Autor |
Zpráva |
pepin
|
Napsal: sob 23.03.2019 9:19 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12767 Bydliště: praha 5
|
Koli píše: Zdravím, měl bych takový dotaz. Chápu zde popisované nastavení řízení i mě by nějaká varianta vyhovovala. Ale jak technicky docílíte toho, aby po přepnutí zvoleného přepínače přestal reagovat plyn (3. kanál u futaby) a mohl jsem knipl plynu využít na mnou vybranou funkci? Dokážu cokoliv k němu přimixovat, ale stále mi ovládá motor. Pro vás zřejmě banalita, ale já na to nemohu přijít Mám futabu T10CG já to mám na graupneru tuším přez volný mix--ve volném mixu si nastavím pro plyn-- neplynový letový režim nulovou výchylku plynu, to nulové nastavení plynu ale nemá vliv na přimixované jiné kanály--klapky--křidélka--brzdící štíty, jejich velikost pak nastavuji zase v jejich kanálech.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
MomoBrut
|
Napsal: sob 23.03.2019 9:30 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.12.2003 Příspěvky: 741
|
Koli píše: Zdravím, měl bych takový dotaz. Chápu zde popisované nastavení řízení i mě by nějaká varianta vyhovovala. Ale jak technicky docílíte toho, aby po přepnutí zvoleného přepínače přestal reagovat plyn (3. kanál u futaby) a mohl jsem knipl plynu využít na mnou vybranou funkci? Dokážu cokoliv k němu přimixovat, ale stále mi ovládá motor. Pro vás zřejmě banalita, ale já na to nemohu přijít Mám futabu T10CG T10CG je už bohužel staré šablonové rádio, které neumí letové režimy tak, jak jsou chápany dnes, takže přes dnes běžné letové režimy to jednoduše udělat nejde. Tedy nejde jednoduše změnit přiřazení funkce ovladači pro jiný režim. A co přesně T10CG umí, to nevím.
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: sob 23.03.2019 9:39 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12767 Bydliště: praha 5
|
MomoBrut píše: T10CG je už bohužel staré šablonové rádio, které neumí letové režimy tak, jak jsou chápany dnes, to ten muj graupner 19 taky, mám jen tři volné mixy a ty na to stačí, je ale pravda, že jsem musel některé přepínače upravit tak, abych jedním přepínačem přepnul dvě funkce naráz.
|
|
Nahoru |
|
|
MomoBrut
|
Napsal: sob 23.03.2019 9:52 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.12.2003 Příspěvky: 741
|
Já netvrdím, že to nejde, nějakými volnými mixy to asi půjde několikanásobným škrabáním se levou rukou na pravém rameni. T10CG nemám, takže jak to tam udělat přesně, to neporadím.
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: sob 23.03.2019 10:07 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12767 Bydliště: praha 5
|
MomoBrut píše: Já netvrdím, že to nejde, nějakými volnými mixy to asi půjde několikanásobným škrabáním se levou rukou na pravém rameni. tak praxe ukázala, že když se chce, není problém ani open X co byl ale vcelku zásadní problém třeba v roce 2005, koupit rádio, který začnou vyrábět až v roce 2015
|
|
Nahoru |
|
|
PetrD
|
Napsal: sob 23.03.2019 12:14 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 1.3.2012 Příspěvky: 943 Bydliště: Dobrá Voda u Hořic, ČR
|
Koli píše: ...Mám futabu T10CG Používám T10CP, předpokládám že soft je úplně stejný. K vypínání motoru používám funkci MOTOR CUT nastavenou na přepínači B, dopředu OFF (motor běží podle plynové páky) k sobě ON (motor vypnutý, mám nastavenu hodnotu -10%). Třípolohovým přepínačem C ovládám režimy brzd (BUTTERFLY), dopředu vše OFF, to je jako režim start, knipl ovládá jen motor při zapnutém B dopředu (k tomu mám opět na B křivkový mix potlačení výškovky do motoru, ale to záleží na modelu). Uprostřed C je jako režim termika, BUTTERFLY ON "CIR>1", kniplem ovládám malé zakřivení odtokovky asi 5-7% v celém rozsahu kniplu. Přepínač C k sobě jako režim přistání, BUTTERFLY ON "CIR>2", klasické brzdy na kniplu, klapky dolů, křidélka nahoru. K této poloze C opět přiřazen křivkový mix potlačení výškovky do brzd, protože přednasatveným mixem B.FLY-ELEV se to nedá tak dobře odladit jako křivkou. Přednastavené řežimy CONDITION k zakřivení odtokovky nepoužívám, resp. všude mám nastaveno 0%.
|
|
Nahoru |
|
|
Koli
|
Napsal: sob 23.03.2019 19:27 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 11.10.2017 Příspěvky: 109 Obrázky: 4
|
Děkuji všem za rady. Zítra mám volno, tak vyzkouším vše, co píšete a snad budu úspěšný.
|
|
Nahoru |
|
|
Jirkadka
|
Napsal: čtv 28.03.2019 19:52 |
|
Nováček serveru
|
|
|
Registrován: 15.11.2009 Příspěvky: 49 Bydliště: Dobruška
|
Též děkuji všem za rady Jak to tak pročítám, tak to asi nastavím takto. Tři letové režimy na třípolohový přepínač. Od sebe start - plyn na páce plynu a ostatní klasika. Střed let - to samé, jen na pravém otočném ovladači zakřivení odtokovky, k sobě pro termiku, od sebe pro zrychlení a přelet. Aurora má střed tohoto ovladače zvukově označen, takže si myslím že to bude v pohodě. A k sobě přistání - mix butterfly na páce plynu. Jen mi přijde pro ruce a hlavu přirozenější více klapek směrem k sobě (jako s plynem, pomaleji k sobě), ale zkusím si vžít opak. Je pravdou, že když dojde k nějaké krizovce, tak stačí brnknout do přepínače směrem dopředu a z plných klapek jde pozvolna plný plyn bez nějakého dalšího páčkování. No jsem na to zvědav
|
|
Nahoru |
|
|
zdzd
|
Napsal: čtv 28.03.2019 22:11 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 11187 Bydliště: Břeclav, ČR
|
Já obecně používám pro elektro větroně tři režimy na jednom třípolohovém spínači.
Akro - od sebe, plyn plynule v celém rozsahu od 0 do 100% Termika - střed, plyn do 80% nula, 90% náběh na plno, tedy více méně spínač na kniplu. Přistání - k sobě, od 40% a méně kniplu butterfly, nad 80% totéž co termika.
Mimo akro je v pak 50% kniplu plynu větroň větroněm. Nahoru se zapíná motor, dolů se v přistání navíc zapínají brzdy.
Jo, a na dalším dvoupoloháku mám vypnutí motoru. Ten přebíjí všechno a bez jeho vypnutí rádio ani nenaběhne.
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: pát 29.03.2019 10:27 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12767 Bydliště: praha 5
|
Jirkadka píše: Jen mi přijde pro ruce a hlavu přirozenější více klapek směrem k sobě (jako s plynem, pomaleji k sobě), ale zkusím si vžít opak. abych tento způsob pouze nechválil, jedno negativum to přecijenom má----zavřený klapky od sebe---když přistanu se zataženými klapkami--plyn od sebe, tak nesmím zazmatkovat a přepnout přepínač na plyn-----plný plyn. ze začátku jsem z toho měl strach , protože u všech letadel jsem zvyklý jakmile sednu, všechny přepínače hned automaticky přecvakávám na výchozí polohy pro další start. z tohoto duvodu jsem na regulátoru raději nastavil pozvolný rozběh motoru--abych případně stačil zareagovat. v reálu jsem s tím ale problémy nakonec neměl.
|
|
Nahoru |
|
|
Jiri
|
Napsal: pon 01.04.2019 15:19 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.2.2006 Příspěvky: 1205 Bydliště: Praha, Sobín Obrázky: 3
|
Já jsem k (na začátku celého tohoto vlákna) popisované logice taky došel určitým zkoušením, a princip páka k sobě = pomalu, páka od sebe = rychleji mi z toho vyšel nejpřirozenější. Něco podobného popisované variantě rychlého přepnutí motoru změnou režimu (z plné brzdy na plný motor) jsem taky zkoušel, a zavrhl. Moje subjektivní důvody byly: - Pro změnu letového režimu vždy nastavuji zpoždění, aby byla plynulá. S tím v daném okamžiku nic nenadělám, zatímco rychlost přesunu plynové páky bez změny režimu mám plně pod kontrolou. - Prudké přidání plynu s sebou (zejména u silnějších motorů) vždy s sebou nese určitý kroutivý moment (škubnutí) s rizikem stočení se větroně a škrtnutím si křídlem o zem, pokud to nestačíš okamžitě korigovat křidýlkem. Je to taky jeden z důvodů, proč u plynu v režimu přistání omezuji max na nějakých 80%. - Přepnout režim při přistávání už při přiblížení a následně se soustředit už jen na oba kniply mi přišlo jednodušší než do toho v případě potřeby znovu tahat přepínač režimů. Ze obdobného důvodu jsem kdysi převáděl ovládání klapek / brzd z tahového poťáku (kde jsem je zpočátku měl) na knipl - prostě ubyl jeden ovládaný prvek. - Když větroně střídám motorákem, logika řízení přistávací rychlosti zůstává stejná, akorát že u motoráka případné klapky nebo podvozek vysunu jednorázově při přiblížení a následně už člověk řídí jen kniplama a rychlost jen kombinací VOP a motor, tj. oběma kniplama jako u větroně se stejnou logikou vpřed/vzad. Ale jak bylo psáno, možných pohledů a zvyklostí je víc. Pokud někdo lítá jen větroně, může mu brždění pákou od sebe připadat přirozenější. Rozumné je asi si to vyzkoušet a vybrat, co komu vyhovuje.
Jinak tuhle diskusi považuji za velmi přínosnou i za sebe, protože třeba příspěvek ZdZd mne inspiroval, abych v režimu přistání mezi butterfly a motorem udělal nějakou hysterezi, tj. když ovládání klapek končím na 50% plynu, tak spouštění plynu posunout z 50 až na 65% - neutrální poloha se pak snáze trefí aniž by člověk roztočil motor nechtěně.
_________________ Símův axiom: Každý signál se zlepší, připojíme - li anténu
|
|
Nahoru |
|
|
RomanSadilek
|
Napsal: čtv 04.04.2019 14:42 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 25.5.2009 Příspěvky: 379 Bydliště: Velatice
|
Návod na napípání Futaby 8FG pro větroně s motorem. 5 režimů na 2 přepinačích, brzdy a motor na kniplu. knipl od sebe je rychlost, tedy 100% motoru, nebo 0% brzdy.
|
|
Nahoru |
|
|
Jirkadka
|
Napsal: čtv 16.05.2019 22:43 |
|
Nováček serveru
|
|
|
Registrován: 15.11.2009 Příspěvky: 49 Bydliště: Dobruška
|
Tak ještě jednou děkuji za inspiraci. Nejvíce se mi zamlouvá nastavení jaké popisuje zdzd. 3 režimy na přepínači - od sebe AKRO - plyn na kniplu 0 - 100% vše ostatní normal, střed TERMIKA - plyn na kniplu pouze 80 - 100% a na pravém bočním ovladači zakřivení odtokovky nahoru a dolů, k sobě PŘISTÁNÍ - plyn na kniplu 80 - 100% a butterfly na kniplu 40 - 0%. A proč to ještě nemám po třech měsících nastavené ? Práce, děti a rekonstrukce domku jsem rád že si občas polítám s Betou na zahradě Ale už to pomalu dávám do Aurory, ale chtělo by to nějaký návod na nastavení režimů a mixů. Vše by snad šlo, ale nemůžu přijít na to jak nastavím v jednom režimu plyn v celém rozsahu kniplu a v dalších dvou jen horních 20%. Skáče mi tam všude vždy jedno nebo druhé - ale to je asi do jiného vlákna. Takže ještě jednou díkas a hezký večer všem
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|