Autor |
Zpráva |
Jirkadka
|
Napsal: čtv 02.06.2022 13:57 |
|
Nováček serveru
|
|
|
Registrován: 15.11.2009 Příspěvky: 49 Bydliště: Dobruška
|
Zdravím všechny. Tak jsem konečně zkusil pustit do vzduchu staršího Filipa 600 Sport a mám s ním pár menších problémů. Hned po odhodu se stočí po křídle doprava, ale jak nabere rychlost tak se srovná a letí rovně. To bych asi přikládal reakčnímu momentu vrtule, protože jsem startoval na plný plyn. To asi spraví větší švih při odhodu a start ne na plný plyn, popřípadě házet s náklonem doleva. Při prvním letu se ale model stáčel stále doleva, tak jsem ho za letu vytrimoval a letěl celkem dobře. Po přistání bylo levé křidélko cca o 2mm dolů a pravé nahoru. Zkusil jsem příčné vyvážení a model se dost kácel na pravou stranu. To by mohlo asi taky částečně za to padání doprava při odhodu. Abych ho srovnal, musel jsem na konec levého křídla položit měděný drát 4mm – 11cm o váze 5g. Ale při tomto nevyvážení by měli mít křidélka vytrimované opačné výchylky. Model se zdá být jinak geometricky v pořádku. A teď jak vyvažujete příčně letadlo. Je to dýhopolystyren, tak mě napadlo vyvrtat na konci křídla z boku 4mm díru a zatlačit a zalepit do něj ten drát. Jinak nevím jak. Příčně jsem model ještě nikdy nevyvažoval. Díky za rady a ať to lítá. Jirka.
_________________ FrSky Tandem X20, MiniFuntana, Beta 1400, Filip 600T Sport, Beaver, Mini Rytmus, Absolution Pro 3,2m
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Jirkadka
|
Napsal: čtv 02.06.2022 14:16 |
|
Nováček serveru
|
|
|
Registrován: 15.11.2009 Příspěvky: 49 Bydliště: Dobruška
|
Jo a vážil jsem křídla a levé 291g a pravé 303g.
_________________ FrSky Tandem X20, MiniFuntana, Beta 1400, Filip 600T Sport, Beaver, Mini Rytmus, Absolution Pro 3,2m
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: čtv 02.06.2022 14:32 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6020 Bydliště: Praha ČR
|
Upřímně si myslím, že je křídlo spíš zkroucené. Rozdíl hmotnosti necelých 10g při velikosti Filip600 sice není úplně zanedbatelné, ale nemyslím si, že by to udělalo na výchylce křidélek 2mm na každé straně.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: čtv 02.06.2022 14:47 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7413 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
|
Nahoru |
|
|
Jirkadka
|
Napsal: čtv 02.06.2022 19:37 |
|
Nováček serveru
|
|
|
Registrován: 15.11.2009 Příspěvky: 49 Bydliště: Dobruška
|
No je to docela možné že je křídlo zkroucené. Až budu mít čas tak na něj mrknu, jestli na tom něco poznám. Ale jinak asi jen dát závaží do konce levého křídla, nechat to tak jak je a lítat a lítat co ?
_________________ FrSky Tandem X20, MiniFuntana, Beta 1400, Filip 600T Sport, Beaver, Mini Rytmus, Absolution Pro 3,2m
|
|
Nahoru |
|
|
LV
|
Napsal: čtv 02.06.2022 19:54 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 5.1.2007 Příspěvky: 9185 Bydliště: Trenčianska Turná Obrázky: 0
|
Zavazie ti nepomoze. Za letu lajk nespozna ani 50g rozdiel.
_________________ Nie som zlý.... iba rýpem www.elektromodely.sk
|
|
Nahoru |
|
|
smyk1111
|
Napsal: pát 03.06.2022 6:12 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 30.5.2015 Příspěvky: 133
|
to Jirkadka : Hned po odhodu se stočí po křídle doprava popřípadě házet s náklonem doleva
Tak nevím, pokud nemáš levotočivou vrtuli a to zřejmě u Filipa ne, tak bych po odhodu vyloučil reakční moment.
|
|
Nahoru |
|
|
semo
|
Napsal: pát 03.06.2022 7:27 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.2.2011 Příspěvky: 993 Bydliště: Telč
|
Může se vůbec křídlo polystyren/dýha zkroutit? No asi jde všechno, ale zrovna bych řekl, že k tomu náchylný moc neni. Leda snad při výrobě. Mám několikery křídla polystyren/balza a skladuju je ve sklepě, tedy v ne-uplně ideálních podmínkách. A drží...
_________________ http://semos333.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
Jiri
|
Napsal: pát 03.06.2022 7:28 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.2.2006 Příspěvky: 1205 Bydliště: Praha, Sobín Obrázky: 3
|
LV píše: Zavazie ti nepomoze. Za letu lajk nespozna ani 50g rozdiel. Nesouhlasím, statické vyvážení je znát. Ale samozřejmě záleží na modelu. U větroňů, vlekaných na šňůře to bylo znát sakra moc, a přitom by člověk řekl, že mnohem větší vliv by měla mít aerodynamika. Největší zradou je to, že to lze celkem snadno kompenzovat křidélky, ale pak má zásadní vliv rychlost. A při přetažení je to podstatně náchylnější na pád... hádej, na kterou stranu. U motoráků od 1,2m rozpětí výš to hraje podstatně menší roli.
_________________ Símův axiom: Každý signál se zlepší, připojíme - li anténu
|
|
Nahoru |
|
|
automet
|
Napsal: pát 03.06.2022 8:13 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.2.2014 Příspěvky: 1871 Bydliště: Blatnica, SR
|
Ak by bolo krídlo skrútené, tak čím vyššia rýchlosť, tým "väčšia vývrtka". Treba v určitej bezpečnej výške vypnúť motor a dať všetko do nuly, ako sa to bude správať. Neviem, či sa ti môže stať, že krídlo "zle nasadíš" /do vrtule/, lebo pri pelikánovom ASW28 je to normálka a potom to ide stále do vývrtky.
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: pát 03.06.2022 8:30 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6020 Bydliště: Praha ČR
|
Jirkadka píše: No je to docela možné že je křídlo zkroucené. Až budu mít čas tak na něj mrknu, jestli na tom něco poznám. Ale jinak asi jen dát závaží do konce levého křídla, nechat to tak jak je a lítat a lítat co ? Tak obecně vzato asi neuděláš chybu, když na konec křídla izolepou přilepíš kus olova a zkusíš. Pokud se chování výrazně zlepší, tak OK a pak holt uděláš "finální zadlabání", horší to asi nebude. Teorie je fajn, ale občas neuškodí něco zkrátka empiricky vyzkoušet
|
|
Nahoru |
|
|
automet
|
Napsal: pát 03.06.2022 8:36 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.2.2014 Příspěvky: 1871 Bydliště: Blatnica, SR
|
tomashr píše: Tak obecně vzato asi neuděláš chybu, když na konec křídla izolepou přilepíš kus olova a zkusíš. Pokud se chování výrazně zlepší, tak OK a pak holt uděláš "finální zadlabání", horší to asi nebude. Teorie je fajn, ale občas neuškodí něco zkrátka empiricky vyzkoušet Lenže netreba zabúdať, že nezáleží LEN na váhovom rozdiely, ale aj KDE je ten váhový rozdiel. Iný vplyv bude mať 20g na konci krídla ako 20g pri koreni krídla. A to už jedine musí vyskúšať. Najskôr by som ale skúsil ten bezmotorový let v primeranej výške so všetkým v nule.
|
|
Nahoru |
|
|
Jirkadka
|
Napsal: pát 03.06.2022 8:37 |
|
Nováček serveru
|
|
|
Registrován: 15.11.2009 Příspěvky: 49 Bydliště: Dobruška
|
Tak jsem teď koukal na ty křídla a zkoušel jsem je pokládat na různé rovné podložky a zdají se být v pořádku A po tom dotrimování to letělo rovně jak na minimálce tak na plný plyn. Tak nevím jestli dovážit - nedovážit. Je fakt že když letadlo položím na rovnou zem a dám konec levého křídla na zem, tak se okamžitě překlopí na pravé. Zkusím to tedy dovážit třeba jen na tu izolepu a jak bude čas, zkusím jestli se něco zlepší
_________________ FrSky Tandem X20, MiniFuntana, Beta 1400, Filip 600T Sport, Beaver, Mini Rytmus, Absolution Pro 3,2m
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: pát 03.06.2022 8:41 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 24.4.2003 Příspěvky: 10761 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Jirkadka píše: Hned po odhodu se stočí po křídle doprava, ale jak nabere rychlost tak se srovná a letí rovně. To bych asi přikládal reakčnímu momentu vrtule, protože jsem startoval na plný plyn. Reakční moment běžné vrtule by měl letadlo klonit spíše doleva = levé křídlo dolů, z pohledu pilota na odlétající model. Předpokládám, že jsi dal více startů pro ověření.. Osobně bych letadlo položil obráceně na stůl. Položil na křídla po směru letu několik metrových lišt a z boku se podíval zda je křídlo OK. Tohle hodně ukáže. Další věc je, co jsem zažil bylo podivné chování při různých rychlostech. Ukázalo se, že kolega PS křídlo moc důkladně žehlil. Odpařil PS z pod dýhy a měl gumové křídlo. To měnilo za letu vlastnosti. S poučením vyhodil a s novým bez problémů.
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: pát 03.06.2022 8:45 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6020 Bydliště: Praha ČR
|
automet píše: Lenže netreba zabúdať, že nezáleží LEN na váhovom rozdiely, ale aj KDE je ten váhový rozdiel. Iný vplyv bude mať 20g na konci krídla ako 20g pri koreni krídla. A to už jedine musí vyskúšať. Máš naprostou pravdu, ale pro začátek bych to nekomplikoval. Prostě když se to po dovážení srovná (anebo začne klopit na opačnou stranu), tak to vliv má a jen se doladí přesná váha zátěže. Pokud bude změna minimální (což si osobně myslím), tak je primární problém jinde a máme odškrtnutou jednu položku
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 25 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|