Jako majitel Asperata a autor článku bych chtěl reagovat. S Asperatem jsem měl v době testu nalétáno 8 hodin bez jediného problému. K dnešnímu dni je to 11 hodin, opět bez jediného problému. Pří létání ho nikterak nešetřím, nejsem ale závodník a razantní přistání kvůli nějakým bodům a vlastnímu egu se mi nezamlouvají. Na dílně jsem křídlo Asperata viděl otevřené a asi každý žijeme v jiném matrixu, ale absenci nosníku jsem nezaznamenal. Za mne je to skvělé letadlo a lítám s ním rád. Zejména k tomashr: pokud se Ti zdají testy v RCR jako propagace, je to jen Tvoje volba, ale mohu Tě ubezpečit, že ne všechny modely, které jdou do testů, jimi projdou a jsou o nich články. Je poměrně jednoduché si udělat závěry bez toho, abych opravdu věděl, jaká je praxe. A zdá -li se Ti, že v testech podléhám nějakým nátlakúm či snaze o propagaci, tak si o tom můžeme klidně popovídat, pokud se někde potkáme.Fórum bych tím ale nezasekával. Howgh!
Vidím, že efekt tiché pošty funguje perfektně . Proto se pokusím uvést věci na správnou míru. Nejdřív k prvnímu kusu, který „chytil flatr“.
1. Jedná se o jeden z prvních vyrobených kusů (konkrétně 3.), dělaný na základě původní metody sycení tkaniny, od kterého jsme upustili. Dále tyto starší exempláře postrádají přídavné vyztužení uhlíkem na kritických místech. 2. Letadlo už máme na dílně, spolu s majitelem jsme ho důkladně analyzovali a nezjistili jsme žádnou chybu v konstrukci, vše zatím napovídá chybě v elektronice (konkrétně réglu) nebo špatně vyvážené vrtuli, jelikož ke všem zmiňovaným potížím došlo pouze při motorovém letu. Kromě toho jsme při testech letadla záměrně flatr zkoušely. Ani v jednom případě se neprojevil náhlým nekontrolovatelným pádem, nýbrž výrazným zvukovým doprovodem následovaným zcela progresivní ztrátou kontroly snadno řešitelnou okamžitým snížením rychlosti. 3. Jednalo se o verzi Relax, u které je vše kromě trupu a nosníku se sklolaminátu. Tato verze je dle našeho výrobního portfolia určena pro rekreační létání, nikoli pro divočiny na závodech. Od toho jsou tu biaxové verze. 4. Trup je navzdory tvrzení o tom, že je rozštípaný na několika místech prasklý pouze na jednom. A to i přes to, že se opět jedná o starší verzi bez zpevňujících přepážek ve středu a na kozlíku výškovky.
Nyní k té druhé verzi, které údajně „rozpraskal centroplán“. S majitelem jsme mluvili a je pravda, že došlo v centrální části k mírnému odtržení potahu. Nicméně jsme majitele varovali, jednalo se o první vyrobený biaxový kus u kterého jsme bohužel špatně zvolili typ transparentní barvy. Ta byla extrémně agresivní a mně neznámým způsobem se prožrala skrz separátor až na formu. Kdo má zkušenosti s laminováním ví, že v tomhle případě oddělení od formy vyžaduje velkou sílu, která si vyžádala právě mírné narušení struktury. Jestli výše zmíněnému nevěříte, klidně sem můžu dát fotky nebo se přijeďte podívat a potom dělejte závěry.
Pokud o kvalitách Asperata pochybujete, nebojte se nám ozvat. Rádi vám ukážeme některý ze současných kusů a klidně se můžete proletět s naším vlastním biaxem. Budete potom mluvit jinak, za což svědčí fakt, že i přes incident s prvním zmiňovaným letadlem majitel trvá na dodání tentokrát opravdu závodního typu z biaxu na příští sezónu právě díky jeho letovým kvalitám .
Teda Zbynďo můžeš mi vysvětlit závislost mezi vše zatím napovídá chybě v elektronice (konkrétně réglu) a flutterem? Větší píčovinu jsem už dlouho neslyšel To vyvážení vrtule nezmiňuji, protože to sice by možné bylo..kdyby např jeden list byl 14/8 a druhý 16/8, ale to uznáš asi moc nehrozí A 0,1g nevývahy rozhodně model nerozflatruje.
Staroval v Pace stanoviste vedle, takze pri startu jsme byli vedle sebe a na vrtuli to fakt nevypadalo. Regl nevim jak by to zapricinil, ale ten zvuk spis odpovidal flutteru. Moror sel snad a do zeme :/ Kdyz uz tak bych chapal servo/prijimac, ale ten zvuk sandardni nebyl. Bylo to chvilku po startu - zadna zavratna rychlost.
Registrován: 1.6.2004 Příspěvky: 2825 Bydliště: dinoletiště u karviné
No já teda s Asperátem lítám od počátku, a prošel jsem prvotní skleněnou verzí až k lehoušovi z biaxu, a je třeba říct, že výrobce hned z počátku reagoval na neduhy (např zmiňovaná výškovka na kozlíku). Již delší dobu ale nemám rozhodně pocit, že by letadlo mělo být nějaké extra křehké nebo nedej bože flutterující. Je logické, že extra lehouše (ať už Pike, Infinity nebo Asperátus) nemůžete pustit z 400 metrů kolmo dolů. To vám potvrdí každý soutěžák...
Na obranu je třeba říci, že poslední verze např biaxu je naprosto v pohodě, a páchám s tím soutěžně divočiny a bez problémů. Fofry na motoru, zápichy do země, nechtěný přemet na motoru v dálce a další blbosti v pohodě. Ano, kdyby každy z nás chtěl, složí ve vzduchu jakékoliv letadlo, jde jen o to znát limity stroje, a ty jsou dle mého úměrné konkurenci.
Imho teď byl Asperátus na soutěži v Trnávce po základu druhý, a to ho mám ještě sakra nevyladěné co se týče výchylek, těžiště atd... V kluzu rozhodně o dost lepší než průměr, v termice také.
Takže asi tak
_________________ Stoupak.cz - Portál pro všechny větroňáře, házedláře a jiné maníky :-D
Zbynďo viděl jsi Pelíšky ? Tak to je málo.... Ze 100m kolmo dolů a řádně za to vezmi. Mimochodem,když jsem předváděl Infinity při záletu, tak lítal dvakrát rychleji a o 200% razantněji do obratů Takže...To je málo
Zbyňdo co ten zvuk přeně v 1:50. To zaflatrovalo !!!!! To je taky důvod proč jsem nechtěl něco s pulmetrovou Vop na kozlíku který dřepí na trubce o pruměru sotva 20mm.
No nevim jestli zrovna flater. Ze zvolený trajektorie neuhnul ani o centimetr. Spíš bych to přisuzoval faktu, že tohle letadlo je komplet zavětrovaný páskou, takže to při vyšší rychlosti trochu vřeští, páska prostě uhne. Ono si F5J s letovkou 1 350 g asi na akrobacii nikdo nekoupí, že? Na to jsou tu jiný stroje. Tohle je na lov termiky, video má pouze prezentovat ovladatelnost, což i přes chybějící překážky v trupu zvládá dobře.
Mimochodem Dalibore, kolik, že váží to tvoje Infinity?
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6020 Bydliště: Praha ČR
Ten zvuk v 1:50 mi taky jako jednoznačný flatter nepřišel, s tím bych souhlasil - možná byl, možná ne, ale netroufám si hodnotit nějak radikálně. Naopak to kroucení VOP na trupu u prvních Asperatů byl děs a má to přitom značný vliv i na to jemné létání v termice, výškovka se totiž nutně vlní v kroužení (přechod z jedné do druhé zatáčky) a model prostě nemá optimální chování. Zažil jsem to samé na jiném modelu a bylo to fakt naprd, co jsem viděl Alešův Asperatus, tak ten byl v tomto pevnostně ještě horší. Výztuha v trupu je velmi rozumná změna...
S tou pevností 1350g F5J bych byl trochu opatrný, dnešní modely vydrží nečekaně hodně. Měl jsem možnost vidět posun mezi generacemi u Storka - první cca 1300g verze byla opravdu hardcore pro silné povahy, kde i poměrně malá pilotní chyba mohla reálně vést k destrukci (tam bych se nesporně bál zalétat to, co je na tomto videu), postupně se to ale lepšilo a poslední verze je dokonce lehčí (1270g), ale pevností je úplně jinde a s tou bych si troufl proti debatovanému videu na větší divočiny. A třeba Xplorer je při 1200g ještě o poznání pevnější...
Ten zvuk v 1:50 mi taky jako jednoznačný flatter nepřišel, s tím bych souhlasil - možná byl, možná ne, ale netroufám si hodnotit nějak radikálně. Naopak to kroucení VOP na trupu u prvních Asperatů byl děs a má to přitom značný vliv i na to jemné létání v termice, výškovka se totiž nutně vlní v kroužení (přechod z jedné do druhé zatáčky) a model prostě nemá optimální chování. Zažil jsem to samé na jiném modelu a bylo to fakt naprd, co jsem viděl Alešův Asperatus, tak ten byl v tomto pevnostně ještě horší. Výztuha v trupu je velmi rozumná změna...
S tou pevností 1350g F5J bych byl trochu opatrný, dnešní modely vydrží nečekaně hodně. Měl jsem možnost vidět posun mezi generacemi u Storka - první cca 1300g verze byla opravdu hardcore pro silné povahy, kde i poměrně malá pilotní chyba mohla reálně vést k destrukci (tam bych se nesporně bál zalétat to, co je na tomto videu), postupně se to ale lepšilo a poslední verze je dokonce lehčí (1270g), ale pevností je úplně jinde a s tou bych si troufl proti debatovanému videu na větší divočiny. A třeba Xplorer je při 1200g ještě o poznání pevnější...
Právě proto jsme to dali hned ze začátku do rukou závodníků, jinak člověk chyby neodhalí tyhle věci se dají odhalit jen v praxi.
Nevím kolik až zvládne, tohle je nejvíc, na co jsme si troufli
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 28 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru