Pokud se rozhodneš pro lepší a dražší model, tak je laminátovej trup určitě výhoda. V provozu toho snese určitě víc. Jinak asi nemá cenu v Tvém případě pořizovat model bez křidélek. Konkrétně ta Prima je vzhledem k ceně nic moc. Asi bych vybíral dál.
Pro vstup mezi modely z nebublin Ti poslouží asi jakákoli 2m jakéhokoli výrobce. Tyhle modely Tě naučí základní věc a to tu, že se s modelama nebouchá o zem. Když s nim bouchneš, tak to určitě bude mít daleko horší následky než když bouchneš s EPP. Opravitelnost bude jistě daleko horší než u toho EPP. Ale právě ten strach že s tim nebude moc dobrý třískat o zem Tě posune vpřed při samotné pilotáži a naučí Tě s modelem zacházet v rukavičkách. Tohle se Ti v budoucnu mnohonásobně vrátí při pilotáži čim dál složitějších a dražších modelů. Čim dřív to EPP u větroně opustíš, tim víc se toho stihneš naučit. Další výhodou je to, že když se k modelu budeš chovat slušně, tak bude hezkej hodně dlouho. Časem určitě přibydou nějaké šrámy třeba na spodku laminátového trupu, ale když s tim nebudeš přistávat do kamení, tak to snese hodně.
Tohle všechno budou celkem pohodové modely pro začátek. Mefisto už může být trochu živější, ale žádná divočina. Díky jeho koncepci toho ale asi vydrží celkem dost.
Na začátek asi nemá cenu Ti nabízet třeba tohle: http://www.kostkamodelcentrum.cz/obchod ... olozek=288 i když je to dost pohledný model. Když se to nenaloží výkonem, tak to bude lehký, sice stále trochu rychlejší, ale výhodou bude lepší pronikavost proti větru. Jinak je to model určený už na takové rychlejší "kravení". Cena solidní. Stejně jako Variant od Reicharda to nemá řízenu Sop. Čili pro čistokrevnou termiku méně vhodné. Ale i tak zajímavé. Tohle ja takovej zhruba základ o kterém já vim. Jsou to modely jednoduché, přesto je na nich asi více práce s dokončením a při použití asi jiných technologických postupů než na EPP. I to je ale krok vpřed.
Vybírej dle uvážení a co se Ti osobně líbí. Pokud se na takovej model ještě necítíš, tak Ti ho tu nikdo samozřejmě nutit nebude. Pokud si ale na vážkách, tak to určitě zkus, protože se Ti otevřou dveře k daleko zábavnějšímu létání než s chlupatým EPP.
Registrován: 24.10.2007 Příspěvky: 3341 Bydliště: Čadca, SK
u EPP /myslím tým modely 2m+/ treba pomaly po každom zložení a hode do vzduchu dosť trimovať /raz som s ASW musel ihneď pristáť, pretože aby letelo rovno, musel som dať plné krídelká doprava, takže točiť som mohol vtedy iba doľava /, lebo EPP dosť reaguje na zmenu teploty, povedzme ak lietam +30 a -10 st. celzia, a hlavne to, že nikdy nedáš krídlo 2 x do seba "rovnako". Stačí ak je jedna polovica je trošku pootočená na spojovacej trubke /čo zrakom v poli nikdy nezistíš/ a už po hode do vzduchu ihneď trimuješ... U modeloch EPP do 2 m som tento problém nikdy nezaregistroval. U Filipa 400, ktoré mi staval kolega čisto na termiku s väčšou pevnosťou /uhlíková tyč aj na koncoch + torzná skriňa/ so 196 cm nedeleným krídlom, tam len skontrolujem či je smerovna v nule a krídelká v nule a skoro nič netrimujem, resp. trimujem len podľa momentálneho vetra. Ak dám raz krídlo pekne nadoraz na trup a nepricviknem si servo-káblik, zatiahnem 2-ma šróbami /originál azero to rieši ináč, podľa nás horšie/, tak mám 100 % istotu že ma to nijako neprekvapí ihneď po štarte. Zase na druhú stranu ak by si úplný začiatočník /čo sa zrejme teba netýka/ SÁM bez modelára kúpil Filipa alebo konštrukčný ekvivalent, šanca na jeho prežitie je malá....
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 6038 Bydliště: Praha ČR
MadMack píše:
Díky za tip na Filipa, o tom jsem už taky hodně četl.
Jednu doplňující ( a asi blbou ) otázku ke konstrukčnímu trupu versus laminát. Konstrukční trup je náchylnější k poškození a hůř se opravuje?
Děkuji, M.
Tohle nejde říct jednoznačně - dobře udělaný konstrukční trup vydrží poměrně dost. A u laminátových je taky škála velká - je propastný rozdíl v odolnosti špičkového trupu vyztuženého uhlíkem a kevlarem a nejjednoduššího čistého skleněného. V kategorii začátečníckých modelů je to asi poměrně jedno, záleží spíš na konkrétní stavebnici. Náročnost oprav je taky jak kdy - záleží na typu poškození. Nebral bych to jako rozhodující kritérium.
Registrován: 16.6.2008 Příspěvky: 7230 Bydliště: Praha 9 Vinoř Obrázky:64
robotmz píše:
u EPP /myslím tým modely 2m+/ treba pomaly po každom zložení a hode do vzduchu dosť trimovať /raz som s ASW musel ihneď pristáť, pretože aby letelo rovno, musel som dať plné krídelká doprava, takže točiť som mohol vtedy iba doľava /, lebo EPP dosť reaguje na zmenu teploty, povedzme ak lietam +30 a -10 st. celzia, a hlavne to, že nikdy nedáš krídlo 2 x do seba "rovnako". Stačí ak je jedna polovica je trošku pootočená na spojovacej trubke /čo zrakom v poli nikdy nezistíš/ a už po hode do vzduchu ihneď trimuješ...
Tak já znám EPP nad 2 metry akorát velkého Foxe a Cularise a tam je to křídlo naprosto jednoznačně usazené... A s tou roztažností... Právě proto cpu všude, i u Cularise serva nakrátko. Jak máš 10-15cm dlouhý ocelový drát 1mm, bez vůlí (niplík-niplík, žádný Z-ohyb), tak neuhne nic. Na 15cm je případná tepelná roztažnost zanedbatelná. U EPP ér vidím problém v té jejich největší výhodě, v gumovosti Ale i s tou se dá lecos udělat. Pokud tedy vadí, mě zas tak moc nevadí. Nejsem takový pilot, abych bolestně sykal po té, co vinou "plandajícího" křídla moje výkruty do kruhu nejsou co by s pořádným vercajkem bývaly mohly být Hodím sem video, je to teda test nějakého foťáku, létá se jen v první třetině videa, zbytek jsou kecy. Ale je tam vidět EasyFly o kterém jsem tu psal, tedy zvětšená čínská kopie EasyGLideru. Má ale jiný motor, nový čumák, vyztužený trup, sklopku, serva vzadu, v křídle serva nakrátko (+ 2 vztlaky), atd atd, relativně dost práce, tedy nic pro někoho kdo chce vybalit, cvaknout a lítat. Ale je to tak hodné letadlo, s lepším motorem s velkým rozsahem rychlostí, že je to až nuda V horizontu, s accu 2Ah 3S opadání 0,7m/s. Posun těžiště vinou jiného accu o 20% hloubky křídla? Dva šťourance v nose a dva pípy trimem výškovky... Uvádím ho sem pro to, že někdy to letadlo pro ambicionějšího pilota může být AŽ MOC hodné
Já být tazatelem, tak bych šel už do něčeho konstrukčního, k čemu se u nás když tak dá koupit třeba nové křídlo. Kdyby náhodou... Že tam je větší riziko poškození? Aspoň je to větší vzrůšo...
Registrován: 24.10.2007 Příspěvky: 3341 Bydliště: Čadca, SK
U koreňa v trupe to nemôže byť pootočené, ale ako zabezpečíš, aby sa ti to u 1/3 od konca trošku "nepootočilo v ose trubky" ? To EPP nejaké minimálne pootočenie dokáže udržať a ak to tak dotiahnem ešte aj tou "obručou na konci" tak to aj tak ostane, výsledok je taký ako keby celá plocha krídla bolo vlastne krídelko trošku buď pritiahnuté, alebo potlačené čo pri takom krídle voľným okom neuvidíš. Nehovorím že sa to stane zakaždým, ale vždy pred dotiahnutím tých umelohmotných obrúčiek krídlo pri koncoch poprekrúcam, aby sa dostalo samo do správnej polohy... Mimochodom ja som presvedčený že ľudia EPPáky kupujú práve preto že EPP má iné vlastnosti ako klasika, a o tom to je. Nemenil by som ani jedno zo svojich lietadiel za iné... To čo už by bolo za KRAVINU ak by EPP vetroň lietal tak ako kompozit?, Resp. obrátene, teda kompozit by lietal ako EPP ?
Ono když se vrátíme na úplnej začátek, tak "MadMack" má do teď zkušenosti jen se samokřídlem a hornoplochem z EPP. Pokud chce okusit létání s větroněm, tak určitě poslouží i jakákoli pěna (asi je fakt jedno co to nakonec bude). Když se mu to zalíbí, tak si jako další model může koupit už něco "normálního". Určitě je ale blbost kupovat si dva modely z EPP podobné velikosti. Pro začátek stačí nějaká ta klidně levnější pěna a ušetřené peníze případně použít na další model. On cenovej rozdíl mezi klasickou dvoumetrovkou a třeba Elipsoidem už neni nijak závratnej. Takže pokud se mu zalíbí poletování s větroněm z EPP, tak hned jako další level může být už něco většího jako třeba ten Elipsoid. Výbava do něj bude cca stejná jako do dvoumetrovky, výkonem to ale bude zase dál. Rozpětí 2,8m už je na termika solidních a bude moct létat dál a výš. A o tom ta termika je.
Myšlenku dvou bublin jsem už opustil, protože je to asi blbost.
Teď jsem ve fázi, jestli koupit EG nebo asi Kadeta - tedy dvoumetrovka z bublin nebo konstrukce. Někdy se cítím jako velký pilot, který Kadeta zvládne a jindy se vidím, jak neštastně stojím nad naprasklým křídlem a pláču, že jsem si nekoupil EG, kterýho bych za 5 minut slepil a byl zase ve vzduchu
Zatím jsem se žádným modelem o zem nebouchl ani je nepoškodil při přistání a tak mám strach, že poprvé to bude hned s tím "konstrukčním" No asi zůstanu posera a koupím EG a příště pak už něco většího
_________________ Wild Hawk -> protoze se rozbil, udelal jsem z nej parnik -> protoze se potopil, jdu zase litat!!!
Registrován: 16.6.2008 Příspěvky: 7230 Bydliště: Praha 9 Vinoř Obrázky:64
Škoda že jsi až z Brna, půjčil bych ti na kabelu EasyFlye, abys poznal co to je za autobus. Otázka je, jestli si chceš jen tak spokojeně poletovat a upevňovat získané návyky, nebo "posunout laťku". To se totiž bez nějakého toho rizika neobejde.
Momentálně bych to viděl na poletování bez posouvání laťky.
Vyzkoušel jsem si křídlo, hornoplocha a teď bych chtěl vyzkoušet větroně. Čistě ze zvědavosti... Když mě to chytne, pořídím něco lepšího ( třeba epp hornoploch je super a tak ještě natrénuju pořádně přistání a mám vyhlídnutou jednu konstrukční bellancu ).
Ale děkuji za projevenou nabídku!
_________________ Wild Hawk -> protoze se rozbil, udelal jsem z nej parnik -> protoze se potopil, jdu zase litat!!!
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 57 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru