Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 27 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Příčné vyvážení
PříspěvekNapsal: čtv 02.06.2022 13:57 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 15.11.2009
Příspěvky: 49
Bydliště: Dobruška
Zdravím všechny.
Tak jsem konečně zkusil pustit do vzduchu staršího Filipa 600 Sport a mám s ním pár menších problémů. Hned po odhodu se stočí po křídle doprava, ale jak nabere rychlost tak se srovná a letí rovně. To bych asi přikládal reakčnímu momentu vrtule, protože jsem startoval na plný plyn. To asi spraví větší švih při odhodu a start ne na plný plyn, popřípadě házet s náklonem doleva. Při prvním letu se ale model stáčel stále doleva, tak jsem ho za letu vytrimoval a letěl celkem dobře. Po přistání bylo levé křidélko cca o 2mm dolů a pravé nahoru. Zkusil jsem příčné vyvážení a model se dost kácel na pravou stranu. To by mohlo asi taky částečně za to padání doprava při odhodu. Abych ho srovnal, musel jsem na konec levého křídla položit měděný drát 4mm – 11cm o váze 5g. Ale při tomto nevyvážení by měli mít křidélka vytrimované opačné výchylky. Model se zdá být jinak geometricky v pořádku. A teď jak vyvažujete příčně letadlo. Je to dýhopolystyren, tak mě napadlo vyvrtat na konci křídla z boku 4mm díru a zatlačit a zalepit do něj ten drát. Jinak nevím jak. Příčně jsem model ještě nikdy nevyvažoval. Díky za rady a ať to lítá. Jirka.

_________________
FrSky Tandem X20, MiniFuntana, Beta 1400, Filip 600T Sport, Beaver, Mini Rytmus, Absolution Pro 3,2m


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčné vyvážení
PříspěvekNapsal: čtv 02.06.2022 14:16 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 15.11.2009
Příspěvky: 49
Bydliště: Dobruška
Jo a vážil jsem křídla a levé 291g a pravé 303g.

_________________
FrSky Tandem X20, MiniFuntana, Beta 1400, Filip 600T Sport, Beaver, Mini Rytmus, Absolution Pro 3,2m


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčné vyvážení
PříspěvekNapsal: čtv 02.06.2022 14:32 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6020
Bydliště: Praha ČR
Upřímně si myslím, že je křídlo spíš zkroucené. Rozdíl hmotnosti necelých 10g při velikosti Filip600 sice není úplně zanedbatelné, ale nemyslím si, že by to udělalo na výchylce křidélek 2mm na každé straně.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčné vyvážení
PříspěvekNapsal: čtv 02.06.2022 14:47 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7413
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
Aeroškola: Díl šestý, vyvážení letadla - vyvážení a určení jeho těžiště - Příčné vyvážení letadla
Mimo statické vyvážení, nutná pečlivá vizuální kontrola geometrie a symetrie křídla a VOP modelu - chování za letu

Neochotné poslouchání SOP (výměna křídel) (proveden bez a s křidélky )
Filip 600 , 2000mm, T-výškovka


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčné vyvážení
PříspěvekNapsal: čtv 02.06.2022 19:37 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 15.11.2009
Příspěvky: 49
Bydliště: Dobruška
No je to docela možné že je křídlo zkroucené. Až budu mít čas tak na něj mrknu, jestli na tom něco poznám. Ale jinak asi jen dát závaží do konce levého křídla, nechat to tak jak je a lítat a lítat co ? :? :wink:

_________________
FrSky Tandem X20, MiniFuntana, Beta 1400, Filip 600T Sport, Beaver, Mini Rytmus, Absolution Pro 3,2m


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčné vyvážení
PříspěvekNapsal: čtv 02.06.2022 19:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 9185
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
Zavazie ti nepomoze. Za letu lajk nespozna ani 50g rozdiel.

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčné vyvážení
PříspěvekNapsal: pát 03.06.2022 6:12 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 30.5.2015
Příspěvky: 133
to Jirkadka : Hned po odhodu se stočí po křídle doprava popřípadě házet s náklonem doleva

Tak nevím, pokud nemáš levotočivou vrtuli a to zřejmě u Filipa ne, tak bych po odhodu vyloučil reakční
moment.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčné vyvážení
PříspěvekNapsal: pát 03.06.2022 7:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.2.2011
Příspěvky: 993
Bydliště: Telč
Může se vůbec křídlo polystyren/dýha zkroutit? No asi jde všechno, ale zrovna bych řekl, že k tomu náchylný moc neni. Leda snad při výrobě. Mám několikery křídla polystyren/balza a skladuju je ve sklepě, tedy v ne-uplně ideálních podmínkách. A drží...

_________________
http://semos333.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčné vyvážení
PříspěvekNapsal: pát 03.06.2022 7:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.2.2006
Příspěvky: 1205
Bydliště: Praha, Sobín
Obrázky: 3
LV píše:
Zavazie ti nepomoze. Za letu lajk nespozna ani 50g rozdiel.

Nesouhlasím, statické vyvážení je znát. Ale samozřejmě záleží na modelu. U větroňů, vlekaných na šňůře to bylo znát sakra moc, a přitom by člověk řekl, že mnohem větší vliv by měla mít aerodynamika.
Největší zradou je to, že to lze celkem snadno kompenzovat křidélky, ale pak má zásadní vliv rychlost. A při přetažení je to podstatně náchylnější na pád... hádej, na kterou stranu.
U motoráků od 1,2m rozpětí výš to hraje podstatně menší roli.

_________________
Símův axiom: Každý signál se zlepší, připojíme - li anténu


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčné vyvážení
PříspěvekNapsal: pát 03.06.2022 8:13 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.2.2014
Příspěvky: 1871
Bydliště: Blatnica, SR
Ak by bolo krídlo skrútené, tak čím vyššia rýchlosť, tým "väčšia vývrtka".
Treba v určitej bezpečnej výške vypnúť motor a dať všetko do nuly, ako sa to bude správať.
Neviem, či sa ti môže stať, že krídlo "zle nasadíš" /do vrtule/, lebo pri pelikánovom ASW28 je to normálka a potom to ide stále do vývrtky.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčné vyvážení
PříspěvekNapsal: pát 03.06.2022 8:30 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6020
Bydliště: Praha ČR
Jirkadka píše:
No je to docela možné že je křídlo zkroucené. Až budu mít čas tak na něj mrknu, jestli na tom něco poznám. Ale jinak asi jen dát závaží do konce levého křídla, nechat to tak jak je a lítat a lítat co ? :? :wink:


Tak obecně vzato asi neuděláš chybu, když na konec křídla izolepou přilepíš kus olova a zkusíš. Pokud se chování výrazně zlepší, tak OK a pak holt uděláš "finální zadlabání", horší to asi nebude.
Teorie je fajn, ale občas neuškodí něco zkrátka empiricky vyzkoušet :-)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčné vyvážení
PříspěvekNapsal: pát 03.06.2022 8:36 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.2.2014
Příspěvky: 1871
Bydliště: Blatnica, SR
tomashr píše:

Tak obecně vzato asi neuděláš chybu, když na konec křídla izolepou přilepíš kus olova a zkusíš. Pokud se chování výrazně zlepší, tak OK a pak holt uděláš "finální zadlabání", horší to asi nebude.
Teorie je fajn, ale občas neuškodí něco zkrátka empiricky vyzkoušet :-)


Lenže netreba zabúdať, že nezáleží LEN na váhovom rozdiely, ale aj KDE je ten váhový rozdiel. Iný vplyv bude mať 20g na konci krídla ako 20g pri koreni krídla.
A to už jedine musí vyskúšať.
Najskôr by som ale skúsil ten bezmotorový let v primeranej výške so všetkým v nule.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčné vyvážení
PříspěvekNapsal: pát 03.06.2022 8:37 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 15.11.2009
Příspěvky: 49
Bydliště: Dobruška
Tak jsem teď koukal na ty křídla a zkoušel jsem je pokládat na různé rovné podložky a zdají se být v pořádku :? A po tom dotrimování to letělo rovně jak na minimálce tak na plný plyn. Tak nevím jestli dovážit - nedovážit. Je fakt že když letadlo položím na rovnou zem a dám konec levého křídla na zem, tak se okamžitě překlopí na pravé. Zkusím to tedy dovážit třeba jen na tu izolepu a jak bude čas, zkusím jestli se něco zlepší :wink:

_________________
FrSky Tandem X20, MiniFuntana, Beta 1400, Filip 600T Sport, Beaver, Mini Rytmus, Absolution Pro 3,2m


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčné vyvážení
PříspěvekNapsal: pát 03.06.2022 8:41 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 10761
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
Jirkadka píše:
Hned po odhodu se stočí po křídle doprava, ale jak nabere rychlost tak se srovná a letí rovně. To bych asi přikládal reakčnímu momentu vrtule, protože jsem startoval na plný plyn.
Reakční moment běžné vrtule by měl letadlo klonit spíše doleva = levé křídlo dolů, z pohledu pilota na odlétající model.

Předpokládám, že jsi dal více startů pro ověření..

Osobně bych letadlo položil obráceně na stůl. Položil na křídla po směru letu několik metrových lišt a z boku se podíval zda je křídlo OK. Tohle hodně ukáže.

Další věc je, co jsem zažil bylo podivné chování při různých rychlostech. Ukázalo se, že kolega PS křídlo moc důkladně žehlil. Odpařil PS z pod dýhy a měl gumové křídlo. To měnilo za letu vlastnosti. S poučením vyhodil a s novým bez problémů.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Příčné vyvážení
PříspěvekNapsal: pát 03.06.2022 8:45 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6020
Bydliště: Praha ČR
automet píše:
Lenže netreba zabúdať, že nezáleží LEN na váhovom rozdiely, ale aj KDE je ten váhový rozdiel. Iný vplyv bude mať 20g na konci krídla ako 20g pri koreni krídla.
A to už jedine musí vyskúšať.


Máš naprostou pravdu, ale pro začátek bych to nekomplikoval. Prostě když se to po dovážení srovná (anebo začne klopit na opačnou stranu), tak to vliv má a jen se doladí přesná váha zátěže. Pokud bude změna minimální (což si osobně myslím), tak je primární problém jinde a máme odškrtnutou jednu položku :-)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 27 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 25 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz