Switch to full style
Větroně s pomocným elektromotorem a nejčastěji sklopnou vrtulí
Odeslat odpověď

Se vzepětím nebo bez?

ned 13.01.2019 1:16

Mám takový dotaz. Sehnal jsem výhodně hotová pěkná křídla a k nim jsem koupil u Reicharda ve výprodeji kazový trup motorového větroně Elipsoid. Chystám se postavit dva a půl metrovku pro odpočinkové polétání. A mám dilema. Křídla nemají ani vzepětí, ani uši. Nebude to málo stabilní? Spoustu větroňů, i skutečných má přece přímá křídla.

Re: Se vzepětím nebo bez?

ned 13.01.2019 8:53

Spojka křídla nejde ohnout? Bez vzepětí budeš muset používat směrovku. Možná se vzepětí udělá,až to na tom křídlu bude viset ve vzduchu.

Re: Se vzepětím nebo bez?

ned 13.01.2019 9:18

xpetr píše:Spojka křídla nejde ohnout? Bez vzepětí budeš muset používat směrovku. Možná se vzepětí udělá,až to na tom křídlu bude viset ve vzduchu.

Pri nulovom vzopätí sa zatáčky len smerovkou lietať nedajú. Práve preto pri modeloch, ktoré nemajú ovládané krídelká je potrebné väčšie vzopätie.... V prípade záujmu vysvetlím prečo to tak je...

Re: Se vzepětím nebo bez?

ned 13.01.2019 9:37

Tak pro odpočinkové létání, jak píšeš, bych vzepětí určitě udělal.

Re: Se vzepětím nebo bez?

ned 13.01.2019 10:20

Pro řízení jen směrovkou potřebuješ křídla do "V" nebo "U", tj. větší vzepětí nebo "uši". Při řízení křidélky může být vzepětí podstatně měnší nedo bez. Pak záleží ještě zda budeš mít i řízenou směrovku.

Re: Se vzepětím nebo bez?

ned 13.01.2019 10:53

spojka pokut je to drat není vhodné ohýbat
pokut chceš ovladat jen SOP VOP volil bych W a SOP poradnou lopatu i pri kridelkach je vhodne mirné V kvuli stabilite prostuduj si stav plany pod. letadel
Naposledy upravil SKAY dne ned 13.01.2019 11:11, celkově upraveno 1

Re: Se vzepětím nebo bez?

ned 13.01.2019 11:11

pokud křídla nemají vzepětí, předpokládám, že mají ovládaná křidélka. V tomto případě vzepětí nepotřebuješ. Pokud někdo ty křídla takhle udělal, tak proč to řešit ?

Re: Se vzepětím nebo bez?

ned 13.01.2019 11:33

Omlouvám se, zapomněl jsem napsat, že křídla křidélka mají a budou ovládaná.

Re: Se vzepětím nebo bez?

ned 13.01.2019 11:35

Karel190E píše:Omlouvám se, zapomněl jsem napsat, že křídla křidélka mají a budou ovládaná.

Vzopatie daj 5°

Re: Se vzepětím nebo bez?

ned 13.01.2019 15:48

Teď to zrovna řeším na křidýlkovým větroni s vrtulí. Vyhrabal jsem nějakej starej článek od ing. Lněničky a píše tam, že u V s křidýlkama 3-6 stupňů, bez křidýlek 14-16 stupňů. Pokud to má W tak o cca půlku míň.

Re: Se vzepětím nebo bez?

pon 14.01.2019 8:27

xpetr píše:Spojka křídla nejde ohnout? Bez vzepětí budeš muset používat směrovku. Možná se vzepětí udělá,až to na tom křídlu bude viset ve vzduchu.


Dobrý nesmysl, vždyť je to přesně naopak! Bez vzepětí přeci naopak budou při řízení křidélka naprosto dominovat a využitelnost směrovky bude poměrně malá (u větroně)...

Jinak k dotazu - ta křídla jsou včetně spojky a bez vzepětí jsou i s ní? Ptám se proto, že pokud se navlékají na drát, tak se leckdy lepí šikmo trubky pro jeho uložení, tak mě zajímá, zda jsi to už zkusil...

Jinak si myslím, že u 2,5m větroně by to u křídla V bez uší minimálně 3st vzepětí chtělo, osobně bych preferoval spíš 5st. S nulou se sice létat dá, ale ideální to není...

Re: Se vzepětím nebo bez?

pon 14.01.2019 8:30

dudaj píše:pokud křídla nemají vzepětí, předpokládám, že mají ovládaná křidélka. V tomto případě vzepětí nepotřebuješ. Pokud někdo ty křídla takhle udělal, tak proč to řešit ?


Nezlob se, ale tohle myslíš vážně??? To je fakt pozoruhodná rada - když někdo udělá něco totálně blbě a dostane se ti to do ruky, tak prostě srazíš paty a použiješ to, aniž bys vůbec přemýšlel o tom, zda to má smysl?

Re: Se vzepětím nebo bez?

pon 14.01.2019 9:16

Vetroň pre pohodové lietanie /výborné autostabilizačné vlastnosti/ to vzopätie má mať. Bez vzopätia budeš musieť častejšie zasahovať do riadenia ako keby to vzopätie mal.
A to nepíšem o modeloch, ktoré bez toho vzopätia je problém vôbec udržať vo vzduchu.

Re: Se vzepětím nebo bez?

pon 14.01.2019 16:03

tomashr píše:
Nezlob se, ale tohle myslíš vážně??? To je fakt pozoruhodná rada - když někdo udělá něco totálně blbě a dostane se ti to do ruky, tak prostě srazíš paty a použiješ to, aniž bys vůbec přemýšlel o tom, zda to má smysl?


Můžeš blíže vysvětlit o co ti jde ?
Protože jsou dvě možnosti: Buď koupil blbě udělaný křídla - pak je otázkou, co je tam za profil, jak jsou udělaný pevnostně , jakou maj hmotnost a td. Pak bych je asi vůbec nekupoval.
Druhá možnost je, že křídla jsou po všech stránkách v pořádku a dokud je nezalítám, nebudu s nimi laborovat.
Takže co se ti nelíbí na mé radě dát na model křídla tak jak jsou. Protože pokud jsou špatně, což za letu zjistí velmi rychle, pak to může teprve řešit. Protože když jsou křídla na trubce, tak vzepětí asi tak snadno nevyřeší - to dá rozum. Navíc na křídlech se může měnit tvar profilu i překroucení - to nevíme . Takže v téhle chvíli není co řešit. Křídla už koupil.

Re: Se vzepětím nebo bez?

pon 14.01.2019 16:24

Ale bez vzopätia je to nezmysel, tak ako rada nechaj to tak.
Odeslat odpověď