RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://rcmania.cz/

Pirát (fa Hiesbök)
http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=119&t=64827
Stránka 1 z 2

Autor:  tks [ čtv 13.03.2014 18:14 ]
Předmět příspěvku:  Pirát (fa Hiesbök)

Pravděpodobně již více lidí zaregistrovalo novinku firmy Hiesbök, a to konkrétně zajímavé éro Pirát. Protože o El Marabu se zde toho napsalo celkem dost, tak si myslím, že i tento model si zaslouží vlastní vlákno.
Mne zaujala zajímavá koncepce modelu a když mí kluci viděli ten žraločí design, tak bylo hned rozhodnuto a dnes jsem si ho vyzvedl na poště. Pokusím se zde případně zveřejnit nějaké obrázky z průběhu stavby a zkušenosti z lítání. A věřím, že zde nebudu přispívat sám...

Přílohy:
_vyr_292pirat-2014--2[1].jpg
_vyr_292pirat-2014--2[1].jpg
[ 82.29 KiB | Zobrazeno 11140 krát ]


Autor:  tks [ pon 17.03.2014 11:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pirát (fa Hiesbök)

Stavbu jsem již započal a občas i něco fotím. Nějaký podrobnější popis dám později.

Osazení bude vycházet čistě z šuplíkových zásob:
Motor: NTM3536-1400
Vrtule: uvidíme, ale něco okolo 8 až 9 palců
LiPol: 3S 1800mAh
Serva: Hextronik MG-14

Motor se zdá zbytečně velký a těžký, ale má to být Pirát s designem žraloka, tak ať to tomu i odpovídá. :-)
Na plánu je ostatně motor této velikosti i zakreslený. Já si ještě pohrávám s myšlenkou, jestli motor nedám dovnitř za přepážku. Ale to si budu rozmýšlet až potom, co to bude v kostře a dokážu trošku odhadnout vyvážení. Protože ona ta topolovka je docela těžká.

Autor:  Hiesbok [ úte 18.03.2014 7:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pirát (fa Hiesbök)

Doplňující data k modelu Pirát.
Provedli jsme měření proudů motoru při létání s tímto regulátorem
http://www.trivox.cz/?section=item&id=71145

Model váží cca 850g včetně akumulátorů (3S Kypom 1800mAh)
Motor AEOLIAN C35-30 KV1100, vrtule 9/5
Při pohodovém létání bylo odebíráno ze zdroje cca 9 A, při razantním letu (stoupání cca pod úhlem 60°kam vidím) max 16,6A
Délka letu s tímto regulátorem 14 - 15 minut.
S "hloupým" regulátorem bylo létání razantnější , délka letu byla cca 7-10 minut.
Motor 35xx je důležitý hlavně kuli své robustnosti při přistání "na břicho".
Jinak podle výpočtů a skutečného měření stačí k pohodovému létání cca 100 - 200 W
Plošné zatížení modelu je cca 26 g /dm/2
Dvě torzní skříně v křídle dávají křídlu dostatečnou pevnost i soubojové létání.
Překliža dává modelu také potřebnou pevnost.
V každém případě si létání s Pirátem maximálné užíváme.
Přeji hezký den
rh

Autor:  tks [ úte 18.03.2014 9:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pirát (fa Hiesbök)

Mám nahrubo hotové křídlo. Nejprve jsem poskládal žebra a stojiny nosníků a slepil řídkým vteřiňákem. Následně jsem přilepil náběžku, odtokovku a nosníky. Zde většinou používám disperzní lepidlo. Na místa, která budu brousit nebo kde potřebuji koutový spoj používám UHU Hart. Při stavbě se snažím maximum věcí lepit tak, aby křídlo bylo pevně připevněné k pracovní desce. A na některé fáze si pomáhám hliníkovou lištou. Takto se mi podařilo křídlo celkem bez problémů slepit rovné.

Přílohy:
IMG_8069.jpg
IMG_8069.jpg
[ 86.17 KiB | Zobrazeno 10183 krát ]

IMG_8075.jpg
IMG_8075.jpg
[ 86.86 KiB | Zobrazeno 10183 krát ]

IMG_8085.jpg
IMG_8085.jpg
[ 96.4 KiB | Zobrazeno 10183 krát ]

IMG_8166.jpg
IMG_8166.jpg
[ 65.88 KiB | Zobrazeno 10183 krát ]


Autor:  tks [ úte 18.03.2014 9:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pirát (fa Hiesbök)

Pevný potah křídla je z balzy 1.5 mm. V má stavebnici bylo jedno prkénko lukovitě prohnuté, proto jsem raději použil z vlastních zásob. Postupuji tak, že nejprve prkénko přilepím k náběžné liště (UHU Hart) a po důkladném zaschnutí lepidla přilepím potah torzní skříně na žebra a k nosníku (disperze). V této fázi to opravdu nelze lepit jen tak v ruce, protože pokud se to udělá křivě, tak už bude křídlo navždy zkroucené.

Přílohy:
IMG_8180.jpg
IMG_8180.jpg
[ 91.84 KiB | Zobrazeno 10179 krát ]

IMG_8180.jpg
IMG_8180.jpg
[ 91.84 KiB | Zobrazeno 10179 krát ]

IMG_8193.jpg
IMG_8193.jpg
[ 40.57 KiB | Zobrazeno 10179 krát ]


Autor:  tks [ pon 24.03.2014 7:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pirát (fa Hiesbök)

Pár dalších obrázků. Křídlo je už slepené komplet, zbývá moje "oblíbené" broušení. Mám už poslepované i křidélka, VOP a SOP - vše je slepeno jako sendvič ze dvou vrstev topolovky. Takže na tom není žádná věda, Postačí nanést lepidlo, přesně sesadit a pořádně přes noc zatížit. A ještě před lepením jemně vybrousit naznačená místa pro pantíky.

Včera večer jsem zhruba dal dohromady i trup, abych mohl zkusit to vyvážení. Motor v původní poloze, tedy před přepážkou, bude asi nutnost. Takže se toho budu držet a udělám to podle výrobce. Ono mu to nakonec i docela sluší, vypadá takto drsněji. Zkusil jsem ten motor i protočit a samozřejmě jsem zjisti, že motor hučí a vibruje už i bez vrtule. Mé skóre s motory NTM je docela zoufalé - měl jsme jich pět a ani jeden nebyl z mého pohledu ok. Asi je to tím, že tu teď mám pár Hyperionů a zase jsem si připomněl, jak to má vypadat... Takže se na tom zaseknu a musel jsem objednat nový. Zkusil jsem červenomodrý T3632. S těmito mám skóre lepší, tak to snad bude ok. Jinak si opět potvrdím, že šetřit se fakt nevyplácí.

Přílohy:
IMG_8205[1].JPG
IMG_8205[1].JPG
[ 65.3 KiB | Zobrazeno 9984 krát ]

IMG_8199[1].JPG
IMG_8199[1].JPG
[ 93.18 KiB | Zobrazeno 9984 krát ]


Autor:  tks [ pon 14.04.2014 7:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pirát (fa Hiesbök)

Tak jsem konečně začal potahovat. Zdržení je způsobeno tím, že já ve větším brousit nemůžu (alergie a byt) a tak jsem musel počkat, až se k tomu dostane táta. Tímto mu ještě jednou děkuji. :wink: V této podobě to má 380g.

Přílohy:
IMG_8569[1].JPG
IMG_8569[1].JPG
[ 148.54 KiB | Zobrazeno 9816 krát ]

IMG_8572[1].JPG
IMG_8572[1].JPG
[ 108.09 KiB | Zobrazeno 9816 krát ]

IMG_8573[1].JPG
IMG_8573[1].JPG
[ 140.8 KiB | Zobrazeno 9816 krát ]


Autor:  Jirka JR [ pon 14.04.2014 8:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pirát (fa Hiesbök)

Máš to moc pěkné!

Autor:  Hiesbok [ pát 25.04.2014 7:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pirát (fa Hiesbök)



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Akku Kypom 3s 1800 mAh

Motor Ray 3536 (5 mm hřídel) ale půjde tam nakonec jiný motor
MTO 35-36 1000Kv

vrtule TopFlite 9/6

regulátor
Graupner - Brushless control + Telemetrie 35 G3,5 (je super nejenom kvůli telemetrii)
Letová hmotnost včetné baterií 920g.

S motorem AEOLIAN C35-30 KV1100 a regulátorem od Graupnera létá možná trochu pohodověji (namá takovou rezervu výkonu)
ale délka letu se protáhla na 15 minut.

Na videu jsme se snažili ukázat široký rozsah rychlostí modelu.

Autor:  JenicekCZ [ úte 17.06.2014 20:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pirát (fa Hiesbök)

Mohlo by to být zajímavý s 2,5 čmoudem... :twisted: možná by to stálo za pokus.

Autor:  tks [ sob 27.09.2014 15:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pirát (fa Hiesbök)

Uvědomil jsem si, že jsem zapomněl přidat závěr tohoto příběhu. Model je již dlouho hotový a má za sebou spoustu startů a stejný počet úspěšných přistání. Potah je klisickou nažehlovací fólií, tentokrát komplet z HobbyKingu. Serva jsem osadil 3x MG14 a motor tedy Turnigy 3632-1500. Abych trošku ulevil hřídeli motoru při přistávání na břicho, tak jsem osadil kužel na sklopnou vrtuli MPJet a k tomu původně listy Aeronaut 8x6. Nicméně to bylo dost slabé, proto jsem je následně vyměnil za 9x7. Regulátor je 60A a Lipol 3S Lipol. I zde jsem se původně držel u země a zkoušel jsem nějakou 1800mAh, ale jednak měla problém udržet solidní napětí a také s ní bylo těžiště trošku víc vzadu. Proto jsem pokusně osadil mnohem větší 3000mAh a ta tam již zůstala. V této konfiguraci mám letovou hmotnost 980g. Cože se sice zdá jako dost, ale tomuto modelu to nikterak nevadí, ta energie mu vyloženě sedí. Proud jsem prozatím neměřil, ale regulátor vypne zhruba po pěti minutách letu na plný plyn. A jinak s tím skoro ani nelítám. Protože Pirát je typ modelu, který si libuje v rychlých výkrutech (zvládne jich za vteřinu poměrně dost) a "pylonovém" stylu létání - tedy oblétávat pomyslené body vytyčené nad letištěm.

Takže závěr je jasný - jednoznačně doporučuji. Není to nic pro začátečníky v létání, ale už středně pokročilý si s Pirátem užije spoustu adrenalinu za prakticky libovolného počasí.

Přílohy:
4-IMG_2744.JPG
4-IMG_2744.JPG
[ 348.55 KiB | Zobrazeno 8935 krát ]

2-IMG_2742.JPG
2-IMG_2742.JPG
[ 252.97 KiB | Zobrazeno 8935 krát ]

1-IMG_2739.JPG
1-IMG_2739.JPG
[ 357.26 KiB | Zobrazeno 8935 krát ]

3-IMG_2743.JPG
3-IMG_2743.JPG
[ 301.15 KiB | Zobrazeno 8935 krát ]


Autor:  Atnarfus [ pát 07.11.2014 20:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pirát (fa Hiesbök)

Mám radost z tohoto vlákna. Piráta si chci objednat na letošní zimu. Na stavbu složitějšího modelu teď nemám čas. Navíc už několik sezón toužím po něčem malém co se mi bez rozebírání modelu i auta vejde do kufru.
Podle popisu letu to bude přesně to co očekávám. Malé éro na vyblbnutí večer po práci.
Už se těším, až se do toho dám.

Autor:  Atnarfus [ ned 21.12.2014 19:28 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pirát (fa Hiesbök)

Dnes jsem se pustil do stavby Piráta. Za půl dne mám slepený a nahrubo obroušený trup. Všechno pasuje, radost to skládat. Na trupu udělám jenom jedno drobné vylepšení. I pod servo si namontuju deklík z překližky. Jednak mám rád když je možné se k servům kdykoli dostat a navíc je to místo které bude trpět při přistávání.

Věřím, že za vánoce to bude v kostře.

Autor:  rc pilot [ pát 02.01.2015 21:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pirát (fa Hiesbök)

Zdravím.
Kolegové nezkoušel jste někdo osadit Piráta 2,5 spalovákem? V šuplíku se mi totiž povaluje a těžce přemýšlím nad tímto poletovadlem.Docela mě zaujalo.Ale tady je řeč jen o elektru,tak bych rád nějaký postřehy aji se spalovákem.Ale dle mojeho soudu by ta 2,5 s tím měla docela svižně cvičit.A co za serva do toho 9 nebo spíš nějaký 16gramovky?

Autor:  Atnarfus [ pát 02.01.2015 22:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pirát (fa Hiesbök)

Pirát je historický model, do kterého se dva a půlky běžně dávaly. Dost dobře si to se spalovákem umím představit. Zrovna mám Piráta postaveného v kostře. Je to festovné éro. Na svou velikost má prostorný a pevný trup. Křídlo je neuvěřitelně tuhé.
Povaluje se mi tu MVVS 2,5 a létalo by to s tím jako střela. Já ale chci Piráta používat jako model pro večerní polétání za barákem a to by mne sousedi s ječící MVVSkou asi sežrali :D

Neboj se toho, objednej stavebnici a spalovák do to foukni. Bude s tím určitě větší zábava než na elektriku. 15-20 minut letu na plný plyn žádný elektropohon nezvládne.

Běžná serva musí stačit. Klapky jsou malé a nečekám že by bylo potřeba nastavovat nějak velké výchylky.

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/