Autor |
Zpráva |
TomasC
|
Napsal: úte 11.01.2022 15:05 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 25.4.2003 Příspěvky: 10799 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Za mě je to spíš o tom, že čtvercová nebo nadčtvercová (na pylonových převodových pohonech se létá třeba 10x21 v palcích) mají v okamžiku startu vrtulové listy ohromný aerodynamický odpor a vzhledem k tomu, že je to i list o větším průměru, tak vzniká velký moment, který otáčí modelem kolem podélné osy. Problém není s malým tahem, tohle se musí hladce uviset, ale "otáčením" hned po startu, kdy se ještě křidélka neřídí nebo jsou díky malé rychlosti neúčinná. Ale pro model který váží 1,5kg, tak pro zrychlování ve vodorovném letu stačí jistě 500W . Zároveň se čtvercová vrtule dříve chytne a aerodynamický odpor poklesne.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
HavelAircraft
|
Napsal: čtv 13.01.2022 16:58 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 1386 Bydliště: Chocerady
|
Startuj na půl plynu. Nejsou potřeba módy a nastavení.
_________________ www.havelaircraft.cz info@havelaircraft.cz Facebook- Havelaircraft
|
|
Nahoru |
|
|
Atto
|
Napsal: pát 14.01.2022 10:17 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.9.2008 Příspěvky: 608
|
Mám taký "priblblý" dotaz:
Nemalo by sa toto vlákno nazývať "Reakčný moment vrtule", namiesto Klopný .... ?
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 18.01.2022 21:10 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6886 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Podobné správanie som zažíval aj ja s polystyrenovým BF-109 od Alfa Modelu, do ktorého som inštaloval asi príliš výkonný cca 200W motor, čo pri hmotnosti 450g je naozaj veľa. Model je na plný plyn schopný na vrtuli zrýchľovať kolmo hore a strácať sa v oblakoch. Vrtuľu tam mám čiernu, spaľovákovú, prostejovskú 7x4". To je lepšie než elektroletové vrtule, lebo model nemá podvozok a občas pristáva listom kolmo dole, ktorým zaryje do zeme, čo spaľováková bez problémov vydrží. No a pri štarte na plný plyn mám rovnaké problémy, ale ak štartujem na 1/3 plynu, tak je to v pohode. Model sa totiž udrží vo vzduchu i na 1/4 plynu a každé prudké pridanie s ním riadne zamáva. Každý štart aj let s ním je adrenalín, ale patrí to k tomu. Chce to tréning, tréning a zas len tréning. Špeciálnymi letovými režimami by som to vôbec neriešil, treba sa s tým naučiť žiť.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 18.01.2022 21:11 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6886 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Atto píše: Mám taký "priblblý" dotaz: Nemalo by sa toto vlákno nazývať "Reakčný moment vrtule", namiesto Klopný .... ? Samozrejme, malo.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Dzordzik
|
Napsal: stř 26.01.2022 17:35 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 26.12.2006 Příspěvky: 762
|
TomasC píše: Startuji z ruky elektro-pylonové modely. Hmotnost 1000g, rozpětí 1400mm, startovní a omezený výkon 2000W, zatížení 65g/dm2. Na regulátoru mám rozběh 1,5sekundy. Mám Mód1.
Tome, on je ale zásadní rozdíl startovat model, byť přemotorovaný, která má vepředu mikrovrtulku, tedy s minimálním klopným momentem, což je ostatně vidět i na tvém videu, kde se model po odhodu a po přidání plynu ani nehnul, s odhodem přemotorovaného modelu, který má vepředu velkou lopatu. A čím je menší poměr mezi rozpětím a mezi průměrem vrtule, a čím je navíc větší výkon, tím je to horší. Naprosto běžně se pak stává, že i při odhodu na omezený plyn po jeho přidání jde model klidně do náklonu 90 stupňů. Osobně bych model házel mírně vzhůru, s rozběhem, s omezeným plynem a pak přidával plynule, pokud to pohon dovolí. U modelů, kde je regulace on/off bych si model nechával házet a byl připravený na korekci přidélky. Vymýšlet nějaké další letové režimy, natož taková hovadina, jako si přehazovat křidélka na opačnou stranu, to by mě ani nenapadlo. Máš pravdu v tom, že na start je potřeba být plně koncentrovaný.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: stř 26.01.2022 17:42 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6886 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
No, ale reakční moment (ne klopný!!!) souvisí s otáčkami a výkonem a je vcelku jedno jak velká je ta vrtule. Malá vrtulka roztočená velkým výkonem motoru na obrovské otáčky bude vykazovat stejný moment jako velká, kterou stejný výkon roztočí na mnohem menší otáčky. Nebo se mýlím? Musím se podívat na ty vzorce. Edit: Beru zpět, napsal jsem blbosti. Máš pravdu. Výkon je v podstate úměrný součinu momentu a otáček, takže potom moment bude podíl výkonu a otáček. Čili při dosažení stejného výkonu bude při nízkých otáčkách potřebný velký moment a čím budou otáčky vyšší, tím bude i moment nižší. Tomu bude pokaždé odpovídat i ten reakční moment. Ale Tomáš má pravdu v tom, že je potřeba se opravdu rozběhnout a hodit. Jen tak zavěsit model do vzduchu nestačí, jelikož při malé rychlosti je účinnost kormidel mizerná, takže případná chybná poloha se nebude dát dost dobře korigovat. Tady bych se proto obával i toho hození víc do výšky, protože v takovém režimu letu model nenabere hned dostatečnou rychlost, ale spíš z té hodové něco ztratí. Následné přidání plynu ho tak vrhne do výkrutu. Ono totiž nejde je o účinnost křidélek a schopnosti pilota to rychle korigovat. I pevné křídlo, VOP a SOP mají značný stabilizační účinek, ale musí být k tomu dostatečná rychlost obtékání, aby případné kladné či záporné vztlakové síly na všech plochách byly dostatečné.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
BoŠ
|
Napsal: stř 26.01.2022 22:44 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 26.5.2013 Příspěvky: 1538 Bydliště: Brno
|
Dzordzik píše: Tome, on je ale zásadní rozdíl startovat model, byť přemotorovaný, která má vepředu mikrovrtulku, tedy s minimálním klopným momentem, což je ostatně vidět i na tvém videu, kde se model po odhodu a po přidání plynu ani nehnul, s odhodem přemotorovaného modelu, který má vepředu velkou lopatu. A čím je menší poměr mezi rozpětím a mezi průměrem vrtule, a čím je navíc větší výkon, tím je to horší. Naprosto běžně se pak stává, že i při odhodu na omezený plyn po jeho přidání jde model klidně do náklonu 90 stupňů. Osobně bych model házel mírně vzhůru, s rozběhem, s omezeným plynem a pak přidával plynule, pokud to pohon dovolí. U modelů, kde je regulace on/off bych si model nechával házet a byl připravený na korekci přidélky. Vymýšlet nějaké další letové režimy, natož taková hovadina, jako si přehazovat křidélka na opačnou stranu, to by mě ani nenapadlo. Máš pravdu v tom, že na start je potřeba být plně koncentrovaný. A provozuješ nebo jsi provozoval takový model? Jedna věc je teorie, druhá praxe. Mně to přehození křidélek vyhovuje, bo speedfire nemá směrovku, lítám jedničku, a šest kilowatů je šest kilowatů. Doporučuje se létat on-off režim, aby neshořel regl. Ale na druhou stranu, ať si každý létá jak mu vyhovuje, třeba i hovadinu.
_________________ MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570
|
|
Nahoru |
|
|
Dzordzik
|
Napsal: čtv 27.01.2022 10:33 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 26.12.2006 Příspěvky: 762
|
6kW zrovna ne, ale ano, létal jsem modely v řádu kW s vrtulemi kolem 17".
|
|
Nahoru |
|
|
Bildy
|
Napsal: čtv 27.01.2022 10:34 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 28.9.2019 Příspěvky: 494 Bydliště: malý město nebo že by větší víska ?
|
BoŠ píše: A provozuješ nebo jsi provozoval takový model? Jedna věc je teorie, druhá praxe. Mně to přehození křidélek vyhovuje, bo speedfire nemá směrovku, lítám jedničku, a šest kilowatů je šest kilowatů. Doporučuje se létat on-off režim, aby neshořel regl. Ale na druhou stranu, ať si každý létá jak mu vyhovuje, třeba i hovadinu. ...6 Kw ????....proboha, kam ta modelařina jde ??? Vzhledem k tomu, jak je model se vzdáleností špatně viditelný, tak jen kroutím hlavou. Tak silný motor mám v postroji pro rogalo a utáhne to 140kg v luftě i se startem rozeběhem na rovině
|
|
Nahoru |
|
|
BoŠ
|
Napsal: čtv 27.01.2022 16:01 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 26.5.2013 Příspěvky: 1538 Bydliště: Brno
|
Mě se zdá, že v prvním i druhém případě začínají na stažený plyn cca 30%, ten první to nechá déle rozletět, než dá plný plyn, takže mu to tolik nekloní jako druhému. Já startuji na půl plynu, s tím, že do dvou vteřin buď dám plný, nebo už motor vypínám. Doporučení od výrobce je start na plný plyn, poloviční jen na chvilku, aby se případný hazeč nelekl. Házím pravou rukou, proto si na start dávám křidélka na levou ruku, jakmile vyletím dostatečně vysoko, což je otázka pár sekund, tak přecházím do normálního režimu. Speedfire nemá směrovku, takže jde opravdu jen o přepnutí křidélek.K přepnutí dojde tehdy, když se přepne režim, a vychýlení směrovkového a křidélkového kniplu jsou stejné. Pro někoho se to může zdát nelogické, třeba i hovadina, mně to dává šanci korigovat náklon větroně v době, než dám po odhodu ruku na knipl ( většinou není korekce křidélky třeba, a stačí korekce stoupavé zatáčky výškovkou). Ale létám jen rekreačně, a z éra mám celkem respekt právě při startu.
_________________ MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570
|
|
Nahoru |
|
|
BoŠ
|
Napsal: čtv 27.01.2022 16:09 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 26.5.2013 Příspěvky: 1538 Bydliště: Brno
|
To je ten můj Speedfire 2, foto z galerie výrobce https://www.f5b.cz/files/photo/SF2-BS-0.jpg
_________________ MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: AlešM a 30 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|