Switch to full style
Letadla s motorem, kde se předpokládá trvalý běh motoru po celou dobu letu. Spalovací i elektro.
Odeslat odpověď

Bobber z nerezu

ned 01.05.2016 20:08

"Bobber", původně koncem 20. století nazývaný "bob-job", je druh motocyklu s vlastním stylem. Typická konstrukce zahrnuje odstraňování přebytečné karoserie z motocyklu; sejmutí předního blatníku a zkrácení zadního blatníku, a odstranění všech zbytečných dílů pro snížení hmotnosti. Ve stylu "bobber" se kromě motocyklů dělají i letadla, kde snížená hmotnost se projeví na letových vlastnostech.
*******************

Ahoj všichni,
před nějakým časem jsem se pustil do stavby hornoplošníku, inspirací mi byl Savage Bobber fy Zlin Aviatioin, skvělé kovové konstrukce Paola Severiniho a také např. zdejšího letce-stavitele Jozefbb a dalších průkopníků.
Tento můj projekt je takový volný kříženec mezi Savagem a Piperem (tak jak se to právě daří a aby to bylo co nejjednodušší na postavení), trup letuji stříbrem z nerezových trubek, křídlo použiji v první chvíli hotové z Pipera o rozpětí 2240mm (původní lesklý potah strhnu, potáhnu nejspíš Solartexem a přidělám klapky), později možná udělám vlastní.
Původně jsem chtěl pro vlastní stavbu křídla použít profil křídla Clark Y, kvůli letovým vlastnostem, ale i kvůli jeho rovné spodní straně.
Potom jsem ale koupil hotové křídlo z Pipera fy Seagull, které má profil přibližně NACA 2414. Uvidíme jak to s ním poletí.
Podvozek musí být s obřími "tundra" koly, odpružený.
Pohon - zatím trochu váhám, ale nejprve asi elektro na 6-ti článek LiPol (motor cca 53xx), uvidím jestli později nepředělám na spalovák. Vepředu bude univerzální přepážka, takže konverze by byla možná.

Budu zde popisovat stavbu, průběžně jak bude pokračovat. Už jsem to nakousnul v jiných tématech, jako třeba tady.

Kdo budete chtít vidět více fotek, tak tady celou stavbu celkem detailně popisuji. :)
Začal jsem nakreslením plánu boční strany trupu na papír. Jednoduchá příhradová konstrukce s rovnou horní stranou, takže se dobře bude měřit úhel náběhu křídla. Tento plánek jsem překreslil na protipožární (růžovou) sádrokartonovou desku, a na ní jsem začal pájet. trubky pokládám na podložky (cca podložky pod šrouby M10, na tom nezáleží, ale musí být stejně tlusté). Pod samotný spoj pak podsunu ocelovou planžetu, aby ten protipožární sádrokarton neshořel. :lol:
Pajeni_01.JPG

Dvě bočnice (levou a pravou) jsem následně spojil příčkami.
Pajeni_02.jpg

Pajeni_03.jpg
Naposledy upravil Woita dne ned 01.05.2016 21:28, celkově upraveno 10

Re: Bobber

ned 01.05.2016 20:15

Letuji stříbrnou pájkou, koupil jsem si na to miniautogen Kemper:
https://www.kempergroup.cz/Mini-autogen-c15_0_1.htm
Jde to krásně, jedno odpoledne jsem věnoval nácviku pájenií a pak už jsem se do toho pustil:
DSC_0164.JPG

Pajeni_03.JPG

DSC_0171.JPG

Jo a nejdříve jsem si jednou večer slepil ze špejlí modýlek, abych měl představu jak to bude v prostoru vypadat:
DSC_0176.JPG

Re: Bobber

ned 01.05.2016 20:20

Práce na trupu pěkně odsejpá, už to pomalu dostává tvar letadla:
Truup_14.jpg

Truup_16.jpg

Truup_22.jpg

Pajeni_01.jpg

Re: Bobber

ned 01.05.2016 20:20

Velice příjemně mě překvapila hmotnost a tuhost konstrukce. Trup ve stavu tak jak je na těchto fotkách, má 380g a to není vůlbec špatné při té brutální pevnosti!
Kdyby mi té konstrukce nebylo líto, myslím že bych se na ten trup s klidem mohl postavit.
Celkem bych se s pájenou konstrukcí trupu chtěl dostat na nějakých 500g - uvidíme zda se to podaří...
Pajeni_02.jpg

Pajeni_03.jpg
Naposledy upravil Woita dne ned 01.05.2016 20:34, celkově upraveno 3

Re: Bobber

ned 01.05.2016 20:29

Trubičky jsou nerez se sílou stěny 0,25mm. Používám tloušťky 3, 4, a 5mm (zatím). Asi použiju i 2mm, až budu tvořit detaily vnitřku.
Aby se pájené spoje nerozpadávaly při pájení další trubičky do již hotového spoje více trubiček, používám pájky s různou teplotou tavení - postupuju od nejvyšší teploty k nejnižší.

K očištění spojů po pájení jsou super dvě věci:

1. elektrochemicky - LiFePo4 baterie 4s (nebo prostě autobaterka), plus na konstrukci a mínus na takový štětec udělaný z proužku plechu a omotaný hadříkem. Namočí se do elektrolytu a Tradáááá... čistí to velmi rychle (skoro okamžitě) a krásně do čista.
Ten elektrolyt buď hydrogenuhličitan sírový (doufám že to píšu z hlavy dobře) - prodává Mountfield pod názvem "PH MINUS", nebo odrezovač (obsahující kyselinu fosforečnou). Obojí funguje jako pohádka. Nerez to očistí do stavu "jako nový", tj.lesklý a čistý, tam kde byl vyžíhaný až do černa, tam po vyšištění je stříbrný a čistý. Po vyleštění gumovým kotoučkem je opět lesklý.

2. Vyleštění gumovým brusným kotoučkem v Dremelce - toto jde v podstatě stejně rychle jako tou chemií, ale nedá se s tím dostat všude, takže nejlepší je kombinace 1 + 2.
Naposledy upravil Woita dne pon 02.05.2016 7:46, celkově upraveno 1

Re: Bobber z nerezu

ned 01.05.2016 20:48

super
no mas to jak na ducati :)
kola motor a par trubek......

Re: Bobber z nerezu

pon 02.05.2016 6:15

Tak to tedy čučím, paráda.
Jak kluk jsem dělal podobné věci z klasika Cu drátu. Nerez je boží. Máš to pěkný.
Papíra

Re: Bobber z nerezu

pon 02.05.2016 7:55

Teď jsem ve stavu, že budu pomalu řešit uchycení motoru. Ten čumák co je vidět na posledních fotkách, zakončím asi rámečkem z trubek a do rohů bych dal čtverečky plechu s dírou (asi 5 nebo 6 mm průměr) pro silentbloky. Přes ně pak vepředu už přepážka (asi z tlustého sklotextitu), na které bude přišroubovaný motor se zadní montáží.
A tady právě váhám - Použít silentbloky nebo ne a dát tam jen čtyři závitové tyče M5? Dalo by se na nich hezky štelovat vyosení motoru (což na těch silentblokách taky, když vezmu typy s delšími závity.
Jozefbb dával silentbloky (měl spalovák) a prý je to lepší než bez nich. Jenom prý musí být dost tvrdé.
Přeci jen ta ocelová konstrukce nic nevypruží, je to celé tvrdé jako prase, tak aby to celé nezvučelo v rytmu motoru.

Re: Bobber z nerezu

pon 02.05.2016 8:32

Urob to hned na spalovak, taky rcgf15 bude asi stacit max. 20ku , kupis na cine europskeho skladu pomerne lasno , z elektra na benzin sa ti to bude tazko potom prerabat. A ta benzinova verzia bude nakoniec aj mozno lacnejsia , taka baterka 6s 5000ka uz nieco stoji . a porebujes aspon dve.

Odoslané z Lenovo A5500-F a podpis odstránim

Re: Bobber z nerezu

pon 02.05.2016 8:47

Asi v tomto máš pravdu. Já mám ale už všechno pro elektro připravené, (i ty drahé baterky), takže proto asi začnu u elektomotoru... Minimálně v tuto chvíli ušetřím za motor a peníze v projektu pomalu začínají docházet (což je v pohodě, už v podstatě mám vše nakoupené - i barvy, potahový materiálatd - vše kromě serv) :wink: A vyzbrojil jsem se i velkou LiFe baterkou pro nabíjení na letišti)

Doufám že spalovák se mi tam potom vejde (kdyby ne, tak jsou to 4 řezy Dremelkou a vepředu nová přepážka).

(A abych se přiznal, se spalováky nemám žádnou zkušenost, nedávno jsem jeden koupil - pipera na inzerát - a chystám se do tohoto světa teprve vykročit) :? Mám kolem sebe kolegy na letišti, co lítají špičkové spalováky, takže o radu nebude nouze. Také mi říkají, že jak to jednou ochutnám...
Naposledy upravil Woita dne ned 15.05.2016 13:41, celkově upraveno 1

Re: Bobber z nerezu

pon 02.05.2016 23:13

naco spalovak ??? smrdi to kraval to dela a vykon chachacha

Re: Bobber z nerezu

pon 02.05.2016 23:40

SKAY a ten výkon tě u tak velkého modelu vyjde ročně na kolik? Z čeho nabíjíš? Někdo má ten smrad a kravál rád. :lol:

Re: Bobber z nerezu

úte 03.05.2016 0:05

Woita píše:... mám ale už všechno pro elektro připravené, (i ty drahé baterky)...

A zvukový modul, ten připravený máš? :lol:

Re: Bobber z nerezu

úte 03.05.2016 0:07

jozefbb píše:... taka baterka 6s 5000ka uz nieco stoji . a porebujes aspon dve. ...

Za 2 jsem loni dal 3200,- i s poštou...

Re: Bobber z nerezu

úte 03.05.2016 7:50

jyrry píše:A zvukový modul, ten připravený máš? :lol:

Tak to jsi mě nachytal na švestkách, zvuk ještě nemám :?
Ale měnič by šel připevnit na laminát co bude tvořit část kastle za haubnou, přeci jenom tam kousíček kapotáže bude...
Takže jestli to bude lítat dobře s elektrem, možná že zvuk tam přibyde jako ta třešnička na dortu. Jestli mě klucí na letišti nezlomí na ten benzín, jsem tam se svýma elektrikama jako bílá vrána.
Naposledy upravil Woita dne úte 03.05.2016 8:17, celkově upraveno 1
Odeslat odpověď