoupání. Možná to ještě trochu snížím. Polosouměrné listy Helitec 600/53mm jsou opravdu povedené. Jednou mi to zavibrovalo při roztáčení na zemi na 80% ESC protože jsem zvedal ty tři kila, jde z té mašiny docela strach a chce to jemnou práci s vrtulkou. Zvláštní je, že už na 45% ESC to točí docela hodně, 65% se blíží maximu a cvaknutím na 80% je tam jenom slabě postřehnutelný nárůst. Má to obrovský výkon, se třemi kily v podvěsu to maže nahoru jako by se nechumelilo. A to je to už dovážené jako maketový trup, jenom mechanika má 5,8 kila !

Každopádně se potvrdilo, že s posunutím závěsu a tří kil zátěže o 50mm před hlavní hřídel nemá VBar žádný problém, neuvěřitelné. Natáčel jsem k tomu krátká videa, bohužel v kameře byla vybitá baterka. Hlásila 48% což mi přišlo v pohodě, svítilo to, jenomže to vždycky natočilo osm vteřin a konec, zjistil jsem to až doma. Není to poprvé, dnes to zase tolik nemrzí a tak mám jenom jeden mizerný screen z videa.

A to měla mechanika už v základu čumák lehce dolů protože baterky nelze posunout víc vzad, to půjde až v trupu. Tři kila v ose hřídele což je standard ( některé heli ale hák nepatrně vepředu mají, možná jako jakousi auto stabilizaci ? ) se chovají úplně stejně, opět platí že povedený start funguje v obou případech, špatný start s odtržením balastu nebo rozhoupáním taky. Teoreticky bych tak mohl mít na AS350 jak svůj systém na bambi vak pod hřídelí plus vepředu ten maketový systém s hákem na bowden, ten by byl na rozmetadlo. A to byl cíl toho testu společně s rozhodnutím jestli stíhá výkonově motor X-NOVA 670KV. Evidentně ano. Když vidím jak se chová ESC a že to má hodně výkonu už na 45% otevření reglu, že to na 80% točí opravdu hodně, kolik to chci příště s programovacím boxem zjistit, dávat tam 710KV tak bych už měl otáček příliš. Teď je tam pastorek 11T, dělá se ještě 10T a i to by bylo moc. Listy jsou konstruované na 1800, to tam rozhodně nechci.

Mechaniky prohodím, na velký podvozek půjde ta s Demonem ale až rozlousknu oříšek s výkrutem. To už dám motor 670KV, ještě ale nechám regl Kontronik abych nasosal data přes Jlog2, pak tam dám HW130A.


Přílohy:
P_20230319_151534.jpg
P_20230319_151534.jpg
[ 226.39 KiB | Zobrazeno 1632 krát ]

hgjsgdg.jpg
hgjsgdg.jpg
[ 136.84 KiB | Zobrazeno 1632 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 250 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz