Switch to full style
Větroně s pomocným elektromotorem a nejčastěji sklopnou vrtulí
Odeslat odpověď

Re: Starty větších větroňů z ruky

pát 07.09.2018 13:00

OPR píše:

Jsem mírně pokročilí pilot "kluzáku" a čerstvý majitel větroně o rozpětí 2,6m. Pokud se tomu dá tak říkat. Mám za sebou cca 80 startů a startuji s vysunutými vztlakovými klapkami asi tak 8st. Pro vzlet je to velice přínosné, a kluzák hážu rovně před sebe nebo jen mírně dolů. Se stoupavým úhlem nemám dobré zkušenosti - uhel nahoru jsem po x zkušenostech přestal házet. Naopak háži rovně a na klapkách se model sebere - v ten moment již mám cca 1/2 až 3/4 plynu a nechám nabrat rychlost a klapky jdou ven a začne se stoupat.

Chápu že můj názor je možná chybná rada ale opravdu házet nahoru při slabších možnostech pohonu se mi nevyplatilo.

Píši jednu důležitou věc a to že jsem mírně pokročilý a pro větroně jsem se nedchnul teprve nedávno. A rád bych se zeptal Laca a dostal od něj vysvětlení, proč na start nepoužívat vzletové klapky v konfiguraci pro start? Chápu že silný motor řeší že to vytáhne nahoru, ale když není - proč tak striktně nedoporučuje vztlak. klapky pro start. Zvýšení odporu si myslím je velice nepatrné - alespoň v mém konkrétním případě.

Pretoze slaby motor ti klapky este viac zatazia. Kridlo ma sice viac vztlaku, ale aj vacsi odpor ktory musi motor prekonat.

Re: Starty větších větroňů z ruky

pát 07.09.2018 13:14

Já bych jako souhlasil ale ….. přix krát nepřemotorovaném pohonu hod nahoru bez klapek je z mé zkušenosti risk a blbost, kterou už nehodlám opakovat.. Tak že mi zbývá hod přímo rovně s podpořeným vztlakem na křídlech pomocí klapek, kdy kluzák nabere potřebnou rychlost a pak jdou klapky ven a jede se nahoru. Prosím zase aby nedošlo k omylu, že motor je nějak výrazně poddimenzovaný, naopak bych řekl že tah je úměrný a dostatečný. Jen ten start není tak že by ti to motor urval i s rukou.

Takže z mého pohledu, jsou klapky pro start super věc, která při startu o dost pomůže. A jak píšeš, zvětšení odporu na křídle není tak velké aby to nějak omezovalo. Pokud by tomu tak bylo, proč by se při startu letadel vztlakové klapky používali?

Nerýpu, jen popisuji zkušenost s jedním modelem.


PS: když fouká slušný protivítr tak samo že na klapky ani nepomyslím.

Re: Starty větších větroňů z ruky

pát 07.09.2018 13:18

Ale "nahoru" znamena uhol 5°

Re: Starty větších větroňů z ruky

pát 07.09.2018 13:25

Ale uhol 5st nahoru je pro rozjetí do rychlosti daleko větší překážka než ty klapky ….. Pak stačí malá pilotní chyba a éro se sype po křídle z zemi. To ero s klapkama leti při švihu rukou a bez motoru jsem na klapkách schopný s tím érem sednout. Což považuji za veliký luxus v momentě když se něco nepovede.

Re: Starty větších větroňů z ruky

pát 07.09.2018 14:18

Uz mlcim...

Re: Starty větších větroňů z ruky

pát 07.09.2018 17:55

Já vím že si říkáš že jsem jelito a nechceš se dohadovat. Ale pro mne když éro hodím a má malou rychlost ( ano, motor s vrtulí není předimenzovaný) tak je pro mne horší kombinace úhlu nahoru a klapek, než hod vodorovně s klapkami kdy se to rozjede a nebere rychlost daleko bezpečněji. Pro odpor a pro tah motoru je úplně jedno, jestli má 5st nahoru nebo klapky. odpor to je vždy. Ale pro muj vodorovný hod při kterém už táhne motor, jsou klapky výhodou že křídlo má vyšší vztlak.


Nezpochybňujem tvoji radu, ale s přemotorovaným větroňem, který tě vytáhne za 7 vteřin do 100m tohle řešit nemusíš. Chápu. tam to jde ve skoro svíčce nahorů a motor urve i vrata od stodoly.

Re: Starty větších větroňů z ruky

pon 10.09.2018 0:17

kojak13 píše:Zdravím všechny,
mám dotaz ohledně startů větších polomaket větroňů z ruky. Je možné pro snadnější start z ruky použít mírné vyklopení klapek ? Mám na mysli tak kolem 5-10 stupňů dolů. V mém případě se jedná o Ventuse o rozpětí 3600mm, letová je 4200g, výkonu na vrtuli je dostatek, AXI 2835/12 V2 Long, vrtule 18x9, napájeno 4čl. Pro mně je trochu problém při bezvětří kdy to uběhnout v mém věku je už trochu horší. Vozík vzhedem k absenci vhodné plochy nemohu použít. Katapult taky nehrozí z podobných důvodů
Díky za případné rady nebo postřehy jak si tuto činnost usnadnit.


přečetl jsem celé vlákno, zběžně, ale přečetl.

klapky dolu určitě ne, jak psali i jiní.

otázkou je, co je bezvětří?, pokud je bezvětří, není termika, nesmysl házet do vzduchu 4200g 3600 větron--což je blbý poměr váhy vuči rozpětí i do termiky--tedy větru

většinou to funguje tak, že i když setrvale od někud nefouká, ale svítí sluníčko, nakonec od někud foukne---tím směrem pak model hodíš---proti tomu větru

z mého laického pohledu--3,6m rozpětí makety --váha 4,2kg---

cituji----Díky za případné rady nebo postřehy jak si tuto činnost usnadnit

pořídil bych model o rozpětí opět cca 3,6m, ale váze taky max o něco max přez 3kg, tomu se dá paží dát ještě tak nějak nějakou energii do toho startu, než zatáhne vrtule---jooo maketa to nebude, ale nebudou ani slzy nad tou pomlácenou maketou-----rozumně to nevyřešíš, 3,6ero o váze 4,2kg na jistotu odstartovat na louce z ruky nikdy odstartovat nepujde, jde jen o to, kolikrát to nějak vyjde.

4kg ero by ale určitě šlo ještě za rozumný peníz přemotorovat na prvopočáteční tah, ale to už asi nepujde bez převodovky a opravdu veliké vrtule.

Re: Starty větších větroňů z ruky

pon 10.09.2018 8:19

pepin: Nedá mi to, ale musí zareagovat. Chápu, že počtem příspěvků (a pravděpodobně ani zkušenostmi), se rovnat nemůžeme, ale když už čtu nějaké tvrzení, rád bych znal i odůvodnění. Tak jestli o něj můžu poprosit... :-)

1) Proč by mělo být 4200g na 3600 mm rozpětí u větroně blbý? O plošném zatížení to neříká nic. Nebude to třeba uplně termický brus, ale bude v ní lítat. Nehledě na to, že může jít i o akrobatický kluzák. Viz ty Blaníky od p. Fary: můj v termice lítá a váží právě těch 4.2kg. Na netu jsem viděl většinou hmotnost +- 5kg a věřím, že jim to taky lítá.

2) Proč by 4kg letadlo nemělo jít snadno přemotorovat? A proč s převodovkou?

3) S těma klapkama na start jsem to nezkoušel, ale nějak se mi nezdá to tvrzení že "určitě ne" . Celkem rozumně zní příspěvek od OPR. Taky bych nečekal tak markantní zvýšení odporu křídla, při vytažených klapkách. Máte to (i LV) nějak podložené? Výpočtem, teorií, nebo praktickými zkušenostmi? Jde přece o to, snížit minimální rychlost tak, aby to už hodit šlo. I slabší pohon to pak v té rychlosti spolehlivě udrží a bude zrychlovat. Neviděl jsem ještě tak slabý pohon, aby letadlo na minimálnce začalo zpomalovat, až by spadlo.

(jinak samozřejmě souhlasím, že než házet těžký, neergonomický letadlo z ruky - respektive, pokud v tom neni jistota, tak radši nějakou formu startu ze země)

Re: Starty větších větroňů z ruky

pon 10.09.2018 10:09

pepin píše:
přečetl jsem celé vlákno, zběžně, ale přečetl.

klapky dolu určitě ne, jak psali i jiní.

otázkou je, co je bezvětří?, pokud je bezvětří, není termika, nesmysl házet do vzduchu 4200g 3600 větron--což je blbý poměr váhy vuči rozpětí i do termiky--tedy větru

většinou to funguje tak, že i když setrvale od někud nefouká, ale svítí sluníčko, nakonec od někud foukne---tím směrem pak model hodíš---proti tomu větru

z mého laického pohledu--3,6m rozpětí makety --váha 4,2kg---

cituji----Díky za případné rady nebo postřehy jak si tuto činnost usnadnit

pořídil bych model o rozpětí opět cca 3,6m, ale váze taky max o něco max přez 3kg, tomu se dá paží dát ještě tak nějak nějakou energii do toho startu, než zatáhne vrtule---jooo maketa to nebude, ale nebudou ani slzy nad tou pomlácenou maketou-----rozumně to nevyřešíš, 3,6ero o váze 4,2kg na jistotu odstartovat na louce z ruky nikdy odstartovat nepujde, jde jen o to, kolikrát to nějak vyjde.

4kg ero by ale určitě šlo ještě za rozumný peníz přemotorovat na prvopočáteční tah, ale to už asi nepujde bez převodovky a opravdu veliké vrtule.



Ten rozbor termiky i závěr je fakt božííí :lol:
https://youtu.be/LZ6-LDr8Hsw?t=63

Re: Starty větších větroňů z ruky

pon 10.09.2018 10:27

Já to mám podložené svojí cestou tak jak jsem si k tomu došel. Protože nechci zničit model Konkrétně tento model je lepší hodit rovně před sebe na klapkách než nahoru bez klapek. Ke zvýšenému odporu asi takto:

Model hodím před sebe rovně s klapkami a model letí a plachtí. S motorem nabere rychlost a klapky jdou ven. Pokud bych z nějakého důvodu stáhl motor, s hodně přitaženou směrovkou doplachtím na zem a v pohodě přistanu.
Model hodím před sebe rovně bez klapek a model se propadá, je nestabilní obvykle se jedním křídlem nebezpečně nakloní k zemi. V začátcích kdy sem to házel nahoru a model se tím ještě více zbrzdil, to smrdělo havárií každé třetí hození.

A naprosto souhlasím s názorem: Jde přece o to, snížit minimální rychlost tak, aby to už hodit šlo. I slabší pohon to pak v té rychlosti spolehlivě udrží a bude zrychlovat. Neviděl jsem ještě tak slabý pohon, aby letadlo na minimálce při použití klapek začalo zpomalovat, až by spadlo.

Červený text je úprava, kterou jsem si dovolil učinit.

Re: Starty větších větroňů z ruky

pon 10.09.2018 11:06

Jen tak
https://www.youtube.com/watch?v=MtV8H-jMCWQ
https://www.youtube.com/watch?v=nX2YsoPtQOo
https://www.youtube.com/watch?v=pELN6nbyRY8
https://www.youtube.com/watch?v=DpQUVWvpYMA
https://www.youtube.com/watch?v=aFA0uHxYdz0

Re: Starty větších větroňů z ruky

pon 10.09.2018 11:45

tratonah píše:Jen tak
https://www.youtube.com/watch?v=MtV8H-jMCWQ
https://www.youtube.com/watch?v=nX2YsoPtQOo
https://www.youtube.com/watch?v=pELN6nbyRY8
https://www.youtube.com/watch?v=DpQUVWvpYMA
https://www.youtube.com/watch?v=aFA0uHxYdz0


A co tím přesně chceš říct? V prvním videu okolo 2:05 hodí to letadlo mírně nahoru a neletí to, propadne se a skoro narazí do země. A teprve až nabere rychlost, začne stoupat. Pokud by to hodil rovně nebo mírně dolů (nebo vysunul klapky), bylo by to lepší. Na druhém videu je situace, kdy větroň má viditelně dost síly na to, aby stoupal sám. Ani jedno z toho nezobrazuje situaci, kterou OPR popisuje (větroň nemá dostatečně silný motor aby se sám unesl z hodu, tím méně z hodu směrem mírně nahoru, ale na klapkách má menší pádovku než je rychlost, kterou on ho dokáže hodit, takže start s klapkama v pohodě). Na třetím videu háže vodorovně, spíš směrem dolů. Na čtvrtém videu hážou model ze svahu směrem mírně dolů a mají tu výškovou rezervu svahu a dost pravděpodobně i protivětru. Páté video totéž.

No ale třeba něco přehlížím. Kdyžtak upřesni, co tím konkrétně chceš říct.

Re: Starty větších větroňů z ruky

pon 10.09.2018 12:14

Chce tym povedat, ze je to marne. 2,5m mrdku ako ma OPR v podpise hodim do 3m vysky uplne v pohode. 3,5m biely vetron sa hadze tiez bez problemov. Na svahu nie je problem hodiť vetron do 15kg bez pomocnika.

Re: Starty větších větroňů z ruky

pon 10.09.2018 12:57

LV píše:Chce tym povedat, ze je to marne. 2,5m mrdku ako ma OPR v podpise hodim do 3m vysky uplne v pohode. 3,5m biely vetron sa hadze tiez bez problemov. Na svahu nie je problem hodiť vetron do 15kg bez pomocnika.

Přerazit betonovou desku rukou taky neni problém, pro někoho. Mimochodem, na prvním videu od tratonaha to borec háže s klapkama a před sebe (a ještě blbě a ani to sám neřídí). Myslel jsem, že o tom je teď řeč.

Re: Starty větších větroňů z ruky

pon 10.09.2018 13:02

YenyaKas píše:
A co tím přesně chceš říct? V prvním videu okolo 2:05 hodí to letadlo mírně nahoru a neletí to, propadne se a skoro narazí do země. A teprve až nabere rychlost, začne stoupat. Pokud by to hodil rovně nebo mírně dolů (nebo vysunul klapky), bylo by to lepší.


Je to marný v tom prvním videu startuje právě na klapky :oops:
Odeslat odpověď