Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 43 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Vyosenie motora
PříspěvekNapsal: čtv 01.02.2018 13:12 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
jirka525 píše:
... Jenomže i tato teorie vezme za své pokud například vrtuli tažnou (umístěnou vpředu) přehodíme na místo tlačné na motor otočený o 180°. Pak se z CW vrtule stane CCW a naopak...

To není pravda. 8O Při pohledu od ocasu ve směru letu se vůbec nic nezmění, CW zůstane CW. :P

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyosenie motora
PříspěvekNapsal: čtv 01.02.2018 13:19 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11187
Bydliště: Břeclav, ČR
macil píše:
Podľa toho, akú pohonnú sústavu použiješ. Ak s motorom v predu, pred vrtuľou, tak potrebuješ tlačnú vrtuľu, ak v zadu, tak ťažnú, prípadne takú, čo vyhovie obidvom prípadom. Bez ohľadu na to, ktorým smerom sa bude vrtuľa točiť.


Hlavně potřebuješ aby se točila na správnou stranu. Ze které strany je naháněná je fakt jedno...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyosenie motora
PříspěvekNapsal: čtv 01.02.2018 13:33 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
macil píše:
Podľa toho, akú pohonnú sústavu použiješ. Ak s motorom vpredu, pred vrtuľou, tak potrebuješ tlačnú vrtuľu, ak vzadu, tak ťažnú, prípadne takú, čo vyhovie obidvom prípadom. Bez ohľadu na to, ktorým smerom sa bude vrtuľa točiť.

Dohodnime sa radšej na tom, že existujú pravotočivé a ľavotočivé vrtule, pričom každá z nich môže mať stred prispôsobený na upnutie buď zozadu, spredu alebo obojako. :wink:

Ďalej sa dohodnime na tom, kedy to má vôbec zmysel riešiť?

- pri elektromotoroch meniť smer otáčania nie je problém, takže tam sa prednostne rieši len ten spôsob upnutia;

- pri spaľovacích motoroch sa až na výnimky smer otáčania meniť nedá, takže pri tlačnom usporiadaní je skutočne vhodnejšie použiť ľavotočivú vrtuľu;

- pri dvojmotorových lietadlách sa často vrtule na každom krídle točia rôzne - tým sa eliminuje vplyv reakčného momentu, gyroskopického efektu a rotujúceho prúdu vzduchu. V takom prípade je samozrejme nevyhnutné použiť pravotočivé a lavotočivé vrtule rovnakého rozmeru a typu. Samozrejme v tomto prípade sa nevyhneme nutnosti zmeniť smer otáčania motora, či už elektro alebo aj spaľovacieho. Pritom na pravom krídle je vhodnejšia normálna pravotočivá a na ľavom ľavotočivá, pretože rotujúce víry menia uhol nábehu profilu krídla a je dobré, aby pri koreni bola ta zmena do + a pri konci krídla do - kvôli ovladateľnosti pri kritických uhloch nábehu a rýchlostiach letu.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyosenie motora
PříspěvekNapsal: čtv 01.02.2018 14:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.5.2003
Příspěvky: 2327
Bydliště: Košice, SK
Okej, dohodnuté. :wink:
:)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyosenie motora
PříspěvekNapsal: čtv 01.02.2018 16:00 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20822
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
VTjr píše:
... Pritom na pravom krídle je vhodnejšia normálna pravotočivá a na ľavom ľavotočivá...

Hm, tak to vysvětli technikům N.A. když u P-82 Twin mustangu museli přemontovat motory aby začal kloudně létat. Měli to tak jak píšeš a podařil se jen jeden vzlet. Pak po prohození motorů to konečně létalo. :?
Vždycky jsem to měl tak že listy šly horem ke trupu. Létá(lo) mi to. Ale nikdy jsem se nedostal k tomu otočit to a testnout co to udělá. Teď na F7F spokojeně létám obě pravotočivé z prostého důvodu - nesehnal jsem tu reverse/CCW/pusher :mrgreen:

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyosenie motora
PříspěvekNapsal: čtv 01.02.2018 17:39 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 15.9.2017
Příspěvky: 161
Bydliště: Psáry
VTjr píše:
Ďalej sa dohodnime na tom, kedy to má vôbec zmysel riešiť?


No mě to zajímá protože občas z určitých důvodů nemohu měnit směr otáčení a potřebuji koupit tu správnou vrtuli. A když už mám to štěstí že prodejce udává CW nebo CCW, tak bych toho rád využil.

Tedy jestli jsem to správně pochopil, tak CW vrtule pokud se otáčí ve směru hodinových ručiček se pohybuje směrem vpřed z mého pohledu a CCW vrtule, pokud se otáčí proti směru hodinových ručiček se rovněž pohybuje směrem vřed z mého pohledu. Tato definice je alespoň nezávislá na tom, jak je namontována na letadle.

Můžete mě někdo potvrdit, že je tato teorie správná?
Díky

_________________
Jirka


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyosenie motora
PříspěvekNapsal: čtv 01.02.2018 21:36 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 21.9.2008
Příspěvky: 3152
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
macil píše:
Hodinové ručičky sa točia do prava. Teda zvyčajne, lebo videl som už aj hodiny, na ktorých to bolo naopak. :wink:


Ja som blb... už som to opravil.

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyosenie motora
PříspěvekNapsal: čtv 01.02.2018 21:41 
Mazák
Mazák

Registrován: 3.11.2011
Příspěvky: 592
Bydliště: Česká republika
jirka525 píše:

No mě to zajímá protože občas z určitých důvodů nemohu měnit směr otáčení a potřebuji koupit tu správnou vrtuli. A když už mám to štěstí že prodejce udává CW nebo CCW, tak bych toho rád využil.

Tedy jestli jsem to správně pochopil, tak CW vrtule pokud se otáčí ve směru hodinových ručiček se pohybuje směrem vpřed z mého pohledu a CCW vrtule, pokud se otáčí proti směru hodinových ručiček se rovněž pohybuje směrem vřed z mého pohledu. Tato definice je alespoň nezávislá na tom, jak je namontována na letadle.

Můžete mě někdo potvrdit, že je tato teorie správná?
Díky


Tak to si myslím, že je to přesně naopak. :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyosenie motora
PříspěvekNapsal: čtv 01.02.2018 21:51 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 15.9.2017
Příspěvky: 161
Bydliště: Psáry
Naopak Jak?
Když CW vrtuli točím směrem CW tak se pohybuje směrem vzad (k sobě)?

_________________
Jirka


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyosenie motora
PříspěvekNapsal: čtv 01.02.2018 22:09 
Mazák
Mazák

Registrován: 28.4.2017
Příspěvky: 1030
Bydliště: Napajedla
zdzd píše:
Jak se točí motor je vrtuli úplně jedno. Důležité je jak se točí ona.

Nedávno tu bylo nějaké súčko s vrtulí uprostřed. A bez ohledu na pozici motoru v trupu - jaká pak je? Tlačná? Tažná? Kdopak ví...

Ale určitě se ví, na kterou stranu se má točit!


Před motorem tažná, za motorem tlačná. Easy :-)
Ale bude se točit stále stejně :-)
A může být třeba na křídle ;-)

Taky nechápu, proč by se z CW stala CCW (nebo naopak) jen proto, že tlačí i když se točí (musí) stále stejně.... 8O
Kdo létá, ten v tom má jasno ;-)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyosenie motora
PříspěvekNapsal: pát 02.02.2018 14:25 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
jyrry píše:
...Vždycky jsem to měl tak že listy šly horem ke trupu. Létá(lo) mi to...

Však jsem to přesně tak napsal. :o Aby šly listy horem k trupu, aby kořeny křídel měly větší úhel náběhu než konce, tedy chování jakoby s negativy, tudiž aby se při přetažení proudnice trhaly dřív u kořenu než u konců křídel.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyosenie motora
PříspěvekNapsal: pát 02.02.2018 15:51 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20822
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Tak ještě jednou:
VTjr píše:
Však jsem to přesně tak napsal. :o Aby šly listy horem k trupu, aby ...

VTjr píše:
... na pravom krídle je vhodnejšia normálna pravotočivá a na ľavom ľavotočivá,....
Hm, tak na to letadlo koukáš zepředu :mrgreen:


jyrry píše:
... Vždycky jsem to měl tak že listy šly horem ke trupu. ...

Nevím jak na tvých ale na mých dvoumotorácích s protiběžnými vrtulemi to mám takhle, aby šly konce listů horem k trupu:
Příloha:
vrtule.jpg
vrtule.jpg
[ 45.88 KiB | Zobrazeno 1246 krát ]

Vidím vlevo pravotočivou a vpravo levotočivou. :|

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyosenie motora
PříspěvekNapsal: pát 02.02.2018 16:34 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Promiň mi to mé teoretizování, ale došlo zas k nedorozumění. Pod výrokem "... horem k trupu..." jsem já porozuměl přesně obrácený smysl. :oops:
Když teď koukám na Tvou fotku, tak si myslím, že víry za vrtulí Ti způsobují efekt jakoby na křídlech byly pozitivy. :roll:

Ale, ono za normálního letu by to nemělo mít znatelný vliv, ale může se to neblaze projevit při pomalém letu, tedy přiblížení se k pádové rychlosti.
Krom toho na křídlech mohou být i skutečné geometrické negativy (třeba jen nadzvednuté nulové polohy křidélek) a pak se to nemusí projevit vůbec. Nehledě k tomu, že často se provozují motoráky, kde se obě vrtule točí stejně, takže na jednom křídle se to projeví jako negativ a na druhém jako pozitiv.
Jak říkám, pro toho, kdo přistává na rychlosti se to nemusí projevit vůbec. Taky když se přistává s vysunutými klapkami, nebo dokonce s brzdícími štíty, které jsou zásadně umísťované v kořenové části, tak tam se to taky nejspíš neprojeví, ponevadž proudění se díky klapkám/štítům určitě utrhne nejdříve u kořene a letoun tak nanejvýš prosedne kvůli ztrátě vztlaku, ale neztratí řiditelnost.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 43 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 21 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz