Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 46 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: sob 23.03.2019 9:19 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12767
Bydliště: praha 5
Koli píše:
Zdravím, měl bych takový dotaz. Chápu zde popisované nastavení řízení i mě by nějaká varianta vyhovovala. Ale jak technicky docílíte toho, aby po přepnutí zvoleného přepínače přestal reagovat plyn (3. kanál u futaby) a mohl jsem knipl plynu využít na mnou vybranou funkci? Dokážu cokoliv k němu přimixovat, ale stále mi ovládá motor. Pro vás zřejmě banalita, ale já na to nemohu přijít :(
Mám futabu T10CG


já to mám na graupneru tuším přez volný mix--ve volném mixu si nastavím pro plyn-- neplynový letový režim nulovou výchylku plynu, to nulové nastavení plynu ale nemá vliv na přimixované jiné kanály--klapky--křidélka--brzdící štíty, jejich velikost pak nastavuji zase v jejich kanálech.


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: sob 23.03.2019 9:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 4.12.2003
Příspěvky: 741
Koli píše:
Zdravím, měl bych takový dotaz. Chápu zde popisované nastavení řízení i mě by nějaká varianta vyhovovala. Ale jak technicky docílíte toho, aby po přepnutí zvoleného přepínače přestal reagovat plyn (3. kanál u futaby) a mohl jsem knipl plynu využít na mnou vybranou funkci? Dokážu cokoliv k němu přimixovat, ale stále mi ovládá motor. Pro vás zřejmě banalita, ale já na to nemohu přijít :(
Mám futabu T10CG

T10CG je už bohužel staré šablonové rádio, které neumí letové režimy tak, jak jsou chápany dnes, takže přes dnes běžné letové režimy to jednoduše udělat nejde. Tedy nejde jednoduše změnit přiřazení funkce ovladači pro jiný režim. A co přesně T10CG umí, to nevím.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: sob 23.03.2019 9:39 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12767
Bydliště: praha 5
MomoBrut píše:
T10CG je už bohužel staré šablonové rádio, které neumí letové režimy tak, jak jsou chápany dnes,


to ten muj graupner 19 taky, mám jen tři volné mixy a ty na to stačí, je ale pravda, že jsem musel některé přepínače upravit tak, abych jedním přepínačem přepnul dvě funkce naráz.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: sob 23.03.2019 9:52 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 4.12.2003
Příspěvky: 741
Já netvrdím, že to nejde, nějakými volnými mixy to asi půjde několikanásobným škrabáním se levou rukou na pravém rameni. T10CG nemám, takže jak to tam udělat přesně, to neporadím.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: sob 23.03.2019 10:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12767
Bydliště: praha 5
MomoBrut píše:
Já netvrdím, že to nejde, nějakými volnými mixy to asi půjde několikanásobným škrabáním se levou rukou na pravém rameni.


tak praxe ukázala, že když se chce, není problém ani open X

co byl ale vcelku zásadní problém třeba v roce 2005, koupit rádio, který začnou vyrábět až v roce 2015 :wink:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: sob 23.03.2019 12:14 
Mazák
Mazák

Registrován: 1.3.2012
Příspěvky: 943
Bydliště: Dobrá Voda u Hořic, ČR
Koli píše:
...Mám futabu T10CG

Používám T10CP, předpokládám že soft je úplně stejný.

K vypínání motoru používám funkci MOTOR CUT nastavenou na přepínači B, dopředu OFF (motor běží podle plynové páky) k sobě ON (motor vypnutý, mám nastavenu hodnotu -10%).

Třípolohovým přepínačem C ovládám režimy brzd (BUTTERFLY), dopředu vše OFF, to je jako režim start, knipl ovládá jen motor při zapnutém B dopředu (k tomu mám opět na B křivkový mix potlačení výškovky do motoru, ale to záleží na modelu). Uprostřed C je jako režim termika, BUTTERFLY ON "CIR>1", kniplem ovládám malé zakřivení odtokovky asi 5-7% v celém rozsahu kniplu. Přepínač C k sobě jako režim přistání, BUTTERFLY ON "CIR>2", klasické brzdy na kniplu, klapky dolů, křidélka nahoru. K této poloze C opět přiřazen křivkový mix potlačení výškovky do brzd, protože přednasatveným mixem B.FLY-ELEV se to nedá tak dobře odladit jako křivkou.

Přednastavené řežimy CONDITION k zakřivení odtokovky nepoužívám, resp. všude mám nastaveno 0%.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: sob 23.03.2019 19:27 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 11.10.2017
Příspěvky: 109
Obrázky: 4
Děkuji všem za rady. Zítra mám volno, tak vyzkouším vše, co píšete a snad budu úspěšný. :D


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: čtv 28.03.2019 19:52 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 15.11.2009
Příspěvky: 49
Bydliště: Dobruška
Též děkuji všem za rady :wink:
Jak to tak pročítám, tak to asi nastavím takto. Tři letové režimy na třípolohový přepínač. Od sebe start - plyn na páce plynu a ostatní klasika. Střed let - to samé, jen na pravém otočném ovladači zakřivení odtokovky, k sobě pro termiku, od sebe pro zrychlení a přelet. Aurora má střed tohoto ovladače zvukově označen, takže si myslím že to bude v pohodě. A k sobě přistání - mix butterfly na páce plynu. Jen mi přijde pro ruce a hlavu přirozenější více klapek směrem k sobě (jako s plynem, pomaleji k sobě), ale zkusím si vžít opak. Je pravdou, že když dojde k nějaké krizovce, tak stačí brnknout do přepínače směrem dopředu a z plných klapek jde pozvolna plný plyn bez nějakého dalšího páčkování.
No jsem na to zvědav :roll:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: čtv 28.03.2019 22:11 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11187
Bydliště: Břeclav, ČR
Já obecně používám pro elektro větroně tři režimy na jednom třípolohovém spínači.

Akro - od sebe, plyn plynule v celém rozsahu od 0 do 100%
Termika - střed, plyn do 80% nula, 90% náběh na plno, tedy více méně spínač na kniplu.
Přistání - k sobě, od 40% a méně kniplu butterfly, nad 80% totéž co termika.

Mimo akro je v pak 50% kniplu plynu větroň větroněm. Nahoru se zapíná motor, dolů se v přistání navíc zapínají brzdy.

Jo, a na dalším dvoupoloháku mám vypnutí motoru. Ten přebíjí všechno a bez jeho vypnutí rádio ani nenaběhne.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: pát 29.03.2019 10:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12767
Bydliště: praha 5
Jirkadka píše:
Jen mi přijde pro ruce a hlavu přirozenější více klapek směrem k sobě (jako s plynem, pomaleji k sobě), ale zkusím si vžít opak.


abych tento způsob pouze nechválil, jedno negativum to přecijenom má----zavřený klapky od sebe---když přistanu se zataženými klapkami--plyn od sebe, tak nesmím zazmatkovat a přepnout přepínač na plyn-----plný plyn.

ze začátku jsem z toho měl strach , protože u všech letadel jsem zvyklý jakmile sednu, všechny přepínače hned automaticky přecvakávám na výchozí polohy pro další start.

z tohoto duvodu jsem na regulátoru raději nastavil pozvolný rozběh motoru--abych případně stačil zareagovat.

v reálu jsem s tím ale problémy nakonec neměl.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: pon 01.04.2019 15:19 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.2.2006
Příspěvky: 1205
Bydliště: Praha, Sobín
Obrázky: 3
Já jsem k (na začátku celého tohoto vlákna) popisované logice taky došel určitým zkoušením, a princip páka k sobě = pomalu, páka od sebe = rychleji mi z toho vyšel nejpřirozenější. Něco podobného popisované variantě rychlého přepnutí motoru změnou režimu (z plné brzdy na plný motor) jsem taky zkoušel, a zavrhl. Moje subjektivní důvody byly:
- Pro změnu letového režimu vždy nastavuji zpoždění, aby byla plynulá. S tím v daném okamžiku nic nenadělám, zatímco rychlost přesunu plynové páky bez změny režimu mám plně pod kontrolou.
- Prudké přidání plynu s sebou (zejména u silnějších motorů) vždy s sebou nese určitý kroutivý moment (škubnutí) s rizikem stočení se větroně a škrtnutím si křídlem o zem, pokud to nestačíš okamžitě korigovat křidýlkem. Je to taky jeden z důvodů, proč u plynu v režimu přistání omezuji max na nějakých 80%.
- Přepnout režim při přistávání už při přiblížení a následně se soustředit už jen na oba kniply mi přišlo jednodušší než do toho v případě potřeby znovu tahat přepínač režimů. Ze obdobného důvodu jsem kdysi převáděl ovládání klapek / brzd z tahového poťáku (kde jsem je zpočátku měl) na knipl - prostě ubyl jeden ovládaný prvek.
- Když větroně střídám motorákem, logika řízení přistávací rychlosti zůstává stejná, akorát že u motoráka případné klapky nebo podvozek vysunu jednorázově při přiblížení a následně už člověk řídí jen kniplama a rychlost jen kombinací VOP a motor, tj. oběma kniplama jako u větroně se stejnou logikou vpřed/vzad.

Ale jak bylo psáno, možných pohledů a zvyklostí je víc. Pokud někdo lítá jen větroně, může mu brždění pákou od sebe připadat přirozenější. Rozumné je asi si to vyzkoušet a vybrat, co komu vyhovuje.

Jinak tuhle diskusi považuji za velmi přínosnou i za sebe, protože třeba příspěvek ZdZd mne inspiroval, abych v režimu přistání mezi butterfly a motorem udělal nějakou hysterezi, tj. když ovládání klapek končím na 50% plynu, tak spouštění plynu posunout z 50 až na 65% - neutrální poloha se pak snáze trefí aniž by člověk roztočil motor nechtěně.

_________________
Símův axiom: Každý signál se zlepší, připojíme - li anténu


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: čtv 04.04.2019 14:42 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 25.5.2009
Příspěvky: 379
Bydliště: Velatice
Návod na napípání Futaby 8FG pro větroně s motorem.
5 režimů na 2 přepinačích, brzdy a motor na kniplu.
knipl od sebe je rychlost, tedy 100% motoru, nebo 0% brzdy.


Přílohy:
8FG GLIDER PROGRAMMING.pdf [646.53 KiB]
141 krát
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: čtv 04.04.2019 18:29 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 7424
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (25)
Já mám Brzdy/Motor absolute simply. Motor dole stop/nahoře max. Klapky dole zavřené/nahoře max otevřené.
A takhle a i mnohem drsněji s tím přistanu. Je to jen o zvyku..


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

A nebo



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: čtv 04.04.2019 18:31 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 7424
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (25)
Má to i jednu výhodu. Když je krize je cvaknu přepínač a klapky se okamžitě zavřou a motor to vytáhne z krizovky. Nemusím už kvedlat plynem...je de fakto už vepředu a jede hned na plno. Přepnout přepínač je otázka 200ms :-) :-)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: čtv 16.05.2019 22:43 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 15.11.2009
Příspěvky: 49
Bydliště: Dobruška
Tak ještě jednou děkuji za inspiraci.
Nejvíce se mi zamlouvá nastavení jaké popisuje zdzd. 3 režimy na přepínači - od sebe AKRO - plyn na kniplu 0 - 100% vše ostatní normal, střed TERMIKA - plyn na kniplu pouze 80 - 100% a na pravém bočním ovladači zakřivení odtokovky nahoru a dolů, k sobě PŘISTÁNÍ - plyn na kniplu 80 - 100% a butterfly na kniplu 40 - 0%. A proč to ještě nemám po třech měsících nastavené ? Práce, děti a rekonstrukce domku :( jsem rád že si občas polítám s Betou na zahradě :wink: Ale už to pomalu dávám do Aurory, ale chtělo by to nějaký návod na nastavení režimů a mixů. Vše by snad šlo, ale nemůžu přijít na to jak nastavím v jednom režimu plyn v celém rozsahu kniplu a v dalších dvou jen horních 20%. Skáče mi tam všude vždy jedno nebo druhé - ale to je asi do jiného vlákna.
Takže ještě jednou díkas a hezký večer všem :wink:


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 46 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz