Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 225 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Stavba vakuovky RCEV
PříspěvekNapsal: čtv 25.08.2016 21:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2011
Příspěvky: 2411
Bydliště: Praha Letňany
Ahoj,
protože už jsem se dokopal k tomu, pustit se do stavby vakuovaného křídla (mám řízlé jádro a chystám se objednat materiál u Havla) studuju různé postupy a návody, jaká by měla být skladba křídla atd. Celkem všechno chápu, ale jedna věc mi není jasná - jak se docílí "kulatosti" náběžky? To jí ten durofol opravdu tak dokonale ve vakuu okopíruje? A ještě - plachty durofolu (a střižená tkanina) jsou přesně stejně velké jako je plocha křídla? Tj. bez přesahů na odtokovce a náběžce?

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba vakuovky RCEV
PříspěvekNapsal: sob 27.08.2016 19:13 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 24.1.2011
Příspěvky: 485
Bydliště: Žamberk
Na náběžce durofoly asi o 5 mm přesahují, na koncovém oblouku taky, na odtokovce dávám 10 mm navíc. Tkaniny jsou suché ustřižené trochu větší, po prosycení jsem je zastříhl podle fólií. Durofoly jsou dva - hodní a spodní. Horní je trochu širší, protože horní strana profilu je víc zaoblená. Náběžku přesahují trochu, ale přesahují.
Náběžku po vakuování musíš dokulata obrousit. Popisoval jsem to někde vě dřívějších příspěvcích, kdy se mi přilepily obrousky na náběžku. Po opatrném obroušení je náběžka kulatá a bez ubrousků.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Kozlík VOP
PříspěvekNapsal: úte 30.08.2016 12:56 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 24.1.2011
Příspěvky: 485
Bydliště: Žamberk
Přestože po chvilkách pomalu posouvám svůj projekt kupředu, nezbývá moc času na publikování.
Jádro na kozlík VOP jsem vypálil podle kořenové šablony směrovky. Pilu jsem připevnil ke stolu tak, aby drát byl kolmo k desce a tak jsem mohl řezat jen podle jedné šablony. Olaminoval jsem jádro jednou vrstvou uhlíkové tkaniny 160g/m2 pomocí durofolů a vakua, podobně jako křídlo. Destičku na VOP jsem laminoval přímo na VOP, dvěma vrstvami stejné tkaniny. Jako separační vrstvička posloužil kus tenkého igelitu. Až bude jasné, jak vysoký kozlík udělám, polystyrenové jádro odleptám, takže zbyde jen skořepina. VOP bude připevněná jedním šroubkem a kolík ji zajistí proti pootočení.


Přílohy:
IMG_20160830_054924.jpg
IMG_20160830_054924.jpg [ 59.45 KiB | Zobrazeno 1118 krát ]
IMG_20160830_054853.jpg
IMG_20160830_054853.jpg [ 73.04 KiB | Zobrazeno 1118 krát ]
IMG_20160830_055229.jpg
IMG_20160830_055229.jpg [ 54.64 KiB | Zobrazeno 1118 krát ]
IMG_20160830_055200.jpg
IMG_20160830_055200.jpg [ 62.44 KiB | Zobrazeno 1118 krát ]
Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Trup
PříspěvekNapsal: úte 30.08.2016 13:21 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 24.1.2011
Příspěvky: 485
Bydliště: Žamberk
Dostal jsem několik nabídek na gondolu s trubkou, za které moc děkuji. Rozhodl jsem se, že zkusím vyrobit vlastní trup laminováním na pozitivní kopyto z polystyrenu, které po olaminování odleptám. Před laminováním jádro ještě olepím lepící páskou.
Předek trupu od motoru po odtokovku křídla jsem vybrousil, ocasní trubka je za křídlem oválná a na konci kruhová, průměr 15 mm a je vypálená odporovou pilou pomocí šablonek ze dvou kusů (kvůli délce pily).
Šablony jsem vystříhl z kartonu a okraje prolil řídkým vteřiňákem. Po vytvrzení jsou hrany pěkně tvrdé. Nařezal jsem kousky polystyrenu a postupně je nalepil na šablonu podélného řezu. Kousky jsem prokládal šablonkami příčných řezů. Po vytvrzení lepidla jsem polystyren ořízl odporovou pilou podle podélné šablony. Hrany polystyrenu jsem zhruba ořezal nožem a zbytek opatrně vybrousil brusnou mřížkou až k šablonkám.
Ocasní trubku jsem podle stejně vyrobených šablonek vyřezal odporovou pilou ze dvou kusů. Slepil jsem je do jednoho kusu mezi vodováhami (jsou rovné) a pak slepím oba kusy dohromady a bude trup připravený k přetmelení nerovností, vybroušení a laminování.
Laminovat budu asi nadvakrát - nejdřív ocasní část, kterou zabalím do tkanin připravených na stole, podobně jako se dělá trubka na dřevěné kopyto. Zatím nevím, jak přimáčknu tkaninu k jádru. Zvažoval jsem vakuum, ale asi to omotám videopáskou a zavěsím, aby trubka zůstala rovná. Na předek trupu buď navléknu punčochu, nejspíš uhlíkovou, nebo nastříkám jádro lepidlem, přilepím pruhy tkaniny a následně prosytím lepidlem. Po odsátí obrousky buď zase videopáska, nebo smršťovačka. Tady ale nevím, jestli mi smršťovačka nezmáčkne jádro nebo teplo jádro nepoškodí.
Takový je plán, jak to nakonec dopadne, se uvidí.
Jakou skladbu tkanin zvolit na předek a na ocas?


Přílohy:
IMG_20160830_050516.jpg
IMG_20160830_050516.jpg [ 71.44 KiB | Zobrazeno 1108 krát ]
IMG_20160830_050545.jpg
IMG_20160830_050545.jpg [ 89.06 KiB | Zobrazeno 1108 krát ]
IMG_20160830_050712.jpg
IMG_20160830_050712.jpg [ 93.42 KiB | Zobrazeno 1108 krát ]
IMG_20160830_050952.jpg
IMG_20160830_050952.jpg [ 75.47 KiB | Zobrazeno 1108 krát ]
Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Trup
PříspěvekNapsal: úte 30.08.2016 13:24 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 24.1.2011
Příspěvky: 485
Bydliště: Žamberk
Další fotky.


Přílohy:
Poznámka: Předek trupu s odříznutým kořenem křídla (zbytek po vakuování křídla)
IMG_20160830_051047.jpg
IMG_20160830_051047.jpg [ 70.16 KiB | Zobrazeno 1098 krát ]
Poznámka: Šablony
IMG_20160830_051209.jpg
IMG_20160830_051209.jpg [ 121.53 KiB | Zobrazeno 1098 krát ]
IMG_20160830_051342.jpg
IMG_20160830_051342.jpg [ 57.51 KiB | Zobrazeno 1098 krát ]
Poznámka: Lepení ocasu mezi vodováhami
IMG_20160830_054435.jpg
IMG_20160830_054435.jpg [ 39.74 KiB | Zobrazeno 1098 krát ]
Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba vakuovky RCEV
PříspěvekNapsal: úte 30.08.2016 15:15 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.9.2009
Příspěvky: 31
Bydliště: Brno
... pěkná práce.
Při řezaní XPS (polystyrenu) horkým drátem máš nějakého pomocníka nebo řežeš sám? Já to zkoušel sám, ale nejsem schopný ohlídat obě strany na kterých jsou šablony, aby řez byl plynulý a bez defektů.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba vakuovky RCEV
PříspěvekNapsal: úte 30.08.2016 20:13 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 24.1.2011
Příspěvky: 485
Bydliště: Žamberk
Řežu sám. Křídla, SOP a VOP se řežou vlastně samy - používám systém se závažím, které táhne drát blokem polystyrenu. Jedině tak se dá udržet hladký povrch křídla. Teda já jsem měl vždycky hrbolky nebo propálená místa, když jsem se pokoušel táhnout horký drát polystyrenem ručně. Tu plynulost pohybu, kterou dá drátu závaží, jsem rukama zatím nedocílil. Díly na trup jsem ale řezal ručně. Taky budu muset trochu tmelit. Ale tady to tolik nevadí, stejně polystyren přijde po laminování pryč i s tmelem.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba vakuovky RCEV
PříspěvekNapsal: úte 30.08.2016 20:22 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 26.7.2006
Příspěvky: 938
Bydliště: Česká Lípa
mirek100 píše:
Řežu sám. Křídla, SOP a VOP se řežou vlastně samy - používám systém se závažím, které táhne drát blokem polystyrenu. Jedině tak se dá udržet hladký povrch křídla. Teda já jsem měl vždycky hrbolky nebo propálená místa, když jsem se pokoušel táhnout horký drát polystyrenem ručně. Tu plynulost pohybu, kterou dá drátu závaží, jsem rukama zatím nedocílil. Díly na trup jsem ale řezal ručně. Taky budu muset trochu tmelit. Ale tady to tolik nevadí, stejně polystyren přijde po laminování pryč i s tmelem.


Křídla řežu taky na "automatu" na závaží. Ocasky v pohodě ručně.

K trupu: hlavně nezapomeň, že před tmelením budeš muset polyš nejdříve olaminovat. Pokud tedy nebudeš tmelit nějakým šlehaným nebo tak něco. Pokud klasicky polyesterem, tak máš po kopitě - polyester ti ho spolehlivě zblafne.

_________________
DJANGO - výrobce, ION, ASW 28, LF 109, ..., T14SG
www.vpmodel.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Trup
PříspěvekNapsal: úte 30.08.2016 22:20 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 29.3.2013
Příspěvky: 356
Bydliště: Kroměříž
mirek100 píše:
...Na předek trupu buď navléknu punčochu, nejspíš uhlíkovou, nebo nastříkám jádro lepidlem, přilepím pruhy tkaniny a následně prosytím lepidlem. Po odsátí obrousky buď zase videopáska, nebo smršťovačka. Tady ale nevím, jestli mi smršťovačka nezmáčkne jádro nebo teplo jádro nepoškodí...


Nevím jak je to velké, ale já občas při olaminování balsových trupů používám kondom. Když je trup delší než kondom, dají se natáhnout dva tři za sebe. Mimo prvního jim musíš odstříhnout špičku, případně i obrubu na konci, aby se neprotlačila do tkaniny.

Kdysi jsem to četl v Modeláři, kde tuto metodu používali na hlavice raket.

Tož tak.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba vakuovky RCEV
PříspěvekNapsal: stř 31.08.2016 6:36 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 24.1.2011
Příspěvky: 485
Bydliště: Žamberk
Papir píše:
K trupu: hlavně nezapomeň, že před tmelením budeš muset polyš nejdříve olaminovat. Pokud tedy nebudeš tmelit nějakým šlehaným nebo tak něco. Pokud klasicky polyesterem, tak máš po kopitě - polyester ti ho spolehlivě zblafne.

Plánuji použít právě šlehaný tmel, aby kopyto bylo hladké před laminováním.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Trup
PříspěvekNapsal: stř 31.08.2016 6:38 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 24.1.2011
Příspěvky: 485
Bydliště: Žamberk
Vlasta Svoboda píše:
Nevím jak je to velké, ale já občas při olaminování balsových trupů používám kondom. Když je trup delší než kondom, dají se natáhnout dva tři za sebe. Mimo prvního jim musíš odstříhnout špičku, případně i obrubu na konci, aby se neprotlačila do tkaniny.

Kdysi jsem to četl v Modeláři, kde tuto metodu používali na hlavice raket.

Tož tak.

To je dobrý nápad, vyzkouším to na nějakém zkušebním kusu.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba vakuovky RCEV
PříspěvekNapsal: stř 31.08.2016 19:24 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 26.7.2006
Příspěvky: 938
Bydliště: Česká Lípa
mirek100 píše:
Plánuji použít právě šlehaný tmel, aby kopyto bylo hladké před laminováním.

Myslím že zbytečná práce.
Ad1 - stejně to polepíš páskou, a ta bude hladká i bez tmelu pod ní a je tam hlavně na separaci
Ad2 - po olaminování tak jako tak budeš tmelit, brousit, tmelit, brousit, stříkat, tmelit, brousit, stříkat :-)
Prostě na pozitiv to zvenku nebudeš mít nikdy jako konečnou. Videopáska, smršťovačka, kondom a podobně jsou fajn nápady, ale na velikost a tvar tvého trupu myslím mimo mísu. Pokud to budeš chtít mít hezký, počítej s Ad2

Takže pokud máš polyž v rozumném tvarovém stavu, předem netmel. Olep to páskou, olaminuj a jemné tvary řeš potom. Stejně to budeš dělat jestli to budeš chtít mít hezký.

_________________
DJANGO - výrobce, ION, ASW 28, LF 109, ..., T14SG
www.vpmodel.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba vakuovky RCEV
PříspěvekNapsal: pát 02.09.2016 15:05 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2011
Příspěvky: 2411
Bydliště: Praha Letňany
mirek100 píše:
Na náběžce durofoly asi o 5 mm přesahují, na koncovém oblouku taky, na odtokovce dávám 10 mm navíc. Tkaniny jsou suché ustřižené trochu větší, po prosycení jsem je zastříhl podle fólií. Durofoly jsou dva - hodní a spodní. Horní je trochu širší, protože horní strana profilu je víc zaoblená. Náběžku přesahují trochu, ale přesahují.
Náběžku po vakuování musíš dokulata obrousit. Popisoval jsem to někde vě dřívějších příspěvcích, kdy se mi přilepily obrousky na náběžku. Po opatrném obroušení je náběžka kulatá a bez ubrousků.

Dík za radu. Už jsem objednal materiál, takže až dorazí, pustím se do toho.

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba vakuovky RCEV
PříspěvekNapsal: pon 26.09.2016 13:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.12.2007
Příspěvky: 675
Bydliště: Ostrava
Pánové, když lepíte strhávačku (kevlar) jako pant křidélek/klapek pomocí té přenášecí oboustranné pásky, neodlepí se to pak celé od jádra?
Vím, že když se dává kevlar nebo strhávačka jako pant/závěs za mokra, tak se má podložit páskem skla, aby se to neodlepilo od jádra XPS.
Já se snažil použít ten kevlar a třepí se to jako blázen. Když jsem si pomohl sprejem 3M77 a voskovým papírem, sice šly nastříhat rovné pásky, ale stejně to nešlo rozumně přenést na jádro bez třepení, nebo úplné deformace tkaniny.
Stejné je to se zapuštěním do jádra, jednou je to moc, podruhé málo a vždycky je to hrbolaté, to samé pod jednosměrkou na nosníku.
Už nevím, co s tím. včera jsem u toho kevlaru zestárl o několik let :?

PS : co se týče té přenášecí pásky a náběžky, nečiní ta páska problémy při tvarování na koncové oblouky, kdy se musí ohýbat ve dvou rovinách?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Trup
PříspěvekNapsal: pon 26.09.2016 17:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.10.2011
Příspěvky: 782
mirek100 píše:
To je dobrý nápad, vyzkouším to na nějakém zkušebním kusu.


nemusí to být přímo kondom dá se použít i toto:

http://www.eurocatsuits.com/latex-sheet ... rrency=CZK

teda pokud se to vyplatí vzhledem k velikosti vakuovaného dílu


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 225 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: HonzaS, padák a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz