Switch to full style
Letadla s motorem, kde se předpokládá trvalý běh motoru po celou dobu letu. Spalovací i elektro.
Odeslat odpověď

model Citabria, Modelář č.79

čtv 06.09.2012 14:24

Zdravím,
Nabízím volně ke stažení vektorizovaný plánek řady Modelář č.79 Citabria.
Plánek lze stáhnout zde: http://www.ulozto.cz/xCEnJrK/citabria-zip
Papírovou kopii lze objednat zde: http://eshop.rcrevue.cz/index.php?page= ... t&Itemid=1
Formát souborů je DWG (AutoCAD). Překresleny jsou přepážky trupu, žebra apod. Původně jsem předpokládal, že si nechám frézovat díly a model postavím. Změnil jsem ale názor a chystám se na podobnou operaci s plánkem Stinson Voyager z RC Modelů. Jsou to dva výkresy DWG a jeden TIFF na podsvícení. Jeden DWG je níže, druhý obsahuje zhruba roztříděné díly na frézování.
Dovolil jsem si upravit konstrukci křídla. Udělal jsem klasický D nosník s potaženou náběžnou hranou balzou 1,5 mm. Podobně jsou uzpůsobena žebra pro křidélka. Odtoková hrana je řešena potahem balzou 1,5 mm. Přepážky v trupu nejsou lepené z balzových lišt, ale jsou frézované z topolové překližky. Uchycení křídel je na šrouby. Jsou dodány dvě destičky z topolové překližky. Pokusil jsem se vyřešit uchycení baterie podobně, jak to dělá pan Kapuscinský. Mezi výřezy je deska pro serva. Podvozek by měl být také na šrouby. Mezi výřezy je deska z topolové překližky. Spojka křídla má poloviční vzepětí oproti plánku. Je počítáno s křidélky, ale podle mne nejsou nutná. Původní vzepětí bylo pro špagomatik nebo volný model. Ocasní plochy jsou řešeny jako konstrukční. Lze postavit z balzových lišt z balzy 3 mm a poté potáhnout balzou 1 mm nebo je udělat z balzových lišt z balzy 5 mm a potáhnout fólii. Snad se Vám budou zdát úpravy přínosné.
Pan Král z JKModels připravil výřezy pro frézování. Cena výřezů je 700,- Kč + poštovné. Díky!!!
Radovan
Náhled na plán:
1728
Výřezy:
1782
Naposledy upravil rbiciste dne pon 01.10.2012 17:46, celkově upraveno 10

Re: Nabízím vektorizovaný plánek na Citabria, Modelář č.79

čtv 06.09.2012 14:40

Pěkná práce, díky!
To jsi vektorizoval "ručně"?

Ukládám si plánek do archivu.
Radek

Re: Nabízím vektorizovaný plánek na Citabria, Modelář č.79

čtv 06.09.2012 14:40

Díky:-) vždy se to může hodit:-)

Re: Nabízím vektorizovaný plánek na Citabria, Modelář č.79

čtv 06.09.2012 14:48

Vektorizoval jsem ručně. :) V DraftSightu to jde dobře od ruky. Tady toho moc nebylo. Airacobra byla mnohem horší. :)
Radovan

rdubsik píše:Pěkná práce, díky!
To jsi vektorizoval "ručně"?

Ukládám si plánek do archivu.
Radek

Re: Nabízím vektorizovaný plánek na Citabria, Modelář č.79

čtv 06.09.2012 14:55

Užitečný počin. Ta Citabria létá skvěle. Když ten plánek kdysi vyšel, postavil jsem ji a rád vzpomínám.

Re: Nabízím vektorizovaný plánek na Citabria, Modelář č.79

čtv 06.09.2012 15:14

Stáhnuto - díky moc-Radek

Re: Nabízím vektorizovaný plánek Citabria, Modelář č.79 + vý

pon 10.09.2012 9:05

Pan Král z JKModels připravil výřezy pro frézování. Cena výřezů je 700,- Kč + poštovné. Díky!!!
Radovan

Citabria(079)

ned 25.11.2018 21:10

Ahoj
Chtěl bych se pustit do stavby tohohle krásného letadýlka a tak mě napadlo zeptat se zkušenějších,jaké s ním mají zkušenosti ohledně stavby a oprav.Stává se ,že po pár vzletech se něco upravuje, vylepšuje a tak bych si chtěl ušetřit trápení a ptám se tedy, jestli by jste něco na ní postavily jinak,kdyby jste jí stavěli znovu.
Chtěl bych jí udělat RC-S,V,M na MVVS 1,5 D. S tímto motorem mám již nějaké zkušenosti a jsem s ním spokojen.Motor by se ovládal pouze max. a min. otáčky.
Model chci ovládat vysílačkou Cadet,řekl bych že bude bohatě na první postavené (vlastní) RC postačovat.Serva analogová.
Nemusí se třeba model ve verzi RC výrazně dovažovat?Mám s něčím počítat,když bude RC?Originál byl totiž buď zcela volný model,nebo ovládán pouze směrovkou.
Děkuji za odpovědi.

Re: Citabria(079)

ned 25.11.2018 22:01

Sice jsem to (zatím) nestavěl, ale.. Kolega jikr - http://www.jkmodels.cz/index.php/cs/ to kdysi dělal jako kit. Pokud model (obecně) postavíš správně, neměl by být se zalétáním a opakovaným seřizováním problém, při záletu se pravděpodobně něco upraví, to je normální.
Dovažování? Co takhle si přečíst návod, kde je psáno, že model dovážíme posouváním elektroinstalace. Samozřejmě je možné, že bude vyžadovat po záletu ještě drobné úpravy, ale ty už budou opravdu drobné, žádné půl kila olova do ocasu. Jako serva bych dal něco velikostí HS-81. Motor MVVS není špatný, ale osobně bych investoval do ASP09. Předpokládám, že toho brňáka máš ještě detonačního. Ten Číňan je už žhavík. Řízení je plynulé, takže žádný max/min a nic mezi tím. Ale nechci ti to vnucovat.

Re: Citabria(079)

pon 26.11.2018 4:30

Mám za to, že v dnešní době jsou detonační motory už trochu out a to už jen z důvodu dostupnosti a ceny paliva. Já bych motůrek vyčistil, dal mu nějakou pěknou dřevěnou vrtulku a šup s ním na stojánek za sklo. Myslím, že detonační MVVS v kombinaci s tímto letadlem ovládaným vysílačem je špatná volba a souhlasím s DAFem, že ASP odpovídajícího obsahu bude vhodnější. Nedovedu si představit létat s modelem, kde nejdou plynule ovládat otáčky motoru.
Pokud éro budeš stavět podle původního plánu od J. Fary, tak v popisu je uvedeno:

Citabria se hodí nejen pro modeláře, kteří s rádiovým řízením začínají, ale i pro rekreační létání zkušenějších. Na plánku je model nakreslen s ovládanou směrovkou pomocí jednokanálové RC soupravy a elektromagnetického vybavovače. Tak byl vyzkoušen prototyp poháněný sovětským detonačním motorem STRYŽ 1,5 cm3. Je možné použít k řízení též dvoukanálový přijímač se servem, případně i vícepovelovou RC soupravu proporcionální (velikost kormidel je pro ten případ vyznačena čerchovanou čarou), model však není dimenzován pro motor o objemu 2,5 cm3.
Kromě toho je také možné použít model pro volný let, tzn. s motorem 1 až 1,5 cm3 a bez ovládání rádiem; změny a úpravy jsou uvedeny uceleně v závěru stavebních pokynů.


Jestli se do toho pustíš, tak vážně uvažuj nejen o ovládání směrovky a výškovky, ale i křidélek. V rozhodnutí by ti mohl pomoci i přiložený plán na "dospělou" Citabrii... :wink:
Přílohy
P1 Citabria Fuselage and Templates.pdf
(983.33 KiB) 144 krát
P2 Citabria Wing and Templates.pdf
(784.19 KiB) 126 krát
2citabria.jpg

Re: Citabria(079)

pon 26.11.2018 7:27

XDane, už jsme tu tvé motory řešili. Zatím to byly detoňáky. Zkoušel jsi ale někdy žhavíka? Vím, že si musíš pořídit jiné palivo, hadičky a nějaké žhavení. Startér není zcela bezpodmínečně nutný. Vím, že i detoňák jde seřídit tak, že chytá dobře, ale můj subjektivní dojem, že u žhavíků je to při dobré práci ještě lepší. Model je pak zasviněný od oleje zhruba stejně. Budou Vánoce a ještě bys určitě stihnul napsat Ježíškovi.
Jinak Citabria není úplně jednoduchý model. Úprava na ovládání S, V a M by neměl být problém. Křidélka v této velikosti nejsou nutná, tedy pokud nechceš akrobatit. S tímto typem se v reálu akrobačka také létala (nevím s jakými případnými úpravami). Pokud bys je tam chtěl, dal bych po servu na každou půlku a buď přes Y kabel (máš Cadeta), nebo samostatnými kanály (při jiném rádiu).

Re: Citabria(079)

pon 26.11.2018 9:20

Dovažovat se v RC verzi nebude, spíš naopak, proti jednokanálu či volné verzi jde těžiště vesměs o něco dozadu, RC výbava něco váží, takže tohle problém není (pokud se bude dovažovat, tak by se u volné dovažovalo více).

RC souprava opravdu stačí jednoduchá, viz třeba Cadet.

Co se motoru týče, tak osobně bych do MVVS1,5D nešel. Tento motor jsem měl a byl řekněme "diskutabilní" sám o sobě, hlavně ale u všech detoňáků je horší chování s RC karburátorem. Navíc na MVVS 1,5D skoro nejde přidělat tlumič, což v dnešní době pokládám za prasárnu (nejsem žádný velký "ekolog", ale přeci jen všeho s mírou...).
Pokud trváš na spalováku, tak bych tam dal něco jako ASP12 (2,0ccm) či dokonce ASP15 (2,5ccm), tyto motory jsou celkem v pohodě a navíc proti MVVS mají výkon posazen do nižších otáček, což Citabrii bude slušet. K té poznámce z návodu, že to není dimenzováno na 2,5ccm - to bylo míněno na tehdejší MVVS 2,5, které bylo proti ASP výkonnější a navíc o dost těžší, dovolím se tvrdit, že ASP15 by to přežilo. Nicméně "dvojka" ASP12 je asi jistota. To dříve zmíněné ASP09 bych asi nevolil, tenhle motor má dost problematický tlumič a navíc je dost atypicky řešen, ve výsledku je proti větší 12 dokonce těžší...

Re: Citabria(079)

pon 26.11.2018 9:43

Brňáky 1,5D jsem měl tři a plná spokojenost. Jen se malinko hůř startoval oproti MK-17. Byl ale výrazně lehčí a znatelně výkonnější. Pokud jde o tlumič, upravoval se z motoru ENYA 09 (vybroušení dosedací plochy + výroba těsnění). V posledních verzích, které byly i ve verzi "G", se dal koupit i tlumič. Byl rozměrově identický s tlumičem na Modelu Junior 2.0 (bez rozdílu G či D). Opět byl tvarově upraven - půlkruh podle válce, měl i stejný způsob upevnění. K těmto motorům byl i RC karbec, měl jsem, ale nepoužil. Nemám s ním proto žádné zkušenosti při použití na déčkovem motoru.
ASP 09 neznám, nemohu posoudit. Mám dvaapůlku (ještě tu se "stříbrnou" hlavou), která je zvenku rozměrově stejná s dvojkou. Ta by možná do modelu šla, jak rozměrově, tak výkonnostně.
Pokud to XDan nechce vysloveně jako historickou záležitost, šel bych do dnešních čuďáků.
Mimochodem, dělat originál marking, který je na plánu, bude na osexování. Milion různých pidi hvězdiček, drobné barevné detaily, na mrtvici :? .
Určitě by se našli rádci, kteří řeknou vyprdni se na čuďáka a dej tam eletriku, také možné řešení. Ale ten smraďoch má své nezaměnitelné kouzlo.

Re: Citabria(079)

pon 26.11.2018 12:43

Ahoj.
Měl jsem tuhle Citabrii a lítala perfektně i s tou MVVS 1,5 D. Křidélka nejsou potřeba - při tom vzepětí od Fary. I tu povrchovku jsem udělal - ona zase tak pracná není. Potom jsem prodal kamarádovi, a on s ní ještě dlouho spokojeně létal. Doporučuji.
Jenom ten pohon je dnes asi zbytečně drahý a nedá se moc ovládat - já ho tenkrát ale neovládal vůbec a jak to lítalo! :)
Držím palce při stavbě.

Re: model Citabria, Modelář č.79

pon 26.11.2018 13:56

XDan : Neváhej, létala skvěle, dokonce jsem si s ní i (neplánovaně) zaplachtil v termice. Jediné doporučení - pokud bys létal na louce a z ruky, tak ji provozuj bez podvozku, ten ve vyšší trávě působí jen zbytečné kotrmelce při přistání.
Odeslat odpověď