Dovolím si také přidat sem můj názor.
S EasyGliderem Pro
( dále jen EGP ) jsem začínal jako s prvním modelem v 8/2011. Dodnes ho mám, spadnul jsem s ním pouze jednou, protože se mi po roce odlepil kompletně ocas
(je to i zde na youtube ). Následovalo přilepení nového ocasu a nakonec i výměna hřídele u motoru AXI 2814/16.
EGP mám dodnes a pořád ho vylepšuji, ale zároveň s ním létám a natáčím videozáběry, jak jen to jde. V poslední době předělávám celé jeho "útroby" .... zkrátka znám na něm každý mm3.
Když tedy mohu zhodnotit Soliuse zatím podle všech dostupných fotografií, tak být na "startovací čáře", rovnou bych šel tenkrát právě do tohoto nového modelu, tedy do Soliuse. Tedy .... nestavil bych ho jako pokračovatele EGP, nýbrž jako první školní model. Rozpětím křídel je přeci jen o málo větší - o 36 cm. Zkrátka podle mě Multiplex na základě svých zkušeností zvážil, kde všude udělal drobné chyby při návrhu EGP ( je tu přeci už nějakých 5-7 let, nevím přesně ) a zkrátka podle mě navrhnul EGP v novém kabátě s mnoha technickými a konstrukčními novinkami.
Jaké vidím klady u Soliuse pode fotografií:1) Má větší rozpětí křídel než EGP a dá se tedy předpokládat lepší stabilita přímého letu
2) Co mě dost na EGP vadí je lepená VOP. Solius ji má odnímatelnou a tak se tedy mnohem lépe letadlo i s křídly a VOP zabalí do pouzdra. Já musím EGP pořád opatrně někam převážet sólo a dávat pozor, abych ho někde neulomil ve výtahu ve vchodových dveřích, v autě doma při uložení apod....
3)Líbí se mi tyč v trupu Soliuse. To EGP primárně nemá. Opět tedy, Solius bude podle mě pevnější proti rozlomení.
4) Solius má při přistání kolečka, EGP ne.
To má výhodu při přistání
na pevném povrchu , že se neodře břicho. Já s EGP musím sedat jen do trávy. Do ruky ... na to jsem ještě nenašel odvahu, snad letos
.
5) Křídla rovná vypadají mnohem lépe, jako skutečný větroň než EGP který má "zahnuté uši"
. Vím, má to vliv na lepší stabilitu.
6) Líbí se mi spojky křídel u Soliuse ( podobné jak u Cularise od MPX ).
Co se mě trošičku nezamlouvá u Soliuse ( můj názor, tak mě nekamenujte prosím !):1) Kabinka - no, je pěkná, ale já jsem nadšenec pro různé "elektrické serepatičky do letadla" jako třeba FY-31 ( autopilot ), BECy, větší LiPol a další elektroniku... takže to bych tam vše asi nenasoukal.
2) Opět velká křidélka jako u EGP. Klidně by mohly být do poloviny křídla a zbytek by se daly dodělat klapky. ( já jsem je to u EGP přesto vyřešil a je to paráda )
Jak jsem dodělal klapky je zde URL3) Zdá se mi, že v trupu nad křídly je velmi tenký pás z EPP ( oblouk), že po pár špatných přistáních se křídla stočí jako nůžky a dříve praskne ten tenouký oblouk z EPP.
Už teď u EGP vnímám, že to tolik nedrží při sobě a křídla po sesazení a spojení k trupu před letem VŽDY LEPÍM DODATEČNĚ PÁSKOU. Naučil mě to hned nazačátku
kovaco , dííííííky jemu, díky takto obyčejné radě, jsem již několikrát na zem přistál v pohodě, přestože křídla po dovádění ve vzduchu byla natočena oproti ose trupu o dobrých 10-15°!!!!
Jinak Solius je moc krásné letadlo, všechna čest a sláva Multiplexu.
P.S. Sice létám a budu ještě dlouho mít rekreačně EGP, ale už teď se moc těším na to, až proženu
Siriuse (Reichard) trochu větší rychlostí než dá EGP.
EGP mi totiž několikrát křídly málem "zatleskal", přesto že mám novou spojovací tyč. Naštěstí jsem hned vše ukočíroval, let zklidnil a dobře přistál..
Naposledy upravil
sumik dne pát 29.03.2013 12:30, celkově upraveno 3