Autor |
Zpráva |
guchar
|
Napsal: pon 30.04.2018 6:23 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7414 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
Vzhledem k tomu, že listy reálné vrtule mají profil, tak je na nich (obvykle)dobře patrná náběžná a odtoková hrana. A má-li tedy vrtule fungovat v souladu s návrhem musí se točit za náběžnou hranou. To ostatní je o zvyklostech. Jen se musím mít na pozoru kterou zvyklost (normu) kdo používá. - Vskutku existovala (existují) letadla s 2 motory na křídle se stejným směrem otáčení a tedy stejnou vrtulí. Důvodem bylo zjednodušení, spočívající v menším počtu různých dílů. U nás např.: Let L-200 A, MORAVA Vrtule: 2x VJ3.410AT - dvoulisté levotočivé (pohled zvenku) / průměr 1900 mm / elektricky stavitelné pilotem BemoAir - Technická dataKdyž má někdo o vrtulku víc – MEP v akci" ... Naneštěstí dvoumotorové letadlo L200 má oba motory levotočivé ..."
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Lark
|
Napsal: pon 30.04.2018 14:26 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Ono to srovnání se skutečnejma mašinama, je právě docela ošemetné, protože vrtule se u nich většinou točí obráceně než modelářské spalováky. U elektry je to samozřejmě jedno.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: pon 30.04.2018 20:02 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7414 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
@Lark Ať skutečná nebo modelářská mašina, když má motor, tak jeho hřídel se (při pohledu z venku) točí CW - ve směru nebo CCW - proti směru hodinových ručiček. (Což je jednoznačné.Pokud nejdou pozpátku ) A v tom směru musí být náběžná hrana profilu listu. (Naštěstí letadla nelétají pozpátku, na rozdíl od lodí.) - Výjimečně na RCM někdo zmiňoval požadavek brzdění protichodem elektro motoru, za letu.
|
|
Nahoru |
|
|
vitahavlicek
|
Napsal: pon 30.04.2018 20:18 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 2.1.2012 Příspěvky: 272 Bydliště: PRAHA
|
guchare dal ste dva odkazy stejne letadlo ajednou pisou pravotocive apodruhe levotocive melo by nato egzistovat jasne pravydlo abse nemuselo uvadet lesi se divam ze predu nebo ze zadu
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: pon 30.04.2018 21:01 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
guchar píše: @Lark Ať skutečná nebo modelářská mašina, když má motor, tak jeho hřídel se (při pohledu z venku) točí CW - ve směru nebo CCW - proti směru hodinových ručiček. (Což je jednoznačné.Pokud nejdou pozpátku ) A v tom směru musí být náběžná hrana profilu listu. (Naštěstí letadla nelétají pozpátku, na rozdíl od lodí.) - Výjimečně na RCM někdo zmiňoval požadavek brzdění protichodem elektro motoru, za letu. Tak si pořádně prohlédni různá letadla. I u velkých letadel se používají oba směry otáčení. V příloze několik, kterým se podle tebe motor točí pozpátku.
Přílohy: |
01.jpg [ 52.91 KiB | Zobrazeno 1637 krát ]
|
03.jpg [ 69.55 KiB | Zobrazeno 1637 krát ]
|
04.jpg [ 55.67 KiB | Zobrazeno 1637 krát ]
|
06.jpg [ 85.25 KiB | Zobrazeno 1637 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: pon 30.04.2018 21:36 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7414 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
@Lark Nerozumíme si. Raději to beru na sebe. Motor se točí CW nebo CCW, při daném pohledu. Ne pozpátku. Jestliže auta a lodě umí mimo jízdy vpřed, i zastavit a couvat, tak ignoranti by to mohli chtít i od letadla. (Nechme bokem ty dnešní jedno a více trouby s VEKTOROVÝM TAHEM.) ==edit02 "(Což je jednoznačné.Pokud nejdou pozpátku /MYŠLENY TY HODINY/ ) - Nechci to zde zamořovat. Pokud budeš pokračovat, tak prosím do SZ, @vitahavlicek Co kdo píše je tomu letadlu jedno. Pracovat bude tak jak bylo sestrojeno. Jasná pravidla "egzistují". Bohužel když jsou dvě a více, tak se lidé (byznys) nikdy neshodnou na jediném.
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: pon 30.04.2018 22:08 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Špatně jsem tvou připomínku pochopil. Proto se mi víc zamlouvá to značení R a L, protože by mělo odpovídat šroubovici závitu, a to je naprosto jednoznačné, ať koukáš zpředu nebo zezadu. Bohužel asi žádná závazná definice není, a tak si to každý značí jak chce. Myslím, že tazateli je to už jasné a je zbytečné o tom dál polemizovat.
|
|
Nahoru |
|
|
vitahavlicek
|
Napsal: pon 30.04.2018 22:12 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 2.1.2012 Příspěvky: 272 Bydliště: PRAHA
|
kdyby egzistovali jasna pravidla tak byjsme se se tady dve stranky nedohadovaly
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: úte 01.05.2018 8:12 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7414 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
@Lark Asi je nejlépe na začátku nějaké vysvětlení s obrázkem a toho se pak držet. (R a L. Závity šroubů (tak jako vrtulí) jsou jednoznačné při pohledu z boku. Za předpokladu jednoznačnosti LEVÉ a PRAVÉ strany (ruky).) ==edit02 Na samý závěr příklad: SR 3000/2WN, PROPELLER, electric variable pitch propeller, constant speed BASIC TECHNICAL DATA: SR 3000/2WN, s===edit03 A i když to na RCMania bylo (r. 2011) a to po lopatě, přece je to věčně nejasné téma. Není divu. Orientace vrtule
|
|
Nahoru |
|
|
vitahavlicek
|
Napsal: úte 01.05.2018 8:38 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 2.1.2012 Příspěvky: 272 Bydliště: PRAHA
|
mozna bibylo lepsi oznacovat vrtule jako prave aleve ane pravotocive a levotoclive
|
|
Nahoru |
|
|
vitahavlicek
|
Napsal: úte 01.05.2018 9:16 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 2.1.2012 Příspěvky: 272 Bydliště: PRAHA
|
znama vec kazdy jednoduchy problem ktery projde predlouhou diskusi na rcmanii se stane problemem tak slozitym ze mnohdy zacnou pochybovat iti kteri meli sprvu scela jasno
|
|
Nahoru |
|
|
Steve
|
Napsal: úte 22.05.2018 22:26 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.4.2017 Příspěvky: 1030 Bydliště: Napajedla
|
znama vec kazdy jednoduchy problem ktery projde predlouhou diskusi na rcmanii se stane problemem tak slozitym ze mnohdy zacnou pochybovat iti kteri meli sprvu scela jasnoTaky jsem měl jasno v gramatice, ale málem jsem začal pochybovat.... Za tu hromadu let co modelařím jsem se vždy a všude setkával s pravotočivými vrtulemi, a to takovými, které se při pohledu pilota, tedy zezadu točily vpravo. Pokud byly opačné, byly označovány jako levotočivé a hodně vzácné. Fakt nevím, proč by to mělo být jinak.....? Jiná věc samozřejmě je označení CW a CCW, které nerespektuje tyto zvyklosti, resp. popisuje vrtule při pohledu zepředu (zřejmě kvůli koptérám pro pohled shora).
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: stř 23.05.2018 5:52 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Steve píše: ... Za tu hromadu let co modelařím jsem se vždy a všude setkával s pravotočivými vrtulemi... Pro spalováky (nic jiného v té době téměř nebylo) bych je označil jako pravoručně startovatelné No... co leváci, ti vlastně v té době měli smůlu, levotočivý motor nějak nepamatuji...
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: stř 23.05.2018 8:53 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Ta pravá jde levou rukou taky, jen se vrtule montuje na 9. až 10. hodinu. Měl jsem to tak i na benzínu, když mě bolelo pravé rameno. "No probléma"
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|